Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
Vandaag om 20:28:04
Roco Plan T door henk
Vandaag om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 19:15:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:15:10
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:01:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 16:41:38
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:51
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642004 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3090 Gepost op: 02 December 2014, 16:27:40 »
En nu een punt achter de vertragingsdiscussie. Voel je vrij een nieuw topic te openen indien daar behoefte aan is.

Eelco
team forummoderatoren

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3091 Gepost op: 02 December 2014, 22:15:29 »
Hoeveel vertraging had die Fyra ook alweer?
 ;)
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3092 Gepost op: 03 December 2014, 14:24:40 »
Hallo,
Heeft iemand het pasverschenen boek over HSL en Fyra al ingezien?
Ik wel
 Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3093 Gepost op: 04 December 2014, 20:26:52 »
Helaas zijn Koot en Bie niet meer actief...  ;D

Gelukkig worden de wijze lessen van deze heren uitgezonden op Nostalgienet.
Naar nu wel blijkt hadden ze een toch wel erg vooruitziende blik over de diverse wanen van de dag...

 ;) Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3094 Gepost op: 04 December 2014, 22:41:15 »
Hallo Peter,
Heeft iemand het pasverschenen boek over HSL en Fyra al ingezien?
Ik wel
 Peter

Hoi Peter,

Kijk maar uit, dat het boek niet het zelfde doet als de Fyra,uit elkaar vallen tijdens gebruik. ;) :)

Gr. Jo

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8105
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3095 Gepost op: 05 December 2014, 06:38:23 »
Waarschijnlijk kom je ook nooit bij de laatste bladzijde  8)
Gr.
Eric

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3096 Gepost op: 05 December 2014, 16:09:51 »
Nog een boek en nu van FNV Spoor (Vakbond)

Fyra fiasco

Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26603
    • Pagina van klaas
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3097 Gepost op: 05 December 2014, 16:21:13 »
Dat is toch hetzelfde boek?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8105
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3098 Gepost op: 05 December 2014, 16:26:33 »
Yep, the one and only  8)
Gr.
Eric

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3099 Gepost op: 05 December 2014, 16:31:05 »
Nog een boek en nu van FNV Spoor (Vakbond)

Fyra fiasco

Het is natuurlijk niet zo gek dat een vakbond de marktwerking niet zo ziet zitten. Als monopolist mis je namelijk de directe impuls om goedkoper te werken en zo je concurrenten voor te zijn. En de grootste kostenpost is personeel. Daar biedt een vakbond dus een tegenwicht aan.

Maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden, dat dit boek dus een gekleurd beeld geeft.

Dat is toch hetzelfde boek?

Yep.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3100 Gepost op: 05 December 2014, 16:39:59 »
Ja, het is in opdracht  van de FNV geschreven.
Dat is tenminste wat, anders was er nooit bekend geworden wat er geknoeid is door "Den Haag "

 Ik zou graag uit een andere hoek  wel eens willen vernemen  hoe en waarom dit allemaal zo gekomen is.
 Net zo uitgebreid  natuurlijk, voor een eerlijk tegenwicht als de waarheid anders zou zijn.
Vr Gr,
        Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3101 Gepost op: 05 December 2014, 16:46:57 »
Het is maar goed dat er een vakbond is die daar voor zorgt...

Het beeld is misschien gekleurd, maar is dat bij een parlementaire enquete niet ook het geval? Niet geheel onterecht wordt gevreesd dat de politieke besluiten weinig zullen worden meegewogen, zodat het vooral een enquete is over NS, ipv over het hele hsl dossier. Veegt de politiek zometeen misschien zijn eigen straatje schoon over de rug van NS, terwijl allang duidelijk is dat het een met het ander samenhangt? Wat ik vooral interessant vind, is dat het blijkbaar niet verplicht was aan te besteden, terwijl dit we aan de kamer werd voorgehouden. Als dat klopt is er politiek glashard gelogen, en is niet onaannemelijk dat NS met concurrentiedreiging een te hoog bod heeft gedaan waardoor er weinig geld overbleef voor treinen.

Ook centraal staat de vraag waarom de overheid perse de aanlegkosten wilde terug verdienen, in plaats van dat af te schrijven als nationaal nuttige infrastructuur. Met die inslag wilde de overheid vooral geld verdienen.

Of bovenstaande allemaal klopt is de vraag, hopelijk wordt dat straks duidelijk.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3102 Gepost op: 05 December 2014, 18:44:44 »
 Met het 2e stuk in je verhaal ben ik het helemaal eens.
Toen men begon te praten over de HSL, waren de milieueffecten van auto en vliegtuig belangrijke redenen om met de HSL in Ned. mee te doen.
Ik kan de cijfers even niet vinden ,maar in begin jaren 90 gingen er elke dg (!) enkele duizenden mensen naar Parijs,meest per auto.Zo gek was de gedachte toen niet.
De aanlegkosten waren ten bate van Het Milieu werd er gezegd.
 Op een gegeven moment werd er gezegd dat de aanlegkposten moesten worden terug verdiend.

Ik denk dat men er ten tijde van de onderhandelingen over de aanbesteding mee is aan komen zetten, in 2000 dus.
Maar waarom precies ?
Een lege schatkist ?

Vr, gr,
       Peter

 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3103 Gepost op: 05 December 2014, 23:10:38 »
Het is maar goed dat er een vakbond is die daar voor zorgt...

Oh, het is zeker goed dat er vakbonden zijn. Alleen is hun versie van wat waar is anders dan die van andere partijen. Interessant om te zien is dat diezelfde FNV nu probeert een monopolist op het gebied van de vakbonden te worden.

Citaat
Het beeld is misschien gekleurd, maar is dat bij een parlementaire enquete niet ook het geval? Niet geheel onterecht wordt gevreesd dat de politieke besluiten weinig zullen worden meegewogen, zodat het vooral een enquete is over NS, ipv over het hele hsl dossier. Veegt de politiek zometeen misschien zijn eigen straatje schoon over de rug van NS, terwijl allang duidelijk is dat het een met het ander samenhangt?

Er is niets "al lang" duidelijk: daar is juist die enquête voor. En hoe gemakkelijk denk je nou werkelijk dat het zou zijn voor een Kamerbrede commissie, met rechtstreekse tv-uitzendingen en een kritische pers, om de zaak onder het tapijt te vegen? Een kritische houding is goed; een wantrouwige al heel wat minder.

Citaat
Wat ik vooral interessant vind, is dat het blijkbaar niet verplicht was aan te besteden, terwijl dit we aan de kamer werd voorgehouden. Als dat klopt is er politiek glashard gelogen, en is niet onaannemelijk dat NS met concurrentiedreiging een te hoog bod heeft gedaan waardoor er weinig geld overbleef voor treinen.

Niemand houdt de Kamerleden tegen om hun huiswerk te doen. Daar zijn ze voor gekozen en daar worden ze voor betaald. Of de Kamer bewust is voorgelogen -een politieke doodzonde- zal door de commissie moeten worden uitgezocht.

Citaat
Ook centraal staat de vraag waarom de overheid perse de aanlegkosten wilde terug verdienen, in plaats van dat af te schrijven als nationaal nuttige infrastructuur. Met die inslag wilde de overheid vooral geld verdienen.

Omdat de tijd voorbij is dat er allemaal geld naar ambitieuze projecten gaat, zonder dat duidelijk is hoe nuttig die zijn. De HSL-Zuid is bijvoorbeeld niet bijzonder nuttig voor mensen buiten de Randstad. De RSV-affaire en de bijbehorende parlementaire enquête gaven een onthutsend beeld van een overheid die, zonder veel controle door zichzelf of door de Kamer, maar geld in een bodemloze put bleef gooien.

Dat is belastinggeld. En de belastingbetaler heeft het recht om te weten wat er met zijn belastinggeld gebeurt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3104 Gepost op: 06 December 2014, 00:45:00 »
Alleen is hun versie van wat waar is anders dan die van andere partijen.

En daar schijn jij je wat over te verbazen...  ???

Volgens mij hebben zij dat stukkie rails niet laten leggen en ook dat rollende schroot niet gekocht voor die paar rotcenten - dat deden die "andere partijen"...  8)

Van welke partij ben jij fan ?  ;D ;D ;D

mvg,

Max.



"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)