Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door Silvolde
Vandaag om 19:42:31
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
  

Auteur Topic: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0  (gelezen 105017 keer)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #90 Gepost op: 06 July 2013, 14:38:11 »
@Jaap; Die zware constructies blijft een gevolg van een doorgezakte baan in het verleden. Dus geen half werk meer. In dit geval moet de baan in zijn geheel verplaatst kunnen worden. Bij een maximale breedte van bijna 4 meter en een maximale diepte van 2,10m wilde ik wel een constructie die dat aan kon. Tijdens de eerste bouwfase bleek de baantoch op een plek nog door te hangen. Dus van daar een zwaar lattenwerk met daarop 18mm plaatwerk/18mm vurenhout als ondergrond.

@Bas; Naar dat station heb ik al vaak gekeken. Er is in Berlijn ook een modelbouwvereniging die "der Anhalter Bahnhof" heeft uitgebeeld.
http://www.sdtb.de/Eisenbahnmodell-Anhalter-Bahnhof.1632.0.html
Kwijl, kwijl....maar ja zoveel ruimte heb ik niet. Ik heb er in ieder geval niet bewust voor gekozen om dit station na te bouwen maar nu je het zo zegt, heeft het er wel wat van weg.

Het draadtrekken gaat gestaagd verder. De eerste stukken van de wisselstraat zijn inmiddels berijdbaar. Nu nog de wissel en seinaansturing afwerken zodat treinen ook kunnen stoppen en weer vertrekken.
Foto's van het soldeerwerk en doorverbinden van de bedrading zal ik jullie besparen.

Groet,

Ivo vS
« Laatst bewerkt op: 07 July 2013, 22:46:23 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #91 Gepost op: 06 July 2013, 15:18:07 »
Citaat
In dit geval moet de baan in zijn verplaatst kunnen worden.

Duidelijk.

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #92 Gepost op: 07 July 2013, 16:16:32 »
---Nieuwe aanwinsten---

Een vertraagd verjaardagscadeau, een doosje uit doornenburg met:


Een wagon voor zeer zware lasten (voor de gelegenheid voorzien van KöfI), een gesloten wagon, een drie-assig rijtuig en een twee-assig rijtuig met bagage afdeling.
De drie-asser en de geslotenwagon moet ik voorzien van andere koppelingen, het zijn nu nog haakkoppelingen.
Hier al even aan het plakken geweest. Beugelkoppelingen heb ik voldoende alleen voor NEM-schacht. Laat nu net deze wagons geen NEM-schacht hebben.

De lijmresten zijn nog zichtbaar, deze moet ik nog wegsnijden en even zwart kleuren

Even een overzichtsplaatje van een lokale trein met lok:


groet,

Ivo vS










groet,

Ivo vS

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #93 Gepost op: 07 July 2013, 23:14:37 »
Leuke aanwinsten, Ivo. Misschien kan je zo'n kortkoppelmechaniekje van Fleischmann of Roco onder het karretje aanbrengen.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #94 Gepost op: 10 July 2013, 22:13:18 »
---Kurk is klaar---

Na lang dubben, wikken en wegen toch maar besloten om de sporen in het schaduwstation te verlengen. Dus wissel verplaatst en met een stuk flexrails een boog gelegd met een 420mm radius.  Onder de sporen in het schaduwstation zijn de laatste stukjes kurk geplakt.

Keteltreintje op een van de twee sporen.

Dat hiervoor de houten plaat met daarop het stukje stad moest worden verwijderd is bijzaak. Bij het terugplaatsen meteen even aangepast op de scenery.

en meer van bovenaf:

De bakkerswinkel moet nog verder afgemaakt worden.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #95 Gepost op: 18 July 2013, 20:36:10 »
Na lang dubben, heb ik het toch maar gedaan:

Twee extra liliput rijtuigen aangeschaft, met veel passen en meten passen er 4 rijtuigen en een bagagewagen op het langste perronspoor. Er is wel een kleurverschilletje.....nog geen idee wat ik daarmee ga doen. Mogelijk valt het minder op als de wagon tzt vervuild zijn.
Staat toch wel mooi zo achter de Br18.

Ook is de sleep gesloten goederenwagons weer uitgebreid met 3 wagons.
'T is geen weer om op zolder te zitten dus verder bouwen komt wel als de werkzaamheden buitenshuis af zijn.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #96 Gepost op: 18 July 2013, 21:16:56 »
Drukke business daar in Reithsburg, Ivo! Maar het oogt wel goed en natuurlijk.

Groet,
Jan

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #97 Gepost op: 01 September 2013, 02:06:47 »
---Eerste trein loopt binnen in Reithsburg---

Nadat alle huishoudelijke klussen zijn afgerond is het weer tijd voor de modelbaan. Na ruim een maand is het toch wel lastig om alle verschillende draadjes uit elkaar te halen. (Waar was dat labelen ook al weer goed voor....  :P....)

Eerst de laatste verlichting onder de baan geïnstalleerd. Een plaatje in het donker met de verlichting onder de baan aan:



Daarna gelabeld om tijdens de test  tot de conclusie te komen dat ik het grijs-witte en wit-grijze draadje verwisseld had.
Het effect was op de geïsoleerde sectie van het inrijd sein de + en - werd omgedraaid met kortsluiting tot gevolg wanneer een trein de sectie probeerde in te rijden.
Na wat prutsen is de eerste rit een feit:








De keerlus wordt aangestuurd met behulp van een relais en reedcontacten. Nu eerst slapen en daarna magneetjes plakken.

groet,

Ivo vS


groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #98 Gepost op: 25 October 2013, 09:52:27 »
---Tijdgebrek---

Twee maanden later....is het draadtrekken nog niet klaar. De werkzaamheden vorderen zeer langzaam. Toch zijn er ook lichtpuntjes:
Het eerste stukje van het bedieningspaneel werkt. Natuurlijk een dik stuk hout gebruikt om het marklin schakelkastje goed vast te kunnen zetten, blijkt het daarna te dik te zijn om nog enkele inbouw schakelaars te kunnen plaatsen.

Wat gerommel met hele oude schakelaars, gevonden in een doosje met rommel, en een stukje kabelgoot. Resulteert uiteindelijk in een werkende valbeveiliging aan de linker zijde van het station. Daar houdt de baan nogal abrupt op.

Het hele station uitbeelden neemt teveel ruimte in, dan kan de deur niet meer open of dicht. Daarbij moet ik zolder delen en is een normale toegang gewenst.
Een zijwaarts verplaatsbaar spoor om een of meerdere wagons en een lok om te kunnen zetten naar een ander spoor is een feit:

In Reithsburg wordt het meeste rangeerwerk gedaan door loc's uit de baureihe 89.6.
Nog een voor het overzicht.

Nu weer snel verder met draad trekken.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #99 Gepost op: 25 October 2013, 17:58:04 »
Dat is een interessante construcite die je daar hebt gemaakt.
Miss kun je t.z.t. is vertellen hoe t werkt en wat dat setje met draadjes daarboven doet ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #100 Gepost op: 25 October 2013, 21:44:51 »
Hoi Floris,

Het "aanhangsel" kan snel gemonteerd en gedemonteerd worden:

De bevestiging bestaat uit twee ophangpunten van de lattenbodem van een bed. (Soms heeft onderdelen bewaren nut.) En twee schuifjes voor de fine-tuning.
Wanneer de module niet aan de baan hangt wordt de afgrond afgeschermd door een plaatje hout. Dan kan een per ongeluk aan de rol geraakte wagon niet de afgrond in duiken.

Het setje draadjes is de verbinding tussen trafo en de rails op de "rolbrug". De brug rust op twee lade geleiders, welke voorzien zijn van kogellagers (met vet). Dat loopt mooi soepel maar geleidt niet. De rails kan ik niet via de ladegeleiders van spanning voorzien, speciale aansluitpunten per spoor vond ik niet nodig daar hetgeheel niet bij de scenery betrokken wordt. Gewoon een twee-aderig snoer was de meest eenvoudige oplossing, met een aan/uit schakelaar.
De rolbrug heeft een behoorlijk bereik, dit vang ik op met dit snoer. In de (verste) uiterste stand is het snoer maximaal gestrekt. In de andere uiterste stand is het snoer dubbelgevouwen.  De module en de treintafel zijn met telefoonstekkers verbonden.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #101 Gepost op: 25 October 2013, 22:45:07 »
Hoi Ivo,

Dat is een fraaie oplossing om ruimtegebrek op te lossen  (y)

Succes met de verdere bouw, en ik blijf je volgen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #102 Gepost op: 26 October 2013, 22:56:07 »
---Nieuw materieel---

Op het toekomstig laad/los spoor van het oefenterrein van de wehrmacht is wat nieuw materiaal afgeleverd. Dit materiaal is met twee schwerlastwagen naar Reithsburg vervoerd.

Om het toegenomen reizigersverkeer de baas te blijven is er een extra sneltreinloc van de baureihe 18 naar Reithsburg gekomen.


Voor het lokale vervoer heb ik nog wat paard en wagens:

en een tweetal auto's:

Nu kan ik naast het bouwen van het elektrisch circuit ook beginnen met de scenery.

@Tjalling, De lengte van de rolbrug is precies lang genoeg om een Br03 met een bagagewagon op te kunnen plaatsen. De beperking is hier vooral de deuropening, met deze snel te verwijderen/te plaatsen module is thuis iedereen tevreden.

met groet,

Ivo vS

« Laatst bewerkt op: 26 October 2013, 23:01:13 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #103 Gepost op: 27 October 2013, 10:52:51 »
Duidelijke uitleg,en mooie aanwinsten alweer  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #104 Gepost op: 27 October 2013, 22:46:29 »
---Verbouwing---

Slechts een kleine maar toch. De rolbrug komt net niet bij het achterste spoor in het niet zichtbare deel van het station.  Ombouwen tot een stopspoor zou een oplossing zijn maar dat komt de functie niet ten goede.
Dus maar verwijderd, de vrijgekomen engelsman heeft een ander plekje gekregen, net als het seinhuis.

Het militair oefenterrein was wat klein voor de grote hoeveelheid materieel. Er was geen andere optie mogelijk dan uitbreiden. Snel een hoekje aangebouwd:

Dat de bedrijvigheid toeneemt in Reithsburg valt op aan de volle opstelterreinen.
De complete set gesloten goederenwagons is nu te gebruiken, de laatste twee zijn voorzien van beugelkoppelingen.


groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS