Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door MRdirect
Vandaag om 15:33:14
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Roco Plan T  (gelezen 277111 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Roco Plan T
« Reactie #960 Gepost op: 03 augustus 2014, 21:14:18 »
Hoi

Nog even een vraag. Ik heb mijn plan t kunnen koppelen Door redelijk wat 'kracht' te zetten. Moet je voor het ontkoppelen ook weer met enige kracht trekken? Of is daar een trucje voor?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: Roco Plan T
« Reactie #961 Gepost op: 03 augustus 2014, 21:20:25 »
Die heb ik toen der tijd niet kunnen ontdekken bij min plan v

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Roco Plan T
« Reactie #962 Gepost op: 03 augustus 2014, 21:41:39 »
Het waggelen herken ik wel... bij mij zitten er hele dunne slipbandjes onder, volgens mij komt het daardoor.
Ik had als "oplossing de slipbandjes met de pincet zover mogelijk naar de flens gedrukt, maarja... ben vergeten te kijken of het nu verholpen is.
Wat ik wel mee zat (en daar moet ik nog verder naar kijken als het minder heet is): mijn plan T is al twee keer zijn bk2 verloren in getrokken toestand, die bleef gewoon ergens op de baan achter. Zijn er meer die dit hebben (gehad)?

Groet,

Richard
Ik heb de antislipbandjes ook eens bekekenendie zijn inderdaad vrij dun. Ik heb daarom even wat andere Roco locs bekeken maar die hebben ook allen dezelde dunne antislipbandjes.
Ik denk eigenlijk dat het treinstel net iets te zwaar is om door één draaistel te worden aangedreven. Ik vind de dummy bak vrij zwaar lopen en zal eens kijken of dat iets soepeler te maken is.
Ik heb tijdens de testrit geen problemen gehad met het loslaten van een bak. Misschien niet goed genoeg gekoppeld? Ik heb bij het koppelen mijn pink onder de koppelingen gehouden zodat deze niet naar beneden gedrukt worden want je moet behoorlijk wat kracht zetten voor ze vastklikken. Mogelijk is bij jou het palletje niet volledig in het oogje geklikt en laat hij daardoor los.

Hiermee kan ook direct de vraag van Martijn worden beantwoord. Het kost inderdaad ook weer wat kracht om de bakken te ontkoppelen want je trekt deze weer uit het oogje waar het palletje in zit geklemd (er zit zowel onder als boven de stekker zo'n palletje). Ik denk dat daar geen truukje voor is maar als iemand die heeft lees ik dat graag  ;)

Mvg,
Dirk
Dirk

hippelsik

  • leve betrouwbare mooie locs zoals de NS 1200!
  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Roco Plan T
« Reactie #963 Gepost op: 03 augustus 2014, 22:17:09 »
Je kunt ook met alleen de gemotoriseerde bak rijden (en dus ook programmeren) als je de dipswitches even omzet op de print.

Dat zal best maar dat doe je alleen als je meer te doen hebt onder de kap... lijkt me?
Overigens bedankt voor de tip; ik zal het eens proberen als er in deze of mijn groene T toch 1:87 bevolking ingaat e.d.;
als ik het goed begrijp zou je dus door stuk voor stuk de motor- en dummy-kopbakken te programmeren wèl een hoger adres dan pakweg 64 0f 99 kunnen geven aan de motorbak. (Ik geef mijn locs en wagens meestal het adres van het nummer op de kap/bak; rare tik misschien maar zo is het...)

groeten,
Kees/hippelsik
met vriendelijke groeten,
Kees / hippelsik

NS Periode III en IV; HO gelijkstroom baan, digitaal ECOS-2; Roco, Fleischmann, Mehano, Riva-Lima, Piko, Artitec en een paar Philotrain... maar die zijn nog analoog

hippelsik

  • leve betrouwbare mooie locs zoals de NS 1200!
  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Roco Plan T
« Reactie #964 Gepost op: 03 augustus 2014, 22:25:10 »
Het waggelen herken ik wel... bij mij zitten er hele dunne slipbandjes onder, volgens mij komt het daardoor.

Richard en anderen: klopt, dat had ik bij mijn groene plan T ook (vooral bij vooruit rijden)  :(
Daarom heb ik aanvankelijk de standaard rijrichting van het stel omgekeerd zodat de motorwagen duwt;
later zag ik die dunne anti-slip bandjes; dat schijnt bij Roco meer voor te komen, maar kan ook aan het exemplaar liggen.
Enfin ik zit daar nmiet zo mee het is eenvoudig op te lossen met nieuwe.
Mijn dealer raadde me overigens aan sowieso Marklin anti-slip bandjes te gebruiken en sinds ik dat doe (ook bij andere locs) merk ik een hogere trekkracht en minder malheur.  (y)
(Overigens heb ik bij bepaalde typen locs zoals de 1100 nooit last gehad)

groeten,
Kees/hippelsik
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2014, 23:20:29 door Bert van Gelder. Reden: Quote gerepareerd. »
met vriendelijke groeten,
Kees / hippelsik

NS Periode III en IV; HO gelijkstroom baan, digitaal ECOS-2; Roco, Fleischmann, Mehano, Riva-Lima, Piko, Artitec en een paar Philotrain... maar die zijn nog analoog

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5763
Re: Roco Plan T
« Reactie #965 Gepost op: 04 augustus 2014, 06:04:55 »
Ook hier had ik gewaggel. Maar dat was maar even. Na een half uurtje rijden was het over dus zullen de bandjes er wel debet aan zijn geweest.

Als het waggelen blijft: het aangedreven draaistel heeft aan de as een mechaniekje dat ook zijdelings kantelen mogelijk maakt. Dat moet soepeltjes kunnen bewegen. Als gezegd: beetje vet helpt.


als ik het goed begrijp zou je dus door stuk voor stuk de motor- en dummy-kopbakken te programmeren wèl een hoger adres dan pakweg 64 0f 99 kunnen geven aan de motorbak. (Ik geef mijn locs en wagens meestal het adres van het nummer op de kap/bak; rare tik misschien maar zo is het...)


Dat bepaalt je decoder. Mijn stel rijdt op DCC adres 511. Naar ik begrijp is af fabriek de motorloze kopbak voorzien van een decoder welke geen hoge adressen aan kan.

Gr, Ben.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Roco Plan T
« Reactie #966 Gepost op: 04 augustus 2014, 15:14:22 »
Dat de functiedecoder geen hoog adres aan zou kunnen moet eigenlijk wel onzin zijn dacht ik zelf zo.  ;D ;D Met de ecos is het mij gelukt, kan best wezen dat die een cv29 net een beetje anders neerzet dan volgens de handleiding.  ;D ;D De handleidingen van de decoders van Zimo gedownload en maar eens wat dingen veranderd.

Zelf ben ik in het bezit van een 3-rail plan V en plan T, beide de modellen met de sounddecoder.

Handleiding functiedecoder
Sounddecoder

Wat veranderd? Hoog adres, front en sluitseinen uitzetbaar met een functietoets per cabinezijde voor dubbeltractie. En tenslotte nog dat de front en sluitseinen langzaam opstarten.

Bij mijn plan V werkt het front en sluitsein uitzetbaar met een f-toets nog niet. Blijkbaar nog oude firmware op de functiedecoder.  :(

Programmeer de bakken wel los van elkaar op een programmeerspoor. Nu ben ik in het bezit van van een Ecos en heb via instellingen, loc wijzigen daar het adres veranderd. Vinkje bij programmeerspoor aanzetten en op het railtje drukken. De motorbak kun je wijzigen via pom vanwege Railcom. Heb je de bak gewijzigd met de functiedecoder verhoog het adres even met 1 en druk op het opslaan tekentje. Nu het truckje nog een keer herhalen met de motorbak.



Hoog adres
CV 29 = 46 vermoedelijk!!! Bit 5 moet aan staan.
CV 17 = Adres waarde
CV 18 = Adres waarde

Front en sluitseinen schakelbaar per cabinezijde:

Motorbak
CV107 = 9
CV108 = 9

Stuurstand
CV107 = 10
CV108 = 10

Geeft dat de front en sluitseinen op de motorbak uitgaan met F9.
Geeft dat de front en sluitseinen op de stuurstand uitgaan met F10.

Front en sluitseinen 'soft start = slow power-up of function output'

CV125 = 52
CV126 = 52



Complete functielijst met deze instellingen:
F0 front en sluitseinen
F1 Rijgeluid aan/uit
F2 Signaalhoorn hoog
F3 Signaalhoorn laag
F4 Fluittoon conducteur
F5 Compressor
F6 Rangeergang
F7 Binnenverlichting (Aux 1)
F8 Deurgeluid
F9 Front/sluitseinen motorbak uit
F10 Front/sluitseinen stuurstand uit
F14 Mute-toets

« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2014, 15:58:49 door Wijbe »

hippelsik

  • leve betrouwbare mooie locs zoals de NS 1200!
  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Roco Plan T
« Reactie #967 Gepost op: 04 augustus 2014, 23:43:26 »
bedankt Wijbe en Ben! voor jullie leerzame opmerkingen en uitgewerkt verhaal instellingen CV's ZIMO

Van de soundecoder had ik de Zimo handleiding van hun site opgehaald maar die van de functiedecoder niet. Kennelijk werkte het een poosje (= jaartje) geleden niet (direct>?) op mijn groene plan T want hoger dan 99 leek voor de functiedec. (toen) niet mogelijk; maar ga het na dit gelezen te hebben gewoon nog eens proberen.

Met de ECOS die ik ook een tijdje naar tevredenheid heb kan veel, weliswaar handiger voor ESU maar nu 'enkele Roco's verder' begin je dan ZIMO toch ook een beetje te kennen. Die CV 107-108 procedure zal ik eens proberen; ik deed het anders en onhandiger op mijn ESU's (nl hogere functietoets met zelfde functie nogmaals; voordeel is wel dat functie aan = licht aan).

Die functie kop/sluitseinen per bak heb ik op ESU voor bv 2400 zo gedaan; incl dimmen en 'faden' maar zal het ook op plan T proberen. Overigens zal ik voor de gele plan T maar ESU decoders kopen denk ik; ik zie dat die geen plux 16 heeft echter... lekker handig en ze leveren de plux 12 met draadjes... pfff... leve de standaardisatie.

Ik vind het ook leuk vertraging aan/uit op kop en sluitlampen in te stellen; dan doven eerst de lampen van de oude rijrichting en bijv na 2 sec komen de lampen voor de andere rijrichting 'op'. Vind ik wel mooi...  (y) Bij Zimo moet ik daar nog even naar zoeken hoe / welke CV daarvoor te pakken.

Veel plezier met onze hobby gewenst;
met vriendelijke groeten,
Kees / hippelsik

NS Periode III en IV; HO gelijkstroom baan, digitaal ECOS-2; Roco, Fleischmann, Mehano, Riva-Lima, Piko, Artitec en een paar Philotrain... maar die zijn nog analoog

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Roco Plan T
« Reactie #968 Gepost op: 05 augustus 2014, 00:19:14 »
Och jah, die functie nog vergeten.  Morgen nog eens in de handleiding kijken.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Roco Plan T
« Reactie #969 Gepost op: 05 augustus 2014, 09:27:25 »
@Hippelsik: gewoon 2x ESU 54617 erin (enkele pootjes afknippen en hij past gewoon ;)).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Roco Plan T
« Reactie #970 Gepost op: 05 augustus 2014, 14:37:18 »
Ik vind het ook leuk vertraging aan/uit op kop en sluitlampen in te stellen; dan doven eerst de lampen van de oude rijrichting en bijv na 2 sec komen de lampen voor de andere rijrichting 'op'. Vind ik wel mooi...  (y) Bij Zimo moet ik daar nog even naar zoeken hoe / welke CV daarvoor te pakken.

Zo te zien niet mogelijk  :(

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5763
Re: Roco Plan T
« Reactie #971 Gepost op: 05 augustus 2014, 15:03:14 »
Weliswaar geen 2 seconden maar er is wel een "soft start".

Gr, Ben.

Het Kleine Mannetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Roco Plan T
« Reactie #972 Gepost op: 05 augustus 2014, 15:09:53 »
Heeft iemand misschien een duidelijke foto van het "verkeerde" onderstel bij de gele uitvoering, en een correcte bij een groene uitvoering.

Als ik mijn Plan T ga halen wil ik het even dubbel checken.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten want ik hoorde dat er nogal wat mis is aan de gele Plan T.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5763
Re: Roco Plan T
« Reactie #973 Gepost op: 05 augustus 2014, 15:22:46 »
Alle "gelen" hebben verkeerde onderstellen dus er valt niets te checken. Maar het hele verhaal staat hier: KLIK.

Gr, Ben.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Roco Plan T
« Reactie #974 Gepost op: 05 augustus 2014, 15:59:34 »
Weliswaar geen 2 seconden maar er is wel een "soft start".

Die had ik al ingesteld. CV125 en 126 op 52