Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:09:19
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Lobomotion69
Vandaag
om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
Vandaag
om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
door
Ronald69
Vandaag
om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald69
Vandaag
om 00:12:53
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607
door
henk
18 July 2025, 12:47:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Vorige
-
Volgende
-
1
...
16
17
[
18
]
19
20
...
25
Omlaag
Auteur
Topic: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0 (gelezen 105149 keer)
g-j
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
«
Reactie #255 Gepost op:
11 March 2015, 13:48:16 »
Hallo Ivo, leuke update alweer. Laat niet vaak van me horen maar als ik zie dat er iets is gepost in Reithsburg moet ik altijd even kijken! Leuk project en soms erg herkenbaar, ondanks dat we andere landen en tijdperken nabouwen. Karton, bindband en andere no budget oplossingen. En sfeervolle foto's.
Mvg Gert-Jan
Ivo vS
H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
More is less....ik doe graag van veel een beetje.
«
Reactie #256 Gepost op:
15 March 2015, 23:50:42 »
---Berg en opstelterrein---
De berg achteraan op de baan krijgt definitief vorm, het isolatieschuim heeft plaats gemaakt voor een berg van kartonstroken. Doordat beide sporen dalen hoeft de "berg" niet heel hoog te worden.
Het hogere deel van deze "berg" ligt buiten mijn modelbaan en is helaas niet te zien. Laag voor laag:
Steeds hoger en hoger, hier en daar een pauze omdat er met de nodige massa enkele lagen weerbarstig karton in bedwang gehouden moeten worden. Al met al een hoop geknutsel:
Hoger kan niet, zie rechts op de onderstaande foto, dan passen er geen bomen meer op de berg. Een van de sporen ligt helaas "zichtbaar". Gelukkig zie je daar niks van als je vanaf de voorkant naar de baan kijkt.
En een zwart/wit foto om het af te leren:
@Gert-Jan, altijd leuk zo'n reactie. Naast bouwen vind het vastleggen van de vorderingen een hobby. Dus zo nu en dan volgt er (w)eer een up-date.
Zo aan de lezers-teller te zien ben je niet de enige die hier mee kijkt/leest en dat vind ik dan weer leuk.
En met low-budget oplossingen blijft het een leuke en betaalbare hobby.
«
Laatst bewerkt op: 16 March 2015, 07:07:25 door Ivo vS
»
groet,
Ivo vS
boekenwurm
«
Reactie #257 Gepost op:
17 March 2015, 17:28:20 »
hoi Ivo
Net je draadje ontdekt en deels doorgelezen.
Zelf werk ik met Märklin en volgens mij heb ik in een Märklin magazine gelezen
dat je de seinen met een schroefje voorzichtig los kan nemen van de grond plaat en deze
dan omgekeerd weer kunt monteren, je kunt dan de plaat met spoel onderste boven tegen de plaat
plaatsen en de paal naast de rails om hoog plaatsen.
Je hoeft dan geen groot gat voor de spoelenkast te maken en het sein steekt de zelfde hoogte boven het maaiveld.
Je ben lekker bezig en ziet er aantrekkelijk uit wat ik zie.
met vriendelijke groet.
Paul.
«
Laatst bewerkt op: 17 March 2015, 17:30:45 door boekenwurm
»
Ivo vS
«
Reactie #258 Gepost op:
25 March 2015, 23:32:25 »
---terrein opvulling---
Na de nodige bezoekjes aan de plaatselijk supermarkten heb ik weer voldoende karton om verder te knutselen. Tussen de sporen hoog ik op enkele plekken het landschap op. Een kwestie van stroken karton plakken. De naadjes met een stukje tape en wat houtlijm afwerken zodat er een mooi vlak landschap ontstaat.
Nu is de houtlijm (bijna) op, tijd voor een nieuwe pot.
Wel nog de waterkraan op de juiste hoogte kunnen zetten:
Het is al aardig druk hier:
Dank voor de info, Paul. Dit was voor mij de eerste keer dat ik met Märklin seinen gewerkt heb. Deze twee zijn geplaats en van welk merk er nog bij komen, geen idee. Eens kijken wat er binnenkort op de beurs te vinden is.
«
Laatst bewerkt op: 25 March 2015, 23:36:53 door Ivo vS
»
groet,
Ivo vS
ex44
Team forummoderators
«
Reactie #259 Gepost op:
29 March 2015, 21:44:40 »
Hoi Ivo!
Een beetje onorthodoxe bouwmethode, volgens mij. Karton, houtlijm en afplaktape, ik geloof niet dat ik dat ooit gezien heb.
Maar je bouwt wel lekker naar een sfeertje toe!
Ivo vS
«
Reactie #260 Gepost op:
29 March 2015, 22:14:45 »
@44, Ik probeer graag wat uit. Het levert een mooi strak geheel op zonder rafelige randjes. Sinds m'n eerste ovaaltje met inhaalspoor heb ik niet veel meer aan landschapsbouw gedaan. Gewoon lowbudget uitproberen.
groet,
Ivo vS
Ivo vS
«
Reactie #261 Gepost op:
29 March 2015, 23:39:34 »
---Seinen in het landschap---
Die 3 "nieuwe" sperrsignale vroegen natuurlijk om ingebouwd te worden. Die Viessmann was geen probleem, gaatje was al enkele weken geleden geboord.
Aansluiten is nog vers twee.
Die twee Märklin gevallen vroegen om wat grotere gaten.
Waarbij er natuurlijk altijd een steunbalkje in de weg zit.
Deze zakt niet helemaal door de grond....
En als afsluiting, een deel van het depot in vogelvlucht:
Er mogen nog heel wat boompjes bij.....
Komende week maar eens seintjes aansluiten, m'n Br98 nakijken (die heeft een vreemd tikje tijdens het rijden) en het landschap verder bouwen.
groet,
Ivo vS
VFR
Really old handsome bastard
«
Reactie #262 Gepost op:
01 April 2015, 22:23:02 »
Hoi Ivo,
Ik kwam je tegen in het draadje "Baanplan Ruhrgebied". Je tweede (relativerende) reactie op de "toeristenboot kwestie" triggerde mijn nieuwsgierigheid. Wie is deze man en wat bouwt hij zelf dan?
Heb nu je draadje voor het eerst gelezen. Met recht een bouwdraadje, met ups en downs en met veel doorzettingsvermogen. Best interessant kijk- en leesvoer.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Ivo vS
«
Reactie #263 Gepost op:
01 April 2015, 22:43:26 »
Hoi Hijlco,
Tja wat bouwt "ie" dan, lekker prutsen en rommelen en inderdaad met de nodige ups en downs. Deze baan is al verder dan al het vorige wat ik gebouwd heb.
En ja, ik ben zo'n detail neuzelaar die een wagon of lok kan laten liggen omdat de revisiedatum niet binnen het tijdperk past. Dat verklaart mogelijk mijn eerste reactie op of dat bootje past binnen het tijdperk. Ook ik heb zaken op mijn baan die niet helemaal binnen het tijdperk of landschap passen maar er gewoon zijn.
Zo staat er een Schwarzwald huisje in Beieren.....waarom? Nou omdat dit een van de weinige huisjes is die mijn vader ooit op zijn baan had. Past niet in het thema maar staat er wel.
Een grachtenpandje met een trapgevel in een zuid Duitse stad, kan niet maar dit is een familiestuk die van een oom van mijn vader is geweest....tja compromissen en je bouwt zelf dus je beslist zelf.
groet,
Ivo vS
Ivo vS
«
Reactie #264 Gepost op:
01 April 2015, 23:31:19 »
---Schwarzwald huisje en tikkend lokje---
De frequentie van het tikken van de Br98 nam toe naar mate de snelheid van de lok toenam en andersom ook weer af. Dit bracht me al snel op het idee dat het in het drijfwerk zou kunnen zitten. En ja dat klopte. Na de laatste schoonmaakbeurt is een deel van het drijfwerk klem komen te zitten onder een uitstekend onderdeel van de kap.
Dit gaf een tikkend geluid tijdens het rijden. Dus even schroefje los, kapje opnieuw geplaatst en nu goed! Behalve het standaard motor gebrom hoor je niks meer.
Het Schwarzwald huisje heeft een definitief plekje op de baan gekregen. Ook de schuurtjes op het erf staan op hun plek en het beekje krijgt voor het eerst een beetje vorm. Het schuurtje met het rode dak, de ruif met drinkbak en het Schwarzwaldhuisje zijn allemaal familiestukken. Dat heeft wel wat nu ze echt een plekje op de baan krijgen.
Het bruggetje over het beekje is geplaatst en nu moet ik nodig eens op zoek naar de watermolen? Die is al enkel jaren niet meer in beeld verschenen.....
....geen idee uit welke doos die straks te voorschijn komt.
Naast de beek past zo'n molentje prima.
groet,
Ivo vS
VFR
Really old handsome bastard
«
Reactie #265 Gepost op:
04 April 2015, 12:47:44 »
A kijk, je modelbaan krijgt zo ook emotionele waarde hoor ik. Dat is een mooi bijeffect.
Die Zwarte woud gebouwen zijn erg sfeervol. Een paar jaar geleden nog een week op de motor door het Zwarte Woud gereden. Dan krijg je toch ook weer het idee om daar iets mee te doen op een module ofzo. En idem in Beieren vorig jaar.
Maar eerst mijn geplande modelbaan maar eens bouwen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Ivo vS
«
Reactie #266 Gepost op:
05 April 2015, 12:24:02 »
---Schwarzwald huisje II---
Dat Schwarzwaldhuisje heeft zeker wat emotionele waarde. Niet alle emotionele zaken kunnen een plekje op de baan vinden. Heb nog een Britse postwagon liggen met een bijbehorend automatisch postzakwisselpunt voor langs de rails. Dit spel element krijg ik echt niet gerijmd met het huidig thema.
Gisteren tussen alle bedrijven door (er was nog een stapel correctiewerk te doen) maar eens geknutseld aan het landschap. De heuvels maar eens op de baan vast gezet. En daarmee het verloop van het beekje bepaald.
Op de achtergrond bij de tunnelingang ook de laatste grote kieren gedicht zodat het TL van onder de baan niet meer zo zichtbaar is. Veel isolatieplaat op maat aan het snijden en daarna lekker plakken.
Het bruggetje heeft in ieder geval een definitief plekje gekregen.
Met de opstelling van het Schwarzwaldhuisje ben ik nog aan het schuiven:
Onder de brug moet nog een stukje landschap komen maar eerst het andere stuk vast plakken. Daar staan nu potjes en bouten op om de boel aan te drukken.
groet,
Ivo vS
Erwinmk
«
Reactie #267 Gepost op:
05 April 2015, 12:53:09 »
Al veel zitten kijken hier Ivo! Leuk om alles zo te zien.
Jouw familiestukken kunnen toch best; heb net vanmorgen al m'n H0 huisjes aan m'n neefje meegegeven + 2 wagons.
Ivo vS
«
Reactie #268 Gepost op:
07 April 2015, 21:50:26 »
---Watermolen---
Terug gevonden, bij mijn ouders thuis, lag het watermolentje in een doos met wat oude (modelspoor)spullen. Het motortje was niet meer compleet en o ja, het plakwerk niet al te best....soms zien dingen er in gedachten veel beter uit dan in de werkelijkheid.
Als eerste het schoepenrad verwijderen, en daarna de motor demonteren. Het moertje ging in een keer los. Dat viel me niets tegen voor iets wat in de afgelopen 40 jaar vooral in een doos heeft gelegen en stof heeft gevangen.
Tijd om de watermolen eens onder handen te nemen. De lijmresten verwijderen en een nieuwe motor inbouwen. De oude is behoorlijk wat kleiner dan de nieuwe. Dat wordt passen en meten bij het inbouwen, de opening in de bodem moet in ieder geval groter.
De as zit nog aan het schoepenrad vast, deze moest er af zodat het rad aan de as van de nieuwe motor bevestigd kan worden.
De assen van beide motoren zijn natuurlijk niet gelijk van lengte en diameter. Heerlijk, zelf knutselen en dit soort bouwsels op leeftijd met nieuwe onderdelen oplappen.
De metalen as heeft schroefdraad waarop het schoepenrad vast gedraaid zit. Helaas heeft men het schoepenrad ook aan de as verlijmd. Met de scalpel eerst de grote klonten lijm verwijderd en daarna met de combinatietang de as uit het schoepenrad gedraaid. Even grof geschut gebruiken om de as los te krijgen....perfecte grip op het asje met dit gereedschap.
Nieuwe motor ingebouwd, de behuizing van de as heeft gelukkig wel dezelfde grootte. Hierdoor is de motor snel vastgezet in de muur, moertje aandraaien en klaar:
Nu komt het volgende, de schoorsteen zit los, de muren vertonen kieren op de plakranden en er is lijm, heel veel lijm. Dus het huisje mag voor een deel uit elkaar.
De oude bruislijm laat redelijk makkelijk los maar zit wel overal. Dus een groot deel van het bouwsel in onderdelen uit elkaar gelegd. Dakje eraf en muurtje er uit.
Hoezo lijmresten
:
Drupje hier en kloddertje daar.....Met het mes alle druppeltjes en kloddertjes verwijderen.
Maar enkele uren later hangt er een werkende molen aan de voedingskast.
Het familiestuk kan weer de baan op.
groet,
Ivo vS
Ruud K
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
«
Reactie #269 Gepost op:
07 April 2015, 22:01:46 »
Al dat oude Faller-spul, heerlijk om te zien. Voor mij een feest der herkenning. Veel van deze spullen heb ik ook gehad en sommige zitten nog ergens in dozen op zolder. Toch ben ik ondertussen wel zo ver dat het meeste opgeruimd gaat worden. Jij bent duidelijk nog niet zo ver. Ook prima! Veel plezier met deze nostalgische bouwsels. Ik geniet ervan je er zo mee bezig te zien.
Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7