Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:27
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:08:22
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m  (gelezen 55877 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #165 Gepost op: 17 January 2015, 08:57:22 »
Hoi Fedor,

Omdat er veel minder is in h0m, en de treinen nogal van elkaar verschillen, zijn er volgens mij geen normen. Je kunt de hoogte kiezen die jou het beste uitkomt, of afhankelijk van eventueel materieel dat je al hebt.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #166 Gepost op: 18 January 2015, 16:08:33 »
Een snelle berekening leert dat het ding ongeveer evenveel gaat kosten als een Artitec 6300. Maar dan heb je ook wat.

Bij Shapeways telt vooral het volume van het model en niet zozeer het materiaal, wat ik er van begrepen heb, Maar je hebt zoveel gebogen vlakken aan je loc dat je daar eigenlijk nauwelijks kunt besparen door er verschillende platte vlakken van te maken en die aan elkaar te lijmen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #167 Gepost op: 31 January 2015, 07:14:44 »
@Peter: uit de uitleg van Shapeways leid ik af dat het volume aan ondersteuningsmateriaal dat je ontwerp nodig hebt niet of nauwelijks meetelt. Het gaat, zeker bij Frosted Ultra Detail, om het daadwerkelijke materiaal. Voor andere materialen kan inderdaad het totale volume meewegen. Ze hebben een prima uitleg op de site: https://www.shapeways.com/tutorials/design-for-low-cost-3d-printing


Mijn ontwerpen kunnen inmiddels bijna naar de printer:










De vraag is een beetje: wanneer rond je het af? Hoever moet je gaan? Moet ik alle leidingen tekenen of doe ik die er later los op?

Misschien heeft iemand daar trouwens een idee bij: op het middenstuk lopen een paar dikkere leidingen over de ketel heen die er vrij flexibel uit zien. In schaal zijn ze 0,8mm dik. Wat zou ik het beste kunnen gebruiken om die leidingen te maken?

Een ander ding waar ik nog niet helemaal uit ben is of ik de nummerplaten ga etsen of er geprint op zet.
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #168 Gepost op: 31 January 2015, 09:05:53 »
Ik lees dit draadje op een afstand. Ik deze loks vooral van postzegels. Je bent lekker bezig een kan goed tekenen. Dat levert me wel een vraag op.

Ga je de ketel met domen, schoorsteen, leidingen, appendages, cabine, etc. uit één stuk laten printen?

Volgens mij is dat niet handig voor het nabewerken. Je ketel is hoekig, als je dat strak wil schuren en plamuren kan je beter de overige delen los geprint erbij laten leveren. Rond schuren gaat het best over een buis zonder uitsteeksels. Gelijk zo voor de overige onderdelen. Ik heb een beetje het vermoeden dat je het zo goed kunt tekenen dat je vergeet dat er straks nog nabehandeld moet worden.

Hopelijk zit ik ernaast, ik laat me graag voorlichten.

Groet, Sicco Jan

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #169 Gepost op: 31 January 2015, 09:31:23 »
Hallo Sicco Jan,

Dank, dat is een bruikbare tip. Omdat ik met de gratis versie van Sketchup 8 werk mis ik wat tools die het makkelijker zouden maken om bijvoorbeeld een losse stoomdom en ketel te maken maar wellicht is het toch verstandig om een poging te wagen. Toen ik begon was ik minder handig in Sketchup dan nu en ik zie inmiddels wel wat truukjes om dat te realiseren.

Dus ik ga ermee aan de gang!


Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #170 Gepost op: 02 February 2015, 10:41:54 »
Veel onderdelen zou ik sowieso niet printen. Luchtpompen en veel ketelappendages zijn min of meer standaardspul en kun je mooier en misschien zelfs wel goedkoper van bestaande locjes of uit bijvoorbeeld de weinert-catalogus plukken. De grote onderdelen dan wel printen en voorzien van gaatjes waar er dingen moeten komen, zo kun je ze ongestoord schuren en mooi glad maken zonder  details die in de weg zitten, maar de positie van de details is al wel goed vastgelegd, dus daar loop je niet mee te klieren.
Leidingen, handgrepen etc gewoon allemaal uit draad (messingdraad voor dik spul, eventueel verenstaaldraad voor dunne handgrepen, das goed stevig) en dan voor de handgrepen vastzetten in geëtste messing oogjes.
Hier is dat wel te zien:
http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/ty45/IMGP1054.jpg
« Laatst bewerkt op: 02 February 2015, 10:46:06 door Floris Dilz »

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #171 Gepost op: 20 February 2015, 06:25:15 »
Ziezo - ik heb op 'bestellen' geklikt... de vrienden van Shapeways gaan aan het werk!





Ik heb het advies van Sicco Jan ter harte genomen, sterker nog - ik heb besloten de kappen in een ander materiaal te printen dan de details. De kappen worden nu in Strong & Flexible geprint en gepolijst - dit omdat dat materiaal sterker is en hogere temperaturen aan kan en dat leek me wel verstandig met een driftig motortje er vlak onder.

De details ga ik toch printen, ondanks het advies van Floris, in FUD is de detailering niet veel slechter dan die van gegoten materialen en de details van deze Garratt zien er toch wezenlijk anders uit dan Weinert, Gibson of Romford...

Over iets meer dan een week moet de hele handel binnen zijn, en dan begint de loc eindelijk zijn vorm te krijgen. Ik kan haast niet wachten!
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #172 Gepost op: 20 February 2015, 08:29:08 »
Ben benieuwd! Het tekenen heb je met Sketchup gedaan, nietwaar?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #173 Gepost op: 20 February 2015, 13:22:19 »
Ja, inderdaad: Sketchup. Versie 8 om heel precies te zijn, op een Ubuntu-PC...

Al die andere pakketten vond ik veel te ingewikkeld. Maar Sketchup is verbluffend simpel en toch heel krachtig. Ben van plan binnenkort de professionele versie aan te schaffen want ik mis wel de Boolean-gereedschappen... dat wil zeggen: ik heb nu een plugin die een beet vormen kan optellen of aftrekken maar dat is iedere keer weer een hele verrassing wat ie er van bakt.
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #174 Gepost op: 21 February 2015, 07:36:15 »
Een vooruitblik op een volgend project:

...het is een beetje een zwart gat waar ik nu in zit. Ik kan pas weer verder met de bouw als de geprinte onderdelen binnen zijn. Om namelijk het chassis en het aandrijfmechanisme te kunnen maken heb ik namelijk de contragewichten voor de wielen nodig - omdat ik die later er niet meer op krijg - en de cylinders. Helaas moet ik ruim een week wachten.

Ik had al een keer aangekondigd dat ik hierna meer Garratts ga bouwen. Ooit wil ik een tentoonstellingsbaan maken met als thema de EAR maar daar krijg ik thuis de handen niet voor op elkaar. Misschien dat er ruimte overschiet als de kinderen uit huis zijn. Ik zal zeker nog andere EAR en KUR garratts gaan bouwen maar ik heb nog wel even de tijd dus ik heb mijn handen vrij om wat verder rond te kijken.

Een Garratt die ik minstens zo imponerend vind als deze Class 59 is een machine die in Algerije rondreed: de PLM 231-132BT. Een gestroomlijnde stoomlocomotief die maarliefst 132 kilometer per uur haalde met behoorlijk grote wielen:


Er zijn aardig wat foto's van te vinden en ik heb zelfs wat goed uitgewerkte tekeningen gevonden. Het oriënteren en meten is begonnen. De uitdaging bij deze loc is het aandrijfmechanisme: het veelgebruikte Walschaerts begon ik nu eindelijk te begrijpen maar in Algerije waren ze vast overtuigd dat het Cossart mechanisme het beste was voor hun locomotieven. Ik heb er nog niet zoveel over kunnen vinden behalve dan dat het lastiger te onderhouden is. Ik ben in ieder geval niet in het bezit van een oud Marklinlocomotiefje dat me in staat stelt de bewegingen te bestuderen.

Daarnaast zullen in Sketchup de ronde vormen van de stroomlijning een uitdaging zijn. Misschien moet ik toch maar eens aan Blender beginnen. Zodra ik echt met dit project begin start ik wel een apart topic om mijn verslag te doen. Ik heb in dit project geleerd, ik ben een stuk minder eigenwijs geworden maar ik garandeer dat ik ook in het volgende project ruim voldoende fouten maak die ik met jullie kan delen.

Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #175 Gepost op: 21 February 2015, 08:41:35 »
Wat een joekel!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #176 Gepost op: 21 February 2015, 11:04:03 »
Dat is wel een heel bruut apparaat.  (y)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #177 Gepost op: 21 February 2015, 11:29:46 »
Dit al wel gezien?

Jeroen

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #178 Gepost op: 21 February 2015, 16:18:04 »
Het is zeker een machtige machine en het  leuke is: hij rijdt op normaalspoor EN hij heeft ook wat ritjes in Frankrijk gereden - daar is ie gebouwd
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #179 Gepost op: 21 February 2015, 21:55:37 »
Die kende ik al en die is inderdaad heel mooi. Zeer elegante machine, vrijwel symmetrisch.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40