BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Mispoes op 17 juni 2012, 16:34:30

Titel: Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 17 juni 2012, 16:34:30
De trein van Bad Harzburg naar Amsterdam en vice-versa bestond tot 30 mei 1976 uit rijtuigen plan D en een Stalen D van de NS. Op het traject Hannover-Hengelo reed de stam met een DB 220 als trekkracht, in Hengelo kwam er een NS E-loc (1100/1200/1300) voor de trein en werd achter aan de trein een RD (plan E, soms plan D) bijgeplaatst. Op het traject Bad Harzburg-Hannover werden ter versterking wel eens DB rijtuigen meegegeven, deze laat ik hier buiten beschouwing. De trein Bad Harzburg-Amsterdam CS wordt wel eens ten onrechte de Harz Express genoemd. Dat is dus niet juist. De Harz Express had een andere route en andere samenstellingen en reed ook op andere tijden. Het treinnummer van de trein Bad Harzburg-Amsterdam CS was t/m 25 mei 1974 tr. 1528, voor de tegenovergestelde richting was dat tr. 1523. Vanaf 26 mei 1974 werden de treinnummers gewijzigd in 2244 resp. 2247. Bad Harzburg-Hannover Hbf-Hengelo werd met Duitse dieseltractie gereden met vrijwel uitsluitend DB 220 van het Bw Hannover. Deze locs verhuisden na de zomer van 1975 naar het Bw Braunschweig-1 maar bleven de treinen van/naar Hengelo rijden. Met ingang van 30 mei 1976 werd de gehele lijn van Hannover naar Hengelo elektrisch bereden en werd de locwissel verplaatst naar Bentheim. De NS E-locs haalden hun treinen nu op in Bentheim die door een DB 110 werd aangebracht. De treinen zelf wijzigden ook van samenstelling: de NS-rijtuigen werden vervangen door moderne DB-rijtuigen. 29 mei 1976 was dus de laatste dag van de fraaie combinatie.
De stam zag er als volgt uit: D+B+A+B+B+B. Nu Artitec prachtige modellen van de Stalen D heeft uitgebracht is het mogelijk om zowel de trein op het dieseltraject na te bootsen als met elektrische tractie. Het is zelfs mogelijk om de trein samen te stellen met rijtuigen met verschillende rijtuignummers.
Trein 1528/2244 Hannover-Hengelo: 220+D+B+A+B+B+B
Trein 1528/2244 Hengelo-Amsterdam: 1100/1200/1300+D+B+A+B+B+B+RD
Trein 1523/2247 Amsterdam-Hengelo: 1100/1200/1300+RD+B+B+B+A+B+D
Trein 1523/2247 Hengelo-Hannover: 220+B+B+B+A+B+D
Roco heeft 2 modellen uitgebracht van de 220-serie (V200) die qua nummer geschikt zijn: de 220 027-7 (cat. 43523) en de 220 031-9 uit de dubbelset 62749 waarbij de 031 het model is dat gemotoriseerd is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4222.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4222.jpg)
De (nog niet opgetuigde) 220 031-9 naast de 220 027-7.

De keuze uit de NS-Elocs is groter: 1100, 1200 en 1300, zonder 3e frontsein in geel/grijs en blauw met vignetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4138.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4138.jpg)
De 1149 uit een zelfbouwproject: wel huisstijl, géén 3e pit.

Artitec heeft 2 Stalen D’s die geschikt zijn voor de trein:
Rijtuig 51 84 95-40-005-4 (cat.nr. 20.246.05) en rijtuig 51 84 95-40-017-9 (cat.nr. 20.246.06)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4223.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4223.jpg)
Stalen D 51 84 95-40-005-4

De 5 plan D-rijtuigen komen uit het productiejaar 2009/2010 en hebben allemaal verschillende rijtuignummers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4225.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4225.jpg)
Plan D B 51 84 29-40 107-9 (Roco cat.nr. 44243)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4226.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4226.jpg)
Plan D A 51 84 18-40 107-2 (Roco cat.nr. 44242)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4227.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4227.jpg)
Plan D B 51 84 29-40 134-3 (Roco cat.nr. 44244)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4228.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4228.jpg)
Plan D B 51 84 29-40 132-7 (uit Roco startset 41297)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4229.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4229.jpg)
Plan D B 51 84 29-40 112-9 (uit Roco startset 41297)

Het RD-rijtuig kan zowel een plan E als D zijn, het was meestal een plan E.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4134_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4134_1.jpg)
Plan E-RD 50 84 87-37 214-8 (Artitec 20.156.01)

Degene die (de modellen uit) startset 41297 in zijn bezit heeft kan alle modellen gebruiken, ook de 1100, de A en de RD. Alleen de Roco rijtuigen 44243 en 44244 en een Stalen D hoeven dan nog te worden aangeschaft.
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Chris2412 op 17 juni 2012, 17:00:44
Dag Mispoes.

Ik heb op basis van info van Groterdam de Stalen D van Artitec eindigend op 007-0 aangeschaft.
Volgens de info zou deze ook geschikt moeten zijn voor diensten naar Duitsland.

Klopt dit dan of heb ik de foute Stalen D gekocht? ???
Ik wil der graag een hebben die straks in mijn stam 1500 - 2x plan N - 2x plan K - Stalen D  als trein Den Haag - Keulen.

Groetjes Chris (y)
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 17 juni 2012, 17:05:59
Qua kleur past die Stalen D niet bij de Roco plan D's, Chris. De door jou genoemde Stalen D heb ik ook in mijn bezit maar die gebruik ik weer voor de Scandex, afgewisseld met de bekende trein naar Köln met plan N en de nog te verschijnen plan K. De 007 is veel donkerder, de 005 en 017 passen daarentegen perfect bij de plan D's. Voor wat betreft toelating en tijdperk is er niet zoveel aan de hand...
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Chris2412 op 17 juni 2012, 17:21:37
Oke bedankt Mispoes.

Verder een mooie samenstelling, maar vind persoonlijk de treinsamenstelling van na 1976 qua kleur wat vrolijker.

groetjes Chris (y)
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: JAB van Ree op 20 juni 2012, 12:14:21
Kijk kijk, heel mooi Mispoes! Een vraagje ter controle: die Plan D RD is dan per definitie de 111 neem ik aan, tenzij je voor 1974 gaat zitten?
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: spoorzeven op 20 juni 2012, 14:35:00
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N148_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N148_1.jpg)

De Plan D's in Bad Harzburg in het voorjaar van 1976 met op de voorgrond de 050 919-0 van Bw Lehrte.
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 20 juni 2012, 20:36:33
Heb je toevallig ook nog de rijtuignummers... ;D

Kijk kijk, heel mooi Mispoes! Een vraagje ter controle: die Plan D RD is dan per definitie de 111 neem ik aan, tenzij je voor 1974 gaat zitten?

Ja of de 112 (die alleen ik schijn te hebben...).

Om er zeker van te zijn dat ook vòòr 1974 een RD op het traject Hgl-Asd v.v. werd gesteld moest ik even in een oud spoorboekje (73/74) kijken, daarbij ontdekte ik dat de treinen 1528 en 1523 op het elektrische deel een ander nummer hadden: tr. 452 resp. 441. 


Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: JAB van Ree op 20 juni 2012, 20:47:20
De 112 is toch in 1974 ook verbouwd? Volgens de site van Martijn Haman zat hij iig qua nummer in de TD-stuurstand-reeks...
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 20 juni 2012, 21:26:49
Dat klopt maar er is een nieuwe 112 ontstaan uit de 105 die niet werd verbouwd (vernummerd in mei 1974).
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: JAB van Ree op 20 juni 2012, 21:43:25
OK, apart dat die in 1978 dan niet vernummerd is maar tot 1980 in dienst was... weet iemand daar meer over (sorry, Plan D is van voor mijn tijd en ik kan vrij weinig over de historie vinden)
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: spoorzeven op 20 juni 2012, 22:33:04
@Frank: nee, geen rijtuignummers. We stonden daar die 050 te fotograferen toen 'out of the blue (!)' die Plan D rijtuigen het beeld inreden. Waren nog niet in het station gedweest.
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: 1200blauw op 24 juni 2012, 15:32:00
Ik meen elders gelezen te hebben dat de RD niet altijd werd toegevoegd voor het binnenlandse deel. Is dat correct of is het niet toevoegen van de RD een incidentele situatie?
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: ex44 op 24 juni 2012, 17:03:19
Citaat
De trein van Bad Harzburg naar Amsterdam en vice-versa bestond tot 30 mei 1976 uit rijtuigen plan D....

We hebben het hier dus over periode IVa. Wat ik me nu afvraag is: reed deze trein, al dan niet in een dergelijke samenstelling, voor die tijd, d.w.z. periode IIIb, ook?

Groet,
Jan
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 24 juli 2012, 07:55:15
Ik denk het wel, al heb ik daar geen foto's van gezien. De 220 wordt dan V200 van het Bw Hamm P.

Ik meen elders gelezen te hebben dat de RD niet altijd werd toegevoegd voor het binnenlandse deel. Is dat correct of is het niet toevoegen van de RD een incidentele situatie?

Ik denk dat dat van incidentele aard is: op het traject Asd-Hgl en vice-versa staat het koffiekopje in het spoorboekje.

Het laatste stukje ontbrekende van de trein (althans voor degene die niet van het wijzigen van opschriften houdt) ik heb het nu weer over tijdperk 4, wordt aangekondigd door Roco. Na de geschikte plan D's van Roco, de Stalen D's van Artitec komt Roco met een 220 die zowel qua nummer als Bw geschikt is: 220 028-5. Blz. 12 catalogusnr. 72860 (http://issuu.com/fleischmann_roco/docs/roco_herbstneuheiten_2012?mode=window&pageNumber=2)
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 23 oktober 2012, 11:29:26
Schitterende plaat (http://img6.imagebanana.com/img/pj2odwzz/D03632_web.jpg) van de trein bij Rheine, onderweg naar Hengelo.
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: 1200blauw op 10 november 2012, 17:06:33
Nog even over die Plan E RD. Stel dat dat een fietsen-RD (Artitec 20.156.02) is, is 'ie dan nog correct? De Artitec 20.156.01 is niet meer leverbaar, vandaar mijn vraag.
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: JAB van Ree op 14 november 2012, 15:12:43
De fietsen-RD is van na 1985 toen de keukens werden gesloten. En als er in het spoorboekje toen nog wel kop-en-schotel stonden, neem ik aan dat er sindsdien een ICR BDK voor werd gebruikt.
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: verst107 op 19 november 2012, 22:59:03
Nog een mooie foto gevonden op DSO
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6157247,6157459#msg-6157459 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6157247,6157459#msg-6157459)

DSO
Forum
Historische bahn
Onderwerp: (Fast) Nur Alltagsbetrieb im Raum Goslar in den 70er Jahren
En dan een beetje naar beneden scrollen

Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 10 maart 2013, 10:14:39
Op Drehscheibe (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6318472) worden ze weer bruin gebakken vandaag...

103 met plan D's...

Overigens is die 218 geen 218 maar een 216...
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Falkenberg op 10 maart 2013, 10:51:00
een 103 had ik nooit verwacht. De 141 met achteraan nog een stukgoedwagen is ook wel leuk...

dirkjan
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: 1200blauw op 11 maart 2013, 21:49:21
Zo zie je maar: waar maken we ons eigenlijk druk om  :-\  :D
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 05 november 2016, 22:27:21
Nog even over die Plan E RD. Stel dat dat een fietsen-RD (Artitec 20.156.02) is, is 'ie dan nog correct? De Artitec 20.156.01 is niet meer leverbaar, vandaar mijn vraag.

Neem gerust een Plan D-RD. Zag vandaag op FB een interessant filmpje voorbij komen waarin diverse treinen in Hengelo in 1973. Hieronder ook een Plan D-RD die tijdens de locwisseling met de blauwe 1141 van trein 2247 afging. Samenstelling tot Hgl (vanuit Asd) was dus: 1141+RD+B+B+B+A+B+D. Alle 6 zitrijtuigen Plan D, de D uiteraard een Stalen D.
Titel: Re: Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: 1200blauw op 06 november 2016, 20:37:43
Mooie aanvulling 'Poes, dankjewel!
Titel: Re: Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Edwin2121992 op 21 augustus 2018, 14:34:06
Toen ik een jaar of 6 geleden begon met modelspoor, heb ik gekozen om naar aanleiding van dit topic meteen digitaal in te stappen met de genoemde startset, daarbij meteen de twee B's en Stalen D gekocht en wat later ook een BR220.

Nu wil ik op mijn toekomstige grens station de loc wissel gaan nabootsen maar ook het in en uit de trein rangeren van de RD. Voorlopig gebruik ik de Plan D RD uit de startset, want de Plan E RD is bijna niet aan te komen op dit moment. Ik lees dat van Asd tot Hgl de samenstelling was loc+RD+B+B+B+A+B+D, in Hengelo werd dan simpel de loc en RD afgekoppeld en de BR220 aangekoppeld. Hoe was dit op de terug weg? Mij lijkt het meest logisch: loc+D+B+A+B+B+B+RD, dus bij de loc wissel de RD achterop de trein plaatsen. Dan hoeft er namelijk bij kopmaken op Asd niet meer met de RD gerangeerd te worden. Of werd te combinatie: loc+RD+D+B+A+B+B+B, zodat op Hgl zo snel mogelijk weer vertrokken kon worden?

Groeten Edwin.
Titel: Re: Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: dh3201 op 23 augustus 2018, 13:43:33
Zie eerste bericht in dit draadje:
Trein 1528/2244 Hengelo-Amsterdam: 1100/1200/1300+D+B+A+B+B+B+RD
RD achterop dus.
Titel: Re: Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Edwin2121992 op 23 augustus 2018, 14:02:38
Ah excuus, overheen gelezen, toch bedankt (y)

Groeten Edwin.