Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 85636 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #255 Gepost op: 25 november 2016, 15:30:36 »
Het is weliswaar slecht te zien, maar de waterkranen zijn wel degelijk ingetekend. Het is het onderstaande product van Faller.




Hoewel ik dit bouwpakket al wel in huis heb, ga ik dat - zoals ik al vermeldde - niet gebruiken. Ook de waterkranen niet. In plaats daarvan heb ik twee van deze gekocht:





Ook de "vlampijpreiniger" ben ik niet vergeten:





Net zomin als de watertoren en een opslagloods voor materialen/lokonderdelen. Dat is deze geworden:






Voornamelijk om reden dat de architectuur van deze "Lagerschuppen" lijkt op die van de ringlokloods (nog niet ingetekend, maar wel al in huis). Verder vond ik het wel praktisch dat de loods is voorzien van een hijsinrichting.

Het "Rohrblasgestell" is van Faller en ligt hier ook al klaar om in elkaar gezet te worden, maar daarvan is de vraag of dat ooit nog gaat gebeuren. Ik heb namelijk inmiddels mijn oog laten vallen op een soortgelijk product van Weinert. Veel filigraner.

Wat betreft het laadperron vraag ik mij af wat het nut/meerwaarde daarvan is. Ik had meer een losweg voor ogen. Een laadperron bij een "Bockran" (hijsinrichting) lijkt mij een overbodige investering. Men kan immers met één hijsbeweging het spul rechtstreeks van de wagon op een vrachtwagen laden. Die losweg komt overigens via de kortste route tot achter de ringlokloods te lopen, omdat die loods ook beschikt over openslaande deuren aan de achterkant. Waarmee ik maar wil zeggen dat er over is nagedacht  :).

Er zullen nog meer zaken bij komen, die nu nog niet zijn ingetekend. Zo ben ik al geruime tijd op zoek naar een passend gebouw voor de "Lokleiting". Ook het machinehuis voor de persluchtinrichting dat ik hier heb liggen zint mij niet.

De "Großbekohlungsanlage" die wél is ingetekend is het bekende product van Faller. Dat wordt 'm niet, omdat ik destijds met een leuke korting de servogestuurde versie van Märklin (76510) bij MTE heb kunnen kopen. Daar zit dan weliswaar geen kolenbunker bij en dat is maar goed ook. Dat moet zelfbouw worden.

In een ander draadje heb ik mij ooit gemengd in een debat over het kolen- en dieselverbruik in relatie tot de hoeveelheden die een Bw op voorraad diende te hebben. Ik kan dat draadje zo gauw niet terugvinden, maar wat ik mij ervan herinner is dat de conclusie was dat kolenbunkers vele malen groter dienen te zijn dan de standaardproducten van de diverse fabrikanten. Dat geldt ook voor het "Öllager" van Faller. Véél te klein. Afhankelijk van de grote van het Bw zou de "Heißöltank" en de beide dieseltanks in minder dan één etmaal weer leeg zijn.


Peter
« Laatst bewerkt op: 25 november 2016, 15:33:44 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #256 Gepost op: 26 november 2016, 01:25:36 »
Voor de beeldvorming de kolenbunker ingetekend.





De rails waar de kraan over loopt moet natuurlijk worden verlengd, maar dat moest toch al om het zanddepot onderin te kunnen bereiken. Gelukkig blijkt die rails als losse onderdelen nog bij Märklin apart bij te bestellen.

Ik heb opgemeten dat de giek van de kraan ruimschoots de linkerzijde van de kolenbunker kan bereiken.

Die rechthoekjes die binnen de door mij getekende kolenbunker vallen, is wat Faller er van maakt.

Wordt dit te groot of is het toch nog te klein ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #257 Gepost op: 26 november 2016, 19:36:03 »
In een ander - veel interessanter - draadje is op dit moment een discussie gaande over het juiste gebruik van termen. Ik zag dat al aankomen, dus ik heb mij daar schielijk aan onttrokken met een  (y).

Teneinde verwarring in dít draadje te voorkomen, volsta ik met een korte toelichting. Hierboven is aan de orde geweest de DCO # van Walthers/Shinohara. DCO is uiteraard een afkorting van Double Cross Over. In voorkomende gevallen gebruik ik hiervoor het Nederlandse woord "kruiswissel" en soms - ter afwisseling - ook wel het Duitstalige "Hosenträger". Het betekent allemaal hetzelfde. Kruiswissel dus.

Niet te verwarren met de doppelte Kreuzungsweiche in het Duits, doorgaans afgekort als DKW. Dát wordt hier consequent als Engels wissel, of Engelsman aangeduid. Daar heb je twee types van. Met binnenliggende tongen en met buitenliggende tongen. Die laatse noem ik "Bäseler", naar de Duitse ingenieur die het ding heeft uitgevonden.

Blijft de vraag naar de omvang van de kolenbunker, oftewel "Kohlebansen"  ;).


Peter

« Laatst bewerkt op: 26 november 2016, 19:43:14 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #258 Gepost op: 26 november 2016, 19:55:15 »
discussie gaande over het juiste gebruik van termen. Ik zag dat al aankomen
Hoe zie je dat aankomen?
Enfin, laat ook maar, mooi draadje heb je hier.
Schitterende details. Echt om van te genieten. Dank.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #259 Gepost op: 26 november 2016, 20:56:45 »
Ik begon nattigheid te voelen nadat ik mijn bewondering uitsprak over wat ik een licht gebogen kruiswissel noemde en ik als reactie kreeg dat het eigenlijk geen wissel was om vervolgens een plaatje getoond te krijgen van diezelfde kruiswissel  ;D. Enfin, van de topicstarter kan ik nog veel leren  (y).

In dit verband heb ik nog een aardige:



Bron:Gleisbau-welt.de

Hier zit geen kruiswissel bij  :P.


Wat dít draadje betreft; ik heb er zelf veel plezier in, maar het is leuk om te lezen dat ik niet de enige ben.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #260 Gepost op: 26 november 2016, 22:05:02 »
Natuurlijk ben je niet de enige. Ik heb ook plezier in dit draadje, ondanks het feit dat ik hier nu niet direct veelvuldig uitbundige commentaren te berde breng.

Edoch, thans bekruipt mij het gevoel direct te worden gevraagd, zo niet uitgedaagd, helderheid te verschaffen in de volgende kwestie:

Citaat
de vraag naar de omvang van de kolenbunker, oftewel "Kohlebansen"

Uitsluitsel daarover is te vinden in Band 143 van de Eisenbahn - Lehrbücherei der Deutschen Bundesbahn, Betriebsmaschinentechnische Anlagen für Dampflokomotiven. In grote lijnen komt hetgeen daarin (NB 1e druk) vanaf p. 89 te lezen valt op het volgende neer:

Afhankelijk van de afstand tot het dichtstbijzijnde kolengebied moet de inhoud van de Kohlebansen het 15- tot 30-voudige van de dagelijkse uitgifte bedragen. Om een goed overzicht te kunnen waarborgen, mogen de Kohlebansen niet langer dan 150 meter zijn. Bij het met de hand omslaan van steenkool mag deze worden opgetast tot 2,8 meter, indien dit mechanisch geschiedt tot 4,0 meter.

Gegeven de dagelijks benodigde hoeveelheid steenkool, de grootste lengte van de Kohlebansen en de toegestane "berghoogte" laat zich de breedte van de Kohlenbansen berekenen.


De dagelijks benodigde hoeveelheid hangt natuurlijk af van het aantal lokomotieven dat dagelijks behandeld wordt. Daarbij moet niet alleen worden gedacht aan de "eigen" loks, dwz de loks die in het betreffende Bw beheimatet zijn, maar ook aan loks van elders die dit Bw aandoen als "Wende-Bw". Bedenk daarbij ook, dat "eigen" loks óók andere Bw's als Wende-Bw gebruiken en aldaar ook bevoorraad worden.

Naar mijn bescheiden mening komt het er eigenlijk op neer dat je, tenzij je heel duidelijk voor ogen hebt hoeveel loks er dagelijks in je Bw met steenkool worden bevoorraad, het beste en ruwe schatting kunt maken en aan de hand daarvan met de natte vinger de grootte van je Kohlenbansen bepalen.
Met andere woorden: het moet er een beetje logisch uitzien. Een kolenkraan op een rijdende brug over een bakje van 20 x 5 cm slaat nergens op. Daar voldoet een met de hand volgeschepte lorrie die met een kraantje boven de tender wordt getild heel best.

Ik ben benieuwd, en volg je (beide) draadje(s) dan ook met aandacht.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #261 Gepost op: 27 november 2016, 03:06:16 »
Jan, ik wist dat ik op je kon rekenen ! Het door jou aangehaalde boekwerk mis ik op een of andere manier in mijn eigen (bescheiden) bibliotheek. Ik hoop trouwens niet dat je hiervoor in de kast achter Hotel Arminus moest zijn, want dan zou ik mij nu wat bezwaard voelen.

Met enige opluchting lees ik dat de capaciteit van de kolenbunker het 15- tot 30-voudige van de dagelijkse uitgifte dient te zijn. In de mij beschikbare bronnen werd hier en daar gesproken over een voorraad  van 40 tot 60 dagen en dat wordt mij te gortig.

Hoewel ik een aardig beeld heb van het aantal lokomotieven dat dagelijks behandeld wordt, moet ik op dit punt nog nader historisch onderzoek verrichten. Ik kom daar te zijner tijd op terug.

Laat ik nu volstaan met het benaderen van de kwestie vanuit de gedachte dat het er een beetje logisch moet uitzien, zoals jij ook al aangaf. De kolenbunker die ik nu heb getekend meet 0,9 meter x 87 = 78,3 meter in werkelijkheid. Ik blijf dus ruim beneden de 150 meter. De diepte is circa 9 cm en rekening houdende met de gebogen achterkant met een straal van 5000 mm, kom ik - na wat geworstel met "pimaalerkwadraat" - uit op een oppervlakte die in werkelijkheid circa 705 vierkante meter zou bedragen. Aangezien er mechanisch - met behulp van een kraan - omgeslagen wordt, mag uitgegaan worden van een hoogte van 4 meter, zodat ik op een inhoud van circa 2.820 kubieke meter uitkom. Uitgaande van stoomlokkolen met een gewicht van tussen de 1200 en 1400 kg per kuub, kan deze kolenbunker dus tussen de 3.384 en 3.948 ton kolen bevatten.

Dat lijkt heel wat, maar is het niet. Een groter Bw beschikt al gauw over 30.000 ton kolen en dan heb ik het niet over mega Bw's als Hamburg-Altona of Hagen-Eckesey.

Of mijn Bw nu behoort tot de bovengrens van de kleine Bw's of de ondergrens van de middelgrote Bw's is een vraag die minder interessant is. Wat betreft de kolenvoorraad zoals die nu in het ontwerp is opgenomen, zou ik menen dat dat past bij een kleiner Bw.

Kortom mijn "Kohlenbansen" blijkt nog steeds krap bemeten, laat staan die bakjes die Faller meelevert bij hun "Großbekohlunganlage".

Ik denk dat ik er nog even een nachtje over moet slapen en dan mag ik nu wel opschieten zie ik.


Peter

 
« Laatst bewerkt op: 27 november 2016, 08:59:31 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #262 Gepost op: 27 november 2016, 12:01:31 »
Je hebt toch hopelijk wel je vingers 1st droog gemakt voor je ging maffen  ;)
Bouwpakketten zijn wel vaker gemaakt met de intentie het moet er mooi uit zien,dat t niet helemaal klopt ,dat zien alleen de echte "die hards",zolang t zo verkoopt word t DHZ werk om het kloppend te krijgen ben ik bang  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #263 Gepost op: 27 november 2016, 13:05:52 »
Precies, Floris, zo is het maar net. Nu lijkt mij zelfbouw van een kolenbunker niet zo'n huzarenstukje dat ik daar niet in zou slagen.

Zo ver als hieronder zou ik niet willen gaan.



Bron: Bahnbetriebswerke, Geschichte Technik Gleispläne van Martin Weltner


Het is een (niet zo beste) foto van Bw Zwickau in April 1976.



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #264 Gepost op: 28 november 2016, 13:53:31 »
Misschien is het ook goed om er rekening  mee te houden dat, naarmate de steenkool langer ligt, de kwaliteit ook achteruit gaat. Er wordt dus een zekere volgorde in het volstorten en het legen van de bunkers aangehouden.
Ik zou daarom ook niet de hele bunker gelijkmatig gevuld uitbeelden.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #265 Gepost op: 28 november 2016, 17:46:17 »
Dat is een goeie ! Zo ver had ik met mijn denkraam nog niet vooruit gedacht. Misschien laat ik zelfs de kolenbunker aan één (kopse) kant  open. Dan kan de Fuchs er nog in komen. Dat zal vast ooit wel ergens goed voor zijn.

Na enig wikken en wegen heb ik besloten om de kolenopslag iets groter te maken. Ik kan mij bij nader inzien niet voorstellen dat de verantwoordelijke Herr Dipl.-Ing. destijds een "Kohlenbansen" zou hebben ontworpen met een lengte van 78,3 meter. Ik heb er nu een logischere 87 (;)) meter van gemaakt.





Dat brengt de opslag op circa 765 vierkante meter x 4 = 3.060 kubieke meter, zodat de totale capaciteit tussen de 3.427 en 4.284 ton is komen te bedragen. Even voor het gemak afgerond op zo'n 4000 ton. Laat niemand nu meer zeggen dat het ontwerp mank gaat aan een Krappe Kolenbunker  :D.

Ik heb er nog wat boeken op nageslagen en themanummers van MIBA en Eisenbahn Journal, waardoor ik in grote lijnen tot de volgende conclusie ben gekomen.

Bij een middelgroot Bw waren gemiddeld circa 45 loks gestationeerd. Met de lokomotieven die het als "Wende-Bw" gebruikten meegerekend, komt men op een "Tagesleistung" van circa 400 ton kolen. De opslagcapaciteit was gemiddeld circa 5000 ton.

Het door mij getekende Bw bevindt zich dus zo'n beetje aan de ondergrens van de middelgrote Bw's, hetgeen ik eigenlijk altijd al gedacht had.

Een grotere kolenbunker vind ik onwenselijk. Bovendien gaat dat niet of nauwelijks. Naar het Noorden opschuiven is niet mogelijk, omdat ik dan met de rails van de kraan vastloop op de overgangsboog. Naar het Zuiden is niet leuk voor de zandopslagbunker. Die zou dan een beetje in het niet komen te vallen.



Peter







« Laatst bewerkt op: 28 november 2016, 18:19:25 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #266 Gepost op: 28 november 2016, 18:15:13 »
Citaat
Dat brengt de opslag op circa 765 vierkante meter x 4 = 3.060 kubieke meter

Ja. Als je kans ziet de bak als volgt volgestort te krijgen wel:



Maar in de praktijk zal dat niet meevallen. Dan zal het er meer zo uit komen te zien:



Nix für Ungut!  ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #267 Gepost op: 28 november 2016, 18:41:05 »
Hij heb straks magnetische kolen,die blijven wel hangen als een 4kant  ;D
Beetje smokkelen mag best trouwens hoor,zoveel loks al je nu voor je sommen hebt gebruikt,zie ik niet uit jouw collectie komen.
Is het ook nog zo dat nooit alle loks elke dag tegelijk op je Bw zullen zijn voor voorraad,sommige zullen wel is ergens anders slapen voor een dag of 2dagen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #268 Gepost op: 28 november 2016, 20:55:40 »
Ja. Als je kans ziet de bak volgestort te krijgen wel.......

Maar in de praktijk zal dat niet meevallen.....

En dáár had mijn denkraam dan weer wél aan gedacht. Ten eerste hangt het er van af hoe hoog je de muren van de kolenbunker optrekt. Ten tweede geloof ik er geen bal van dat in de praktijk alle kraanmachinisten zich hielden aan die vier meter, als genoemd in:
Band 143 van de Eisenbahn - Lehrbücherei der Deutschen Bundesbahn, Betriebsmaschinentechnische Anlagen für Dampflokomotiven (NB 1e druk) vanaf p. 89.

@ Floris,

Die 45 loks waar ik over schreef, sloegen op wat er gemiddeld in middelgrote Bw's in het algemeen was gestationeerd. Ik sprak daar niet over mijn eigen Bw.
Maar,....ik durf het bijna niet te zeggen, want het is niet iets om trots op te zijn,....mijn collectie omvat op twee na wel degelijk 45 loks en dat is puur toeval.


Peter
« Laatst bewerkt op: 28 november 2016, 21:29:56 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #269 Gepost op: 28 november 2016, 21:22:42 »
Citaat
geloof ik er geen bal van dat in de praktijk alle kraanmachinisten zich hielden aan die vier meter

Neuh, maar je moet ergens van uitgaan. Overigens, op tekeningen in dat deeltje 143 van die leerboekerij staat een bakhoogte van 2 meter aangegeven.

Citaat
mijn denkraam dan weer wél aan gedacht

Des te beter.  :D