Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 03:13:15
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door PeterV
Vandaag om 01:27:28
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
Vandaag om 00:24:14
Tortoise wisselmotor niet met Littfinsky M-DEC-DC aan te sturen? door piet kleve
Vandaag om 00:00:09
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Hans van de Burgt
27 mei 2020, 23:55:56
Doornvliet door cor_b
27 mei 2020, 23:31:04
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Peter Kleton
27 mei 2020, 23:09:34
Trix Express lok maakt piepend geluid en hapert, suggesties? door Menno
27 mei 2020, 23:08:45
Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen. door Marc tramt
27 mei 2020, 23:05:51
Heen, En en Weer door Menno
27 mei 2020, 23:05:32
Projekt 083-338 door Noordernet
27 mei 2020, 22:54:18
Buitenlust door Rob E.
27 mei 2020, 22:53:09
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
27 mei 2020, 22:49:08
NTM goederenwagens in Spoor-0 door RutgerSHM
27 mei 2020, 22:42:45
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door St00mboy
27 mei 2020, 22:36:23
Roco z21 verbinden met 10764 werkt niet! door St00mboy
27 mei 2020, 22:35:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
27 mei 2020, 22:29:12
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door Nijboer
27 mei 2020, 22:26:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
27 mei 2020, 22:08:32
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door wob
27 mei 2020, 22:08:03
Groterdamse projecten door Tulpendaal
27 mei 2020, 22:02:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 mei 2020, 21:53:32
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door phdirk
27 mei 2020, 21:49:14
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
27 mei 2020, 21:38:36
Spoor III in Nederland gebruikt? door Klaas Zondervan
27 mei 2020, 21:33:47
Welke perronbreedte voor Roco line door mtr
27 mei 2020, 21:31:40
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door g-j
27 mei 2020, 21:19:06
Digikeijs DR4018: Seinen aansturen door Belgaboy
27 mei 2020, 20:56:25
Raadplaatje door Daan Neijenhuis
27 mei 2020, 20:54:29
Testbaantje in een koffer, h0f door minibart
27 mei 2020, 20:45:58
  

Auteur Topic: De NS bovenleidings-draadspanner  (gelezen 27584 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #15 Gepost op: 09 december 2011, 12:03:10 »
Hallo Wim, over welk setje heb je het hier?
We nemen jouw werk graag op in de encyclopedie als aanvulling op E09.03.02 - Afspaninrichtingen in DIN en DLO
Grzz,
Hans
Hallo,
Deze draadspanner is die je bij de NS o.a. op DIN H-balk bovenleidingsmasten en losse kolommen aan kunt treffen.

Voor alle duidelijkheid: de kolom op mijn foto zit dus niet bij het bouwsetje.
Het setje bestaat uit delen die je rond een (bestaande) H-balk bovenleidingsmast kunt klemmen.

De gewichtgeleiding, die op het plaatje idd. een beetje hoog zit, is naar beneden en naar boven te schuiven en vast te zetten waar je wil.

Deze draadspanner is slechts bedoeld ter aanvulling en verfraaing van een Nederlandse bovenleiding. Niet functioneel.
Het is niet eenvoudig het geheel in deze samenstelling werkend te krijgen, maar niets is onmogelijk.
Gr. Wim M
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2015, 11:59:42 door WimM. Reden: beter leesbaar »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4362
    • Medway Valley Line
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #16 Gepost op: 09 december 2011, 12:28:15 »
Hallo Wim,

Ik bedoelde meer... heb je het wieltje e.d. zelf gemaakt of is het een setje dat je ergens kunt kopen.
So wie so zou ik de foto graag willen gebruiken in onze encyclopedie.

Grzz,

Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #17 Gepost op: 09 december 2011, 13:08:50 »
Nou, nou, wat een gelul allemaal, een afgespannen hangdraad met 2 ton??? Mwa moet kunnen. nou gaan we: Hevelaar, afspanning van de rijdraad, jawel rijdraad. Rolafspanning ook rijdraad. Wielafspanning, rijdraad en draagkabel. Wielafspanning heb je diverse type's in met drukschoor en zwevend. Gasafspanner, rijdraad en draagkabel. Tensorex, rijdraad en draagkabel. En zeg nou nooit meer dat een hangdraad, dat is de verbinding tussen draagkabel en de rijdraad afgespannen is. Dat heb ik van mijn lang zal zijn leven nog nooit gezien. En ik zit al 28 jaar in die rotzooi.

Gr Hans

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #18 Gepost op: 10 december 2011, 21:09:56 »
Nou, nou, wat een gelul allemaal, een afgespannen hangdraad met 2 ton??? Mwa moet kunnen. nou gaan we: Hevelaar, afspanning van de rijdraad, jawel rijdraad. Rolafspanning ook rijdraad. Wielafspanning, rijdraad en draagkabel. Wielafspanning heb je diverse type's in met drukschoor en zwevend. Gasafspanner, rijdraad en draagkabel. Tensorex, rijdraad en draagkabel. En zeg nou nooit meer dat een hangdraad, dat is de verbinding tussen draagkabel en de rijdraad afgespannen is. Dat heb ik van mijn lang zal zijn leven nog nooit gezien. En ik zit al 28 jaar in die rotzooi.

Gr Hans

Het is natuurlijk heel makkelijk om commentaar te leveren en natuurlijk is de bovenste draad de draagkabel en niet zoals ik stelde een hangdraadje. Daarvoor excuses. Wel ben ik van mening dat er dan duidelijk gemaakt moet worden hoe het er wel uitziet. Als je al 28 jaar met die handel werkt moet je er toch ook tekeningen van hebben.
Het is nadrukkelijk niet mijn bedoeling om wie dan ook op de tenen te gaan staan. De bijgevoegde tekening komt uit de in 1983 vervallen Verzameling van Voorschriften voor de Krachtvoertuigendienst, kortweg VVK.

Met vriendelijke groet, Fred.


ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1505
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #19 Gepost op: 10 december 2011, 21:32:58 »
Hallo Wim, over welk setje heb je het hier?
We nemen jouw werk graag op in de encyclopedie als aanvulling op E09.03.02 - Afspaninrichtingen in DIN en DLO

Grzz,

Hans

Hans , dit setje is ontworpen en te koop bij Wim Mesu zelf (Kijk maar naar de plaats van het draadje : Van en Voor Gebruikers)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #20 Gepost op: 10 december 2011, 21:34:31 »
Hallo,
Hans van de Burgt: ik heb het setje natuurlijk zelf uitgedacht en uit gebracht.
Hartelijk dank voor de tekening Fred.
Ik wou met deze topic wat meer bekendheid geven aan het bestaan van het opsmuksetje voor de Nederlandse bovenleidingsbouw.
Het setje is al weer enige tijd geleden uitgebracht, maar het is denk ik niet allemaal duidelijk wat ik in de zak stop.
Daarom hierbij nog maar wat plaatjes en uitleg.

Het gaat dus om wat hulpmiddelen die ik in een plaatje laat etsen en een samenbouwtekeningetje (vergrootbaar).
 

Zoals je kunt zien zitten er 2 spanners in één plaatje. Er zitten geen masten en geen draad bij het setje. Dit staat ook op de tekening, leesbaar, als je hem aanklikt.
De delen worden aan de bovenleidingsmast aangebracht door de beslagen rond de mast te vouwen en daarna met solderen of lijmen vast te zetten. Je kunt  de hoogte zelf bepalen, de tekening is slecht een voorbeeld of suggestie.
Het idee is dat je de spanners op een bestaande bovenleidingmast aanbrengt.
M vr gr Wim M
« Laatst bewerkt op: 04 december 2018, 18:46:50 door WimM »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #21 Gepost op: 10 december 2011, 22:33:56 »
Er is iets vreemds aan de hand met foto van de bouwinstructie, hierboven, bij het aanklikken.
Daarom hier nog een keer en nu beter (hoop ik). Mvrgr. Wim Mesu




Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #22 Gepost op: 10 december 2011, 22:49:30 »
Ik herken het probleem ;D Je hebt de link naar de eerste foto gebruikt voor de tweede foto, en je hebt alleen het adres voor de foto zelf, maar niet de link aangepast ;)

Het setje ziet er overgens mooi uit (y)

mvg,
Rick

cor_b

  • Offline Offline
  • Berichten: 1684
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #23 Gepost op: 11 december 2011, 11:20:30 »
Heb er zelf al 4 van die setjes verwerkt in mijn baanplan Doornvliet  bij de betonnen portalen die ook in het oosten van het land voorkomen o.a Ijssel /Twente lijn voorkomen.

Cor

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #24 Gepost op: 11 december 2011, 19:09:57 »
Beste Fred, het is ook NIET mijn bedoeling om iemand op de tenen te trappen. Er staat genoeg over geschreven in de encyclopedie op deze site. Dus waarom dan tekeningen toevoegen als ze al beschikbaar zijn?

Gr Hans

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4362
    • Medway Valley Line
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #25 Gepost op: 11 december 2011, 19:29:01 »
@Hans,

Voldoende beschreven in de ency? Dat is maar betrekkelijk. Jij bent klaarblijkelijk een kenner. Zou je wat beschrijvingen en (eigen?) foto's kunnen/willen sturen van de verschillende typen afspanners. Bij voorbaat dank,

Grzz,

Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #26 Gepost op: 17 mei 2012, 14:41:34 »
Hier nog een klassieker met afspanning op zowel rijdraad als draagkabel:


mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 678
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #27 Gepost op: 17 mei 2012, 19:12:00 »
Hallo,

De bovenstaande foto is het zogenaamde beweegbare systeem.
Daar zijn zowel draagkabel als rijdraad afgespannen dmv beweegbare afspanning.

Als alleen de rijdraad is afgespannen, dan praten we over het vaste systeem.
In dat systeem is de draagkabel vast afgespannen aan de mast.

Beweegbare systeem is bijvoorbeeld schiphol, hanze en flevolijn, de betuwe, hsl en boxtel-Eindhoven
( enkele mast over het algemeen).
Vaste systeem, in rest van het land, met portalen en emplacementen.

Met beweegbare systeem kun je een met hogere snelheid onder de draad rijden.
Kijk maar naar Hanzelijn(200km/h) en HSL.
Misschien zo weer iets duidelijker.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #28 Gepost op: 04 december 2018, 18:46:14 »
Hallo,
Sinds 2010 al heb ik een bouwsetje van bovenleidingdraadspanner in mijn leveringspakket.
Voor degenen die me geregeld volgen of in Houten wel eens komen bekijken is het wel bekend.
Maar het werd me duidelijk dat niet iedereen het weet. Daarom hier bij wat nieuwe aandacht voor dit aankledings onderdeel.



Het gaat dus om een etsplaat met onderdelen om daarmee een draadspanner uit te beelden aan bestaande bovenleidingmast.
Ik heb dit setje zelf verzonnen en uitgebracht. En niet ergens gepikt of "geleend". Om onnodige vragen hierover te voorkomen.
Ook zijn de spanners het niet functioneel.

Hieronder een foto van de etsplaat, met daarin 2 spanners en contra gewichtsblokken. Daaronder de bijgevoegde samenbouwtekening.

 

Het nodige draad is niet inbegrepen in het bouwset, omdat de meesten van ons dat toch al in huis hebben.

Deze draadspannerset is ook vermeld in de BeNeLuxSpoor encyclopedie: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Afspaninrichtingen_in_DIN_en_DLO

Groet,
Wim
« Laatst bewerkt op: 04 december 2018, 22:30:15 door WimM. Reden: aangevuld »