Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:51:40
BNLS Module “Wijhe” door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:43:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 20:38:05
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
Vandaag om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door WimC
Vandaag om 20:32:34
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ben
Vandaag om 20:08:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:23:51
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:32
Zwederbaan door Joz
Vandaag om 18:48:12
Line-up foto's van modellen door Deetrein
Vandaag om 18:35:33
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:33:15
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Vermogen centrale door Ben
Vandaag om 17:58:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost  (gelezen 17740 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Gepost op: 05 May 2012, 19:41:58 »
Ik ben bezig met de bouw van een ths motorpost. Ben nu toe aan het spuiten. Dit is niet geheel goed gegaan. Ik heb eerst de bak bruin gespoten en het dak grijs met de verf van PHildie. (geweldig).. De gele bies zou ik erop maken met eigen gmaakte decals. Dit is mislukt. Vervolgens een rand langs het dak in de witte primer gezet en vervolgens zandgeel gespoten. Rest was afgeplakt. Het is niet echt fraai geworden. Nu wil ik graag alle lak er af hebben en opnieuw beginnen. Hoe krijg ik het spul schoon. Overigens heb ik als grondlak de witte Motip gebruikt.

groet,
Wiebe

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2013, 15:18:15 »
Wiebe, ik weet niet of deze vraag nog actueel is, maar je kan de kap in schoonmaakmiddel Blue Wonder laten weken (ongeveer 1 of 2 dagen) en dan met een tandenborstel schoonschrobben.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12262
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2013, 17:57:04 »
Heb hier ook wel is gelezen dat men er ovenreiniger voor heeft gebruikt.
als ik me niet vergis
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rubedino

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2013, 19:12:59 »
Das toch een resin kap? Gewoon met thinner schoon maken.

Als je nou die kap eerst bruin spuit en daarna dat afplakt vervolgens het dak beige spuit en dan daarna het plakband ietsie hoger plakt kun je als laatste het dak grijs spuiten.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22746
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2013, 22:05:06 »
Ik dacht eigenlijk toch een kunststof kap Kees-Jan. De gegoten onderdelen waren in witmetaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #5 Gepost op: 20 August 2013, 12:57:50 »
Hoi mensen,

Ik heb vorig jaar - nadat er geen reactie was gekomen -  de kap voorzichtig schoongemaakt met alcohol. Toen opnieuw in de grondlak en eerst een baan geel gespoten ter hoogte van de rand van het dak. Toen afgeplakt en bruin gespoten (de onderzijde) en nu moet ik het dak nog doen. Het gaat hier een beetje met horten en stoten.
Overigens is de kap van kunststof en niet van resin. Pas dus op met thinner.

vr. groet,
Wiebe

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #6 Gepost op: 20 August 2013, 13:39:51 »
Heb je al een foto van de motorpost in wording? Ben wel benieuwd!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #7 Gepost op: 20 April 2014, 14:33:47 »
Hoi mensen,
In aansluiting op mijn post van augustus 2013 kan ik melden dat mijn THS motorpost eindelijk in de lak staat en voorzien is van de nodige opschriften.
Onderstel is geheel klaar, dus nu volgen de frontramen, ramen en het elektrische deel nog.
Een sb aandrijving ligt al een paar jaar klaar en het andere draaistel vergt nog even wat studie.
Hier even een foto.


vr. groet,
Wiebe

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #8 Gepost op: 20 April 2014, 14:47:22 »
Dat ziet er knap uit! Wellicht kan je het niet aangedreven draaistel lenen van de Piko hondekop. Dat moet je als spare part kunnen krijgen.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #9 Gepost op: 20 April 2014, 15:28:46 »
Dag Paul.

Ik heb ook nog een paar draaistellen liggen van de lima hondekop. Voldoen die ook?

groet,
Wiebe

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22746
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #10 Gepost op: 20 April 2014, 15:41:44 »
Ik dacht eigenlijk dat er witmetalen draaistelonderdelen bij zaten. Voor een loopdraaistel en voor de bekleding van een Lima motordraaistel waar dus ook een Verbeck-draaistel in past.
« Laatst bewerkt op: 20 April 2014, 15:44:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #11 Gepost op: 20 April 2014, 16:28:53 »
Wiebe,

Lijkt me wel hoor, de asafstand is gelijk. De Piko lijkt me alleen wat moderner. Ik zou wat inspiratie op doen bij het bekende plan U draadje van Karst Drenth. De 'U' heeft volgens mij (praktisch) dezelfde motordraaistellen.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #12 Gepost op: 20 April 2014, 16:58:56 »
ga ik doen.

Ik heb trouwens het complete bouwpakket van de plan u nog niet zo lang gelden van een forumgenoot over kunnen nemen.


vr. groet,
Wiebe

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #13 Gepost op: 20 April 2014, 20:29:30 »
Ik heb nog eens even gezocht en heb inderdaad scheenplaten van witmetaal. Ik begrijp nu ook waarom ik deze terzijde heb gelegd.
Het witmetaal is tamelijk zacht en erg gevoelig voor buigen. Ze zijn echter wel mooi gedetailleerd. hoe kan ik ze zo monteren dat ze
niet gaan vervormen. suggesties zijn erg welkom.

Wiebe

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #14 Gepost op: 15 May 2014, 06:51:53 »
Hoi,

Ik ben ook maar eens begonnen met mijn Motorpost. Nu er zoveel echt 1:87 materieel uitkomt moet mijn Hamo Motorpost maar aan de kant. Ik had deze ook nog niet gedigitaliseerd.

Ik had de THS kit overgenomen van iemand hier die hem niet af ging maken. Ik wou alleen dat ik hem helemaal zelf kon maken want sommige dingen zitten niet zo strak in elkaar. De kap zat namelijk al in elkaar en was zelfs al een keer gespoten geweest (bruin) en later weer grijze grondverf. Ik wil echter de versie maken met het nieuwe mega logo. De kunststof delen zijn polystyreen geloof ik. Hoe kan ik de kap het best van de verf ontdoen? De verflaag is best dik en de details zijn volgelopen.

Overigens valt het mij op dat de ramen van de cabine wat teveel rechthoekig lijken. De vorige eigenaar had de originele pgegoten plastic ramen a la Märklin er nog bij maar ook geetst messing ramen die evenwel hetzelfde euvel hebben. Wel zullen de messing raamlijsten beter staan en daar de kop van witmetaal is kan ik deze mooi solderen. maar wellicht kan ik ramen van een Roco of Fleischman Plan V gebruiken? Mits de Plan V dezelfde ramen heeft als een Motorpost natuurlijk.

Wat mij ook opviel bij de constructie van THS is dat de bodemplaat een soort van randje heeft wat onder de bak zichtbaar is. Dat hoort niet en ik heb het er lekker af gesneden. Het randje heb ik aan de binnenkant van de kap er weer ingeplakt zodat de bodemplaat er tegen aan komt en verzonken is. Dat oogt veel beter :)





Ik heb helaas geen foto van voor de operatie. Het randje zat dus nog onder de bak tussen de draaistellen en de bak in waardoor het hele ding te hoog op de poten stond. Wellicht is dat gedaan zodat de Lima motor niet tegen het dak aan kwam?

Nu is de bak veel langer dan mijn hamo, maar 4 a 5 mm korter dan een LSM ICR. Ik dacht dat 'in het echie' de ICR even lang als een motorpost waren? Als ik weet waar ik de missende 5 mm kan toevoegen dan deed ik dat wellicht. Aan de andere kant maak ik mij er niet heel erg druk om. Maar ik ben nu toch bezig dus wie het ziet mag het zeggen dan pas ik het aan :)

Ik had voor de grap het ding rijvaardig gemaakt met een oude Lima motor, daar is de kit voor ontworpen immers. Even decoder er aan hangen en hop. Reed nog best aardig maar de tandwielen maakten een behoorlijke herrie in de bogen. Ze kwamen namelijk tegen het frame of de kap aan. Nu het uiteindelijke plan maar uitgevoerd; een BB unit van GM&S transplanteren uit mijn inmiddels gestaakte Holland Rail DE1 project. Dat reed veel beter en blijven de raampjes vrij. Het motordraaistel heeft geen anti slip bandjes en heeft wat moeite om 2 Roco postwagens door een boog te sleuren. Ik ga later nog aan de slag om het stel te verzwaren. Maar daar deze motorstellen geen vliegwiel hebben is stroomafname belangrijk, anders rijdt het niet soepel.



Voor het loopdraaistel heb ik de beide witmetalen draaistelzijkanten aan een rechthoekig messing plaatje gesoldeerd. Daarna een stukje printplaat op het messing geplakt en het messing in de lengte doorgeslepen zodat de 2 zijkanten elektrisch geïsoleerd zijn ivm risico op sluiting. dot geheel op een oud Lima Mat 46 loopdraaistel geplakt en doordat het printplaatje nog printbanen had kon ik deze gebruiken om de fosforbronzen stroomafnemers vas te solderen.



Ik heb ook een setje kleine Symoba kortkoppel mechanieken gebruikt. Ik kan ze niet helemaal strak buffer aan buffer zetten anders haken de buffers in elkaar. Ook is er nog een hoogte verschil met de buffers van de Roco postwagens. Dat los ik later wel op.



De meegeleverde pantografen zijn van een heel oud Sommerfeldt type en ik had nog een stel panto's liggen van een Roco 1008 van iemand anders waar ouderwetsche stra's op zijn gekomen. Dus boem, deze er op geknald.



Ik kan niet alle eer opstrijken, de kit was immers al half afgebouwd door iemand anders, maar daar de kit van 1985 is en de eisen van nu heel anders zijn valt er nog genoeg te pimpen :) Een BB unit rijdt zoveel mooier en soepeler (mits de stroomafname goed is) dan de oude Lima koffiemolen en de mogelijkheden voor detailleren zijn nu veel groter. De mega LEDs van 3 mm uit 1985 zijn ook wat ouderwets maar wellicht toch te gebruiken. Moet even het meegeleverde printplaatje bestuderen om alles te digitaliseren. Ik mis een apparatenkast onder de bak, maar ik heb taco models geschreven of ze deze nog hebben liggen. Het witmetaal uit de kit komt bij Taco Models vandaan. Mocht dit niet lukken dan probeer ik zelf wel een afgietsel te maken. Ik heb er immers één.

Nu maar even slapen anders blijf ik typen.

Met vriendelijke groeten,

Robert