Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 17:58:05
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)  (gelezen 122119 keer)

ReesCees

  • Gast
Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Gepost op: 05 May 2007, 23:46:04 »
Goed nu start ik maar eens een draadje over wat ik aan het bouwen ben.

Eind 2006 zijn we (twee vrienden en ik) begonnen met het verbouwen van de schuur achter mijn huis. De schuur 6x 6,5 meter is in twee delen verdeeld. Het deel voor de modelbaan is helemaal geisoleerd (zie foto's).







Na het afwerken van de ruimte zijn we begonnen met het al eerder getekende baanplan uit te leggen en voor het bouwen heb ik gekozen voor een open frame





De baan bestaat uit een dubbelspoor rondom en een zijlijn met een schaduwstation met keerlus. De gebruikte rails is van Roco waarbij in de zichtdelen met de slanke wissels gewerkt wordt.



De besturing wordt digitaal (DCC) en het schaduwstation wordt analoog bestuurd.

Momenteel zijn we al veel verder. Meer foto's en verhalen volgen.

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 28 January 2008, 23:09:09 door Kees-Jan. Reden: titel aangepast »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Berlijn vanaf de jaren 80
« Reactie #1 Gepost op: 05 May 2007, 23:59:14 »
Berlijn, intresant dat moest ik maar eens gaan volgen, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 80
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2007, 00:25:12 »
En op een baan met het thema Berlijn mag deze niet ontbreken natuurlijk:



Kees-Jan

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Berlijn vanaf de jaren 80
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2007, 00:31:14 »
En op een baan met het thema Berlijn mag deze niet ontbreken natuurlijk

S-Bahn model van Lima?

Freek.

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 80
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2007, 00:39:31 »
Ja Freek.

effe offtopic:ik zoek nog een tussen bak, wil ik ook ruilen tegen een eind bak.

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 08 May 2007, 02:00:20 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Mijn baan: Berlijn vanaf de jaren 80
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2007, 01:39:23 »
En vergeet de derde rail niet......
Ben benieuwd!

Groet,

Huibert, Berlijn-fan

ReesCees

  • Gast
Re: Mijn baan: Berlijn vanaf de jaren 80
« Reactie #6 Gepost op: 17 May 2007, 22:04:54 »
Vandaag eens mijn nieuwe aanwinsten rond laten rijden.







Verder bezig om de Ecos te testen.

Volgende week weer verder met het aansluiten van de wissels op de decoders.

WillemNS

  • Gast
Re: Mijn baan: Berlijn vanaf de jaren 80
« Reactie #7 Gepost op: 17 May 2007, 22:07:46 »
Veelbelovend project Cees!

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Mijn baan: Berlijn vanaf de jaren 80
« Reactie #8 Gepost op: 17 May 2007, 22:10:57 »
Aan Cees,

Voor wat ik nu zoal zie kan ik alleen zeggen dat het er wel zo tamelijk profi uit ziet!
Ben zeer benieuwd naar nogmeer foto's!  :D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

ReesCees

  • Gast
Re: Mijn baan: Berlijn vanaf de jaren 80
« Reactie #9 Gepost op: 17 May 2007, 22:12:01 »
Willem,

Het wordt ws nog gekker: door de verkoop van mijn racewagen die in de schuur er naast staat komt er ws nog eens 6x3 meter bij.

Daarbij komt de volgende vraag: wie kan mij helpen aan twee ruiten van een personenwagon? deze wil ik in de wand tussen de twee ruimtes inbouwen.

Kees-Jan

WillemNS

  • Gast
Re: Mijn baan: Berlijn vanaf de jaren 80
« Reactie #10 Gepost op: 17 May 2007, 22:17:50 »
Dat is pas een ambitieus project!
Dan hebje erg veel ruimte tot je beschikking.
Ben benieuwd wat je ermee gaat doen!

Willem

ReesCees

  • Gast
Re: Mijn baan: Berlijn vanaf de jaren 80
« Reactie #11 Gepost op: 17 May 2007, 22:26:43 »
De totale oppervlakte zal 6x 6,5 meter worden. Daarvan is de helft (wat ik nu aan he bouwen ben voorzien van landschap). De andere helft is voor schaduwstation, mijn kantoor en hobby hok (met reparatie bureau) bestemd.

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: Mijn baan: Berlijn vanaf de jaren 80
« Reactie #12 Gepost op: 27 May 2007, 23:35:04 »
De volgende fase gaat volgende maan beginnen. de tweede ruimte wordt geïsoleerd.

Hier komt in te liggen:

2x schaduw station met ieder 8 opstelsporen, de centrale bediening van de baan, werkhoek voor reparaties en een kopstation van 6 meter met opstelsporen en lok loods.

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Mijn baan: Berlijn vanaf de jaren 80
« Reactie #13 Gepost op: 28 May 2007, 11:18:08 »
Hoi,

ik denk dat ik dit maar eens ga volgen ;D
Voor wat ik nu gezien en gelezen heb, is dit een mooi project ;)

Succes er mee!

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

ReesCees

  • Gast
Re: Mijn baan: Berlijn vanaf de jaren 80
« Reactie #14 Gepost op: 03 June 2007, 23:45:56 »
Vandaag maar weer eens verder gegaan. De draaischijf verder aangesloten en de sporen voor de locloods vast geplakt.



De overgang van de Fleischmann rails naar de Roco rails was simpel opgelost met een paar kleine schroefjes (ivm hoogte verschil in de spoorstaaf). De rails liggen "los" tov elkaar omdat daar gelijk de keerlus zit.

Gelukkig had ik wat hulp vandaag en onder toezicht van mijn zoon werden de werkzaamheden voltooid.



Zelfs Köfje had het naar zijn zin op de draaischijf.




Na het bouwen toch nog lekker wat rondjes gereden en locomotieven ge fijn tuned. Dat gaat toch lekker handig met de ECoS (op de pom stand en dan live programeren). Een aantal stoomloc's kunnen nu nog maar 30 km/uur achteruit en zijn voorzien van halve snelheid en rangeerstand. Dat gaat met cv 124 op 14 zetten bij Zimo decoders. Zo ben je in één keer de optrek en rem vertraging kwijt (kun je op die manier met F4 en F7 uitzetten).

Maar voordat er gereden kon worden eerts maar even met 12.000 pk de rails schoonmaken ;).



Voor volgende week staat op het programma om de twee laatste stukken rails vast te gaan leggen en de stroomvoorziening onder het station verder aan te sluiten.

Kees-Jan