Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 10:46:51
Piko NS1100, materieelbespreking
door
henk
Vandaag
om 10:46:20
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 10:38:43
Piko 1136 van AC naar DC
door
Automatic-rock
Vandaag
om 10:35:16
20 jaar BNLS
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:21:04
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
Theo Mol
Vandaag
om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
ES44C4
Vandaag
om 10:06:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 09:50:21
Dönsdorfer Bauberichte
door
Basilicum
Vandaag
om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model
door
ES44C4
Vandaag
om 09:14:49
CIWL type P
door
willyTEE
Vandaag
om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:08:47
Ertstreinen in HO
door
ES44C4
Vandaag
om 08:04:33
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 00:33:18
Rails roestig verven
door
Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen
door
bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin
door
dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool
door
Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
12
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models (gelezen 47748 keer)
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
«
Reactie #60 Gepost op:
06 June 2012, 09:02:07 »
Heren,
Chassis
niet
uit elkaar halen is het eenvoudigst. Het geheel kan namelijk onder spanning, dus met de wielen en alles draaiend worden gespoten. Je moet ervoor zorgen dat alle draaipunten licht zijn gesmeerd en dan gaat dat best. Het is een techniek die ook Iain Rice in zijn boeken laat zien. Ik heb het al 2 keer met succes toegepast. Eén keer zag ik het niet zitten een perfect Weinert chassis voor mijn 6200 uit elkaar te halen en die heb ik gewoon onder spanning gespoten.
Als het drijfwerk en de schuifbeweging kan worden afgehaald (meestal wel) bespaart het wat schoonmaken. Dan is het enige dat je nog moet schoonmaken de wielbanden en de stroomafnemers.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11621
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
«
Reactie #61 Gepost op:
06 June 2012, 09:13:10 »
Je bedoelt dat je de boel spuit terwijl de wielen draaien? En wordt dat geen rotklus om het drijfwerk weer kloppend/werkend terug te zetten?
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10473
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
«
Reactie #62 Gepost op:
06 June 2012, 10:43:44 »
Ivo,
Spannende optie zo onder spanning spuiten
Maar anyway, de wielen op RP25 maat draaien doe ik toch liever op de draaibank
Grtzz,
Karst
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
«
Reactie #63 Gepost op:
06 June 2012, 11:06:12 »
Als je de wielen toch wilt afdraaien, maakt het niet echt meer uit. Dan zou ik inderdaad het hele chassis uit elkaar halen.
@8714,
Nee, terugzetten drijfwerk is geen enkel probleem. De wielen worden toch intern door tandwielen aangedreven, dus alles blijft op zijn plaats. Het drijfwerk zit bij Fleischmann meestal met passende pennen vast en dat levert geen probleem op.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11621
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
«
Reactie #64 Gepost op:
06 June 2012, 11:08:29 »
@Ivo, kijk aan, dat is dan een keer het proberen waard
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
«
Reactie #65 Gepost op:
06 June 2012, 22:15:33 »
Ik heb vanavond even de beschrijving van het al draaiend spuiten van een chassis opgezocht. De foto is niet veel soeps, maar de tekst is heerlijk, als je tenminste het onderkoelde engels kunt waarderen.
Het is een citaat uit het boek van Iain Rice: Locomotive Kit Chassis Construction in 4mm Scale
Spray Technique
The way in which I spray my models is really pretty horrifying, but it's effective. I paint loco chassis complete
and running
, which gets around the problem of the wheel spokes shading the frames.......... The drill is to mask off the motor and gears with paper and masking tape, making sure that the running of the chassis is not impeded. I then fit a handle to the chassis by clamping on a small, cheap hand-vice, usually to the front or rear frame spacer.............. I do not remove the lubricant from gears, axles or crankpin bearings as it will effectively keep the paint from 'gumming up' the running part of the mechanism. I also lightly grease the coupling rods and valve gear with a fim of petroleum jelly, which will stop the paint from sticking to these components............. With the chassis duly 'prepped', I do the two-minute aerobic routine with the can of primer, don some surgical gloves (scrounged off the local vet), and retire outside with the chassis, turning over at a moderate speed courtesy of the leads clipped to those so-useful busbars.
Kortom plak de motor en de tandwielen af, maar zorg dat de aandrijving, wielen, koppelstangen en schuifbeweging kan blijven draaien, zorg dat alle draaipunten gesmeerd zijn en vet de delen die blank moeten blijven in. Daarna klem je het geheel ergens in vast en je spuit het geheel onder spanning. Eerst een primer en daarna met dezelfde methode de lak en eventueel de blanke lak. Daarna kun je het vet weghalen, de wielbanden schoonmaken en je hebt een goed gespoten chassis.
Ik heb het inderdaad al 2 keer gedaan. Een keer met een Fleischmann chassis voor een 9500 en een keer met een Weinert chassis voor een 6200. Het was probleemloos.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9884
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
«
Reactie #66 Gepost op:
06 June 2012, 22:19:52 »
jup, werkt prima, doe t al zo sinds 1986.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10473
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
«
Reactie #67 Gepost op:
07 June 2012, 02:27:08 »
Hoi,
Tja, wat moet je als je overdag hard moet werken... juist, in de nacht modelbouwen
De wielen...
... van NEM naar RP25... aardig verschil he ?
Hoeveel er af is, is aardig aan de stroomafnemers te zien... daar moet dus ook iets af
... even in het frame voor proef. De rechter is even in de 'zwarting' gehouden...
Citaat van: Floris Dilz
jup, werkt prima, doe t al zo sinds 1986.
Nou, ikke niet...
... frame gewoon 5 minuten in de thinner en kaal. Frame was toch al gedemonteerd voor de wielen
Maar... frameverlenging, koppelingshuis, cylinders en cylinderdeksels nu gemonteerd met Bison Bond.
... ook de andere kant, waar de zuigerstang naar binnen gaat...
... toch weer een heel ander gezicht
Zo, en nu is het echt op. Model helemaal klaar voor de primer... tot over 3-4 weken ...
Grtzz,
Karst
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
«
Reactie #68 Gepost op:
07 June 2012, 06:17:08 »
Kan me niet voorstellen dat je niet stiekum een kitje in je koffer hebt gedaan...?
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
MathynK
Offline
Berichten: 3852
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
«
Reactie #69 Gepost op:
07 June 2012, 12:21:27 »
Dat ziet er wel een stuk beter uit, die RP25 maatgeving!
Ik ben benieuwd hoe hij uit te spuitert komt
Gr,
Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9394
OO. Organisatie OntraXS!
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
«
Reactie #70 Gepost op:
07 June 2012, 12:37:20 »
Wow, stukken beter dan de oorspronkelijke pizzasnijders...da gaat een mooi dingetje worden !
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11621
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
«
Reactie #71 Gepost op:
08 June 2012, 09:43:00 »
Ohja, ter compensatie van het storen op de vorige pagina
:
NS 8604 in de jaren '30 te Maastricht, uit m'n collectie.
Eelco
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
«
Reactie #72 Gepost op:
08 June 2012, 12:02:18 »
De originele loc lijkt hier langer dan het model, maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn. Wat wel opvalt is de veel grotere bel, die steekt hier zo te zien zelfs een beetje boven het dak van het machinistenhuis uit.
Gerrit
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10473
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
«
Reactie #73 Gepost op:
08 June 2012, 12:07:25 »
Ja, bel en veiligheid zijn niet 100% conform de werkelijkheid, dat was mij ook al opgevallen.
Het langer lijken kan m.i. Komen door het ontbreken van appendages als de luchtpomp. Ook heeft het perspectief van de foto daar mee te maken.
Grtzz,
Karst
Gelogd
lokloods
Offline
Berichten: 1171
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
«
Reactie #74 Gepost op:
08 June 2012, 14:46:10 »
Dag Karst,
Jij hebt er voor gekozen om de wielen er af te halen en ik denk dat ik dat toch ook maar doe. Heb jij een manier om de kartiering van de wielen weer goed te krijgen ? Ben daar erg benieuwd naar. Heb in het verleden namelijk al eens erg liggen klieren met wielen van een 2e hands stoomlok die erg aan het wankelen was.
groet,
Wiebe
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
12
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models