Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 19:04:29
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 19:01:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:00:39
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
Vandaag om 18:46:34
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
Vandaag om 18:34:13
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:31:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 17:35:18
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door 1200blauw
Vandaag om 17:16:03
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:04:03
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:40:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:33:11
Roco BR 93 stroomafname door rhberk
Vandaag om 16:31:56
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door ruudns
Vandaag om 16:31:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37

Auteur Topic: Starten of niet?  (gelezen 6640 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Starten of niet?
« Reactie #30 Gepost op: 31 July 2013, 12:12:27 »
Ah er is nog leven in dit draadje  ;D
Dat een werkgever wissel tijd in neemt,dat is bekend,evenals het feit dat een baan bouwen niet zomaar is gedaan  :P
Maargoed om dan terug te komen op waar dit draadje om begonnen is,het volgende.
De wensen die je hebt opgegeven en de beschikbare ruimte zijn feitelijk niet te verenigen met elkaar.
Ofwel de beschikbare ruimte is te klein of de ideeen en treintjes in HO zijn te groot  ;)
(het is maar hoe je t bekijkt)
Met N spoor heb ik geen ervaring maar t is waar dat je in die kleinere schaal meer van je wensen kan uitvoeren dan in HO.
Voor welke van de 2 je ook kiest als het gaat om analoog of digitaal,dan zeg ik digitaal.
(ben zelf ook begonnen als analoog rijder,maar door latere dingen die ik wilde doen zoals bv 2 treinen tegelijk rijden,ben ik begonnen aan het ombouwen naar digitaal.
Dat kost uiteindelijk meer dan gelijk met digitaal rijden beginnen,maar ja toen ik vroeger klein was en een startsetje kreeg op mijn 7e jaar ,was digitaal rijden nog niet uitgevonden  :o
Dus de in de loop der tijd verzamelde locs moesten allemaal worden voorzien van een decoder,gelukkig kreeg ik van iemand bij de dordtse modelspoorclub hulp hiervoor  (y)
Zelf heb ik ook niet bijzonder veel ruimte,dus ben ook begonnen met mijn 1ste echte baan en die wordt opgebouwd uit modules,dat is handig voor als je moet verhuizen of het moet ergens anders worden gestald.
Ook als je zoals jij nu niet veel uimte hebt maar miss in de toekomst wel,is dit handig.
Je maakt een baanplan en start met een leuk stuk ervan te bouwen op de ruimte die je nu hebt en als je later meer kan bouwen dan plak je er gewoon modules aanvast  (y)
Maar je hebt dan in elk geval een stukje waar je alvast op kunt rijden en bouwen.
En voor wat betreft dingen die je nu niet kan,dat kun je best leren hier hoor.
Zelf ook nog nooit iets echt gebouwt,maar heb zelf struiken gemaakt en geleerd hoe je dingen aankleed en moet aansluiten voor digitaal rijden,zoals bv ringleidingen en dat soort zaken  8)
Als je wilt leren door vallen en opstaan dan sta je er nog verbaast van wat je over een tijd simpel vind waarvan je nu denkt snap t niet/kan t niet  ;)
Dus is de keus nu aan jouw voor wat betreft keus uit de diverse soorten schalen en soort besturing.
In principe is er geen slecht merk meer,maar als je digitaal wilt rijden dan is roco multimuis toch een fijn ding om te gebruiken voor je treinbaan.
Je zou kunnen gaan voor een startsetje waar deze bij zit en dan dmv een simpel ovaaltje dat digitale spul leren te gebruiken.
Als je dan een baanplan hebt en wat meer rails evt een extra loc,dan kun je gelijk gaan genieten.
We zien/lezen wel wat je voor plan hebt gemaakt en kunnen je daar dan evt mee helpen om dat kloppend te krijgen.
Vragen staat vrij en domme vragen bestaan hier niet  ;)
Owjah das waar Wil van modelspoor dordt is er nog niet,nog steeds vakantie  :o
Zul je je afvragen hoe weet je dat,das simpel heb hier nog 2 locjes waar ik wat over wilde weten van m,en bij navraag zat tie nog steeds op z'n vakantie adres  ;D
(wel jammer want zo komt t nooit klaar met die 2 locs  :-X  ;) )
Als ik me niet vergis zijn ze er iedere donderdagavond wel aanwezig in het clubgebouw,dus je kan er in elk geval is binnen wandelen.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2013, 12:15:44 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jaap71

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 01 August 2013, 13:18:02 »
Thnx tijgernootje,

Het wordt digitaal dat is zeker.
Alles wat ik wil gaat niet lukken, dat is ook zeker, dus ik zal beetje fantasie moeten gebruiken.
Gezien de ruimte kom ik niet veel verder dan een ovaal, daar ben ik inmiddels wel mee bezig om neer te leggen, alleen dat is ook al weer aangepast dus ik blijf bezig tot ik tevreden ben en dan mag de aankleding beginnen.
En ik ga zeker eens naar Dordrecht toe, want ik snap echt niks van electronica aansluiten etc.

En zodra er meer leven in komt zal ik ook wat pics of een video posten natuurlijk  (y)

Peter.v.L

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #32 Gepost op: 29 August 2013, 14:59:42 »
Ha Jaap,

Je bent een ovaaltje aan het leggen, welke schaal? (of heb ik daar overheen gelezen ::))
Ben zelf overgestapt van N naar H0, dit omdat ik nieuwe loks moest aanschaffen en ik samen met mijn zoontjes iets wilde gaan beginnen. Ik vond de mannen wat te klein voor N en wilde zelf ook graag wat groters.

Hier mijn ontwerp zoals we nu rijden en het ontwerp wat ik wil gaan maken.

Huidig:

Nieuw te maken:

Het ontwerp waarmee ik nu rij is toch ook een beetje jouw grootte, toch?
Alleen de hellingen in het huidige ontwerp is een discussiepuntje.... ;D
Ik denk dat dubbel helemaal rond niet gaat met 90 cm breedte.

Groet,  Peter