Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 15:17:06
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Lobomotion69
Vandaag om 14:00:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Lobomotion69
Vandaag om 13:52:54
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 643043 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3090 Gepost op: 02 December 2014, 16:27:40 »
En nu een punt achter de vertragingsdiscussie. Voel je vrij een nieuw topic te openen indien daar behoefte aan is.

Eelco
team forummoderatoren

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3091 Gepost op: 02 December 2014, 22:15:29 »
Hoeveel vertraging had die Fyra ook alweer?
 ;)
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3092 Gepost op: 03 December 2014, 14:24:40 »
Hallo,
Heeft iemand het pasverschenen boek over HSL en Fyra al ingezien?
Ik wel
 Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3093 Gepost op: 04 December 2014, 20:26:52 »
Helaas zijn Koot en Bie niet meer actief...  ;D

Gelukkig worden de wijze lessen van deze heren uitgezonden op Nostalgienet.
Naar nu wel blijkt hadden ze een toch wel erg vooruitziende blik over de diverse wanen van de dag...

 ;) Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3094 Gepost op: 04 December 2014, 22:41:15 »
Hallo Peter,
Heeft iemand het pasverschenen boek over HSL en Fyra al ingezien?
Ik wel
 Peter

Hoi Peter,

Kijk maar uit, dat het boek niet het zelfde doet als de Fyra,uit elkaar vallen tijdens gebruik. ;) :)

Gr. Jo

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3095 Gepost op: 05 December 2014, 06:38:23 »
Waarschijnlijk kom je ook nooit bij de laatste bladzijde  8)
Gr.
Eric

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3096 Gepost op: 05 December 2014, 16:09:51 »
Nog een boek en nu van FNV Spoor (Vakbond)

Fyra fiasco

Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26632
    • Pagina van klaas
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3097 Gepost op: 05 December 2014, 16:21:13 »
Dat is toch hetzelfde boek?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3098 Gepost op: 05 December 2014, 16:26:33 »
Yep, the one and only  8)
Gr.
Eric

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3099 Gepost op: 05 December 2014, 16:31:05 »
Nog een boek en nu van FNV Spoor (Vakbond)

Fyra fiasco

Het is natuurlijk niet zo gek dat een vakbond de marktwerking niet zo ziet zitten. Als monopolist mis je namelijk de directe impuls om goedkoper te werken en zo je concurrenten voor te zijn. En de grootste kostenpost is personeel. Daar biedt een vakbond dus een tegenwicht aan.

Maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden, dat dit boek dus een gekleurd beeld geeft.

Dat is toch hetzelfde boek?

Yep.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3100 Gepost op: 05 December 2014, 16:39:59 »
Ja, het is in opdracht  van de FNV geschreven.
Dat is tenminste wat, anders was er nooit bekend geworden wat er geknoeid is door "Den Haag "

 Ik zou graag uit een andere hoek  wel eens willen vernemen  hoe en waarom dit allemaal zo gekomen is.
 Net zo uitgebreid  natuurlijk, voor een eerlijk tegenwicht als de waarheid anders zou zijn.
Vr Gr,
        Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3101 Gepost op: 05 December 2014, 16:46:57 »
Het is maar goed dat er een vakbond is die daar voor zorgt...

Het beeld is misschien gekleurd, maar is dat bij een parlementaire enquete niet ook het geval? Niet geheel onterecht wordt gevreesd dat de politieke besluiten weinig zullen worden meegewogen, zodat het vooral een enquete is over NS, ipv over het hele hsl dossier. Veegt de politiek zometeen misschien zijn eigen straatje schoon over de rug van NS, terwijl allang duidelijk is dat het een met het ander samenhangt? Wat ik vooral interessant vind, is dat het blijkbaar niet verplicht was aan te besteden, terwijl dit we aan de kamer werd voorgehouden. Als dat klopt is er politiek glashard gelogen, en is niet onaannemelijk dat NS met concurrentiedreiging een te hoog bod heeft gedaan waardoor er weinig geld overbleef voor treinen.

Ook centraal staat de vraag waarom de overheid perse de aanlegkosten wilde terug verdienen, in plaats van dat af te schrijven als nationaal nuttige infrastructuur. Met die inslag wilde de overheid vooral geld verdienen.

Of bovenstaande allemaal klopt is de vraag, hopelijk wordt dat straks duidelijk.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3102 Gepost op: 05 December 2014, 18:44:44 »
 Met het 2e stuk in je verhaal ben ik het helemaal eens.
Toen men begon te praten over de HSL, waren de milieueffecten van auto en vliegtuig belangrijke redenen om met de HSL in Ned. mee te doen.
Ik kan de cijfers even niet vinden ,maar in begin jaren 90 gingen er elke dg (!) enkele duizenden mensen naar Parijs,meest per auto.Zo gek was de gedachte toen niet.
De aanlegkosten waren ten bate van Het Milieu werd er gezegd.
 Op een gegeven moment werd er gezegd dat de aanlegkposten moesten worden terug verdiend.

Ik denk dat men er ten tijde van de onderhandelingen over de aanbesteding mee is aan komen zetten, in 2000 dus.
Maar waarom precies ?
Een lege schatkist ?

Vr, gr,
       Peter

 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3103 Gepost op: 05 December 2014, 23:10:38 »
Het is maar goed dat er een vakbond is die daar voor zorgt...

Oh, het is zeker goed dat er vakbonden zijn. Alleen is hun versie van wat waar is anders dan die van andere partijen. Interessant om te zien is dat diezelfde FNV nu probeert een monopolist op het gebied van de vakbonden te worden.

Citaat
Het beeld is misschien gekleurd, maar is dat bij een parlementaire enquete niet ook het geval? Niet geheel onterecht wordt gevreesd dat de politieke besluiten weinig zullen worden meegewogen, zodat het vooral een enquete is over NS, ipv over het hele hsl dossier. Veegt de politiek zometeen misschien zijn eigen straatje schoon over de rug van NS, terwijl allang duidelijk is dat het een met het ander samenhangt?

Er is niets "al lang" duidelijk: daar is juist die enquête voor. En hoe gemakkelijk denk je nou werkelijk dat het zou zijn voor een Kamerbrede commissie, met rechtstreekse tv-uitzendingen en een kritische pers, om de zaak onder het tapijt te vegen? Een kritische houding is goed; een wantrouwige al heel wat minder.

Citaat
Wat ik vooral interessant vind, is dat het blijkbaar niet verplicht was aan te besteden, terwijl dit we aan de kamer werd voorgehouden. Als dat klopt is er politiek glashard gelogen, en is niet onaannemelijk dat NS met concurrentiedreiging een te hoog bod heeft gedaan waardoor er weinig geld overbleef voor treinen.

Niemand houdt de Kamerleden tegen om hun huiswerk te doen. Daar zijn ze voor gekozen en daar worden ze voor betaald. Of de Kamer bewust is voorgelogen -een politieke doodzonde- zal door de commissie moeten worden uitgezocht.

Citaat
Ook centraal staat de vraag waarom de overheid perse de aanlegkosten wilde terug verdienen, in plaats van dat af te schrijven als nationaal nuttige infrastructuur. Met die inslag wilde de overheid vooral geld verdienen.

Omdat de tijd voorbij is dat er allemaal geld naar ambitieuze projecten gaat, zonder dat duidelijk is hoe nuttig die zijn. De HSL-Zuid is bijvoorbeeld niet bijzonder nuttig voor mensen buiten de Randstad. De RSV-affaire en de bijbehorende parlementaire enquête gaven een onthutsend beeld van een overheid die, zonder veel controle door zichzelf of door de Kamer, maar geld in een bodemloze put bleef gooien.

Dat is belastinggeld. En de belastingbetaler heeft het recht om te weten wat er met zijn belastinggeld gebeurt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3104 Gepost op: 06 December 2014, 00:45:00 »
Alleen is hun versie van wat waar is anders dan die van andere partijen.

En daar schijn jij je wat over te verbazen...  ???

Volgens mij hebben zij dat stukkie rails niet laten leggen en ook dat rollende schroot niet gekocht voor die paar rotcenten - dat deden die "andere partijen"...  8)

Van welke partij ben jij fan ?  ;D ;D ;D

mvg,

Max.



"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)