Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)  (gelezen 15399 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Gepost op: 17 juni 2012, 16:34:30 »
De trein van Bad Harzburg naar Amsterdam en vice-versa bestond tot 30 mei 1976 uit rijtuigen plan D en een Stalen D van de NS. Op het traject Hannover-Hengelo reed de stam met een DB 220 als trekkracht, in Hengelo kwam er een NS E-loc (1100/1200/1300) voor de trein en werd achter aan de trein een RD (plan E, soms plan D) bijgeplaatst. Op het traject Bad Harzburg-Hannover werden ter versterking wel eens DB rijtuigen meegegeven, deze laat ik hier buiten beschouwing. De trein Bad Harzburg-Amsterdam CS wordt wel eens ten onrechte de Harz Express genoemd. Dat is dus niet juist. De Harz Express had een andere route en andere samenstellingen en reed ook op andere tijden. Het treinnummer van de trein Bad Harzburg-Amsterdam CS was t/m 25 mei 1974 tr. 1528, voor de tegenovergestelde richting was dat tr. 1523. Vanaf 26 mei 1974 werden de treinnummers gewijzigd in 2244 resp. 2247. Bad Harzburg-Hannover Hbf-Hengelo werd met Duitse dieseltractie gereden met vrijwel uitsluitend DB 220 van het Bw Hannover. Deze locs verhuisden na de zomer van 1975 naar het Bw Braunschweig-1 maar bleven de treinen van/naar Hengelo rijden. Met ingang van 30 mei 1976 werd de gehele lijn van Hannover naar Hengelo elektrisch bereden en werd de locwissel verplaatst naar Bentheim. De NS E-locs haalden hun treinen nu op in Bentheim die door een DB 110 werd aangebracht. De treinen zelf wijzigden ook van samenstelling: de NS-rijtuigen werden vervangen door moderne DB-rijtuigen. 29 mei 1976 was dus de laatste dag van de fraaie combinatie.
De stam zag er als volgt uit: D+B+A+B+B+B. Nu Artitec prachtige modellen van de Stalen D heeft uitgebracht is het mogelijk om zowel de trein op het dieseltraject na te bootsen als met elektrische tractie. Het is zelfs mogelijk om de trein samen te stellen met rijtuigen met verschillende rijtuignummers.
Trein 1528/2244 Hannover-Hengelo: 220+D+B+A+B+B+B
Trein 1528/2244 Hengelo-Amsterdam: 1100/1200/1300+D+B+A+B+B+B+RD
Trein 1523/2247 Amsterdam-Hengelo: 1100/1200/1300+RD+B+B+B+A+B+D
Trein 1523/2247 Hengelo-Hannover: 220+B+B+B+A+B+D
Roco heeft 2 modellen uitgebracht van de 220-serie (V200) die qua nummer geschikt zijn: de 220 027-7 (cat. 43523) en de 220 031-9 uit de dubbelset 62749 waarbij de 031 het model is dat gemotoriseerd is.

De (nog niet opgetuigde) 220 031-9 naast de 220 027-7.

De keuze uit de NS-Elocs is groter: 1100, 1200 en 1300, zonder 3e frontsein in geel/grijs en blauw met vignetten.

De 1149 uit een zelfbouwproject: wel huisstijl, géén 3e pit.

Artitec heeft 2 Stalen D’s die geschikt zijn voor de trein:
Rijtuig 51 84 95-40-005-4 (cat.nr. 20.246.05) en rijtuig 51 84 95-40-017-9 (cat.nr. 20.246.06)


Stalen D 51 84 95-40-005-4

De 5 plan D-rijtuigen komen uit het productiejaar 2009/2010 en hebben allemaal verschillende rijtuignummers.

Plan D B 51 84 29-40 107-9 (Roco cat.nr. 44243)

Plan D A 51 84 18-40 107-2 (Roco cat.nr. 44242)

Plan D B 51 84 29-40 134-3 (Roco cat.nr. 44244)

Plan D B 51 84 29-40 132-7 (uit Roco startset 41297)

Plan D B 51 84 29-40 112-9 (uit Roco startset 41297)

Het RD-rijtuig kan zowel een plan E als D zijn, het was meestal een plan E.

Plan E-RD 50 84 87-37 214-8 (Artitec 20.156.01)

Degene die (de modellen uit) startset 41297 in zijn bezit heeft kan alle modellen gebruiken, ook de 1100, de A en de RD. Alleen de Roco rijtuigen 44243 en 44244 en een Stalen D hoeven dan nog te worden aangeschaft.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2012, 17:13:45 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2012, 17:00:44 »
Dag Mispoes.

Ik heb op basis van info van Groterdam de Stalen D van Artitec eindigend op 007-0 aangeschaft.
Volgens de info zou deze ook geschikt moeten zijn voor diensten naar Duitsland.

Klopt dit dan of heb ik de foute Stalen D gekocht? ???
Ik wil der graag een hebben die straks in mijn stam 1500 - 2x plan N - 2x plan K - Stalen D  als trein Den Haag - Keulen.

Groetjes Chris (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2012, 17:05:59 »
Qua kleur past die Stalen D niet bij de Roco plan D's, Chris. De door jou genoemde Stalen D heb ik ook in mijn bezit maar die gebruik ik weer voor de Scandex, afgewisseld met de bekende trein naar Köln met plan N en de nog te verschijnen plan K. De 007 is veel donkerder, de 005 en 017 passen daarentegen perfect bij de plan D's. Voor wat betreft toelating en tijdperk is er niet zoveel aan de hand...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2012, 17:21:37 »
Oke bedankt Mispoes.

Verder een mooie samenstelling, maar vind persoonlijk de treinsamenstelling van na 1976 qua kleur wat vrolijker.

groetjes Chris (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2012, 12:14:21 »
Kijk kijk, heel mooi Mispoes! Een vraagje ter controle: die Plan D RD is dan per definitie de 111 neem ik aan, tenzij je voor 1974 gaat zitten?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2012, 14:35:00 »


De Plan D's in Bad Harzburg in het voorjaar van 1976 met op de voorgrond de 050 919-0 van Bw Lehrte.
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2012, 20:36:33 »
Heb je toevallig ook nog de rijtuignummers... ;D

Kijk kijk, heel mooi Mispoes! Een vraagje ter controle: die Plan D RD is dan per definitie de 111 neem ik aan, tenzij je voor 1974 gaat zitten?

Ja of de 112 (die alleen ik schijn te hebben...).

Om er zeker van te zijn dat ook vòòr 1974 een RD op het traject Hgl-Asd v.v. werd gesteld moest ik even in een oud spoorboekje (73/74) kijken, daarbij ontdekte ik dat de treinen 1528 en 1523 op het elektrische deel een ander nummer hadden: tr. 452 resp. 441. 


Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2012, 20:47:20 »
De 112 is toch in 1974 ook verbouwd? Volgens de site van Martijn Haman zat hij iig qua nummer in de TD-stuurstand-reeks...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2012, 21:26:49 »
Dat klopt maar er is een nieuwe 112 ontstaan uit de 105 die niet werd verbouwd (vernummerd in mei 1974).
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2012, 21:43:25 »
OK, apart dat die in 1978 dan niet vernummerd is maar tot 1980 in dienst was... weet iemand daar meer over (sorry, Plan D is van voor mijn tijd en ik kan vrij weinig over de historie vinden)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2012, 22:33:04 »
@Frank: nee, geen rijtuignummers. We stonden daar die 050 te fotograferen toen 'out of the blue (!)' die Plan D rijtuigen het beeld inreden. Waren nog niet in het station gedweest.
Groet, Frank

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2012, 15:32:00 »
Ik meen elders gelezen te hebben dat de RD niet altijd werd toegevoegd voor het binnenlandse deel. Is dat correct of is het niet toevoegen van de RD een incidentele situatie?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2012, 17:03:19 »
Citaat
De trein van Bad Harzburg naar Amsterdam en vice-versa bestond tot 30 mei 1976 uit rijtuigen plan D....

We hebben het hier dus over periode IVa. Wat ik me nu afvraag is: reed deze trein, al dan niet in een dergelijke samenstelling, voor die tijd, d.w.z. periode IIIb, ook?

Groet,
Jan

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #13 Gepost op: 24 juli 2012, 07:55:15 »
Ik denk het wel, al heb ik daar geen foto's van gezien. De 220 wordt dan V200 van het Bw Hamm P.

Ik meen elders gelezen te hebben dat de RD niet altijd werd toegevoegd voor het binnenlandse deel. Is dat correct of is het niet toevoegen van de RD een incidentele situatie?

Ik denk dat dat van incidentele aard is: op het traject Asd-Hgl en vice-versa staat het koffiekopje in het spoorboekje.

Het laatste stukje ontbrekende van de trein (althans voor degene die niet van het wijzigen van opschriften houdt) ik heb het nu weer over tijdperk 4, wordt aangekondigd door Roco. Na de geschikte plan D's van Roco, de Stalen D's van Artitec komt Roco met een 220 die zowel qua nummer als Bw geschikt is: 220 028-5. Blz. 12 catalogusnr. 72860
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2012, 08:39:13 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2012, 11:29:26 »
Schitterende plaat van de trein bij Rheine, onderweg naar Hengelo.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.