Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
Vandaag
om 19:27:57
EifelBurgenBahn
door
Overet
Vandaag
om 19:19:56
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
hmmglaser
Vandaag
om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
FritsT
Vandaag
om 18:38:07
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Eric B
Vandaag
om 18:37:56
Magneet koppelingen voor Bemo
door
Sylvester
Vandaag
om 18:24:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 17:32:25
Plan E - 2023 oplage
door
spoorijzer
Vandaag
om 17:29:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:32:11
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:26:06
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Prutsert
Vandaag
om 15:07:51
Hulp bij update Mobile Station 2
door
Prutsert
Vandaag
om 14:34:22
Het Boemeltje
door
Sikko
Vandaag
om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
Reeks77
Vandaag
om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Jeroen95
Vandaag
om 11:48:48
19 Toen
door
R1954
Vandaag
om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22
door
bellejt
Vandaag
om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400
door
hmmglaser
Vandaag
om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
René 4312
Vandaag
om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
741230
Vandaag
om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn
door
Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
door
Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Volgende
- [
1
]
2
3
...
14
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m (gelezen 55670 keer)
Fedor
BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Gepost op:
13 June 2012, 15:43:02 »
Zoals elders aangekondigd wil ik me gaan storten op modelspoor naar Afrikaans voorbeeld. Al snel werd ik gewezen op een speciaal type stoomlocomotief dat kenmerkend is voor de Afrikaanse spoorwegen: de Garratt.
De Garratt is een gelede locomotief met twee apart aangedreven wielstellen. Tussen deze wielstellen bevinden zich de stoomketel en cabine. Met deze constructie heb je een sterke locomotief die in staat is de relatief scherpe bochten van smalspoortrajecten te nemen.
Garratts zijn imposante en bijzondere locomotieven maar helaas zijn er nauwelijks fabrikanten die schaalmodellen maken. Voor veldspoor in OO9 zijn er nog wel een paar te krijgen tegen redelijke prijzen maar verder valt het vies tegen. Garratts zijn onvermijdelijk op een Afrikaanse modelbaan. Ik heb dus twee opties: of ik kies voor OO9 of ik ga zelf een Garratt bouwen. OO9 spreekt me zeer aan maar ik heb een voorkeur voor H0m als schaal omdat de 'standaard' spoorwijdten in Afrika 1000 (meterspoor) en 1067 (kaapspoor) zijn - dat komt in 1:87 overeen met 12mm.
H0m is niet een schaal waar veel materieel voor te vinden is maar gelukkig is er ook nog TT waardoor met name wielen en loc-chassis voor 12mm beschikbaar zijn. Zelf had ik aanvankelijk het idee dat TT-wielen (1:120) verhoudingsgewijs te klein zouden zijn voor 1:87-locs. Gelukkig werd ik gewezen op het feit dat wielen op smalspoor kleiner zijn naarmate de spoorwijdte afneemt. Ik ben dat verder gaan uitzoeken en vond op Wikipedia de maten van verschillende Garratts. Daaruit bleek inderdaad dat vergelijkbare types op 2-voetspoor kleinere wielen heeft dan op kaapspoor.
De wielen van TT-materieel zijn daarom prima bruikbaar.
Omdat ik naast de wielen ook het complexe systeem van aandrijfstangen niet zelf wilde maken ben ik daarom op zoek gegaan naar twee identieke TT-stoomlocjes waarvan ik het chassis kan gebruiken voor de Garratt. Al snel snorde ik via marktplaats twee BR24's op die na ontvangst technisch in prima staat bleken te verkeren. Op basis van deze twee chassis kan ik op zoek naar een Garratt met wielbezetting 2+6+0-0+6+2 of met twee extra wielparen zou het een 2+6+2-2+6+2 kunnen worden - die laatste bezetting komt het meest voor onder Garratts.
Ik vond op internet deze tekening met wat maten, het is niet mijn ambitie om een type letterlijk na te bouwen maar dit is wel waar het op moet lijken:
Ik ga nu onderzoeken hoe ik het aan ga pakken, ik zag op het eerste gezicht al wat uitdagingen en ik moet even goed nadenken hoe ik dat ga aanpakken. Ik zal daar nog wel even een verslagje van maken, wellicht zijn er modelbouwers die nog tips hebben.
«
Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 16:58:14 door guest7823
»
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan
Martin Welberg
FYA !!!
OO. Organisatie OntraXS!
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #1 Gepost op:
13 June 2012, 15:46:15 »
Dat gaat interessant worden !
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
«
Reactie #2 Gepost op:
13 June 2012, 16:17:04 »
Misschien heb je nog iets aan deze sites:
http://www.garrattmaker.com/index.html
http://www.inprotrans.com/400_class_book.html
(hoewel voor australische Garratts)
http://users.powernet.co.uk/hamilton/model.html
«
Laatst bewerkt op: 13 June 2012, 18:11:23 door J J H S. Reden: nieuwe link toegevoegd (de laatste)
»
Jeroen
Ivo tB
«
Reactie #3 Gepost op:
13 June 2012, 16:50:06 »
Moedig om aan te beginnen.
Lijkt me een enorme klus. Wel eens aan DJH gedacht?
Hier zie je
een voorbeeld van een Garratt kit van DJH. Ik weet zo snel niet of dit H0m is of gewoon H0.
Ja even op de link doorkijken en kit E222 is een SAR H0m kit
Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo
*
Gert Arkema
Rhenopa / Bruggen-IG:
«
Reactie #4 Gepost op:
13 June 2012, 17:04:09 »
Ene Garratfan is uit de aard van z'n naam meer op de hoogte, kijk maar eens bij 'articulated loco's'. Veel links;
http://www.modelrailroading.nl/
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Fedor
«
Reactie #5 Gepost op:
13 June 2012, 20:15:44 »
@Ivo: dat is wat mij betreft een hele dure Garratt.
Voor wat betreft de klus: ja, het is een enorme klus want ik zal niet alleen de Garratt zelf moeten bouwen maar ook alle andere locs, rijtuigen en goederenwagons want voor H0m is er vooral Zwitsers en wat Duits en Oostenrijks materieel.
Bezig met:
Fedor
«
Reactie #6 Gepost op:
13 June 2012, 20:56:14 »
Ik ben allereerst maar eens begonnen om het chassis dat ik heb gevonden, nader te bestuderen. Het is een chassis zoals ik dat ook van Marklin-locs ken. Veel andere gelijkstroom locs hebben een aparte motor maar deze heeft een motor die is ingebouwd in het chassis. De mogelijkheden om dit motortje een beetje anders te plaatsen zijn dus nihil.
Dat is onhandig want als je nog even goed kijkt naar de tekening in de eerste post, dan zie je dat het draaipunt tussen de wielbases en het middenplatform zich boven de binnenste 'driver'-wielen bevindt. Het motortje zit dus in de weg. Mij lijkt de beste oplossing een nieuw chassis te bouwen met deze wielen en bijhorende tussentandwieltjes. Ik heb daartoe al een messing balkje van 500x8x5mm gevonden dat mij een prima basis lijkt.
De vraag is echter: ga ik daarbij hetzelfde motortje weer in het chassis bouwen? Zou dat kunnen werken? Ik heb nog wat keuzes:
maar elk van deze motortjes vraagt om een eigen plaatsing en voor de overbrenging zullen wat extra tandwieltjes moeten worden ingezet. Ik vraag me ook af of de twee kleinere motortjes (N-motors) sterk genoeg zijn. Wellicht dat door de keuze van de tandwielverhoudingen daar wat meer kracht uit te persen is. Dat zal ten koste van de snelheid gaan maar doorgaans is de snelheid van die motortjes toch veel te hoog.
Een voordeel van de kleine motortjes is dat ik ze met een tandwieltje rechtstreeks op de wiel-tandwielen kan zetten.
Tenslotte nog een dingetje om rekening mee te houden: de stroomscheiding tussen de wielen is met gelijkstroom natuurlijk een dingetje. Je ziet bij het onderaanzicht van het chassis dat ze dat hebben gedaan met een kunstof plaatje. Goed om te onthouden.
Je ziet op dit onderaanzicht trouwens nog even goed het hele tandwielensysteem. Het is uiteraard zaak dat dat bij de opbouw van een nieuw chassis secuur wordt overgezet. Wat in ieder geval goed is om te weten is dat dit chassis makkelijk uit elkaar te halen is - ik heb op de harde manier geleerd dat dat niet voor alle TT-locs geldt.
Bezig met:
Gert Arkema
Rhenopa / Bruggen-IG:
«
Reactie #7 Gepost op:
14 June 2012, 08:53:03 »
Ik lees uit je vorige post dat dit niet de eerste TT loc is die je uitelkaar haalt, wat zijn je verdere ervaringen? Als ik de linker motor zo zie, heb je al een Berliner TT-Bahn-model gesloopt. Ik heb totnutoe een enkel TT locje gesloopt voor de aandrijving en vond BTTB constructief de ombouw-vriendelijkste; motor in de lengteas van de loc en alle aangedreven assen aangedreven dmv een lange worm met wormwielen, onder voetplaat-nivo. Het onderstal wat je toont is waarschijnlijk van Zeuke, gezien de lompe wielflenzen en het enorme blok metaal waar ook de motor inzit. Dat gaat je nog een hoop zweet kosten voordat je dat succesvol omgezet hebt naar een ander chassis en daarnaast aangedreven hebt gekregen met een andere motor.
Je zou een BTTB BR 56 via Ebay Duitsland kunnen aanschaffen, die zijn wat makkelijker om te bouwen. Zowel de werkende als de defecte modellen worden regelmatig voor kleine prijzen van de hand gedaan.
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Beached
«
Reactie #8 Gepost op:
14 June 2012, 09:49:09 »
Zou het ook mogelijk kunnen zijn om de huidige voorkant de achterkant te maken? Dat wil zeggen, je neemt de loopas van de loc af, en plaatst hem onder wat nu de achterkant is. Hetzelfde kun je doen met de cylinders en het drijfwerk. Dan hoef je niet een nieuw chassis te maken.
mvg,
Rick
Falkenberg
«
Reactie #9 Gepost op:
14 June 2012, 10:26:04 »
En als het allemaal met de zelfbouw niet lukt, kun je m nog altijd kant en klaar bestellen:
hier
Ze bieden ook asjes aan om de DJH GCA (de kit E134) om te bouwen naar H0m
En
hier
staat ook uitgelegd hoe je DJH loks naar 12mm kunt ombouwen.
dirkjan
Fedor
«
Reactie #10 Gepost op:
14 June 2012, 18:01:56 »
@Rick: Dat heb ik ook overwogen en ik ben daar niet helemaal uit maar het hele motortje is ook nog aan de hoge kant dus ook wat dat betreft is het de overweging wel waard om het chassis opnieuw te bouwen.
Ik verwacht vandaag of morgen een pakketje met een rondje TT-rails dat als testcircuit kan dienen. Ik denk dat ik maar eens moet gaan experimenteren met die motortjes om te kijken of het zou kunnen werken.
@Dirkjan - zoals ik al schreef vond ik de prijzen die ze daar hanteren wat gortig...
@Gert: dat linker motortje komt uit een loc waarvan ik de wielen niet van het asje afkreeg en dat is toen kapot gegaan - maar je hebt wel een punt dat dat een beter demontabel locje was. Ik had er daar alleen geen twee van. Ook nog een optie om even verder te shoppen hoor.
Bezig met:
Fedor
«
Reactie #11 Gepost op:
16 June 2012, 16:34:36 »
Zie zo, ik heb één van de twee BR24's gedemonteerd. Dat ging vrij makkelijk.
Je ziet nog één tussentandwiel zitten. Ik was enigzins verheugd om te zien dat de assen van de wielsen en tussentandwielen netjes 8 millimeter uit elkaar zitten. Dat is makkelijk uit te meten. Voordat iemand denkt dat ik onderdelen kwijt ben: de rest zit netjes in een bakje.
Ik heb vervolgens de basis voor het frame gezaagd: een messing balkje van 70x5x8mm. De foto is een beetje vaag maar er is goed te zien dat het tandwiel op het wiel groter is, dat biedt meer mogelijkheden voor het plaatsen van het motortje. Voor het plaatsen van de wielen is het allerbelangrijkste dat ze samen op één lijn komen - het hoeft niet volledig waterpas ten opzichte van het frame maar als ze onderling niet op één lijn zitten zal het chassis niet stabiel op de rails liggen en niet optimaal trekkracht kunnen leveren.
De assen moeten uiteraard ook netjes recht op het chassis staan, anders wordt het ook niks. Ik heb daarom een boorstandaard voor de dremel aangeschaft. Ik moet even gaan uitzoeken hoe dat ding me kan helpen om de gaten precies daar te boren waar ik ze hebben wil.
Iets wat ik ook nog moet uitzoeken is hoe ik met mijn dremel schroefgaatjes tap - ik wil de loc demonteerbaar houden om onderhoud te kunnen uitvoeren.
Bezig met:
Tjalling
«
Reactie #12 Gepost op:
16 June 2012, 18:55:33 »
Hoi Fedor,
Schroefgaatjes voor kleine schroefjes kun je het beste met de hand tappen, in ieder geval niet met de Dremel omdat die veel te snel draait.
Groet & succes.
Tjalling
modulebaan.nl
daan2353
009, da's pas fijn.
«
Reactie #13 Gepost op:
18 June 2012, 22:09:17 »
Hallo Fedor,
Op 009 hebben ze ook de nodige
bouwpaketten
Ik heb zelf van 2 minitrixlokjes een malletlokje in elkaar geprutst (zie mijn wereldbolletje en dan de pagina rollend materieel) en het is een heel gepruts om alle wieltjes op de rails te houden en het lokje fatsoenlijk te laten rijden (en mijn bouwseltje is echt heel veel simpeler dan een Garrat).
Ben benieuwd wat jij ervan gaat bouwen, het zijn machtige machines natuurlijk!!
Succes! groet Daan.
NS6400
Rangeerprediker
«
Reactie #14 Gepost op:
19 June 2012, 06:27:40 »
Interessant onderwerp ik ga het volgen.
Print
Pagina's:
1
2