Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:32:02
Goede wensen voor 2026 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:30:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Schachbrett
Vandaag om 23:28:59
Revier Rheinbrenner (H0) door Schachbrett
Vandaag om 23:26:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 23:25:31
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
Vandaag om 23:24:38
Sankt Georgen. door Schachbrett
Vandaag om 23:21:37
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 23:19:59
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
Vandaag om 23:19:32
Rondom Charlois door Schachbrett
Vandaag om 23:16:02
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 22:57:38
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 22:42:44
herrmann door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door moonlicht
Vandaag om 22:25:38
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
Vandaag om 22:15:27
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:51:54
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
  

Auteur Topic: Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)  (gelezen 9601 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27064
    • Pagina van klaas
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #15 Gepost op: 09 June 2012, 00:01:57 »
Bovenleidingsspanning staat los van het beveiligingssysteem.
Maar internationaal is er wel een streven om naar 25kV wisselspanning te gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

C-130H

  • Roland
  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • Toch maar een Spooky
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #16 Gepost op: 09 June 2012, 00:02:11 »
@Alexander,

Ik heb vernomen dat de overheid 25kV voorlopig in de koelkast heeft gezet.
Het ombouwen van b4 naar b7 gaat dus voorlopig niet meer door.
(De oorspronkelijke bron betreft ProRail, maar ik heb het gehoord via iemand bij ons uit de meetdienst)

Meer info over bovenleiding is ook te vinden op www.energievoorziening.info

Mvg,

Roland
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #17 Gepost op: 09 June 2012, 00:12:36 »
Dank u voor de antwoorden heren !

Groeten, Alexander

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #18 Gepost op: 09 June 2012, 10:19:06 »
Waar 25kv wordt toegepast is er geen ruimte meer voor ATB. ATB functioneerd niet met 25 kv.
Dit is ook de reden waarom op de verlegde sloelijn 1500 volt opnieuw werd toegepast!
Gr. Silvester

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #19 Gepost op: 09 June 2012, 10:38:11 »
@Alexander,

Ik heb vernomen dat de overheid 25kV voorlopig in de koelkast heeft gezet.
Het ombouwen van b4 naar b7 gaat dus voorlopig niet meer door.
(De oorspronkelijke bron betreft ProRail, maar ik heb het gehoord via iemand bij ons uit de meetdienst)

Meer info over bovenleiding is ook te vinden op www.energievoorziening.info

Mvg,

Roland

wat is B1 eigenlijk voor systeem??

gr

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #20 Gepost op: 09 June 2012, 11:26:43 »
Museummateriaal heeft pech. Veiligheid gaat voorop, helaas vergeten sommige 'hobbyisten' dat hier alweer. Een punt waar je niet over hoeft te discussiëren, gewoon een kastje extra in het oude materiaal, en anders pech.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27064
    • Pagina van klaas
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #21 Gepost op: 09 June 2012, 11:43:24 »
Dit is ook de reden waarom op de verlegde sloelijn 1500 volt opnieuw werd toegepast!
Volgens mij is de reden veel simpeler: het zou onzinnig zijn om op dat korte stukje 25kV toe te passen, terwijl op de aansluitende hoofdlijn nog steeds 1500V staat.
Hoewel het vreemd is dat op een deel van de Sloelijn wel isolatie voor 25kV is aangebracht.

Zit er eigenlijk ATB op de Sloelijn? Volgens mij werken ze daar tot aan de opstelsporen Ld met telefonische beveiliging.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #22 Gepost op: 09 June 2012, 11:49:30 »
Yep, de inschakelborden staan direkt na het verlaten van het hoofdemplacement.
De toepassing van het B4-bovenleidingsysteem is volgens mij standaard op nieuwe baanvakken.

Huub

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27064
    • Pagina van klaas
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #23 Gepost op: 09 June 2012, 12:04:53 »
De toepassing van het B4-bovenleidingsysteem is volgens mij standaard op nieuwe baanvakken.
Dat zou je denken. Ik weet niet of je wel eens ter plekke bent geweest, maar het zit daar heel onlogisch in elkaar.
Vanaf de hoofdlijn tot aan het viaduct over de Bernhardweg staat het oude systeem (is volgens mij B1) Dan volgt een stukje B4, dus met isolatie voor 25kV, maar gevoed met 1500V, en bij de ingang van het emplacement gaat het weer over op het B1 systeem. Wie daar de logica van snapt mag het zeggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #24 Gepost op: 09 June 2012, 12:43:56 »
Oh, zo bedoel je het.
Ik kom er een paar keer per week langs en de logica van de combinatie ontgaat me inderdaad ook een beetje.
Maar bij de betuweroute in Zevenaar zie je een vergelijkbare vreemde combinatie. Zal ongetwijfeld heel logisch zijn als je de uitleg hoort.  ;D
Maar ik snap sowieso niet waarom je op een baanvak met zo'n lage snelheid een afgespannen draagkabel zou toepassen. Zal ook wel een diepere bedoeling achter zitten.

Huub

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #25 Gepost op: 09 June 2012, 13:11:18 »
???  Wat?

even wat duidelijker
in zweden zijn de museumbedrijfen die op de hooftlijn rijden insammenwerking met de spoor aannemers
voor dat gedeelte van ermts wat op  de voertuigen moet een eenvoudige versie aan het ontwikelen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #26 Gepost op: 09 June 2012, 13:38:55 »
Ah, dat is duidelijk.
Jeroen

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #27 Gepost op: 09 June 2012, 15:14:15 »
Toch ben ik benieuwd hoe dat zit met ermts op grensbaanvakken met fabrieksaansluiting hoe werkt dat hier.
groet dennie

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #28 Gepost op: 09 June 2012, 16:44:55 »
leg je even nader uit in welke rchting je de vraag stelt

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #29 Gepost op: 09 June 2012, 22:55:12 »
Museummateriaal heeft pech. Veiligheid gaat voorop, helaas vergeten sommige 'hobbyisten' dat hier alweer. Een punt waar je niet over hoeft te discussiëren, gewoon een kastje extra in het oude materiaal, en anders pech.
Achwelja, de afgelopen 1 a 3 jaar is zo ongeveer al het op de hoofdbaan toegelaten museummaterieel net allemaal voorzien van ATB-E met de nodige kosten en vele manuren. Teneerste zat geen museum te wachten op die moeite, en al helemaal niet voor een termijn van de tijd waar men dit nu opdoet lijken en ten laatste zit geen museum daar nogeens op te wachten...

ERMTS is geen donder veiliger dan ATB-EG uitgebreid met Vv, en als ik zo lees en kijk wat er allemaal op de HSL en betuweroute gebeurt en samen met de opmerkingen van Mcn hier die er mee moeten werken is dat systeem er nog lang niet klaar voor landelijke uitrol...