Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:00:39
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
Vandaag om 18:46:34
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
Vandaag om 18:34:13
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:31:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 18:08:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 17:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 17:35:18
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door 1200blauw
Vandaag om 17:16:03
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:04:03
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:56:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door AP3737
Vandaag om 16:52:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:40:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:33:11
Roco BR 93 stroomafname door rhberk
Vandaag om 16:31:56
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door ruudns
Vandaag om 16:31:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37

Auteur Topic: Starten of niet?  (gelezen 6638 keer)

Jaap71

• Offline Offline
Re:Starten of niet?
« Reactie #15 Gepost op: 25 July 2012, 23:04:26 »
Hoi Peter, dank voor je bericht.
Heb je een draadje hier (of een account ergens) met foto's misschien?
« Laatst bewerkt op: 02 August 2012, 21:43:44 door 0101100001. Reden: Overbodige quote verwijderd. Klik s.v.p. op antwoord als je een direct antwoord geeft op het vorige bericht. »

Peter.v.L

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #16 Gepost op: 25 July 2012, 23:16:04 »
Beste Jaap,

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45316.0.html

In dit draadje ben heb ik mijn laatste ontwerp net gepost, ik ga binnenkort beginnen met de wederopbouw van mijn N-wereldje, in de vorige had ik nogal wat fouten gemaakt, en dan vooral in de zin van het te snel willen bouwen, te snel sporen leggen en te weinig nadenken en vooral te weinig rondvragen vóór je ook maar iets gaat aanleggen.
Er zitten hier zoveel gasten die heel veel ervaring hebben en die kunnen je goed op weg helpen.

Dus bij deze de tip, vraag veel en zorg voor een goed ontwerp wat haalbaar is en, heel belangrijk, waar je het zelf mee eens bent. Er later achter komen dat het niet lekker werkt, of gewoon niet naar je zin is kost vaak geld en een hoop ergernis en dat is zonde, want we hebben toch een mooie hobby.

Succes,

Peter.

Barry

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 01 August 2012, 08:52:41 »
Hallo Jaap,

De keuze voor een schaal heeft ook te maken met wat je met een modelbaan wilt: ben een rijder of een bouwer?
Ben je een rijder, dan kun je met N-spoor heel goed uit de voeten en een behoorlijk spoor maken, met heel veel rij-mogelijkheden. Dan is digitaal rijden aan te bevelen.
Echter is voor het tijdperk en het materiaal, dat jij zoekt, nauwelijks iets verkrijgbaar in N-spoor.
Ben je een bouwer, dan is H0-spoor wat beter, omdat het zelf maken van details dan gemakkelijker is.

Kortom: een modelbaan zal altijd ergens compromissen opleveren. Anderzijds maakt dat de hobby juist zo leuk.

Groeten,

Barry
N-Spoor / Epoche III / ECoS / Koploper 7.2 / Lenz / ESU / Kuehn

Jaap71

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 02 August 2012, 11:32:18 »
Ik denk meer aan rijden Barry, er zal uiteraard wat bebouwing zijn, maar ik ben niet handig.

Nog even 2 tal vraagjes, ik heb al aardig wat gelezen, een digitale startset kopen is een optie, als ik later nog een analoge set koop, dan rijd die digitale ook op dat spoor (analoge loc moet een decoder ingebouwd worden dan)?

En N spoor, zolang je binnen europa blijft past alles aan en bij elkaar?

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #19 Gepost op: 02 August 2012, 11:45:53 »
t spoor maakt niet uit dat is dezelfde maat, De analaoge set zal een trafootje hebben en een regelaar, die kun je ( als je eerst een digitale set hebt gekocht ) niet meer gebruiken. De analoge lok zal van een decoder moeten worden voorzien.

Het enige voordeel van startersetjes is dat je in 1 keer een aantal zaken wat goedkoper krijgt. Als alle items in zo'n set je bevallen (lok, wagons, wissels en digitaal systeem) dan moet je dat doen. anders gewoon lekker losse spullen kopen.

grtz
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #20 Gepost op: 02 August 2012, 11:48:56 »
Hoi Jaap,

Het voordeel van N-spoor ten opzichte van H0 is dat de koppelingen al decennia op elkaar zijn afgestemd. Zelfs oude modellen hebben dezelfde standaardkoppeling (of dat bij de kortkoppelingen ook zo is, weet ik niet). Slechts enkele zeer oude modellen kunnen een afwijkende koppeling hebben, maar dan spreek je over modellen uit de jaren 70 (lima had een soort verkleinde H0 koppeling).

Als je later naast je digitale startset analoge loks gaat kopen, zal daar een decoder in geplaatst moeten worden, wil je zel met de anderen tegelijkertijd op je baan hebben staan. Dat is de enige noodzakelijke aanpassing. Dit kan je zelf doen, maar ook laten doen door een handelaar. Voor wat betreft de regelaar uit een analoge set, die kan je later altijd gebruiken om de verlichting van de huisjes en de straten te gebruiken.

Maar aan de andere kant, als je het zelf gaat doen, wordt je ook steeds handiger (sprak hij uit eigen ervaring). Datzelfde geldt natuurlijk ook voor het bouwen van het landschap. Het niveau van de meesters kan je niet in 1x bereiken, maar met enige oefening kom je een heel eind op weg. Zelf maak ik voor het proberen van nieuwe technieken altijd even proefstukjes, voordat ik op de baan zelf aan de slag ga. Dan heb ik mijn eerste fouten tenminste op een plek waar het er ook niet toe doet (zo zijn Effen en de Woeste Hoogte ontstaan. Effen is een plankje voor het uittesten van ballast, 3 stukjes rails naast elkaar, Woeste Hoogte is mijn testspoor, om te kijken of alles het wel doet).
Misschien heb je er wat aan.

Groet,
Michel

Jaap71

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 02 August 2012, 12:28:38 »
Bedankt voor de opmerkingen, ik vind een 'woeste hoogte' prima, dat is een mooi militair oefenterrein.  (y) ;D
@Han, ja ik heb FLM sets gezien die 90% ok zijn dus dat komt goed. Vandaar uit zal ik het aan moeten vullen, tenzij er een schip geld binnen komt varen hier...

gr Jaap

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 02 August 2012, 14:51:14 »
Ha Jaap,

Het is volgens mij al genoemd, maar het materieel wat jij opnoemt is alleen in h0 verkrijgbaar. Voor de rest is N prima en kan je er wat meer mee op deze ruimte (zeg ik als fervent h0 gebruiker ;D).

Hoe dan ook, heel veel succes!

Mvg.

Tom.
Spoor 0 adept

Jaap71

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 02 August 2012, 15:10:27 »
hoi Tom,

Is inderdaad een uitdaging....ik zal niet alles kunnen, maar goed, ik heb al wel wat gezien in 1:160 (en wat hulp gekregen in http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45430.0.html )

En een 1700 lok met paar IRM rijtuigen en een Merwede of Ariva spurt, geen probleem.

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 02 August 2012, 16:52:58 »
Wil je persé rondjes blijven rijden of is heen en weer ook een optie. Weer een heilige kwestie op dit forum aangeboord.  ;) Anders moet je ook eens kijken naar rangeerbanen.
Voordeel rondjes is natuurlijk dat je zelf stil kunt zitten en naar de treinen kijken, maar naar mijn mening wordt dan na een half jaar met dezelfde baan toch een beetje saai. Daarom ben ik overgestapt naar heen en weer oftewel rangeerbanen. hier kun je daar meer over vinden. Erg leuk en je hebt niet zo veel ruimte nodig, met 1,9m kun je in h0 dan opeens heel wat meer omdat je die ruimte vretende bogen dan niet hebt. Als je dan gaat rijden met je treinen kun je zomaar een uur of twee bezig zijn, met wagens uitdelen, verzamelen en schikken. Vind ik in ieder geval het leukste. Voorbeelden van rangeerbanen op dit forum zijn: wisselweg, wagensheim, lauwersmeer, ijzeren hein en nog veel meer. Tik die namen maar eens in de balk hierboven in. (die van google  :P)

Oh wacht je hebt al een plan  ::) Nou ja misschien heb je er iets aan.
« Laatst bewerkt op: 02 August 2012, 16:54:29 door NS6400 »

Jaap71

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 02 August 2012, 20:24:42 »
Plan wel, alleen alle feedback is welkom hoor  ;)
Kan ook nog (zeker in begin) kiezen om een trein wat rondjes langs 2 stations te laten rijden en met goederen zelf een beetje aan klooien / rangeren / etc.

Peter.v.L

• Offline Offline
    • Mijn website
Re: Starten of niet?
« Reactie #26 Gepost op: 20 July 2013, 16:59:46 »
Al een goed ontwerp gemaakt en een keuze gemaakt?

Groet,

Peter

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #27 Gepost op: 20 July 2013, 18:05:52 »
Als je voor t laatst actief bent geweest in dec van afgelopen jaar,dan zal de stekker er wel uit zijn getrokken lijkt me.
Maargoed ik kan me natuurlijk vergissen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Peter.v.L

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #28 Gepost op: 20 July 2013, 19:32:49 »
Kan, was er zelf ook een tijd tussenuit geweest, hobby stond niet stil, maar had ff niks te melden, vandaar.

Gr. Peter

Jaap71

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 31 July 2013, 08:51:07 »
Hi all, ik ben in feb van werkgever veranderd, en dat was aardig hectisch, dus ik sta nog steeds aan t begin. Ik had overigens al een paar jaar uitgetrokken hiervoor, had niet de illusie dat ik dat even in een paar avonden zou doen allemaal