Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Mike77
Vandaag om 10:32:22
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 10:02:20
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:41
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco  (gelezen 23411 keer)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #45 Gepost op: 17 June 2012, 11:28:29 »
Hendrik Jan, zoals je een paar posts geleden kan zien heb ik hem door een bocht van 419mm heen gekregen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot en heb daar behoorlijk wat aanpassingen moeten doen zoals cylinders naar buiten plaatsen en het extra breed maken van de dwarsgleuf in de voorste bogie (+ nog wat kleine dingetjes hier en daar).

Oh ja ook nog vergeten te melden dat de lantaarntjes van binnen zijn volgegoten met crystelclear.

Gerrit

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #46 Gepost op: 17 June 2012, 12:08:54 »
Ik heb de ledjes achterstevoren gemonteerd om te voorkomen dat ze in het midden een felle lichtstip geven. De lantaarn werkt met de achterzijde daardoor als reflector. De aardigheid is dat het nu een beetje lijkt alsof er in het midden een brander staat.


Gerrit,

Heel mooi en slim om de LED's om te draaien, want dat geeft nmm een veel beter effect. Ik denk dat als je de binnenkant met een goede zilverlak blank metaal maakt (ik kan Modelmaster Chrome silver aanbevelen) dan wordt het effect denk ik nog beter. Ikzelf doe het eigenlijk nooit, omdat ik de imitatie olielantaarn in de lamp wel natuurgetrouw vind en mede daarom bouw ik geen licht in. De Artitec oplossing is leuk, omdat de lantaarns licht geven, maar het rechthoekige lichtvlakje is dat natuurlijk niet. Dat laatste vermijd jij nu dus!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #47 Gepost op: 10 December 2012, 20:04:56 »
Na lange tijd weer wat beweging in dit draadje.
Vanmiddag over de post de nieuwe geisoleerde wielen van GM&S gekregen.
Lang op moeten wachten, maar dat was bekend.



Met zelfgetekende kerstboom van Piet Peetoom (y)

Zo nu gauw aan de slag met de nieuwe wielen.

Gerrit

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #48 Gepost op: 10 December 2012, 22:00:00 »
Inmiddels zitten de nieuwe wielen er op en is het chassis geisoleerd.
Hij loopt nu zonder sluiting te maken door een 420mm radius, dus dat geeft weer hoop voor de toekomst.

Filmpje gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=lH9mTFLCvHY

Gerrit

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #49 Gepost op: 10 December 2012, 22:23:59 »
Gerrit,

Goed te zien op het filmpje. Heb je ook een foto van de onderkant? Ik ben wel benieuwd hoe dat er bij de voorste bogie nu uitziet. Dit is vast de "nieuwe' kit van DJH. Ik zou die wel eens naast een oude willen zien (en dan met name de cylinders en bogies.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 10 December 2012, 23:21:46 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #50 Gepost op: 10 December 2012, 23:09:46 »
@Ivo,
Dit is een oeroude kit en ben hem weer opnieuw aan het opbouwen.
Ik heb wel de cylinders verder naar buiten gezet. De bogie scharniert op de door DJH bedachte methode maar heb alleen de gleuf wat langer en breder gemaakt. Ik moet alleen de definitieve bevestiging nog verbeteren.
Het belangrijkste probleem, de sluiting in bochten, is nu zo te zien opgelost.

Als de bogie definitief is bevestigd zal ik een foto plaatsen.

Gerrit

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #51 Gepost op: 10 December 2012, 23:18:56 »
Tjonge, dat rijdt keurig! Ben benieuwd hoe het gaat met alle details er aan. Blijf het met argusogen volgen in ieder geval (y)
« Laatst bewerkt op: 10 December 2012, 23:29:21 door Tomasso »
Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #52 Gepost op: 10 December 2012, 23:55:57 »
Indrukwekkend! Met of zonder binnenliggend drijfwerk?

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #53 Gepost op: 11 December 2012, 00:19:58 »
Het binnenliggend drijfwerk heb ik weggelaten, wat dat betreft istie weer modern ;)

Gerrit

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #54 Gepost op: 12 December 2012, 12:11:54 »
Nog even een filmpje met extreem bochtenwerk.
Hoezo kan een 6300 van ModelLoco niet door de bocht? 8)

http://www.youtube.com/watch?v=h_xCGTRUxv4&feature=youtu.be

Gerrit

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #55 Gepost op: 12 December 2012, 12:14:53 »
Mooi resultaat.  (y)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 12248
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #56 Gepost op: 12 December 2012, 15:51:09 »
Dat ziet er goed uit  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #57 Gepost op: 13 December 2012, 20:28:29 »
Nu alles zonder problemen blijkt te rijden kan ik me weer concentreren op de verdere bouw.
Omdat hij digitaal moet gaan rijden eerst maar een plaats gezocht voor de decoder. De kolenbunker heeft hiervoor ruimte genoeg. Om de aansluitingen naar de diverse componenten te kunnen maken heb ik aan de onderkant van de voetplaat 2 printstripjes gelijmd met aan beide zijden 4 soldeereilandjes zoals op de foto is te zien:



Om de rookkast en ketel op het frame vast te zetten heb ik de schoorsteen open geboord en onderin de rookkast een messingplaatje gesoldeerd met M2 draad. Vanuit de schoorsteen een 2mm boutje geschroefd en daar onder het frame een zelfgedraaid moertje met een borst opgedraaid.
Op de foto kan je die zien tussen de twee cylinders:



Over dat borstje schuift een veertje om de bogie enige druk te geven.
De bogie wordt dan weer met een 2mm boutje vastgezet.



De gleuf in de bogie heb ik wat langer gemaakt om wat meer zijdewaardse vrijheid mogelijk te maken.

Ik heb nog een vraagje aan de deskundigen. Onder de voetplaat aan de linkerzijde loopt een vrij dikke leiding. Op de tekening is te zien dat die leiding stopt ter hoogte van het trapje. Er hoort daar volgens de tekening een "verdikking" te zitten die bij mijn kit ontbreekt. Mijn vraag is waar dient deze leiding voor en wat is die verdikking?
Ik denk zelf een soort afsluiter. Gaat er na die "afsluiter" nog een leiding verder en zo ja waarheen?

Groet
Gerrit

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #58 Gepost op: 13 December 2012, 23:34:13 »
Kun je vertellen wat je precies bedoelt?

De dikke leiding is van de exhaust injecteur en het dikke deel eindigt inderdaad achter het trapje. DJH heeft daar verder niks aan gedaan, maar er horen een paar koperen leidingen naar boven te lopen en een koperen leiding gaat naar een zinkputje midden onder de tender.

Ik heb er nu geen betere foto's van, maar DJH laat hier veel aan de zelfbouwer over.

Dit is een detail van mijn 6300, waar de andere leidingen ook nog niet opzitten.



Meer discussie hierover in dit draadje.

Ik zal eens kijken of ik er betere foto's van heb.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #59 Gepost op: 14 December 2012, 00:48:32 »
Antwoord / posting #67  ;)

Olieafscheider exhaustinjecteur. Plaatjes staan in m'n antwoord daar

Sorry, niet goed gelezen  :-[

Is dus de exhaustinjecteur. De door mij genoemde olieafscheider zit in de dikke leiding ongeveer ter hoogte van de overgang van de vierkante naar de ronde ketel
« Laatst bewerkt op: 14 December 2012, 10:33:47 door guest7823 »