Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m  (gelezen 55905 keer)

Rockerbox2

• Offline Offline
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #150 Gepost op: 22 September 2014, 22:31:29 »
@ Eelco

Bedankt voor het gebruik.

Ik heb een Originele Ansel Adams print, maar toch geen © :'(

@ Dimo

Heb ik geprobeerd, maar dan krijg ik een curve in slechts één vlak :-\
Ik ga het nog eens proberen.

Rino
Ride On

Rino

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 22 September 2014, 22:32:45 »
push/pull tool werkt niet.. wel kan je de offset tool gebruiken om een extra laag aan de ketel toe te voegen.. dan hetzelfde truukje uit te halen met intersect faces op beide ketelwanden en vervolgens de buitenste ketel laag weer verwijderen.
groeten,
Auke

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #152 Gepost op: 22 September 2014, 22:35:13 »
Kun je de halve verticale doorsnede van de dom niet roteren tot een solid en die dan haaks erop met de keteldiameter doorsnijden? Geen idee of dat kan met Google, iig. wel met een "normaal" 3d programma. (ben ook een beginner in 3d)

Eelco:  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rockerbox2

• Offline Offline
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
« Reactie #153 Gepost op: 22 September 2014, 22:44:02 »
Heren bedankt voor jullie advies maar het loopt een beetje uit de hand, jullie advies m.b.t. SketchUp graag hier
Zoals Eelco zei terug naar Gerrit
Ride On

Rino

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 23 September 2014, 14:58:38 »
@Ivo: dat is wat mij betreft een hele dure Garratt.
Ik geef toe dat ik dit draadje een beetje uit het oog was verloren, maar ik zie dat je al 2 jaar bezig bent met deze Garratt. Als ik lees wat er allemaal voor nodig was - en daar heb je waarschijnlijk heel veel van geleerd - en zelfs een 3D printer hebt / wilt aanschaffen, dan weet ik niet of de DJH Garratt zo duur was, zoals op de eerste pagina van dit topic  ;)

Grote bewondering voor je doorzettingsvermogen overigens  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #155 Gepost op: 23 September 2014, 18:08:04 »
@Ivo: inderdaad. Het begint aardig in de papieren te lopen. Maar ik hoop hierna nog meer types te gaan bouwen. Een hele vloot aan Afrikaanse Garratts.

En het hele ontwerp is reproduceerbaar, dus ik ga ook van deze Class 59 nog enkele exemplaren bouwen...
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 24 September 2014, 08:20:48 »
Gewoon kleinserieproductie opstarten. Er zijn meer dan een miljard Afrikanen, daar zullen er vast wel een stel tussen zitten die een Garratt zouden willen hebben. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 24 September 2014, 11:37:25 »
Ik houd het maar even bij m'n LTM 51 Garratt!
mvrgr
Koopmans

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #158 Gepost op: 26 October 2014, 11:09:38 »
Zo, het werk vordert gestaag, vandaag heb ik het eerste chassis in de verf gezet. Ik ben erg tevreden over de tests: de wegligging is goed, van zowel de drijfwielen als de loopwielen. Twee belangrijke lessen die ik daarvan heb geleerd zijn:
- er is een binnenmaat van de wielen waar je rekening moet houden. Er wordt een minimum binnenmaat gespecificeerd in de normen op tienden van millimeters nauwkeurig en het is verstandig om daar niet meer dan twee of drie tienden vanaf te zitten.
- de loopwielen blijven alleen in de rails als er aan twee voorwaarden wordt voldaan: er moet enige druk naar beneden zijn en de bewegingsvrijheid moet voldoende zijn.

Ondertussen heb ik op mijn testplank de oude TT-rails die ik ooit had opgeduikeld vervangen voor Peco H0m rails. Ten eerste omdat ik moest erkennen dat het chassis nooit - echt helemaal nooit - een bocht met een radius van 23cm succesvol gaat doorlopen. Ik heb nu een wat flauwere bocht van flexrails gemaakt die ik voor testdoeleinden zo kan buigen dat ie scherper wordt. Heel nauwkeurig heb ik het nog niet bepaald maar mijn doelstelling dat de loc in ieder geval door een radius van 50cm kan lopen heb ik wel gehaald. Zo te zien gaat het tot zo'n 40cm nog vlekkeloos.

Daarnaast was ik wel nieuwsgierig naar het uiterlijk van de Peco-rails dus ik heb ook twee wisseltjes besteld. Ik vind het zelf wel heel mooi spul. Ik was Märklin K- en M-rails van tenminste twintig jaar geleden gewend maar dit is even heel andere koek.

Ik ben ook begonnen met het testen van het loopwerk, met name de drijfstang, koppelstang en de ophanging. Grootste zorgpunt is daarbij of de onderdelen elkaar in de beweging niet in de weg zitten. Mijn ontwerp van de glijstang bleek nog niet helemaal optimaal. Aan het uiteinde blokkeerde het voorste wiel omdat daarvan de crank pin en koppelstang tegen de glijstang aankwam. Dit kon eenvoudig worden verholpen door wat weg te vijlen. Een verbetering zou kunnen zijn om de glijstang nog iets meer naar buiten te plaatsen maar dat bevordert de overeenkomst met de werkelijkheid niet.

Ook botste de drijfstang - die het een na laatste wiel van achteren aandrijft - steeds tegen de crank pin van het tweede wiel. Het lukte me niet om dat goed op te lossen anders dan een knik in de drijfstang te maken. Eerlijk gezegd vind ik dat lelijk maar ik kon even niks anders bedenken.

Het probleem is eigenlijk dat ik niet heel erg thuis ben in de crank pins van Markits/Romford. Hoewel ik hun wielen een stuk prettiger vind dan die van Gibson, vind ik het jammer dat hun crankpin geen schroefdraad heeft en het nogal dikkel sluitringetje vast gesoldeerd moet worden. Dat maakt even vastzetten om te testen dus minder aantrekkelijk. Voor de makkelijker tests heb ik dat kunnen oplossen door kleine blokjes gum te snijden en die op de pinnen te prikken. Zo kon ik alvast wel de koppelstangen testen.

Ik ga nu onderzoeken hoe ik, zonder die knik de drijfstang kan monteren. En daarna moet ik nog zien hoe ik de krukpen fixeer zodat ie met het wiel meedraait. Er is nog wel wat onduidelijk maar langzamerhand begint het toch wel ergens op te lijken.

Bezig met:

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 26 October 2014, 16:31:24 »
En dat is precies de manier om zoiets te testen. Wat ik heb gedaan is een stukje electriciteitsdraad gepakt, van dat dunne spul, het koperdraadje er uit getrokken en de huls in stukjes geknipt en over de crankpins geschoven. Zit lekker klem en werkt perfect...
Spoor 0 adept

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #160 Gepost op: 22 November 2014, 10:14:31 »
Na enig gepruts met de motortjes en de plaatsing van het motorframe in het chassis, heb ik nu één chassis dat naar redelijke tevredenheid rond kan rijden - gesteld natuurlijk dat ik een rondje zou hebben, ik moet het doen met een plank met een metertje spoor in een flauwe bocht.

De belangrijkste problemen kwamen voort uit het feit dat het motorframe wat breder was dan 7,5mm en daardoor het chassisframe naar buiten duwde. Daardoor draaiden de wielen niet van harte meer. Verder was het even prutsen met hoe dicht de worm op het tandwiel moet. Een dun toiletpapiertje ertussen, zoals Iain Rice beschrijft, is ook hier de gouden tip maar de volgende stap is het papiertje er weer tussenuit krijgen.

Ik heb, samen met mijn zoon van vier die de trafo bedient, een filmpje gemaakt van de eerste tests. Je ziet in het filmpje dat er nog draadjes naar de motor lopen. De loc haalt zijn stroom nog niet van de rails. Ik heb gekozen voor hetzelfde pick-up systeem als DJH voor haar GMAM gebruikt: elk van de chassis' pakt via haar eenzijdig geïsoleerde wielparen stroom van een kant. Dat werkt dus pas als ik beide chassis' kan koppelen. Daarom maar even zo.

klik om het filmpje te bekijken
Bezig met:

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 22 November 2014, 12:14:26 »
 (y) Knap stukje werk,...........maar er zit nog een zwaar punt in zo te zien. Zit dat er ook in zonder koppelstangen, of met de stangen aan één zijde gemonteerd?
Misschien ergens één wiel niet helemaal juist gekwarteerd? Zit een knappe pruim werk in en dan moet je de andere kant ook nog of heb je gelijk alles al dubbel gemaakt? Ik blijf het volgen (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #162 Gepost op: 28 December 2014, 06:44:41 »
Mooi hoor, het zelf maken van locs is echt een kunst apart, super

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #163 Gepost op: 28 December 2014, 07:37:18 »
Ik zit vandaag wat te dubben over het schilderen van het drijfwerk. Op de meeste afbeeldingen die ik van de EAR59 heb, is het drijfwerk zwart uitgeslagen of licht grijs geschilderd.

Op sommige foto's zie je echter het drijfwerk in blank staal:

Dat laatste is natuurlijk het gemakkelijkst maar het komt mij niet over als de meest realistische verschijningsvorm van een locomotief in actieve dienst.

Maar goed, dan moet ik nog bepalen of ik zwart/roest neem of dat ik ga voor de grijze verf. Die vind ik overigens ook te 'museum' maar het probleem met zwart/roest ben ik weer bang dat het drijfwerk een beetje wegvalt en dat terwijl ik er zoveel moeite in heb gestopt om het kloppend te krijgen.

De andere vraag die ik daarbij heb: hoe doe je dat nou in praktische zin? De bewegingen moeten soepel blijven gaan en de verf moet er ook niet door de beweging weer af worden gesleten. Zijn er speciale technieken of methoden om het drijfwerk te schilderen?

« Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 17:07:00 door guest7823 »
Bezig met:

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #164 Gepost op: 17 January 2015, 08:32:36 »
Ziezo... weer flink opgeschoten met het bovenwerk:

Ik heb nu ook het achterstuk in basis opgebouwd en werk nu aan de details. Daarnaast had ik van mijn experiment met het plastic frame nog de voorkantjes over met de cylinders en het rooster. De maanvormige stukjes die je rechts van het middenstuk ziet zijn de gewichten die op de wielen komen.

Het voorstuk heb ik passend gemaakt op het chassis zodat de cylinders op de juiste hoogte komen. Er moet nog een NEM-genormeerde schacht voor de koppeling komen. Zelf zal ik met Kadee knuckle-koppelingen werken maar ik overweeg ook een originele noorweegse koppeling te maken, zoals die bij de EAR werd gebruikt. Wat erg lastig te vinden is, is informatie over de normhoogte van de koppeling bij H0m, die volgens mij verschillend zou moeten zijn van die van H0.

Ik heb de hele boel geupload naar Shapeways en de prijs was wel even schrikken: in UFD kost het hele model ruim €150... het etswerk kost ook al bijna €80 en alleen de wielen kosten al €120... €40 voor de motortjes en tandwielsetjes... en dan nog tal van kleinere onderdelen zoals schroeven, lagers. En ik schat dat ik zeker voor €200 aan materiaal en onderdelen heb gemold met mijn experimenten... maar goed dat afgezet versus het aantal uur dat ik al plezier heb van dit project valt het allemaal nog reuze mee. Ik begin me alleen zo langzamerhand wel te verheugen op een stukje rijden met een complete EAR Class 59.
Bezig met: