Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 17:57:25
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:33:41
Wat is dit voor component door Dirk J
Vandaag om 17:31:39
Fotowedstrijd 2025 door Hans Reints
Vandaag om 17:15:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models  (gelezen 50245 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #60 Gepost op: 06 June 2012, 09:02:07 »
Heren,

Chassis niet uit elkaar halen is het eenvoudigst. Het geheel kan namelijk onder spanning, dus met de wielen en alles draaiend worden gespoten. Je moet ervoor zorgen dat alle draaipunten licht zijn gesmeerd en dan gaat dat best. Het is een techniek die ook Iain Rice in zijn boeken laat zien. Ik heb het al 2 keer met succes toegepast. Eén keer zag ik het niet zitten een perfect Weinert chassis voor mijn 6200 uit elkaar te halen en die heb ik gewoon onder spanning gespoten.

Als het drijfwerk en de schuifbeweging kan worden afgehaald (meestal wel) bespaart het wat schoonmaken. Dan is het enige dat je nog moet schoonmaken de wielbanden en de stroomafnemers.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11760
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #61 Gepost op: 06 June 2012, 09:13:10 »
Je bedoelt dat je de boel spuit terwijl de wielen draaien? En wordt dat geen rotklus om het drijfwerk weer kloppend/werkend terug te zetten?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #62 Gepost op: 06 June 2012, 10:43:44 »
Ivo,

Spannende optie zo onder spanning spuiten ;)

Maar anyway, de wielen op RP25 maat draaien doe ik toch liever op de draaibank ;) :P :D

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #63 Gepost op: 06 June 2012, 11:06:12 »
Als je de wielen toch wilt afdraaien, maakt het niet echt meer uit. Dan zou ik inderdaad het hele chassis uit elkaar halen.

@8714,

Nee, terugzetten drijfwerk is geen enkel probleem. De wielen worden toch intern door tandwielen aangedreven, dus alles blijft op zijn plaats. Het drijfwerk zit bij Fleischmann meestal met passende pennen vast en dat levert geen probleem op.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11760
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #64 Gepost op: 06 June 2012, 11:08:29 »
@Ivo, kijk aan, dat is dan een keer het proberen waard  (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #65 Gepost op: 06 June 2012, 22:15:33 »
Ik heb vanavond even de beschrijving van het al draaiend spuiten van een chassis opgezocht. De foto is niet veel soeps, maar de tekst is heerlijk, als je tenminste het onderkoelde engels kunt waarderen.

Het is een citaat uit het boek van Iain Rice: Locomotive Kit Chassis Construction in 4mm Scale

Spray Technique

The way in which I spray my models is really pretty horrifying, but it's effective. I paint loco chassis complete and running, which gets around the problem of the wheel spokes shading the frames.......... The drill is to mask off the motor and gears with paper and masking tape, making sure that the running of the chassis is not impeded. I then fit a handle to the chassis by clamping on a small, cheap hand-vice, usually to the front or rear frame spacer.............. I do not remove the lubricant from gears, axles or crankpin bearings as it will effectively keep the paint from 'gumming up' the running part of the mechanism. I also lightly grease the coupling rods and valve gear with a fim of petroleum jelly, which will stop the paint from sticking to these components............. With the chassis duly 'prepped', I do the two-minute aerobic routine with the can of primer, don some surgical gloves (scrounged off the local vet), and retire outside with the chassis, turning over at a moderate speed courtesy of the leads clipped to those so-useful busbars.

Kortom plak de motor en de tandwielen af, maar zorg dat de aandrijving, wielen, koppelstangen en schuifbeweging kan blijven draaien, zorg dat alle draaipunten gesmeerd zijn en vet de delen die blank moeten blijven in. Daarna klem je het geheel ergens in vast en je spuit het geheel onder spanning. Eerst een primer en daarna met dezelfde methode de lak en eventueel de blanke lak. Daarna kun je het vet weghalen, de wielbanden schoonmaken en je hebt een goed gespoten chassis.

Ik heb het inderdaad al 2 keer gedaan. Een keer met een Fleischmann chassis voor een 9500 en een keer met een Weinert chassis voor een 6200. Het was probleemloos.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #66 Gepost op: 06 June 2012, 22:19:52 »
jup, werkt prima, doe t al zo sinds 1986.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #67 Gepost op: 07 June 2012, 02:27:08 »
Hoi,

Tja, wat moet je als je overdag hard moet werken... juist, in de nacht modelbouwen ;)  ;D ;D

De wielen...



... van NEM naar RP25... aardig verschil he ? :) Hoeveel er af is, is aardig aan de stroomafnemers te zien... daar moet dus ook iets af  :P



... even in het frame voor proef. De rechter is even in de 'zwarting' gehouden...


Citaat van: Floris Dilz
jup, werkt prima, doe t al zo sinds 1986.

:) Nou, ikke niet...  :P



... frame gewoon 5 minuten in de thinner en kaal. Frame was toch al gedemonteerd voor de wielen ;)

Maar... frameverlenging, koppelingshuis, cylinders en cylinderdeksels nu gemonteerd met Bison Bond.



... ook de andere kant, waar de zuigerstang naar binnen gaat...



... toch weer een heel ander gezicht ;)


Zo, en nu is het echt op. Model helemaal klaar voor de primer... tot over 3-4 weken ...  :P :'(


Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #68 Gepost op: 07 June 2012, 06:17:08 »
Kan me niet voorstellen dat je niet stiekum een kitje in je koffer hebt gedaan...?  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3915
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #69 Gepost op: 07 June 2012, 12:21:27 »
Dat ziet er wel een stuk beter uit, die RP25 maatgeving!
Ik ben benieuwd hoe hij uit te spuitert komt (y)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #70 Gepost op: 07 June 2012, 12:37:20 »
Wow, stukken beter dan de oorspronkelijke pizzasnijders...da gaat een mooi dingetje worden !  (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11760
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #71 Gepost op: 08 June 2012, 09:43:00 »
Ohja, ter compensatie van het storen op de vorige pagina  ;D :



NS 8604 in de jaren '30 te Maastricht, uit m'n collectie.

Eelco

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #72 Gepost op: 08 June 2012, 12:02:18 »
De originele loc lijkt hier langer dan het model, maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn. Wat wel opvalt is de veel grotere bel, die steekt hier zo te zien zelfs een beetje boven het dak van het machinistenhuis uit.

Gerrit

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #73 Gepost op: 08 June 2012, 12:07:25 »
 ;D (y) (y)

Ja, bel en veiligheid zijn niet 100% conform de werkelijkheid, dat was mij ook al opgevallen.
Het langer lijken kan m.i. Komen door het ontbreken van appendages als de luchtpomp. Ook heeft het perspectief van de foto daar mee te maken.

Grtzz,

Karst

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 van Dido Railway Models
« Reactie #74 Gepost op: 08 June 2012, 14:46:10 »
Dag Karst,

Jij hebt er voor gekozen om de wielen er af te halen en ik denk dat ik dat toch ook maar doe. Heb jij een manier om de kartiering van de wielen weer goed te krijgen ? Ben daar erg benieuwd naar. Heb in het verleden namelijk al eens erg liggen klieren met wielen van een 2e hands stoomlok die erg aan het wankelen was.

groet,
Wiebe