Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 10:46:51
Piko NS1100, materieelbespreking door henk
Vandaag om 10:46:20
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:38:43
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 10:35:16
20 jaar BNLS door Wim Vink
Vandaag om 10:21:04
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 09:50:21
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models  (gelezen 47748 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #60 Gepost op: 06 June 2012, 09:02:07 »
Heren,

Chassis niet uit elkaar halen is het eenvoudigst. Het geheel kan namelijk onder spanning, dus met de wielen en alles draaiend worden gespoten. Je moet ervoor zorgen dat alle draaipunten licht zijn gesmeerd en dan gaat dat best. Het is een techniek die ook Iain Rice in zijn boeken laat zien. Ik heb het al 2 keer met succes toegepast. Eén keer zag ik het niet zitten een perfect Weinert chassis voor mijn 6200 uit elkaar te halen en die heb ik gewoon onder spanning gespoten.

Als het drijfwerk en de schuifbeweging kan worden afgehaald (meestal wel) bespaart het wat schoonmaken. Dan is het enige dat je nog moet schoonmaken de wielbanden en de stroomafnemers.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11621
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #61 Gepost op: 06 June 2012, 09:13:10 »
Je bedoelt dat je de boel spuit terwijl de wielen draaien? En wordt dat geen rotklus om het drijfwerk weer kloppend/werkend terug te zetten?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #62 Gepost op: 06 June 2012, 10:43:44 »
Ivo,

Spannende optie zo onder spanning spuiten ;)

Maar anyway, de wielen op RP25 maat draaien doe ik toch liever op de draaibank ;) :P :D

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #63 Gepost op: 06 June 2012, 11:06:12 »
Als je de wielen toch wilt afdraaien, maakt het niet echt meer uit. Dan zou ik inderdaad het hele chassis uit elkaar halen.

@8714,

Nee, terugzetten drijfwerk is geen enkel probleem. De wielen worden toch intern door tandwielen aangedreven, dus alles blijft op zijn plaats. Het drijfwerk zit bij Fleischmann meestal met passende pennen vast en dat levert geen probleem op.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11621
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #64 Gepost op: 06 June 2012, 11:08:29 »
@Ivo, kijk aan, dat is dan een keer het proberen waard  (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #65 Gepost op: 06 June 2012, 22:15:33 »
Ik heb vanavond even de beschrijving van het al draaiend spuiten van een chassis opgezocht. De foto is niet veel soeps, maar de tekst is heerlijk, als je tenminste het onderkoelde engels kunt waarderen.

Het is een citaat uit het boek van Iain Rice: Locomotive Kit Chassis Construction in 4mm Scale

Spray Technique

The way in which I spray my models is really pretty horrifying, but it's effective. I paint loco chassis complete and running, which gets around the problem of the wheel spokes shading the frames.......... The drill is to mask off the motor and gears with paper and masking tape, making sure that the running of the chassis is not impeded. I then fit a handle to the chassis by clamping on a small, cheap hand-vice, usually to the front or rear frame spacer.............. I do not remove the lubricant from gears, axles or crankpin bearings as it will effectively keep the paint from 'gumming up' the running part of the mechanism. I also lightly grease the coupling rods and valve gear with a fim of petroleum jelly, which will stop the paint from sticking to these components............. With the chassis duly 'prepped', I do the two-minute aerobic routine with the can of primer, don some surgical gloves (scrounged off the local vet), and retire outside with the chassis, turning over at a moderate speed courtesy of the leads clipped to those so-useful busbars.

Kortom plak de motor en de tandwielen af, maar zorg dat de aandrijving, wielen, koppelstangen en schuifbeweging kan blijven draaien, zorg dat alle draaipunten gesmeerd zijn en vet de delen die blank moeten blijven in. Daarna klem je het geheel ergens in vast en je spuit het geheel onder spanning. Eerst een primer en daarna met dezelfde methode de lak en eventueel de blanke lak. Daarna kun je het vet weghalen, de wielbanden schoonmaken en je hebt een goed gespoten chassis.

Ik heb het inderdaad al 2 keer gedaan. Een keer met een Fleischmann chassis voor een 9500 en een keer met een Weinert chassis voor een 6200. Het was probleemloos.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #66 Gepost op: 06 June 2012, 22:19:52 »
jup, werkt prima, doe t al zo sinds 1986.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #67 Gepost op: 07 June 2012, 02:27:08 »
Hoi,

Tja, wat moet je als je overdag hard moet werken... juist, in de nacht modelbouwen ;)  ;D ;D

De wielen...



... van NEM naar RP25... aardig verschil he ? :) Hoeveel er af is, is aardig aan de stroomafnemers te zien... daar moet dus ook iets af  :P



... even in het frame voor proef. De rechter is even in de 'zwarting' gehouden...


Citaat van: Floris Dilz
jup, werkt prima, doe t al zo sinds 1986.

:) Nou, ikke niet...  :P



... frame gewoon 5 minuten in de thinner en kaal. Frame was toch al gedemonteerd voor de wielen ;)

Maar... frameverlenging, koppelingshuis, cylinders en cylinderdeksels nu gemonteerd met Bison Bond.



... ook de andere kant, waar de zuigerstang naar binnen gaat...



... toch weer een heel ander gezicht ;)


Zo, en nu is het echt op. Model helemaal klaar voor de primer... tot over 3-4 weken ...  :P :'(


Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #68 Gepost op: 07 June 2012, 06:17:08 »
Kan me niet voorstellen dat je niet stiekum een kitje in je koffer hebt gedaan...?  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #69 Gepost op: 07 June 2012, 12:21:27 »
Dat ziet er wel een stuk beter uit, die RP25 maatgeving!
Ik ben benieuwd hoe hij uit te spuitert komt (y)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #70 Gepost op: 07 June 2012, 12:37:20 »
Wow, stukken beter dan de oorspronkelijke pizzasnijders...da gaat een mooi dingetje worden !  (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11621
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #71 Gepost op: 08 June 2012, 09:43:00 »
Ohja, ter compensatie van het storen op de vorige pagina  ;D :



NS 8604 in de jaren '30 te Maastricht, uit m'n collectie.

Eelco

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #72 Gepost op: 08 June 2012, 12:02:18 »
De originele loc lijkt hier langer dan het model, maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn. Wat wel opvalt is de veel grotere bel, die steekt hier zo te zien zelfs een beetje boven het dak van het machinistenhuis uit.

Gerrit

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #73 Gepost op: 08 June 2012, 12:07:25 »
 ;D (y) (y)

Ja, bel en veiligheid zijn niet 100% conform de werkelijkheid, dat was mij ook al opgevallen.
Het langer lijken kan m.i. Komen door het ontbreken van appendages als de luchtpomp. Ook heeft het perspectief van de foto daar mee te maken.

Grtzz,

Karst

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #74 Gepost op: 08 June 2012, 14:46:10 »
Dag Karst,

Jij hebt er voor gekozen om de wielen er af te halen en ik denk dat ik dat toch ook maar doe. Heb jij een manier om de kartiering van de wielen weer goed te krijgen ? Ben daar erg benieuwd naar. Heb in het verleden namelijk al eens erg liggen klieren met wielen van een 2e hands stoomlok die erg aan het wankelen was.

groet,
Wiebe