Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 19:04:29
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 19:01:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:00:39
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
Vandaag om 18:46:34
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
Vandaag om 18:34:13
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:31:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 17:35:18
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door 1200blauw
Vandaag om 17:16:03
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:04:03
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:40:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:33:11
Roco BR 93 stroomafname door rhberk
Vandaag om 16:31:56
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door ruudns
Vandaag om 16:31:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
  

Auteur Topic: Ontwerpen baan  (gelezen 7630 keer)

Peter.v.L

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
    • Mijn website
Ontwerpen baan
« Gepost op: 20 July 2012, 00:33:44 »
Ik wil opnieuw gaan beginnen met een spoorbaan op te bouwen in schaal N, hierbij heb ik gekozen om een gedeelte van de oude Fleischmann type 80 rails opnieuw te gebruiken om de kosten wat te drukken.
Hier mijn ontwerp van de, nog nieuw te maken, baan.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelspoor_Concept.jpg[/img]

De afmeting van de plaat is 200 x 100 cm.

Nu is mijn vraag, zijn er meer mensen die ervaring hebben met Peco FineScale en kan al het rollend materieel wat te koop is in schaal N vlekkeloos op dit spoor rijden (gezien de spoorhoogte wat lager is) ?

Tevens las ik ergens dat een goede ondergrond van bijvoorbeeld dakisolatieplaten een goed begin is voor het dempen van het geluid, het maken van sloten etc etc, maar hoe bevestig je daar je rails goed op?

Mochten er mensen zijn die tips hebben voor het ontwerp, die zijn van harte welkom, ik heb bij mijn vorige baan een aantal fouten gemaakt, en voorkomen is beter dan genezen.

Groet,

Peter


eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Ontwerpen baan
« Reactie #1 Gepost op: 20 July 2012, 00:53:15 »
Als je met dakisolatieplaten roofmate bedoelt, kan ik je wel uit de droom helpen wat betreft de geluidsdemping, die is namelijk op z'n zachts gezegd beroerd. Ik spreek uit ervaring want ik heb ze zelf ook toegepast op mijn baan.
Het materiaal is tamelijk hard en werkt als een klankbord.
Zelf zal ik het op een volgende baan beslist niet meer toepassen.
Omdat ik zelf H0 rijder ben kan ik niets zinnigs zeggen m.b.t. je railvraag.

Groet, Gerrit

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
    • J.M.Models
Re:Ontwerpen baan
« Reactie #2 Gepost op: 20 July 2012, 04:07:16 »
Peco fine scale in schaal N zijn goed te gebruiken. De truk zit 'm in het feit dat de bielzen tussen de rails een heel klein beetje zijn verlaagd. Dit is genoeg om alle materiaal er over te laten rijden zonder dat het zichtbaar is.

Verder zit er aan de railstaven niet 1 basisplaat (de horizontale deel onderaan de railstaaf) maar 2. Dit om de stevigheid te garanderen van de railstaven in de bielzen.

De overgang van peco naar ander railmateriaal zal ook niet zo'n groot probleem zijn als je de peco raillassen gebruikt.
Je kunt deze een beetje buigen (als dat al nodig zou zijn) en zo beide merken goed op elkaar laten aansluiten.

Ik ben lid van een modelspoorvereniging en daar wordt peco fine scale al jaren gebruikt zonder problemen.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Ontwerpen baan
« Reactie #3 Gepost op: 20 July 2012, 08:41:28 »
Kostenbesparing is altijd een goed punt.
Jezelf ergernis besparen is beter. Twee verschillende railsystemen geeft vaak lastige situaties bij overgangen. Bovendien pas je op een onhandige plaats een "F" 3weg wissel toe. Als je voor je wissels goede aandrijvingen gebruikt is dat niet zo'n ramp maar als je de originele "F" neemt dan kun je rekeken op veel storingen. Reken voor de grap maar eens uit wat je bespaart aan wissels en wat je evt voor je "f"wissels kunt krijgen op de 2de hands markt.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re:Ontwerpen baan
« Reactie #4 Gepost op: 20 July 2012, 08:59:57 »
Peco finescale is zogenaamd code 55, maar aan de binnenzijde eigenlijk code 80. Ik heb het in het verleden gecombineerd met Minitrix code 80 en dat ging prima, ook op overgangen.
Peco en Fleischmann rails ziet er naast elkaar niet uit, maar dat is wat anders. Bij mij lag de Minitrix rails in het schaduwstation.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Ontwerpen baan
« Reactie #5 Gepost op: 20 July 2012, 09:32:53 »
Combineren Peco code 55 (fimescale) en materieel uit de oude dagen gaat goed. Er is al eerder gezegd dat de dwarsliggers tussen de rails verlaagd zijn. Hierdoor ontstaat meer ruimte. Mijn oude Fleischman locomotieven en wagens rijden zonder problemen (net als minitrix, arnold, kato etc.).
Waar ik meer mee zit is de buitenlus. Hierin ga je omhoog om op de hoog gelegen baan te komen. Deze hellingen zijn volgens mij te kort. 5 cm vergt bij een percentage van 3% toch zeker 150 cm. Bij 2,5% wordt je lengte 2 meter.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter.v.L

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
    • Mijn website
Re:Ontwerpen baan
« Reactie #6 Gepost op: 20 July 2012, 10:55:16 »
Wat ben ik blij dat ik dit op het forum heb gezet, ideaal, zoveel kennis in het land! Bedankt voor de waardevolle reacties!

@Gerrit,

Dank je voor de terugkoppeling over de RoofMate, die bedoelde ik inderdaad, is er een beter alternatief om toch met een "zachte" onderlaag op hoogte te werken om sloten enz. te kunnen maken?


@ Han Zijlstra,

Dank voor de tip, ik ga de 3weg-wissel laten vervallen, deze had ik nog liggen, vandaar. Ik zal het nieuwe ontwerp zonder de 3weg-wissel z.s.m posten.
Is de ellende met de Fleischmann wissels echt zo groot dat ik deze beter kan vervangen door de Peco versie?


@Henk,

De overgang tussen de Fleischmann en de Peco vind plaats in de tunnels, de Peco is alleen zichtbaar.


@Gerard van der Sel,

De buitenbaan loopt vanaf de voorzijde omhoog, langs de buitenzijde baan en is pas op hoogte bij de wissels boven in het midden, wat naar mijn idee toch een bijna twee meter opleverd, gezien vanaf de wissel voorzijde (start helling) tot aan de wissel achter (eind helling). Volgens de berekening van AnyRail geeft dit niet meer als 3% stijging.

Is trouwens een wereld programma, dat AnyRail.

Groet,

Peter
« Laatst bewerkt op: 20 July 2012, 11:04:10 door Peter van Laar »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Ontwerpen baan
« Reactie #7 Gepost op: 20 July 2012, 13:43:26 »
Peter,

Het zijn niet de wissels, maar de aandrijving. De eindafschakeling gaat na een aantal jaren haperen. Dit geeft ellende. Ieder wissel (gewoon, engels en drieweg) heeft hier last van.

Helling:
Gaan de beide sporen omhoog tot in de tunnel, of blijft de binnenbaan beneden en gaat de buitenbaan omhoog?
Ik denk dat het visueel nog al wat uit maakt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter.v.L

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
    • Mijn website
Re:Ontwerpen baan
« Reactie #8 Gepost op: 20 July 2012, 15:25:54 »
Gerard,

De binnenbaan blijft laag, de buitenbaan loopt omhoog vanaf de wissel onderzijde bord tot de wissel boverzijde bord. Als je goed kijkt, het staat een beetje klein op de afdruk, zie je de hellingspercentages er bij staan.

Groet,

Peter
« Laatst bewerkt op: 20 July 2012, 15:27:36 door Peter van Laar »

Peter.v.L

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
    • Mijn website
Re:Ontwerpen baan
« Reactie #9 Gepost op: 20 July 2012, 19:49:50 »
Zo, hierbij het 2e concept, de 3weg-wissel verwijderd en de vaste maat Peco rails vervangen voor flex, blijkbaar bestaan de vaste maten (type ST11F, ST15F en ST18F) niet of niet meer, al staan deze wel in de AnyRail bibliotheek. Dit was al eerder opgemerkt in een ander draadje, maar ja, ik had het te laat gezien.

het concept;

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_Concept2.jpg[/img]

Nu toch nog even een vraag;

Wie kan mij vertellen hoe ik de ondergrond van de rails en modelbaan het beste kan maken. Roofmate blijkt, zoals te lezen in dit draadje, geen goede optie.

Groet,

Peter

IJzeren Hein

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re:Ontwerpen baan
« Reactie #10 Gepost op: 20 July 2012, 20:15:14 »
Voor het wel/niet gebruiken van roofmate toch maar even hier lezen. Daar staat ook wat over geluid.

Peter.v.L

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
    • Mijn website
Re:Ontwerpen baan
« Reactie #11 Gepost op: 25 July 2012, 22:40:47 »
Zo, hier de laatste update van mijn ontwerp.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_Concept_3.jpg

In plaats van de draaischijf ga ik proberen een rolbrug zelf te bouwen.
Heeft er nog iemand suggesties voor de juiste ondergrond om op hoogte te werken? Dus de ondervloer van de baan een centimeter of 3 dik waaring sloten en dergelijken makkelijk te maken zijn en wat niet al te veel lawaai maakt?

Groet,

Peter.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Ontwerpen baan
« Reactie #12 Gepost op: 26 July 2012, 08:42:43 »
Peter,

Die blauwe platen die normaal gebruikt worden onder je rails, zijn er ook wat dikker (ik meen tot een cm of 5). Deze kun je goed gebruiken om dit soort zaken uit te snijden. zie Oberstein van Paul Smits.
Overigens weet ik niet of je digitaal of analoog rijdt, maar je hebt een "keerlus" gemaakt door de komst van de rolbrug.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter.v.L

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
    • Mijn website
Re:Ontwerpen baan
« Reactie #13 Gepost op: 26 July 2012, 09:47:51 »
Gerard,

Wat de keerlus betreft, klopt, ik wil de spanning omdraaien met/tijdens het omrollen van de brug, zo kunnen de treinen gekeerd worden door middel van de brug.

Groet,

Peter

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Ontwerpen baan
« Reactie #14 Gepost op: 26 July 2012, 10:14:13 »
Je stelt dat de binnering op 0 nivo blijft.
Je kunt een beter resultaat bereiken door de binnenring te laten zakken en de buitenring minder steil te laten stijgen.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!