Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MOVisser
Vandaag
om 17:05:01
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Biesje
Vandaag
om 17:00:15
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 16:52:40
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 16:42:17
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
NS264
Vandaag
om 16:24:44
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
NS264
Vandaag
om 16:20:08
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 16:17:21
Klein baantje 1200x1200mm
door
NS264
Vandaag
om 16:13:40
Nahmertaler Kleinbahn
door
tothebeach
Vandaag
om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
skiptram
Vandaag
om 15:20:57
BR-18.6 Schaal-0.
door
moonlicht
Vandaag
om 15:14:39
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
BartvD
Vandaag
om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
MOVisser
Vandaag
om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W?
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 14:49:54
Sfeer op je modelbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Besselspoor
Vandaag
om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Tedo
Vandaag
om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil?
door
orientexpress
Vandaag
om 12:05:44
Roco 2025
door
IJmc
Vandaag
om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort
door
MOVisser
Vandaag
om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Ronald69
Vandaag
om 11:44:52
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen"
door
henk
Vandaag
om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost (gelezen 16900 keer)
roadster36
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
«
Reactie #15 Gepost op:
15 May 2014, 06:57:37 »
kzienix
JAB van Ree
«
Reactie #16 Gepost op:
15 May 2014, 10:25:32 »
De cabinedeuren hadden vroeger een hoekiger raam, zie
http://www.feijenoordsemeesters.nl/Elektrische%20tractie5.jpg
Begin 80'er jaren kwamen de nieuwe aluminium deuren als vervanging van de oude welke kromtrokken. Voor het door jou gekozen kleurenschema zou je eigenlijk de kleine nieuwe ramen moeten nemen, maar dat vereist wat werk (raampjes Fleischmann Plan V opduiken, raamgaten in de kap opvullen met styreen en plamuur naar nieuwe vorm)
Voor de missende apparatenkast zou je eventueel ook nog een Plan V bodemplaat kunnen verzagen
Wat de LED's betreft : kijk eens naar de volgende LED's, dat was destijds voor een Marklin mP ook perfect en zijn er ook in geel
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/180277/
Veel succes!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Biesje
«
Reactie #17 Gepost op:
15 May 2014, 18:20:55 »
Citaat van: roadster36 op 15 May 2014, 06:57:37
kzienix
De plaatjes werken bij mij gewoon. Ze staan op mijn eigen server. Hebben meer mensen dit probleem?
Jab:
Ik ga de ramen in de deuren dichtsolderen met 70 graden soldeer denk ik. Alleen de randen van de deuren zitten bij mijn model dicht zodat de contouren van de deur niet zichtbaar zijn. Ik wil graag proberen of ik de verf er af kan 'wassen' zonder het styreen aan te tasten.
Ik wil graag het originele systeem met lichtgeleiders maken zodat ik geen dradenwirwar in de kap heb. Dus LEDs op het printplaatje op de bodemplaat en slechts lichtgeleiders in de kap zodat de kap er makkelijk af te halen is. Maar zo ver ben ok nog niet.
Ik las her en der dat de THS neus wat te kort zou zijn, dit kan de verdwenen mm verklaren. Maar dat maakt het wel lastiger om te corrigeren
Op fotos van het zijaanzicht lijkt het toch redelijk overeen te komen. Ik zocht op technische tekeningen op de site van het Utrechts Archief maar kan ze niet vinden. Vind alleen foto's. De cabineramen lijken niet hoog genoeg vergeleken met foto's.
Mvg,
Robert
Biesje
«
Reactie #18 Gepost op:
16 May 2014, 18:08:07 »
Dag allen,
Niet veel uitgespookt aan het model zelf. alleen maar nagedacht en brillen gepast. Jawel..
Dit is met de meegeleverde 'bril' van THS: een stukje gegoten plastic. past redelijk maar de ramen lijken niet hoog genoeg. Het THS stukje heeft nog een loos randje plastic boven en onder het raam zitten. Het Fleischman Plan V stukje heeft dit niet waardoor het raam de hele opening vult:
Dit is met de ramen van een Fleischman plan V. De stijlen ontbreken natuurlijk maar die zijn er eventueel nog tussen te boetseren. Dit ziet er heel wat beter uit vind ik (al is het zonde van de plan V, lol. Maar ik wacht op een Roco plan V exemplaar in een jaren 80/90 uitvoering dus de Fleischman 1:100 staat al een poos niet gedigitaliseerd aan de kant)
De plan V bril past na wat aanpassingen in de kap, maar nu is heel duidelijk dat de witmetalen kap niet lekker symmetrisch is. Dus dat word buigen/vijlen/solderen/vloeken.
Ik ben er denk ik ook achter waar het lengteverschil in zit. Vergeleken met een LSM ICR is de motorpost van buffer naar buffer ongeveer precies 5 mm te kort. Niet super storend maar daar ik de versie met het nieuwe logo wil maken moet de rode band linksonder bij de cabine deur beginnen en rakelings over het raampje van de eerste vracht deur gaan. Als ik dat zo even teken lijkt dit niet schuin genoeg. Mijn conclusie is dan ook dat de afstand tussen de cabine deur en de vrachtdeur (dus gezien van de zijkant waar het toilet aan de rechter kant zit) te kort is.
Ik heb even in de foto gekliederd hoe de rode baan zou lopen, dit moet volgens mij een stukje schuiner waardoor de afstand van het gele pijltje ongeveer 3 mm langer zou moeten worden. 5 mm langer is te veel denk ik maar ik weet de originele maat niet. Met 3 mm langer is het uiteindelijke verschil met de ICR 2 mm, dat overleef ik ook wel maar belangrijker is dat het kleurenschema gaat passen.
Wat zijn jullie gedachten hierover? Moeten de neuzen ook wat langer worden?
Mvg,
Robert
Jamie
«
Reactie #19 Gepost op:
17 May 2014, 22:34:37 »
Goeie vraag?
Kijk even niet naar de kwaliteit van de foto's maar puur even naar de schuinte van de streep.
Hier jou THS versie.
Hier het 1 op 1 voorbeeld. (let niet op de dichte ramen van de 3027 sanditeversie)
Hier de marklin versie.
En hier de philotrain versie van chris van Diessen (groterdamproject) in iets ouder jasje sorry
Volgens mij heb je gelijk en moet de schuine lijn iets schuiner,maar dan klopt het weer niet met het raam.
Mmmm vreemd?
P.s zie ook dat de ramen te groot zijn van zowel de cabine als bagagedeuren.
Vergeet ook de telerailantenne niet op het dak.
Handrails langs de deuren eindigd te hoog op de THS lijkt wel of zie ik dat verkeerd?
De knik van de neus onder bij de bak is helaas ook te scherp.
Mvg jamie diks
«
Laatst bewerkt op: 17 May 2014, 22:51:13 door Jamie
»
Biesje
«
Reactie #20 Gepost op:
17 May 2014, 23:34:47 »
Dag Jamie,
De THS versie had de originele deuren, deze zijn later vervangen voor nieuwere deuren die niet krom trokken. De knik onder de neus wil ik ook strakker maken, de hele onderkant van de bak is niet strak. Ook denk ik dat de bufferbalk niet hoog genoeg is. Als je kijkt hoe het bij de 1:1 foto is en bij de Philotrain en zelfs de marklin (het stukje wat onder de seinbalk zit), dan heb ik het idee dat die van mij een beetje ielig is. Dan klopt dat weer met het feit dat de buffers bij mij te hoog lijken te zitten ten opzichte van de roco postwagens. Als ik dit corrigeer dan kan ik de knik ook strakker krijgen.
Het model blijft natuurlijk een oude kit uit de jaren tachtig. Maar ik zal proberen om hem zoveel mogelijk kloppend te maken. De bagagedeur ramen kan ik niet simpel kleiner maken. Het zijn gegoten ramen maar deze hebben nog wel een randje 'venster' dus zodra deze er in zitten dan oogt het vast beter.. De cabineramen worden de ramen van een Fleischman Plan V. Deze moet ik nog goed pas maken zodat de kap de contouren van de plan V ramen volgt. Bij de Philotrain vind ik de cabine ramen juist weer wat te klein.
Ik denk dus dat ik gevonden heb waardoor de kap korter is dan zou moeten, er moet een drietal mm tussen gefrot worden. Ik heb ook even een 'schets' gemaakt die aangeeft dat het stukje niet klopt.
Dit is een grove impressie van hoe de rode band aantoont dat er een paar millimeter mist. Volgens de beschrijving moet het rode vlak een hoek hebben van 60 graden, dus heb ik dat zo gedaan. Als ik er nu wat stukjes styreen tussen plak (rekening houdend met de stroomafnemer die dan ook verplaatst moet worden) dan klopt het meer met de werkelijkheid.
Zodra ik er genoeg van heb om met het ding rondjes te rijden op mijn laminaat proef baantje dan ga ik proberen om de verf er af te halen en te verlengen. Ik twijfel nog of ik mijn plan V maar ga verzagen om de kopvorm van de cabineramen goed te krijgen. Ook kan ik dan de cabinedeuren van de plan v gebruiken, maar deze zitten op een andere hoogte bij een motorpost ten opzichte van de cabineramen. Wordt een leuke puzzel
Maar even verder denken. Hoop alleen dat ik niet blijf nadenken net zoals bij mijn koploper verlenging...
Mvg,
Robert
Jamie
«
Reactie #21 Gepost op:
18 May 2014, 10:03:30 »
@Biesje ja je omschrijft het hardstikke mooi.
Ik vind eerlijk gezegd de kop van de marklin motorpost het beste in de buurt komen van de werkelijkheid,als ik zo de foto's vergelijk.
Ik vind de philotrain te kleine voorramen hebben/de gehele neus vind ik ook daardoor ook niet geheel juist overkomen,en jammer dat de deurklinken niet zijn aangezet met zilververf,verders ok
Een plan V verzagen voor alleen de deuren zou ik nooit doen.
P.s Is het een idee om een oude marklin motorpost aan te schaffen zonder gebroken zijramen,daar de koppen af te zagen en te gebruiken voor je THS motorpost?
Ik denk dat dat een hoop werk/onkosten scheelt
zo duur zijn die tweede hands marklins niet meer op MP
En dan hoef je ook niet die 3mm styreen er tussen te gaan liggen frotten,want dan zaag je de koppen van je marklin gelijk op de juiste lengte af
dan heb je ook maar 1 naad ipv 2 naden en dus een steverige kap en met plamuren minder werk waardoor je weer een strakkere wand krijgt.
Nogmaals het is maar een idee
Ik zou voor je begint het wel eerst even de hoogte en de breedte opmeten van de koppen of het wel gaat passen allemaal aan gezien de schaal van de marklin en de THS van elkaar afwijkt.
Mvg jamie diks
«
Laatst bewerkt op: 18 May 2014, 10:32:55 door Jamie
»
Biesje
«
Reactie #22 Gepost op:
18 May 2014, 15:23:58 »
Ik heb hier ook een Hamo/Märklin Motorpost liggen. Märklin heeft helaas de lengteschaal ook in de breedte toegepast. De Märklin kap is te smal. De Plan V is precies dezelfde breedte. De plan V verzagen staat mij ook tegen maar ik denk er serieus over na. Het gaat niet alleen over de deuren maar ook over het gedeelte van de ramen en het dak. dat klopt totaal niet en is niet symmetrisch. De witmetalen THS kop bewerken zodat deze de goede vorm krijgt is ook een boel werk. Dat moet symmetrisch gebeuren aan 2 kanten
Kortom, ik ga verder nadenken en intussen maar wat anders doen.
Mvg,
Robert.
janw
Bruggen-IG:
«
Reactie #23 Gepost op:
18 May 2014, 16:30:33 »
Ik vind juist de THS-neus per saldo de beste, afgaande op bovenstaande foto's van het zijaanzicht. De Maerklin neus is duidelijk een heel eind te kort. Kijk maar eens naar het 'bovenvlak' van de neus (de lijn die vanaf de onderkant van de frontramen schuin links omlaag loopt). Dat is geen klein verschil! Ook qua algehele optische indruk komt hij op mij veel te gedrongen over.
Dat van die te kleine ramen bij de Philotrain lijkt wel te kloppen.
Kortom, ik zou zuinig zijn op de THS neus en alleen een paar specifieke, goed haalbare verbeterpunten uitvoeren en dan eens kijken hoe de totaalindruk is. Ik vermoed dat je dan een bepaald optimum te pakken hebt en dat verder gaan teveel risico inhoudt voor wat het (misschien) oplevert. Dat met de frontramen uit een Fleischmann plan V ziet er echt goed uit; ik ga eens kijken of die nog los bestelbaar zijn, want ik heb ook zo'n geval liggen dat opgefrist moet worden.
Dat wil inderdaad zeggen, zoals Biesje al signaleert, dat-ie wat strakker moet worden, iets lager op de pootjes en dat soort dingen. De mijne is geel/rood met de kleine belettering. Ik zit nog te dubben of ik 'm bruin zal maken, dat vind ik eigenlijk mooier. Maar zoals-ie nu is, is deze wel uit de tijd dat z'n voorbeeld nog rondreed, en in die zin dus heel 'echt'. Keuzes....
Hoe dan ook, als ik hier de foto's van de THS neus zie, m.n. die recht van voren, dan krijg ik wel vertrouwen dat er een goed model in zit.
Biesje
«
Reactie #24 Gepost op:
18 May 2014, 21:04:59 »
Jan: heb je ook foto's van hoe jouw THS mP er uit ziet nu? Lijkt me leuk om eens te vergelijken hoe THS dat origineel bedacht heeft. Ik heb dit vergeten te documenteren en ben gelijk in het onderstel gaan snijden.
Ik vind ook de THS neus niet zo slecht, alleen om de plan V cabineramen te laten passen was ik van plan om het raamgedeelte en het dak misschien ook mee te transplanteren. Dan passen de cabineraampjes strak en is het dak ook symmetrisch. Het is trouwens verbazend hoe Fleischmann dit jaren terug al deed met de cabineramen, ze zijn perfect passend ingezet in de toch wel complexe kop. Wellicht zijn de Roco raampjes beter los te bestellen? Maar ik heb geen Roco plan V of T dus dit kon ik niet passen
Mvg,
Robert
Biesje
«
Reactie #25 Gepost op:
18 May 2014, 21:45:03 »
Heb net voor de grap de Hamo/Märklin kop naast de THS kop gehouden en het scheelt nog geen millimeter. De Märklin kop is inderdaad iets te kort maar het scheelt haast niks. Ik denk dat de foto's vertekenen. Er zijn hier en daar wel verschillen in maatvoering waardoor zomaar even een Märklin er op plakken niet zo makkelijk is. Ik denk toch dat ik het witmetalen 'voorhoofd, ga aanpassen aan de mooie plan V ramen zodat de hoeken kloppen en het symmetrisch wordt. *Barney stem* 'Challenge accepted...' Ik ga wat witmetaal restjes zoeken om het voorhoofd aan de achterkant (klinkt grappig
) wat meer vlees te geven anders vijl ik er doorheen.
Voor wie het nog niet ervaren heeft: witmetaal solderen is super makkelijk, je hebt alleen het speciale witmetaalsoldeer nodig dat smelt op 70 graden celsius en en het fosforzuur vloeimiddel, beide verkrijgbaar bij GM&S. Een soldeerbout aanpassen met een eenvoudige dimmer zodat hij niet het witmetaal smelt is aan te raden maar als je snel bent (op eigen risico, ik vergoed geen gesmolten werkstukken) lukt het ook met een laag wattage bout, ik gebruik een 15 watt boutje. Witmetaal geleid warmte niet zo best. Lijmen van witmetaal doe ik niet meer, behalve op kunststof. Witmetaal op messing solderen gaat best als je het messing eerst vertint met normaal soldeer.
Mvg,
Robert
dh3201
«
Reactie #26 Gepost op:
19 May 2014, 12:28:22 »
Als ik zo de foto's vergelijk zie ik bij de 1-op-1 3027 dat het randje op het dak onder de stroomafnemer zowel links als rechts boven het linker raampje van de laaddeur uitsteekt. Dat is bij geen van de modellen het geval. Of dat randje zit teveel naar rechts, of de deur teveel naar links.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
Biesje
«
Reactie #27 Gepost op:
19 May 2014, 16:50:56 »
Dat 'randje' zit op dezelfde plek als de stroomafnemer, ook een teken dat cabine + stroomafnemer een stuk naar links moeten om de extra mm toe te voegen. Ook is het hier heel duidelijk dat de echte stroomafnemer een flink stuk kleiner is dan wat wij op onze modellen krijgen. De fabrikanten gebruiken gewoon de grotere Franse stroomafnemers die op onze kleinere stroomafnemers lijken. Op de Fleischmann Plan V en Sprinter hebben ze wel de correcte grootte, maar weer een verkeerd type.
Ik kan geen tekeningen en maten vinden in het Utrechts archief online dus met de foto's moeten we het doen denk ik
Ik denk dat op de foto het een beetje in perspectief loopt en het randje voorbij het raam lijkt te steken overigens.
Mvg,
Robert
dh3201
«
Reactie #28 Gepost op:
19 May 2014, 17:09:34 »
Ook op
deze foto
zie ik dat het 'randje' boven het linker laaddeurraam zit en niet tussen beide laaddeurramen zoals het THS model.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
Jamie
«
Reactie #29 Gepost op:
19 May 2014, 19:40:16 »
@dh3201 ja precies.
Op die site/foto zie je ook hoe klein de stroomafnemers zijn in verhouding met de gehele bak.
Dus precies wat Biesje zegt zijn de phantografen op deze modellen gewoonweg te lomp/groot uitgevoerd.
Maar ja geld dat niet voor de meeste modellen?
Bekijk ook eens de Roco 1600 of de piko Br186 en piko Br189 deze ogen ook te fors voor het model zelf.
Maar dat kan ook zijn omdat ze te hoog geplaatst zijn op de lok.(lees isolatoren te hoog/lomp)
Mvg jamie diks
«
Laatst bewerkt op: 19 May 2014, 20:09:02 door Jamie
»
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende