Bij de SSN in plaats van het Mitropa-restauratierijtuig, dan rijdt het met enkele andere UIC-X rijtuigen mee.
Wilde gok, wilt men van het rijtuig af zal de aanschaf relatief goedkoop kunnen zijn. Dit kan eventueel voor een symbolisch bedrag van 1 euro zijn bijvoorbeeld.Dan transport gezien de staat van het rijtuig en de locatie waar die staat sowieso 2 mobiele kranen. Gaat die per vrachtwagen heb je hier al 2 vrachtwagens nodig ( 1 voor de bak en 1 voor de draaistellen) of via railadventure op de locobuggy. ( ook hier een kraan benodigd) reken voor beide transport opties een kleine 10 a 20 duizend euro.En dan het technische verhaal, reken voor een complete revisie om hem weer in een rijvaardige en casco technisch goede staat dat hij inzetbaar is om minimaal 300 duizend euro.Dus hou rekening met een goeie minimale 350 duizend euro om hem in Nederland te krijgen en zowel technisch als casco 100% in orde te krijgen en en inzetbaar. En dan stalling, hiervoor zou ik kijken of er samenwerking met een museumorganisatie mogelijk is. Op Prorail sporen betaal je sowieso de hoofdprijs, en het rijtuig moet ook in het voertuigregister ingeschreven worden en het EC-M verhaal tegenwoordig. Hiervoor moet je echt in samenwerking zijn, zelfstandig is het niet te doen.Maar mijn conclusie, heb je het geld en de middelen leuk om te proberen. Heb je het niet is sloop misschien een betere optie voor de wagen.
De SSN is bezig met het restaureren van de Kakadu en die vormt straks dus al concurrentie voor het Mitropa rijtuig. Dat zal helaas betekenen dat de SSN niet geïnteresseerd zal zijn in de krokettenkar/buffetrijtuig.
Dat is geen garantie, het Benelux-stel is direct bewaard en je weet in welke staat dat nu verkeerd.
Precies. Ooit faillisementsmeevallertje voor de NS, Duits spul, kapotverbouwd en maar 12 jaar dienstgedaan. Gevalletje nostalgie en allesbehalve cultuurgoed. Steek liever je energie in materieel wat oorspronkelijk Nederlands is, karakteristiek en tientallen jaren hier heeft dienstgedaan.Maar wie geld heeft en dertig meter spoor in de achtertuin houd ik niet tegen hoor...