Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door LMX
Vandaag om 01:03:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 01:01:19
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door FreekH
Vandaag om 00:45:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
23 November 2025, 23:52:01
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
23 November 2025, 23:08:38
Bf Kibronn door Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
23 November 2025, 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
LS Models 2025 door Cegielski
23 November 2025, 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
23 November 2025, 20:10:03
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
23 November 2025, 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
23 November 2025, 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
23 November 2025, 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
23 November 2025, 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
23 November 2025, 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
23 November 2025, 15:09:54
  

Auteur Topic: Stoomloks NS 2100 serie.  (gelezen 15848 keer)

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #30 Gepost op: 05 October 2012, 22:50:06 »
Hij is mooi, Peter. Lengte een centimeter of 30?
Laat je hem over de Zwitserse baan rijden of heb je dat alweer veranderd.

In een ouder bericht las ik dat je ook met een 2e stoomloc bezig was. Is die nog verder gekomen?

Groeten Henk

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #31 Gepost op: 06 October 2012, 11:07:04 »
Hoi Henk,
    Nee die Zwitserse baan is begin 2010 omgezet naar een NS  baan. Het sporenplan bleef gelijk , ik moest alleen de bovenleidigmasten inkorten . ;D
 Die 2e  stoomlok is er nog niet, dit is de eerste .. ;)
Ik heb wel voor de 3900 al de wielen en motor  in huis en het boek van Paul Henken natuurlijk.
 Die 2011 is inderdaad zo'n 30 cm lang.
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #32 Gepost op: 07 October 2012, 12:31:40 »
 Hallo,
 Ik heb (weer ) twee vragen :    :)
 Ik ben begonnen met het maken van onderdelen boven de voetplaat.
 Op foto's van de 2100-en in het boek van Paul Henken zie ik een soort ''steuntje''  of iets dergelijks op de voetplaat staan , (recht onder de stoomdom zit onder de ketel de ketel steun,) en daar vlak bij  30 cm van daar af naar achteren zit de lagering van het ganghandle. Op die plek dus ,aan de rechterkant van de lok iets naar voren  zoals ik dit beschrijf. Ook aan de andere kant staat iets dergelijks.
 Helaas staat deze dingen  niet op de 2104 , anders had ik ze op mijn foto's staan. ;)

 Nog iets anders , wel op de 2104 aanwezig , maar slecht zichtbaar of ontbrekend bij de andere 2100-en is een rond  ,''potje'' op de voet van de rookkaststeun, aan de rechteronderkant van die steun Het is ca 30 cm lang en 15 cm dik.Er zit een smeerolie leiding aan.Het staat niet op de tekeningen.
Niet iets belangrijks  om na te bouwen , maar ik zou toch wel willen weten wat het is...

 Vr gr ,
            Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #33 Gepost op: 07 October 2012, 13:09:29 »
Peter,

Gaarne of het plaatje of in ieder geval boek en blz. Dat scheelt een stuk
  • linker/rechter zijde
  • welk jaartal is de foto
  • een / twee dommen

Heb je een plaatje van dat potje en waar zit het? Links/rechts/voor???

Kortom, wil best helpen, maar waar heb je het over  ???
« Laatst bewerkt op: 07 October 2012, 13:15:13 door guest7823 »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #34 Gepost op: 07 October 2012, 17:13:35 »
HIer is nr1


De foto staat op bldz 48  ,de balpen wijst het ''paaltje aan.
'-------
 Hier nr 2

 Het ''dingetje''  is er in  rood erbij gezet,
 Het andere  zit onderop de rookkast ,rechtsonder, met rode pijlen aangegeven.

    Peter
« Laatst bewerkt op: 07 October 2012, 17:18:59 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #35 Gepost op: 07 October 2012, 17:19:28 »
je bedoeld toch niet de lokkrik?
dat is een krik om kleine ontsporingen zelf te kunnen verhelpen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #36 Gepost op: 07 October 2012, 17:23:22 »
  Dat is een vlug antwoord!
  Ik heb meer tijd nodig gehad om het 2e plaatje erbij te zetten...,
  Maar dat zou best kunnen dat daar die krikkken horen te staan.
Nooit aan zoiets gedacht... ;)
Blijkbaar hebben ze een vaste plek daar . Aan de andere kant staat er ook een.
 Vr Gr,
     Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #37 Gepost op: 07 October 2012, 17:31:02 »
Peter,

Datgene wat jij aanwijst lijkt me met de voedingspomp te maken te hebben. Die zit er bij de NSM 2104 niet meer op dus

D'r zijn niet zoveel heldere goedzichtbare foto's van linksvoor maar hier een paar in het 2100 boek:
  • blz 25 boven
  • blz 25 onder
  • blz 36 boven, maar daar lijkt iets onder de voorverwarmer door te lopen wat bij de meeste loc's dus bovenlangs lijkt te lopen
  • blz 48, jou foto dus
  • blz 51 onder
  • blz 51
  • blz 63, links boven
  • blz 64, boven
  • blz 91, onderop
  • blz 99
Mijn voorzichtige gok is dat het de voedings(water)leiding is voor de pomp.

Maar goed zie net dat je een van de twee krikken bedoelde  :-\

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #38 Gepost op: 07 October 2012, 17:37:08 »
Ja, precies , dat waren dus de krikken. ;)

 Maar nu de kleurenfoto van de rechter onderzijkant  van de rookkaststeun . (Het zadel?)
 er loopt een dunne olieleiding naar binnen.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #39 Gepost op: 07 October 2012, 17:39:42 »
Ik heb vrijdag ook einige foto's van de 2100 gemaakt. Misschien heeft iemand er iets aan:













Andries

Zit hier tussen wat je bedoelt?

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #40 Gepost op: 07 October 2012, 17:43:24 »
Ja, in de derde foto van jouw, links onder.
En mijn foto nr 2 een paar antwoorden terug. Ik heb het met rode pijlen op de buitenrand v d foto aangegeven.

 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #41 Gepost op: 07 October 2012, 17:47:33 »
volgens mij is t een snuifklep, die heb je nodig om de loc koud te verslepen.

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #42 Gepost op: 07 October 2012, 17:56:50 »
Peter,

Die kreeg ik de eerste keer dat ik jou posting bekeek niet te zien, maar zoals Floris al zei:

Snuifklep. Die dient om bij rijden met afgesloten regulateur te voorkomen dat de cilinders als luchtpomp (met allerlei ongewenste nevenverschijnsels) gaat dienen. Is niet alleen voor koud verslepen.

In principe rij je, indien je geen extra vermogen nodig hebt zolang mogelijk met een heeeeeeel klein beetje stoom op de schuiven (lat dicht -> je hoort de snuifkleppen - lat net zoveel open dat je de snuifkleppen niet meer hoort). PAs op het moment dat je echt gaat remmen gaat de lat helemaal dicht en dan hoor je de kleppen lucht aanzuigen,

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #43 Gepost op: 07 October 2012, 18:42:31 »
Ok een snuifklep.
 Daar heb ik wel eens de naam van gezien in Labrijn of in Harterink  & Mook.
 Bedankt voor het meedenken /zoeken. :D
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #44 Gepost op: 13 November 2012, 12:13:49 »
 Hallo,
Hier even een verslag hoe het met de lokbouw staat.
 Ik rij nu goed met  het onderstel van de lok , alle details zijn aangebracht onder de voetplaat. Dat gaf veel problemen ,omdat de lok bij kleine hoogte verschillen al sluiting kreeg van de bogiewielen tegen het lokframe , d.w.z. de spatborden.Bovendien ook nog tegen het luchtreservoir .
 Daardoor moesten de spatborden  losgesoldeerd en 1,5 mm naar boven verschoven worden.In de lchtketel moest een uitsparing gemaakt worden. Ik had natuurlijk ook kleinere wielen kunnen nemen ,maar dat wist ik niet vooruit bij het bestellen. :(
 De stroomopname is ca 300 mA  als hij met 3 rijtuigen een helling van 2.5%  oprijdt.
 Vr Groet ,Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen