Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Servo's handmatig schakelen.  (gelezen 53340 keer)

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #120 Gepost op: 12 oktober 2012, 21:23:28 »
Patrick,
Onder veel gedoe versta ik: eerst een te kleine print gebruikt, toen door snel willen bakken een print die niet werkte,
daarna het uitstapje naar het ziekenhuis [ach, heb ik de ambulance ook weer van binnen gezien toen ik bij kennis was! ;D]
Een gestabiliseerde voeding kun je volgens mij nog 'rimpelvrijer' maken door een tweede buffercondensator te plaatsen toch? [+.- ]Of is dit voor mij ook alweer te ver in het verleden [ik schaam mij diep ben elektromonteur geweest] :-[ :-[
Toch ben ik blij dat het werkt!

Groeten
wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Geert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #121 Gepost op: 13 oktober 2012, 17:30:58 »
Eigenlijk is het stabiliseren van een voeding niet zomaar wat extra elco’s aanhangen, dat kan tot defecte onderdelen leiden van je voeding! Daar zit wel wat meer theorie achter dan je denkt. Als een ongeladen elco op spanning komt (komt voor als je de voeding in de stekker steekt), dan kan deze eerst aardig wat stroom trekken. Eens deze op spanning staat dan is de laadstroom veel lager. Zet je er extra elco’s achter dan kan het zijn dat de elektronica van de voeding de extra ‘startlaadstroom’ niet aankan en het begeeft.

Stabiliseren is ook een zaak van extra vermogen leveren als de vraag even hoog is ‘grote capaciteit=elco: traag’, maar ook om zeer snelle spanningspieken weg te filteren ‘kleine capaciteit=condensator: zeer snel’.

Bij servo’s is ook dit laatste zeker van belang. De piekstroom duurt maar enkele ms (1-2) per 20ms, en de belasting is redelijk inductief (motor)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #122 Gepost op: 24 oktober 2012, 23:28:25 »
Aardige schakeling, die met de 4001. Ik heb hem ook even opgebouwd en met een standaard servo van Robbe werkt 'ie erg aardig (wat een lol je wel niet kan hebben met 2 potmeters!)

Nu wil ik 'm nog volledig doorgronden natuurlijk :D

Jongens: plaats op je voedingsrail, zo dicht mogelijk bij de servo een 100 nF condensator (keramisch of multilayer is aan te bevelen) en iets van een 100 uF elco. Daarmee kreeg ik 'm zelfs aardig onder controle wat betreft storing van m'n vingers die ik via onderdelen in de schakeling injecteerde. Sowieso ontkoppelen van de 4001 via eenzelfde 100 nF condensatortje het liefst over de voedingspinnen van het IC. Eventueel een extra elco van 10 uF op de voedingspinnen van het IC.

Nog een tip: omdat de servo zelf vaak een maximale voedingsspanning van 5 Volt heeft, kun je de electronica ook op die spanning voeden. Het voordeel is dat een 2200 uF elco met een spanning van 6,3 of 10 Volt stukken kleiner is dan de meer standaard versies met een spanning van 16 of 25 Volt...

Ik heb het schema even hertekend, al vind ik het erg rommelig:

www.m-voorloop.nl/benelux/servosturing.gif

R1 = 1M
R2 = 82K
R3 = 15K
P1, P2 = 5k
P3, P4 = 50k
C1 = 2200 uF (groter of kleiner is geen probleem, minimale spanning is 6,3 Volt)
C2...C4 = 100 nF
D1, D2 = 1nN4148
IC1 = CD4001

Niet getekend in het schema: Extra ontkoppeling van de voeding bij de servo en het IC.

@ Geert2: Een gemiddeld 100 uF elco'tje hier en daar zal een gemiddelde stekkeradapter of voeding echt niet om zeep helpen. Het wordt wat anders als er forse bufferelco's van 2200 uF en meer aangehangen worden.

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #123 Gepost op: 18 juni 2013, 21:25:56 »
Heren,

dit draadje lijkt een goede plaats voor mijn vraag. Om mijn armseinen aan te drijven ben ik aan het kijken naar een servoaandrijving. Ik ben aan het experimenteren geslagen met een Conrad servotester (234915-89 ) in combinatie met een Modelcraft MC-1811 servo. Als ik een flinke slag aan de potmeter geef draait de servo behoorlijk strak, maar als ik een kleine draai aan de potmeter geef jittert de servo enorm om na zo'n dikke seconde pas tot stilstand te komen. Om te voorkomen dat ik de seinarm van zijn seinpaal afruk zou ik het toch graag wat rustiger zien.


Ik heb al van alles geprobeerd:
  • de 5VDC netvoeding vervangen door een 6VDC voeding van 4 penlights
  • een pull-up (servo puls aan de +) met een 2k2 weerstand
  • een pull-down (servo puls aan de -) met een 2k2 weerstand
  • componenten en soldeerverbindingen 3x gechecked
  • het 4001 IC vervangen

Maar helaas, niets heeft tot nu geholpen, hebben jullie nog ideeen waar het aan kan liggen?  ???

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #124 Gepost op: 18 juni 2013, 21:29:40 »
Andere servo gebruiken.

De MC-1811 is een beruchte jitteraar en... een 'snelle' servo. Ga op zoek naar een iets duurder type en een examplaar met ten minste 0.15 sec omsteltijd. Hoe langzamer hoe beter en hoe vloeiender de beweging zal zijn.

Grtzz,

Karst

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #125 Gepost op: 18 juni 2013, 21:31:24 »
Heb je de voeding naar de servo al eens geprobeerd te ontkoppelen op de manier die ik schreef? Bij mij waren de lange voedingsdraden van de voeding naar m'n breadboard (wat al niet zo ideaal is voor dergelijke toepassingen) een groot probleem.

Maar het zou zomaar kunnen dat jouw servo die extra ontkoppeling gewoon nodig heeft, ondanks dat je via batterijen voedt.

EDIT: zie bericht van Karst hierboven....

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #126 Gepost op: 20 juni 2013, 21:36:28 »
@Karst + Menno,

bedankt voor de tips! Ik heb bij Conrad 2 andere servo's besteld: de Y-3009 en de VSD-5E-HS. De VSD-5E-HS jittert weer enorm  >:(, maar de Y-3009 doet het prima  ;D, dus daar kan ik mee verder.

Mvrgr

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #127 Gepost op: 20 juni 2013, 22:58:54 »
Hoi Fred,

Ik heb ook een aantal van deze MC 1811 liggen, met het zelfde probleem.
ze blijven jitteren.
Met een kennis hebben we een middagje zitten experimenteren.
Als je zowel de servo zelf en de servosturing elk een eigen 7805 geeft met ontstoorcondensatoren werkt het wel naar behoren. 
De servo geeft stoorpulsen af op zijn eigen voeding, waar de stuurelektronica op reageert.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #128 Gepost op: 16 juli 2013, 21:33:34 »
Na het geheel nog eens op een printje te hebben gemikt kwam ik tot de conclusie dat het geheel nog steeds erg storingsgevoelig is: vooral voor menselijke storing bij het afregelen.
Slechts in de buurt komen van een van de potmeters van de schakeling met de 4001 zorgde al voor een trillende servo.

Daarnaast kreeg ik de beweging nooit echt lineair: de servo begon langzaam, versnelde aanzienlijk, om weer traag te eindigen.

Een groot nadeel van de schakeling vond ik de enorme elco's die je al snel nodig had voor langzame omlooptijden.

Dat kon simpeler dacht ik!

Ik begon wat te kloten met een opamp om er een integrator mee te maken: het voordeel daarvan is dat de uitgangs-toestand zeer afhankelijk is van de weerstand op de inverterende ingang en de elco die terugkoppelt van de uitgang naar de inverterende ingang.
Dat maakt lange omlooptijden mogelijk zonder dat er extreem grote elco's benodigd zijn.

Daarna stortte ik me op de 555: die schakelt op 1/3de en 2/3de van de voedingsspanning aanwezig op een (of meerdere, dit gaat even uit m'n hoofd) van z'n pinnen en bepaalt daarmee de uitgangsfrequentie en duty-cycle.

Via pin 5, Control Voltage genaamd, is die spanningsdrempel te beïnvloedden.

Door de uitgang van de opamp te verbinden met die pin 5 bereik je het volgende: de integrator rond de opamp 741 doet niets meer dan het bepalen van de omlooptijden door middel van de weerstanden aan zijn ingang, waarvan de ingang al dan niet (via de weerstand) met de voedingsspanning wordt verbonden, of met massa. De 555 is een volledig losstaande servo-pulsen generator geworden, waarvan de dutycycle afhankelijk is van de spanning op pin 5: de veranderende duty-cycle zal een verandering van de draaihoek van de servo inhouden omdat de puls-tijd verlengd of verkort wordt.

Het goede nieuws: het geheel is beter lineair (nog steeds niet zoals ik graag zou willen) gemakkelijker te regelen (doordat rond de 555 de uiterste posities van de servo ingesteld kunnen worden en de opamp de omlooptijden regelt, beïnvloedt het elkaar niet)
Het belangrijkste: de schakeling is retestabiel: ik moet hele gekke dingen doen om de servo (een standaard servo van Robbe, typenummer heb ik al eens geplaatst geloof ik) aan het trillen te krijgen.

Dan nu het slechte nieuws: dit schema is nog slechts een opzet. Zoals je ziet is alles bij elkaar geraapt zonder oog voor een logische nummering van de componenten en de waardes moet ik ook nog eens narekenen. Daarnaast ben ik een potmeter vergeten, die eigenlijk bij R2 had moeten zitten: met die 2 potmeters zijn dan de uiterste servo-posities in te stellen.

Sowieso ben ik niet zo thuis in op-amp technologie: misschien dat de weerstand tussen de uitgang en pin 5 van de 555 zou kunnen verdwijnen.

Daarnaast speel ik (in m'n hoofd) nog met het idee wat er eventueel bereikt zou kunnen worden met de off-set ingangen van de 741: misschien dat daar ook nog nauwkeurige bereik-instellingen mee gerealiseerd kunnen worden. (weer een op-amp dingetje: of dergelijke ingangen het beste aan massa gelegd kunnen worden, of open gelaten weet ik ook niet: klaas? Jij een idee?)

http://www.m-voorloop.nl/benelux/servosturing_met_opamp.gif

Niet getekend in het schema: ontkoppel-condensatoren van de opamp en de 555.

Voordeel van dit schema: met klooien kan rond de opamp en 555 weinig mis gaan: zolang je R3 niet vergeet (ik heb daar 1k voor genomen geloof ik) kun je eigenlijk weinig fout doen. Door aan de uitgang van de opamp een weerstand te knopen kun je met een LED de werking van de integrator controleren: bij het naar voedingsspanning brengen van de ingang zal de uitgang precies het omgekeerde willen doen: hoe groter R4 of C2 (of beide) hoe langer dat proces duurt. Een langzaam opgloeiende LED of langzaam dovende LED zal het gevolg zijn.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #129 Gepost op: 17 juli 2013, 18:02:52 »
Menno,

Zijn blijkbaar met hetzelfde bezig. Ook ik ben bezig de grote elco weg te saneren. Ik ben met een gewone transistor bezig, maar dat wil niet vlotten.
Om op je vraag rond de opamp een antwoord te geven:
- Weerstand R6 kan weg, hij staat nu in verbinding met en spanningsdeler die voor 2/3 VDD zorgt op pen 5 van de 555. Door de weerstand weg te halen is de uitgangsspanning meteen de spanning op het knooppunt.
- Verder zou ik C2 met een factor 100 verkleinen en de weerstand R3 met eenzelfde factor vergroten. Zo,n grote condensator (elco) voegt niets toe en kan beter door een kleinere vervangen worden.
- Tenslotte zal een afregelpotmeter in dit geval niets uitmaken. Met zo'n potmeter kan je de uitgang van de 741 naar 0 volt regelen als de ingangen kortgesloten zijn. Jij wilt echter in de buurt van de halve spanning en hoger gaan zitten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #130 Gepost op: 17 juli 2013, 22:39:08 »
En bij een transistor kan ik me dan weer niets voorstellen ;) (kwa handigheid in het schema, niet het losse onderdeel)

R6: zo'n vermoeden had ik al. Ik was ook wat voorzichtig omdat ik maar 1 741 had liggen die graag heel wou houden ;)

C2 kan natuurlijk altijd kleiner, maar om nou te zeggen dat 'ie niets toe voegt vind ik overdreven. In m'n proefopstelling zit nu geloof ik 47 uF, wat echt niet zo groot is, zeker niet vergeleken met de knoeperds van 1000 en 2200 uF die ik al voorbij heb zien komen.
Het zou wel kunnen dat het lineaire gedrag erop vooruit gaat omdat de verliezen kleiner worden.

Over de off-set, ik was met DC-offset in de war... inderdaad gaat het bij deze opamp niet werken en er een opamp voor aanschaffen die het wel kan, gaat me wat te ver (daarnaast vermoed ik dat die al snel wat prijziger zijn dan types die geen DC-offset instellingen kennen)

Nog eens narekenen ;)

Dank voor de hulp!