Ik vermoedde wel zoiets ,maar dacht dat het afhing hoe je de kruktappen zet op de drijfas.In de 2100 hebben ze na een paar jaar wel de krukken van de koppelstang tussen drijf- en koppelas in fase gezet met die van de drijfstangen omdat het lager van de drijfas veel horizontale slijtage vertoonde. Maar dat heeft niet met de exhaustslag te maken. Vr Gr, Peter
De 2100'n zijn nieuw geleverd met 45 graden fase verschil tussen de drijf en de koppelstangen. Dat is nooit gewijzigd, dat kan ook niet want dan moet het contragewicht op een andere plek komen als gevolg van de dan gewijzigde balancering, nieuwe wielen dus!Ik ben erg voor het wegnemen van onjuistheden op dit soort fora, want waar staat dit verhaal in het 2100 boek?
Paul,Je tikt de spijker op de kop in je laatste antwoord.Op blz 28/30 gaat het over de problemen en testen van de HSM 600/NS3200.Bij de HSM500/NS2100 is het probleem aangepakt door de al gemelde plaatsing van de koppelstangen met 45 graden fase verschil.Als dat veranderd zou zijn had dat gekund tijdens de test met de Leonard wielen, zie blz 51 e.v. van het 2110 boek.Zoals hierboven al gemeld kunnen bij binnenliggende cylinders de buitenliggende koppelstangen op elke willekeurige plek aan de wielen worden bevestigd. Elke plaatsing kent echter weer zijn eigen problemen, want doordat drijfstang en koppelstang niet in één vlak liggen komen er in beide lagers belastingen door het wringmoment bij. Eea is goed besproken in het Handboek voor Spoorwegtechniek deel III blz 142-170.Op de website http://www.stoomlok.nl/NBDS38/ wordt dat gebruikt bij een bespreking van de scheurvorming in het frame bij de NBDS/NS3500 locomotieven