Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 23:44:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:44:07
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0  (gelezen 105068 keer)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #120 Gepost op: 14 January 2014, 23:17:29 »
---Onderzoek kortsluiting---

Helaas, toch echt de verkeerde kleurencombinatie, blauwachtig grijs en grijsachtig blauw.
In de zoektocht naar de oorzaak is de puzzel eerder groter geworden dan kleiner. Daarom heb ik maar besloten een deel opnieuw aan te leggen.
Het resultaat, spoor 2 en vier zijn weer berijdbaar. In eerste instantie was de treinbeweging omgekeerd aan de richting die ik met de trafo aangaf maar dat was een kwestie van de draden vanuit de trafo andersom aansluiten.

Een klein deel van het controlepaneel heeft het onderzoek niet overleefd. Nieuwbouw was efficiënter dan herstel. Een iets dikker plankje en deels andere knoppen om delen van de sporen in het station spanningsloos te schakelen. Deze knoppen zijn van een wat robuuster type. 
Onder de baan direct aan het labelen om de draden uit elkaar te houden.
Komend weekend volgt er vast weer meer.
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #121 Gepost op: 18 January 2014, 16:48:46 »
---Houten---

Een geslaagd beursbezoek ondanks het beperkte budget. Voor weinig toch wat profielen los weten te peuteren:

Onderdelen van deze  perronoverkapping zullen op meerdere plekken op de baan gebruikt gaan worden. Mogelijk dat ik de watertoren er ook wat mee ophoog.
Daarnaast wat brandstoftanks, een gebouw dat als lokleitung dienst gaat doen, twee wisselaandrijvingen en 4 bouwpakketjes:

De 4 bouwpakketjes zijn wel schaal 1:100 maar op de voorbij razende trein valt dat niet op. Daarbij voor de prijs kon ik deze echt niet laten liggen. ;D
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #122 Gepost op: 18 January 2014, 23:24:49 »
---Oplossing kortsluiting---

De oplossing lag inderdaad in het vervangen van de bedrading. De hoofdsporen in het station zijn voorzien van nieuwe bedrading. De Engelsman waar de kortsluiting plaats vond heb ik aan een kant voorzien van een extra aansluitpunt.
De eerste goederentrein kan nu Reithsburg verlaten:

Het gebouw van de lokleitung heeft een plekje gekregen op de baan. Nu nog een inrichting:

Van de 4 bouwpakketjes zijn er 3 bruikbaar, alleen de PzKpfw II is te klein (4,2 cm waar het origineel 4,8m lang is).
Deze sdkfz 251 past aardig. De breedte komt overeen, de tracks passen in de houder op de wagon. Die voorbereid is voor een sdkfz 251 in schaal 1:87:

De lengte is niet helemaal correct, daar moet ik aan de wagon nog wat aanpassen. Voor een eenvoudig bouwpakketje, dat zonder lijm in elkaar te zetten is, ziet het er aardig uit. De handleiding geeft aan dat het eenvoudig te beschilderen is, dat ga ik binnenkort uit proberen.
groet,

Ivo vS

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #123 Gepost op: 19 January 2014, 18:03:15 »
Ik wilde vragen wat er naast de Opel Blitz in die drie andere dozen zaten, maar die vraag is al beantwoord.
Ziet er goed uit, Ivo.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #124 Gepost op: 19 January 2014, 22:23:02 »
---Rijden---

De eerste ritten zijn gemaakt en de nodige schoonheidsfoutjes zijn ontdekt :-[ .
Geen hele grote maar toch, een paar stukjes zijn toch nog stroomloos gebleven. Ik moet dus nog wat draadjes solderen voor het hele emplacement berijdbaar is.
Het station is wel helemaal functioneel. De eerste goederenwagons worden gelost:

De Opel Blitz staat al klaar om goederen mee te nemen.
In kleur ziet dat er zo uit:

Een overzicht van het emplacement:

Op de achtergrond is de Br 89 gestrand op een wissel. De binnenkant van de behuizing van het systeem dat de wisseltongen heen en weer moet bewegen was beschadigd. Daardoor bleven de wisseltongen in het midden hangen.
Nog een mooi plaatje van een Br 94 wachtend met een korte goederentrein voor een rood sein:


@ Maarten:
2x 251, 1xOpel blitz en 1x pzKpfw II. De eerste 3 zijn bruikbaar, de laatste helaas niet.

groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #125 Gepost op: 22 January 2014, 23:46:25 »
---Bezandingsinstallatie---

De nieuw gekochte profielen komen meteen goed van pas. De standaard bezandingsinstallatie vond ik wat "saai".
Dat moest anders, waarvan hier een begin:

Het zakje 2e hands profieltjes bevatte voldoende bruikbare onderdelen om een extra staander van te maken met de nodige klinknagel details:

De volgende stappen worden:
-het aanbrengen van hekwerk
-kooiladder afmaken
-leidingwerk aanbrengen voor de aanvoer van het zand

Daarna nog lekker vies maken maar dat is van latere zorg.
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #126 Gepost op: 26 January 2014, 22:44:21 »
---Bezandingsinstallatie 2---

Even een uurtje verder geplakt aan trapjes en valbeveiligingshekjes. Hier was ik afgelopen woensdag gestopt met het plaatsen van een extra ondersteuning voor de zandvoorraad bovenin de constructie:

Rest materiaal uit diverse stationsoverkappingen, o.a. hekjes en constructiemateriaal met deze constructie tot gevolg. De valbeveiliging omde trappen moet ik nog plaatsen.
Vooraanzicht:

zijaanzicht:

Ik ben aardig tevreden, enkele hekjes staan nog niet helemaal recht maar dat komt nog wel.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2014, 23:13:27 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #127 Gepost op: 28 January 2014, 23:41:16 »
---Wissel probleempje---

Een deel van het wissel bleef spanningsloos, wat ik ook probeerde.

Een spijkertje bood uitkomst. Kop eraf en tussen de twee spoorstaven geklemd. Een nietje bleef niet zitten.
Nu nog het sein aansluiten en dan is dit spoor bruikbaar.
groet,

Ivo vS

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #128 Gepost op: 29 January 2014, 07:59:25 »
Al geprobeerd om over dat wissel heen te rijden met al je treinen ?
Ik heb namelijk het idee dat er treinen zullen zijn die daar gaan ontsporen op die spijker.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #129 Gepost op: 29 January 2014, 09:45:52 »
Als het met dit ijzeren staafje niet lukt, kun je ook een dun draadje gebruiken dat je tussen de rail en de bedding klemt of aan de railstaaf soldeert. Dat levert dan zeker geen ontsporingen op.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #130 Gepost op: 29 January 2014, 23:52:04 »
@Floris en Ruud:
Ontsporen is me niet overkomen, maar dat een enkele wagon of lok wat opgetild werd bij de eerste proefritten klopt. Het spijkertje heb ik omgedraaid en ligt nu met de spitse punt tegen binnenzijde van de te berijden railstaaf, (onderste railstaaf op de foto.)
Het dikkere deel van de spijker ligt tegen de buitenkant van de railstaaf, daar komt geen flens langs. De punt van het spijkertje ligt net laag genoeg om (nog) niet geraakt te worden.

De komende dagen komt er niet veel van het testen, ik zal mijn bevindingen delen zodra er meer resultaten bekend zijn. Een draadje kan altijd nog. Het middelste deel is namelijk spanningsloos terwijl alle metalen strips op de onderzijde aanwezig zijn en vast zitten.
Aan de andere kant is het natuurlijk een oud beestje dat al een jaar of 15 in mijn bezit is en in die jaren veel stof heeft mogen vangen. Reinigen heeft niet mogen baten net zo min als een beetje contactspray.
groet,

Ivo vS

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #131 Gepost op: 30 January 2014, 17:57:54 »
Iets in mij zegt dat als je dus veelvuldig treinen(zowel locs+rijtuigen en treinstellen)omhoog ziet komen op die spijker en dat zo laat,dat dan de flenzen van je treinmaterieel op den duur naar de knoppen gaat.
En dat lijkt me toch niet de bedoeling,ofwel  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #132 Gepost op: 30 January 2014, 18:41:09 »
@Floris:
Daar heb je helemaal gelijk. Na het omdraaien van de spijker was het probleem opgelost. De wielflenzen raken de spijker niet meer. Ik heb alleen nog niet al het materieel getest, mocht daar nog wel materieel tussen zitten dat wordt opgetild dan komt er alsnog een draadje.
Het testen doe ik tot nog toe met wagons handmatig en bij loks met de laagst mogelijke snelheid.
groet,

Ivo vS

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #133 Gepost op: 31 January 2014, 13:07:51 »
ik zou toch nu ook voor een draadje kiezen en deze aan de buitenkant van de spoorstaaf solderen.. op den duur krijg je denk ik wel weer problemen met de spijker..
groeten,
Auke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #134 Gepost op: 31 January 2014, 17:15:55 »
Werkt anders misschien een nietje niet als oplossing voor tussen de spoorstaven ?
(zomaar een wild idee,waar elders hier op het forum ook over werd gesproken in een iets andere vorm/voor op een ander plek in een wissel)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0