Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost  (gelezen 15074 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Gepost op: 05 mei 2012, 19:41:58 »
Ik ben bezig met de bouw van een ths motorpost. Ben nu toe aan het spuiten. Dit is niet geheel goed gegaan. Ik heb eerst de bak bruin gespoten en het dak grijs met de verf van PHildie. (geweldig).. De gele bies zou ik erop maken met eigen gmaakte decals. Dit is mislukt. Vervolgens een rand langs het dak in de witte primer gezet en vervolgens zandgeel gespoten. Rest was afgeplakt. Het is niet echt fraai geworden. Nu wil ik graag alle lak er af hebben en opnieuw beginnen. Hoe krijg ik het spul schoon. Overigens heb ik als grondlak de witte Motip gebruikt.

groet,
Wiebe

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2013, 15:18:15 »
Wiebe, ik weet niet of deze vraag nog actueel is, maar je kan de kap in schoonmaakmiddel Blue Wonder laten weken (ongeveer 1 of 2 dagen) en dan met een tandenborstel schoonschrobben.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2013, 17:57:04 »
Heb hier ook wel is gelezen dat men er ovenreiniger voor heeft gebruikt.
als ik me niet vergis
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rubedino

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2013, 19:12:59 »
Das toch een resin kap? Gewoon met thinner schoon maken.

Als je nou die kap eerst bruin spuit en daarna dat afplakt vervolgens het dak beige spuit en dan daarna het plakband ietsie hoger plakt kun je als laatste het dak grijs spuiten.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2013, 22:05:06 »
Ik dacht eigenlijk toch een kunststof kap Kees-Jan. De gegoten onderdelen waren in witmetaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2013, 12:57:50 »
Hoi mensen,

Ik heb vorig jaar - nadat er geen reactie was gekomen -  de kap voorzichtig schoongemaakt met alcohol. Toen opnieuw in de grondlak en eerst een baan geel gespoten ter hoogte van de rand van het dak. Toen afgeplakt en bruin gespoten (de onderzijde) en nu moet ik het dak nog doen. Het gaat hier een beetje met horten en stoten.
Overigens is de kap van kunststof en niet van resin. Pas dus op met thinner.

vr. groet,
Wiebe

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2013, 13:39:51 »
Heb je al een foto van de motorpost in wording? Ben wel benieuwd!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2014, 14:33:47 »
Hoi mensen,
In aansluiting op mijn post van augustus 2013 kan ik melden dat mijn THS motorpost eindelijk in de lak staat en voorzien is van de nodige opschriften.
Onderstel is geheel klaar, dus nu volgen de frontramen, ramen en het elektrische deel nog.
Een sb aandrijving ligt al een paar jaar klaar en het andere draaistel vergt nog even wat studie.
Hier even een foto.


vr. groet,
Wiebe

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2014, 14:47:22 »
Dat ziet er knap uit! Wellicht kan je het niet aangedreven draaistel lenen van de Piko hondekop. Dat moet je als spare part kunnen krijgen.

Mvg, Paul
Boomshanka!

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2014, 15:28:46 »
Dag Paul.

Ik heb ook nog een paar draaistellen liggen van de lima hondekop. Voldoen die ook?

groet,
Wiebe

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #10 Gepost op: 20 april 2014, 15:41:44 »
Ik dacht eigenlijk dat er witmetalen draaistelonderdelen bij zaten. Voor een loopdraaistel en voor de bekleding van een Lima motordraaistel waar dus ook een Verbeck-draaistel in past.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2014, 15:44:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2014, 16:28:53 »
Wiebe,

Lijkt me wel hoor, de asafstand is gelijk. De Piko lijkt me alleen wat moderner. Ik zou wat inspiratie op doen bij het bekende plan U draadje van Karst Drenth. De 'U' heeft volgens mij (praktisch) dezelfde motordraaistellen.

Mvg, Paul
Boomshanka!

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2014, 16:58:56 »
ga ik doen.

Ik heb trouwens het complete bouwpakket van de plan u nog niet zo lang gelden van een forumgenoot over kunnen nemen.


vr. groet,
Wiebe

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2014, 20:29:30 »
Ik heb nog eens even gezocht en heb inderdaad scheenplaten van witmetaal. Ik begrijp nu ook waarom ik deze terzijde heb gelegd.
Het witmetaal is tamelijk zacht en erg gevoelig voor buigen. Ze zijn echter wel mooi gedetailleerd. hoe kan ik ze zo monteren dat ze
niet gaan vervormen. suggesties zijn erg welkom.

Wiebe

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw THS motorpost
« Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2014, 06:51:53 »
Hoi,

Ik ben ook maar eens begonnen met mijn Motorpost. Nu er zoveel echt 1:87 materieel uitkomt moet mijn Hamo Motorpost maar aan de kant. Ik had deze ook nog niet gedigitaliseerd.

Ik had de THS kit overgenomen van iemand hier die hem niet af ging maken. Ik wou alleen dat ik hem helemaal zelf kon maken want sommige dingen zitten niet zo strak in elkaar. De kap zat namelijk al in elkaar en was zelfs al een keer gespoten geweest (bruin) en later weer grijze grondverf. Ik wil echter de versie maken met het nieuwe mega logo. De kunststof delen zijn polystyreen geloof ik. Hoe kan ik de kap het best van de verf ontdoen? De verflaag is best dik en de details zijn volgelopen.

Overigens valt het mij op dat de ramen van de cabine wat teveel rechthoekig lijken. De vorige eigenaar had de originele pgegoten plastic ramen a la Märklin er nog bij maar ook geetst messing ramen die evenwel hetzelfde euvel hebben. Wel zullen de messing raamlijsten beter staan en daar de kop van witmetaal is kan ik deze mooi solderen. maar wellicht kan ik ramen van een Roco of Fleischman Plan V gebruiken? Mits de Plan V dezelfde ramen heeft als een Motorpost natuurlijk.

Wat mij ook opviel bij de constructie van THS is dat de bodemplaat een soort van randje heeft wat onder de bak zichtbaar is. Dat hoort niet en ik heb het er lekker af gesneden. Het randje heb ik aan de binnenkant van de kap er weer ingeplakt zodat de bodemplaat er tegen aan komt en verzonken is. Dat oogt veel beter :)





Ik heb helaas geen foto van voor de operatie. Het randje zat dus nog onder de bak tussen de draaistellen en de bak in waardoor het hele ding te hoog op de poten stond. Wellicht is dat gedaan zodat de Lima motor niet tegen het dak aan kwam?

Nu is de bak veel langer dan mijn hamo, maar 4 a 5 mm korter dan een LSM ICR. Ik dacht dat 'in het echie' de ICR even lang als een motorpost waren? Als ik weet waar ik de missende 5 mm kan toevoegen dan deed ik dat wellicht. Aan de andere kant maak ik mij er niet heel erg druk om. Maar ik ben nu toch bezig dus wie het ziet mag het zeggen dan pas ik het aan :)

Ik had voor de grap het ding rijvaardig gemaakt met een oude Lima motor, daar is de kit voor ontworpen immers. Even decoder er aan hangen en hop. Reed nog best aardig maar de tandwielen maakten een behoorlijke herrie in de bogen. Ze kwamen namelijk tegen het frame of de kap aan. Nu het uiteindelijke plan maar uitgevoerd; een BB unit van GM&S transplanteren uit mijn inmiddels gestaakte Holland Rail DE1 project. Dat reed veel beter en blijven de raampjes vrij. Het motordraaistel heeft geen anti slip bandjes en heeft wat moeite om 2 Roco postwagens door een boog te sleuren. Ik ga later nog aan de slag om het stel te verzwaren. Maar daar deze motorstellen geen vliegwiel hebben is stroomafname belangrijk, anders rijdt het niet soepel.



Voor het loopdraaistel heb ik de beide witmetalen draaistelzijkanten aan een rechthoekig messing plaatje gesoldeerd. Daarna een stukje printplaat op het messing geplakt en het messing in de lengte doorgeslepen zodat de 2 zijkanten elektrisch geïsoleerd zijn ivm risico op sluiting. dot geheel op een oud Lima Mat 46 loopdraaistel geplakt en doordat het printplaatje nog printbanen had kon ik deze gebruiken om de fosforbronzen stroomafnemers vas te solderen.



Ik heb ook een setje kleine Symoba kortkoppel mechanieken gebruikt. Ik kan ze niet helemaal strak buffer aan buffer zetten anders haken de buffers in elkaar. Ook is er nog een hoogte verschil met de buffers van de Roco postwagens. Dat los ik later wel op.



De meegeleverde pantografen zijn van een heel oud Sommerfeldt type en ik had nog een stel panto's liggen van een Roco 1008 van iemand anders waar ouderwetsche stra's op zijn gekomen. Dus boem, deze er op geknald.



Ik kan niet alle eer opstrijken, de kit was immers al half afgebouwd door iemand anders, maar daar de kit van 1985 is en de eisen van nu heel anders zijn valt er nog genoeg te pimpen :) Een BB unit rijdt zoveel mooier en soepeler (mits de stroomafname goed is) dan de oude Lima koffiemolen en de mogelijkheden voor detailleren zijn nu veel groter. De mega LEDs van 3 mm uit 1985 zijn ook wat ouderwets maar wellicht toch te gebruiken. Moet even het meegeleverde printplaatje bestuderen om alles te digitaliseren. Ik mis een apparatenkast onder de bak, maar ik heb taco models geschreven of ze deze nog hebben liggen. Het witmetaal uit de kit komt bij Taco Models vandaan. Mocht dit niet lukken dan probeer ik zelf wel een afgietsel te maken. Ik heb er immers één.

Nu maar even slapen anders blijf ik typen.

Met vriendelijke groeten,

Robert