Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models  (gelezen 49180 keer)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #45 Gepost op: 05 januari 2018, 15:55:03 »
Mooi die foto's tussen Rotterdam lombardijen en Barendrecht beter bekend als Hoordijkerveld.

Zo herkenbaar als je er nu komt totaal veranderd.

Groet Harry

NS2408

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #46 Gepost op: 05 januari 2018, 17:29:30 »
Hoi Wim, klein vraagje, wat voor soldeerbout gebruik je en hoeveel vermogen heb je nodige hiervoor (en wat zwaarder werk). Ik wil een regelbaar stationnetje aanschaffen, dank voor je antwoord, groet NS2408

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #47 Gepost op: 06 januari 2018, 14:54:20 »
Hallo,
Bedankt de reacties.
Het soldeerwerk op de foto's heb ik met een soldeerpistool gedaan. Het is een oude Weller.
Ik heb wel eens een vraag gehad: Wat is een soldeerpistool? Daarom de foto erbij.



Hoe zwaar hij is weet ik niet. Misschien kan een electroman dat uitrekenen m.b.v. de gegevens die er op staan, 2e foto.



Ik heb dat ding al zo'n 50 jaar. Hij doet het nog steeds goed. Alleen wel eens een soldeerpunt vervangen, want die vreten snel weg. Als er weer een put in de punt zit, dan smeed ik hem net zo lang tot hij weer vol van vorm is. Gewoon koud met een hamer.
Ik vijl er dus niet aan, want dat is extra verlies van koper aan de punt. En dat wil je niet.
De punt kun je, in de loop van de tijd, net zo lang in vorm hameren tot er geen koper genoeg meer is.
Dan moet je er een nieuwe punt opzetten. Worden los verkocht. Duidelijk?
Tussentijds ook de schroeven, waar de punt mee vast zit, vast draaien, want er kan oxide tussen komen en dan doet ie het ook niet goed.

Verder met de bouw in een volgend bericht. Wim
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2018, 16:37:06 door WimM. Reden: verbeterd »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #48 Gepost op: 06 januari 2018, 15:17:07 »
100VA komt overeen met 100W in dit geval.
Soldeerpistool is in wezen niet meer dan een transformator, die aan zijn secundaire (laagspanningszijde) een flinke stroom door de soldeerstift jaagt, die daardoor snel heet wordt en bij uitschakelen ook weer snel afkoelt.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #49 Gepost op: 06 januari 2018, 16:35:13 »
Dank je wel Eric.
Verder met de bouw. De isolators van de hangdraden op de bovenligger.



Met de delen van de etsplaat en messing draad rond 0.8mm, 2x L=7mm (zelf toevoegen) zijn de isolators te realiseren. Ringen nog een beetje plat drukken.
Als je isolators van een ander fabricaat wil gebruiken ben je daar vrij in. Bijv kunststof van Sommerfeldt Nr 505, dan pen lijmen.



Hier de gesoldeerde uitvoering. Wil je nog meer isolatorstoelen op de bovenbalk plaatsen, voor versterkingsdraden, dan kan dat. Reservedelen genoeg in de etsplaat. Alleen de 2 insteeklippen afknippen en zelf op zijn plaats houden bij het vastsolderen.



Nu komen de trekdraden met de isolators aan de beurt. Hier voor draad rond 0,4mm nemen, links lengte 33mm, rechts lengte 23mm nemen.
Eerst de draden aan de mast solderen, dan de isolators op de draden solderen.
Om isolatorringen te centreren gebruik ik een klein ruimertje. Daarop aandrukken en dan op de trekdraad schuiven.



Zelf mooiere isolators samenstellen uit ringen, er zitten er genoeg in de etsplaat.



Nu nog de fundatiedelen. Hieronder de delen al half samengesteld. Draadeinden M3 zelf aanschaffen: lengte afhankelijk van dikte van ondergrond.
M3 draadeind past met een beetje moeite in het gat in de vierkante plaat. Hoekjes van "blok" alvast solderen.



Eerst het "blok" rond de mastvoet. Ik vouw één lip om, de andere knip ik een beetje af.



Dan draai ik de mast om en soldeer ik de voet vast. Ik doe dat nu graag met brandertje, terwijl de voetplaten op een vlakke ondergrond staan. Soldeerwater en een stukje soldeer er voor en er achter.



Beetje stoken en vloeien en vast. Pas op voor de dunne staven.



Dan de vierkante plaat in het "blok" solderen. En daarna hierin het draadeind vastsolderen, veel soldeer hier gebruiken.



Tot zover deze keer. We zijn nog niet helemaal klaar. De volgende keer de afsluiting. Wim


 

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #50 Gepost op: 06 januari 2018, 23:55:26 »
Hallo,
Ik wil vandaag het samenbouwverslag nog afmaken. Eigenlijk is er niet zoveel meer te laten zien. Wel te doen.
Nog een paar dingen. Het schoonmaken en het bijwerken met de vijl. De vijlen liggen al klaar. En spuiten.



Maar eerst moeten de diagonalen halverwege de poten van de mast nog op hun plek vastgezet worden.
Daarvoor is het handig eerst de totale mast in het bovenaanzicht te controleren op het eventueel nog verdraaid zitten van de mast delen.
Is dat zo, dan eerst de desbetreffende poot voorzichtig tornen tot hij goed zit.



Daarna de diagonaal vast zetten met soldeer.



Zo, en dan is het nu tijd voor het schoonmaken, de soldeerbulten vlakvijlen, stekels van de isolators wegvijlen, ontvetten, gronden en spuiten.

En dan kan nu de discussie losbarsten over de kleur welke de masten moeten krijgen.

Ik ben ooit begonnen met aluminiumkleur, omdat wel ingelichte personen mij verzekerd hadden dat het deze kleur moest zijn. Het kan best dat bij de eerste plaatsingen deze kleur er op heeft gezeten, maar als je de foto's ziet van de masten, bijna aan het eind van hun bestaan, kan je bijna niet anders concluderen dan dat ze donker en vuil waren.
Kijk maar eens naar een Bosman molen. Aan het begin van zijn leven mooi gegalvaniseerd. De oude molens zijn vuil, zwart en gecorrodeerd.

Dit was het samenbouwverslag. Vragen, stel ze mij. Wim

Naschrift.
Het is behoorlijk wat werk, het bouwen. Ongeveer een anderhalf a twee uur per mast. Maar je doet het met plezier uit liefde voor de oude dingen van vroeger. Nostalgie dus.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #51 Gepost op: 07 januari 2018, 01:17:43 »
Wat was nou eigenlijk de afstand hart op hart van de bovenste isolatoren voor de hangdraad, dit in verband met de afstand h-h van de sporen?

Stephan.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #52 Gepost op: 08 januari 2018, 11:47:43 »
Hallo,
Bij deze bovenleidingmasten is dat 50mm.
De standaard h.o.h. afstand van de hangdraadstoelen in de insteekgleuven is een een compromis.
Volgens de NEM-112 is dubbelspoor bij deze spoorafstand berijdbaar met maximale wagon lengte van 278mm voor bogen met R van 700mm.
Je kan natuurlijk de afstand van de stoelen aanpassen door ze op een andere afstand aan te brengen op de bovenbalk.
Mvrgr. Wim

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #53 Gepost op: 27 januari 2018, 16:40:56 »
Hallo.
De renovatie van de bovenleidingmasten-module voor de beurs is eindelijk voltooid, dus ga ik weer snel verder met de mastschakelaars (van ander draadje).

Maar eerst heb ik tussendoor met een oude bovenleidingportaal, waarvan ik per ongeluk een vakwerkpoot had verminkt, wat aan het experimenteren gegaan. Zie het resultaat:



Een bekende variant op het thema vakwerk bovenleidingmasten.
Net onder het oksel van het bestaande vakwerk de staven afgeknipt. Ook bovenin
Daarbij is een H-balk profiel van 2,5x2,5 mm doorsnede lengte 80mm toegevoegd.
Op het bestaande voetstuk een klein snippertje 0.3 mm plaat van 4 x 4 mm gelegd, en dan op elkaar gesoldeerd.

Weer eens wat anders.
Ook wel handig als je te weinig ruimte hebt voor een derde spoor, naast de 2 onder de bovenleiding, vanwege het "buikje" van de normale vakwerkpoot.

Wim   


Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #54 Gepost op: 06 mei 2018, 22:01:33 »

Vanmiddag heb ik de eerste van mijn kortgeleden door Wim toegezonden masten in elkaar gevouwen en gesoldeerd. Het buigen ging soepel en snel en daarna bleef het mooi op zijn plaats zitten om vast te solderen.

Omdat ik nu geen gestrekt draad van 0,4mm in huis heb moeten de isolatoren op de bovenbalk en de rijdraad uitleggers nog ff wachten. Het gaat nu in een sodabad en morgen de primer. De nu nog ontbrekende delen zet ik achteraf wel vast met lijm. Hoe de eigenlijke kleur gaat worden weet ik nu nog niet. Ik ken ze nog goed in het groen, maar of dat in 1954 al zo was....






Groeten Richard
Groeten,
Richard

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #55 Gepost op: 06 mei 2018, 23:26:07 »
Hier een vakwerkportaal portaal bij Halfweg , waar de rijdraden worden afgespannen.

Opname dateert van 30 augustus 1986, © Gerard van de Weerd

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #56 Gepost op: 07 mei 2018, 10:07:59 »
Dit is wel een vakwerkportaal, maar geen driescharnierspant. Het portaal van Wim is een driescharnierspant. Het vakwerkportaal op de foto en vooral diegene die er verder achter staan zijn de oorspronkelijke bovenleidingportalen die zijn geplaatst tussen A'dam via Haarlem naar R'dam toen men in de jaren '20 begon met de elektrificatie voor de blokkendozen. Die portalen zijn in het verleden wel eens gepland door MK modelbouw.

De portalen van Wim vond je door heel Nederland, maar ik weet dat die stonden tussen R'dam en Hoek van Holland en tussen R'dam en Dordrecht.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #57 Gepost op: 07 mei 2018, 10:21:47 »
De portalen achter het afspanportaal zijn "vlinderportalen".
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1079
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #58 Gepost op: 07 mei 2018, 11:55:31 »
De portalen van Wim vond je door heel Nederland, maar ik weet dat die stonden tussen R'dam en Hoek van Holland en tussen R'dam en Dordrecht.

Woordje "niet" weggevallen?  ;)

De driescharnierportalen waren in ieder geval ook te vinden tussen Haarlem en Zandvoort.
Bij de latere elektrificatie van het middennet werden al DIN-portalen gebruikt, er zijn in ieder geval mooie foto's van Oosterbeek uit de jaren dertig te vinden met een nog gloednieuwe mat '36, met DIN-masten. Op de lijnen die eerder in Noord-Holland werden geëlektrificeerd werden andere bovenleidingmasten gebruikt (waaronder de vlinderportalen), ik heb wel eens gelezen dat dat was in verband met de slechte bodemgesteldheid?

(filmpje met beelden uit 1931: https://www.openbeelden.nl/media/129184/Elektrificatie_Amsterdam_Alkmaar.tl)

Dus dat zou het gebruikt van driescharniermasten plaatsen in de elektrificatieperiode 1934-1935.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrificatie_van_spoorlijnen_in_Nederland
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2018, 11:58:17 door Quinzeedied »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #59 Gepost op: 07 mei 2018, 12:04:29 »
Hier een vakwerkportaal portaal bij Halfweg , waar de rijdraden worden afgespannen.

Opname dateert van 30 augustus 1986, © Gerard van de Weerd
Deze masten werden als afspanmast volgens mij ook gebruikt icm driescharnier-portalen.
Groeten,
Richard