BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Van en voor gebruikers => Wim Mesu => Topic gestart door: WimM op 22 april 2012, 00:38:13

Titel: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 22 april 2012, 00:38:13
Hallo,
Hierbij de start van een nieuwe topic over de vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho.
Dit om wat meer aandacht te schenken aan de bouwsets, die hiervan al weer geruime tijd op de markt zijn.
En om eindelijk eens een poging te wagen een geillustreerde bouwbeschrijving  t.z.t. te geven, hoe die bouwsets in elkaar kunnen worden gezet.

Waar heb ik het over. Eerst wat plaatjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0022_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0022_6.jpg)

De etsplaat met de delen voor 3 bovenleidingsmasten en voor een NS-draadspanner. 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0040_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0040_4.jpg)

En dan nog een detailfoto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0041_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0041_1.jpg)

De NS-draadspanner zit er als extra bij, voor loze ruimtevulling.
Overigens draadspanners, is me verteld, hingen nooit aan vakwerkmasten. Daarvoor werden altijd H-balk-portalen tussen geplaatst.
Tot zover de intro over de vakwerk-portalen.
Wordt vervolgd. WM.

Titel: Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 27 april 2012, 12:18:03
En toen was het even stil.
Want ik kreeg een mailtje van iemand die een artikel aan het voor bereiden is voor een landelijk bekend modelspoorblad,
ook wel bekend met de letters R.H.. Ik wil niet het gras voor zijn voeten maaien.
Het is nog in de maak, dus nog even geduld a.u.b..
Kan ik later altijd mijn manier van werken nog weergeven, indien nodig of aanvullend.
Dus effe geduld....W.M.

Titel: Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: tinus op 27 april 2012, 16:57:41
De RH leest toch geen hond? ;D

Tinus.
Titel: Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: nscargo2008 op 27 april 2012, 17:32:27
ik ook niet , dus van mij mag je best hier een verslag maken , denk niet dat RH iets daarover te zeggen heeft ,of wel ?? ;)

groet stefan ;)
Titel: Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Tomasso op 27 april 2012, 17:36:13
Ik lees Railhobby. En ik snap het wel als iemand een artikel aan het voorbereiden is. Dus ;D
Titel: Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Ivo tB op 27 april 2012, 17:55:00
Ach, ik heb ook al eens een duit in het zakje gedaan:

klik hier maar (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,30342.0.html)

Ze zijn mooi die masten van Wim, in het echt meestal te bewonderen in Houten.

Sobat laat elders zien hoe hij ze maakt.

mvg,
Ivo
Titel: Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: GerardvV op 27 april 2012, 19:51:32
En ook lang in te zetten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/751213_33_34a_Sprinters_uit_cabine_Schiedam_West.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/751213_33_34a_Sprinters_uit_cabine_Schiedam_West.jpg)
Sprinters op eerste station Schiedam-Nieuwland.
13 december 1975.
Titel: Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 08 oktober 2012, 12:14:28
Hallo,
Ik geloof dat de artikelserie in de RH over bovenleidingenbouw begonnen is in het Octobernummer, zie hierboven.

Maar dat is niet de reden voor dit berichtje.
Ik krijg wel eens vragen (aan de stand in H.) waar ik de zelfgemaakte rijdraad van gemaakt heb. Ik bezig n.l. een dubbele rijdraad.
Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van (gestrekt) verenstaaldraad van 0.3mm diameter. Dat had ik heel lang geleden al eens ingekocht in een bundeltje van 10 stuks van 1mtr lang, met de gedachte; dat kan nog wel eens van pas komen.

Het is staal en kan dus wel gaan roesten t.pv. het solderen. Dat ging ik tegen met schoonpoetsen en wat olie. En dat blijft goed in de loop der jaren.
Waar ik het verenstaaldraad gekocht heb is het niet meer in voorraad, kopen ze ook niet meer in.
Een alternatief is misschien 0.3mm Nieuwzilverdraad in gestrekte lengtes. Ik heb dat o.a. gezien bij Hassler-profile.li (in Liechtenstein dus).
Ook wel een leuk adres voor profielen en bruggenbouw.
Ik zelf heb nog geen ervaring met dit NiSi draad, maar ik ga dat nog wel uit proberen       .
Mvrgr. Wim M
Titel: Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Secr-St-Doorreis op 08 oktober 2012, 12:23:47
Snaar voor een instrument ! Ik heb dat wel eens gekocht in een muziekwinkel, en dat was 0,3 mm verenstaal. Als je het te fanatiek buigt, breekt het bij ca 90 graden, dus: veilgheidsbril op! Welke toon het is weet ik niet.
Titel: Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Hans Reints op 08 oktober 2012, 13:05:19
De RH leest toch geen hond? ;D

Tinus.

Zijn er toch 16000 honden in nederland ;)
Titel: Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Gouda op 08 oktober 2012, 14:10:45
Als ik in de Bieb kom lees ik hem mits op de titelblad iets intersants staat.

Marc
Titel: Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Bert van Gelder op 08 oktober 2012, 23:34:15
Beste allen,

Dit is Wim's draadje over vakwerkmasten. Vriendelijk verzoek de discussie over het maandblad ergens anders te voeren.  (y)

Met dank, gr,

Bert
Titel: Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 02 november 2012, 12:00:31
Even ter attentie: het is zover.
Het artikel over deze bovenleidingsmasten in het blad, waar ik het in April al over had, zie hierboven, is geloof ik uitgekomen.
Ik zelf heb het nog niet gezien, maar er komen wat vragen binnen.
Ik ben benieuwd. Ik laat je hier mijn reactie weten...
Mvrgr Wim M
Titel: Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Ivo tB op 02 november 2012, 12:05:03
Wim,

Artikel is goed en lovend voor de mast: valt haast vanzelf in elkaar met een heldere bouwbeschrijving.

mvg,
Ivo
Titel: Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: wibi op 02 november 2012, 12:48:59
Mooi, jammer is wel dat de foto,s zo klein zijn.
Titel: Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: RICROO op 02 november 2012, 12:49:30
Komt RH toch weer eens met iets wat wel de moeite waard is om te lezen. Abonnement al opgezegd, kom er niet op terug.


Richard
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 01 maart 2014, 23:10:19
Hallo,
Tijd voor een update in dit draadje.
Bij het bouwset van de bovenleidings-masten heb ik al een tijdje van die vierkante plaatjes. Waar zijn die voor?

Plaatjes zeggen meer dan praatjes...Dus foto's dan.

De messing plaatjes worden gebruikt om de mastvoetvoor steviger tegen de ondergrond te monteren. Met de plaatjes is gemakkelijk een draadeind of schroef in de mastvoet te solderen, waarmee de mastvoet stijf tegen de ondergrond getrokken kan worden i.p.v. het aan geëtste lipje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0020_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0020_7.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0029_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0029_11.jpg)

Het aan-geëtste lipje kan er dus af. Is ook nog realistischer.
Messing draadstangen of schroeven (en moeren) moet je zelf aanschaffen. Afhankelijk van je tafeldikte.

Moet je nog masten in elkaar zetten en heb je de plaatjes niet stuur mij dan ff een berichtje. Groeten Wim M
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Frans van Meerwijk op 02 maart 2014, 00:18:43
Mooie masten!
Ik heb er in Houten al vaker naar staan kijken (net zoals die vlinderportalen voor Asd-Hlm van MK)...[Amsterdam-Haarlem]

Maar ik krijg het voor mijzelf niet zeker: Dat deze vakwerkdingen (twee betekenissen van de kreet!  ;) ) op de Hoekse Lijn kunnen/moeten (en toch ook als je 'luchtspoor' bij Delft of Rotterdam nabootst/) is duidelijk, maar is dit nou ook het type dat tussen Ovn [Overveen] en Zvt [Zandvoort-aan-Zee] in ieder geval jaren lang stond?

(En een beetje off-topic: Die seinbrug die ook ergens voorbij komt lijkt mij ook wel wat...)

Frans

En over de kleur: ik ken de masten op de lijn naar Zandvoort niet ánders dan "NS-Bovenleidingmastengroen"...
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Ivo tB op 02 maart 2014, 10:02:48
Jawel, dit zijn ook de masten op Zandvoort - Overveen. En tussen R'dam en Dordrecht en op de Hoekse lijn en op de omleiding bij de bouw van de A12 op de Hofpleinlijn, etc.

mvg,
Ivo
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Shay-fan op 02 maart 2014, 11:43:00
In de vijftiger en zestiger jaren stonden deze masten ook op de Zaanlijn in ieder geval tussen Amsterdam en Uitgeest

Gerard
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 03 juli 2016, 01:25:02
Hallo

Ik had het weer.
Ik heb gisteren in Houten iemand een plaat met 3 messing bovenleiding portalen verkocht en nou vergeet ik weer die dikke onderplaten, voor in de voetstukken, van een paar berichten terug, mee te leveren. Stom stom.... :-[
Ben jij die persoon; geef me dan even een pb tje, dan stuur ik ze alsnog op.

Ik zal ze op de platen plakken. :P

Wim Mesu
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 30 december 2017, 23:53:23
Hallo,

Zo op het einde van het jaar ga ik een oude toezegging invullen (hoef ik deze niet meer op de lijst van goede voornemens te zetten). De toezegging van het plaatsen van een bouwverslag van de samenbouw van de bovenleidingmasten.

De module, die ik altijd meeneem naar Houten, is al menig maal geplet door erg enthousiaste stand bezoekers.
Elke keer werden masten uit hun schier onmogelijke positie weer omhoog getrokken, maar op den duur is de standvastigheid van de masten niet overtuigend meer. Wat tot afkeur door potentiële klanten leidde.

En ik maar iedere keer vertellen hoeveel rugtassen er al niet opgevallen zijn en hoeveel jaspanden er al tegen aan geklapt zijn. Kijk eens hoe mooi het toch weer recht op staat, ondanks alles. Wat een kwaliteit.
Niks. Afkeur!!!  >:(

Dus ben ik maar aan de slag gegaan om nieuwe bovenleidingmasten te bouwen voor de module (en weh degene, die ze nou weer plet.....)
Ik heb bij het maken van de nieuwe masten foto's gemaakt van alle stappen. Het zijn er nogal wat.
Maar plaatjes zeggen meer dan duizend woorden, dus vooruit met de geit (sik).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1470_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1470_3410x2557.jpg)

Zo ziet de mast er uit als je de plaat uit de ets fret heb geknipt.
Als je goed kijkt zie je aan één kant van de plaat overal buiggroefjes zitten. Kijk dan!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1473_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1473_3410x2557.jpg)

Dat is aan de kant die de binnenkant van de mast gaat worden. Deze kant gaan we op met het buigen.
Ik maak gebruik van een kleine platte bek tang zonder tanden en mij vingertoppen.
Omdat niet alle buiglijnen dóór lopen aan de bovenkant van mast, kun je geen buigbankje gebruiken.
Daarom doe ik het met de tang en mijn vingers, stapje voor stapje. Het gaat redelijk snel en ik verlies ook geen tijd met het instellen van buiggereedschap.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1500_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1500_3410x2557.jpg)

Waar te beginnen? Om alle buiggroeven blijvend te kunnen bereiken, is het 't beste om in het midden van een veld te beginnen, zoals op bovenstaande foto te zien is. Ik hou de plaat vast met de platte bek tang en begin het linker (binnenste) deel van de mast, met  de vinger naar boven om te buigen. Niet 90 graden, maar zo'n graad of 30. De plaat veert wel weer terug door de overige delen, maar dat komt wel goed. En zo op naar de volgende positie, zie volgende foto.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1502_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1502_3410x2557.jpg)

Enzovoorts.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1503_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1503_3410x2557.jpg)

Zo begin ik dus. En er volgen nu nog zo'n 250 foto's. Wha.....
Tot de volgende keer.

Wim
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Bahn-AG op 31 december 2017, 00:10:05
Hallo

Die Wim maakt gewoon mooie spullen. ;D

Volgende stap dan extra filigrane bovenleidingsdraad?
Op zich vind ik het altijd een beetje jammer. Heb je mooie portalen en hangt er zo;n dikke waslijn in.

Bart
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 31 december 2017, 01:09:17
Bedankt voor je reactie. Je bedoeld het natuurlijk in het algemeen.

Maar als je nu eens hier kijkt:

https://www.hassler-profile.li/index.php/produkte/draht-rundstangen/neusilber/neusilberdraht-gerollt-m15

Er zijn er nog meer van die leveranciers. Google eens: wire. (het Engelse woord voor draad)
Dan kom je nog meer leveranciers tegen; pianowire bijv..

Na bestellen moet je dan nog wel zelf aan de slag natuurlijk. Zo'n 1.5 uur per stukje van zo'n 35cm bovenleiding, als je al een bouwmal hebt gemaakt.
(Een mal die niet wegbrandt, smelt of vast soldeert en ook niet te veel afkoelt. Ik denk de volgende keer Trespa te gaan gebruiken??)

Dat zijn wat overwegingen van mijn kant. Wim
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Eric B op 31 december 2017, 01:16:44
Doe daar dan eerst wel wat testjes mee Wim, Trespa heeft de nijging om bij (over)verhitting uit elkaar te spatten!
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Forever Rocofan op 31 december 2017, 11:41:05
@Frans van Meerwijk en Ivo tB,

Jullie hebben het over de vakwerkmasten op de Hoekse lijn, maar op het Gedeelte tussen Vlaardingen west en Vlaardingen centrum en ook tussen Vlaardingen centrum en oost hadden de vakwerkportalen aan 1 zijde een rechte mast. Hoe het op de rest van de lijn was weet ik niet meer zo 1 2 3. op Feijenoordse meesters zijn deze afwijkende vakwerkportalen op een aantal foto's te zien; http://www.feijenoordsemeesters.nl/Vlaardingen.htm

Vriendelijke groet Ruud B.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: prutser op 31 december 2017, 13:50:41
Doe daar dan eerst wel wat testjes mee Wim, Trespa heeft de nijging om bij (over)verhitting uit elkaar te spatten!

Hoeft hij niet te doen, ik test dat al bij elke messing kit die ik maak en kan daaruit concluderen dat dat niet gebeurt.
Als ik ooit de beschikking heb over een acetyleenbrander wil ik die er eens een uurtje tegenaan houden, mogelijk dat er dan iets gaat spatten.

Stephan.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: cor_b op 31 december 2017, 14:15:13
Ik heb voor mijn eigen gemaakte rijdraden een soldeermal gemaakt als ondergrond promatec dat is een brand vertragende plaat.

Cor
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Eric B op 31 december 2017, 14:38:14
Ik denk dat bij acetyleen/zuurstof 10 seconden meer dan genoeg is Stephan.
Maar een "gewone" soldeerbrander gaat dus prima maak ik uit jouw reactie op.

Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: 3dbuildr op 01 januari 2018, 12:23:20
De module, die ik altijd meeneem naar Houten, is al menig maal geplet door erg enthousiaste stand bezoekers.
Elke keer werden masten uit hun schier onmogelijke positie weer omhoog getrokken, maar op den duur is de standvastigheid van de masten niet overtuigend meer. Wat tot afkeur door potentiële klanten leidde.

Wim.

ik heb al een aantal keren in Houten bij je stand gestaan en het (bijna) mis zien gaan. Je zou ook een "stolp" over je module heen kunnen zetten soortgelijk als ik over mijn eigen (toegegeven N-schaal) module heb gezet, dan blijft alles heel en stofvrij!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5318_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5318_3.jpg)

Bij https://www.showvitrines.nl/Webwinkel-Category-9254259/Enkelvakvitrine%20op%20maat%20op%20aanvraag.html (https://www.showvitrines.nl/Webwinkel-Category-9254259/Enkelvakvitrine%20op%20maat%20op%20aanvraag.html) kun je zo'n stolp helemaal op maat laten maken (en nee ik heb geen aandelen in deze webwinkel  ;)).

Erg mooie masten!!

Fred
 
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Krazy Dre op 01 januari 2018, 15:06:28
Dat ziet er goed uit (y)
Mooi hoor
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Hans Reints op 01 januari 2018, 15:20:20
Ook dit draadje De Hoekse Lijn nader bekeken (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73585.0.html), welke te vinden is in mijn blog (Sobat Kras) ,zal je veel antwoorden vinden over deze portalen die langs de Hoekselijn stonden.


@Frans van Meerwijk en Ivo tB,

Jullie hebben het over de vakwerkmasten op de Hoekse lijn, maar op het Gedeelte tussen Vlaardingen west en Vlaardingen centrum en ook tussen Vlaardingen centrum en oost hadden de vakwerkportalen aan 1 zijde een rechte mast. Hoe het op de rest van de lijn was weet ik niet meer zo 1 2 3. op Feijenoordse meesters zijn deze afwijkende vakwerkportalen op een aantal foto's te zien; http://www.feijenoordsemeesters.nl/Vlaardingen.htm

Vriendelijke groet Ruud B.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 02 januari 2018, 02:58:28
Hallo,

Bedankt voor je reacties.
Dunne draad voor een bovenleiding, 0.3mm dik, doe je natuurlijk niet met een brander. Anders zie je even een vonk en weg is tie...de draad.
Ik doe het met een soldeerpistool. Dit in verband met het materiaal van de soldeermal.
De module is voor Houten, dus een vitrine erover, is weer extra gesleep. Liever niet.

Verder met "bouwbeschrijving". Ik was begonnen met buigen en daar ga ik verder mee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1505_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1505_3410x2557.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1508_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1508_3410x2557.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1511_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1511_3410x2557.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1513_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1513_3410x2557.jpg)

Het linker deel duw ik bij elk stapje een eindje verder om met de vingers. Todat dat het ongeveer haaks om staat.
Als nog niet helemaal haaks is kun de bovenstaande reeks handelingen nog een keer herhalen.

Hoe nu verder?
Ik begin nu weer met hetzelfde vlak, wat we zojuist omgezet hebben en weer onderaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1539_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1539_3410x2557.jpg)

Nu dus aan de andere kant van de zigzag-staven. Daar begin ik weer stapje voor stapje m.b.v. de bektang om te zetten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1544_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1544_3410x2557.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1546_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1546_3410x2557.jpg) 

Enzovoorts, enzovoorts, totdat je weer helemaal "boven" ben. Gelijkmatig werken anders ontstaan er ongelijkmatigheden of kwispels.
Je zou hier wel een buiggereedschap kunnen gebruiken, als je er één hebt die er in past in de mastvorm.
Ik ga er van uit dat iemand het zonder die dingen ook moet kunnen samenbouwen, dus met de platte bektang. 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1552_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1552_3410x2557.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1553_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1553_3410x2557.jpg)

Je ziet de mast vorm krijgen.
Wordt vervolgd. Wim

Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Peter Spruit op 02 januari 2018, 12:34:36
Hallo Wim,

Is er een bepaalde reden waarom je geen etch part bender gebruikt om de lange lengtes in 1 maal gelijkmatig en zonder risico van vervormen om te buigen ?
Werkt toch makkelijker dan ipv stukje met stukje met een tangetje te werken ?

Mvg
Peter
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Gert Arkema op 02 januari 2018, 15:25:12
even teruglezen:

.......
Ik maak gebruik van een kleine platte bek tang zonder tanden en mij vingertoppen.
Omdat niet alle buiglijnen dóór lopen aan de bovenkant van mast, kun je geen buigbankje gebruiken.
Daarom doe ik het met de tang en mijn vingers, stapje voor stapje. Het gaat redelijk snel en ik verlies ook geen tijd met het instellen van buiggereedschap.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 02 januari 2018, 16:56:35
Waarom? Daarom?
Ik wil voorkomen dat een eventuele klant denkt: Ik kan die portaal bouwsetten niet kopen, want ik heb dat gereedschap niet.

Het gaat in dit deel van het draadje erom: Hoe pak ik het bouwen aan. Waar begin ik met buigen?
Het gaat hier niet over buiggereedschap. (Als je wat leuks of handigs heb, o.k. Ik ken dat ding trouwens niet. Laat zien)

Het buigen gaat snel, binnen seconden, de buiggroeven zijn zo uitgelegd dat ze bijna werken als scharnieren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1567_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1567_3410x2557.jpg)

De vlakken vallen zo in elkaar. Zonder al dat gedoe van instellen buiggereedschap, klemmen, fout, niet zuiver, overnieuw...anders verpest je de ets.
En de holte in de mast is maar 5 á 6mm.

Ik ga nu weer verder waar ik gebleven was.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1569_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1569_3410x2557.jpg)

Hoe is de stand van zaken nu? Zie de foto hieronder. (de tang hieronder is nu alleen maar om vast te houden)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1559_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1559_3410x2557.jpg)

Alleen de buitenvlakken van de poot van de mast moeten nu nog omgezet worden. Zie hier onder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1583_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1583_3410x2557.jpg)

Onderaan beginnen. Pak de doorgaande strip met uitstekers en buig die om. Steeds verder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1585_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1585_3410x2557.jpg)

Steeds verder tot dat ie haaks op de verbindingsstrippen staat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1586_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1586_3410x2557.jpg)

Dan dit gehele vlak ombuigen tot de onderkant van de mast een gesloten geheel vormt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1589_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1589_3410x2557.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1590_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1590_3410x2557.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1591_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1591_3410x2557.jpg)

Dan de verbindingspunten zeer zuiver bij elkaar buigen, op zo'n danige manier dat ze zonder druk van buiten af bij elkaar blijven staan. Dus soms wat doorbuigen en dan terug laten veren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1594_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1594_3410x2557.jpg)

En de eerste 2 soldeerverbindingen. Laat de meest rechtse verbinding nog los tot de staven van het bovenliggende vlak ook bij gebogen zijn. Dat voorkomt het weg knallen als je het weer warm maakt voor solderen van de staven van het bovenvlak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1596_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1596_3410x2557.jpg)

Over naar het volgende buitenvlak van de mast, hoger op. Daar dezelfde handelingen weer. Eerst de buitenstrip weer omzetten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1601_3410x2557_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1601_3410x2557_2.jpg)

Als de strip omgezet is, het gehele vlak ombuigen tot de aansluitpunten tegen elkaar vallen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1606_3410x2557_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1606_3410x2557_2.jpg)

Goed uitlijnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1608_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1608_3410x2557.jpg)

En vast solderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1612_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1612_3410x2557.jpg)

Wordt vervolgd. Wim
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Modellbahnwagen op 02 januari 2018, 19:02:51
Prachtige portalen! Jammer dat ze nooit op de oostelijke Betuwelijn hebben gestaan, maar hm nu ik dit zo zie wil ik er eigenlijk toch wel een paar bestellen voor een soort (klein) zijprojectje van 2 of 3 modules. Vraag me wel af hoe met draag/hangkabel en rijdraad te doen.

Groeten
Richard
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Frans8800 op 02 januari 2018, 23:50:42
Prachtige portalen, bijzonder leuk om dat in model te zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/112024-030_recht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/112024-030_recht.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/112024-036.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/112024-036.jpg)
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 03 januari 2018, 17:19:18
Bedankt voor je reacties.
Richard: Van de hang en rijdraden maak ik complete sectiestukken van de gewenste lengte van mast tot mast. Die lijm ik dan op de masten vast.
Frans: Leuke foto's.

Verder met de bouwerij.
Het kost meer tijd om het uit te leggen, dan om het te doen. Het gaat behoorlijk snel.
De onderste twee stukken van een poot zitten in elkaar. De diagonaal halverwege in de mast laat ik nog even los.
Eerst controleer ik of de doorsnee van de mast een beetje rechthoekig is. Anders zo maken door voorzichtig om te duwen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1624_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1624_3410x2557.jpg)

Wat ook nog moet gebeuren is het vastzetten van de verbindingsstaaf tussen de vakwerkstaven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1614_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1614_3410x2557.jpg)

Ombuigen en vastsolderen aan de staaf aan de andere kant van de mast. Nu is de mast ook beter bestand tegen vastpakken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1619_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1619_3410x2557.jpg)

Na dit gaan we naar boven in de mast. In het volgende mastvlak moet er een kleine knik in het zijvlak worden gebogen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1626_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1626_3410x2557.jpg)

Op de foto hierboven een beetje naar binnen. Aan de andere kant van het vlak, hieronder, dezelfde hoeveelheid terug buigen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1634_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1634_3410x2557.jpg)

Waar ik in het bovenstaande mee bezig ben wordt in de onderstaande schets duidelijk gemaakt. Je kijkt nu op de achterkant van de mast, dus haaks op het spoor, om het zo maar aan te duiden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1636_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1636_3410x2557.jpg)

Omdat de poot van de mast een bepaalde breedte heeft en de bovenkant van het portaal op een dubbele plaatdikte uitkomt moet het vakwerk een beetje omgezet worden. Als dit gedaan is kunnen de "losse" staven op hun plaats gebracht worden. Te beginnen bij de onderste. (foto hieronder)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1641_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1641_3410x2557.jpg)

Omvouwen en dubbel vouwen op de andere staaf.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1646_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1646_3410x2557.jpg)

Daarna open trekken naar het tegenoverliggende knooppunt. Nog niet vastsolderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1648_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1648_3410x2557.jpg)

Eerst de volgende (middelste) staaf. Ongeveer dezelfde handelingen hiermee als hierboven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1650_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1650_3410x2557.jpg)

Eerst de buitenste strip hiervan haaks omzetten. En dan het geheel omvouwen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1653_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1653_3410x2557.jpg)

Vastsolderen de volgende keer. Dus wordt vervolgd.

Wim

 

 
 
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Modellbahnwagen op 03 januari 2018, 17:35:44
Hallo Wim,

Erg fijn dat je complete rijdraadsecties uitbrengt. Maar waarom worden die secties gelijmd aan de masten en niet gesoldeerd? In ieder geval een duidelijke handleiding!

Groeten
Richard
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 03 januari 2018, 23:10:20
Hallo, Misverstand.
Ik heb nergens gezegd dat ik de draadsecties te koop ga aanbieden.
Je bent met één sectie ongeveer 1.5 á 2 uur bezig om ze in elkaar te zetten per sectie van 35 cm.
Mag je (en kun je) lekker zelf doen. Ik kan mijn tijd beter besteden met het uitbrengen van nieuw materieel, waar ik druk mee bezig ben.

Verder met de masten. Goed uitlijnen voor het solderen is wel belangrijk. Nu van de andere kant gezien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1656_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1656_3410x2557.jpg)

Beetje soldeerwater er op en dan met het soldeerpistool of bout een drupje soldeer er in laten lopen. Een vaste hand is hierbij wel een zegen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1658_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1658_3410x2557.jpg)

Nu moet het boveneind van deze staaf nog vast gezet worden nabij de bovenbalk. Maar voordat we dat doen is het handig eerst te kijken of de punt van de top nog een beetje symmetrisch is. Anders een beetje omduwen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1663_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1663_3410x2557.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1664_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1664_3410x2557.jpg)

Het plat genepen eind van de onderste staaf solderen we voor de zekerheid ook vast.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1659_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1659_3410x2557.jpg)

De tussenliggende verbindingstaafje van deze staaf kan nu ook omgezet en vast gesoldeerd worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1660_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1660_3410x2557.jpg)

De bovenste schuine staven komen nu aan de beurt. Weer hetzelfde verhaal, eerst de buitenstrip haaks omzetten. Dan het geheel omvouwen. Het bovenste verbindinkje vast laten, dubbel vouwen, plat knijpen.   

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1670_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1670_3410x2557.jpg)

Goed uitlijnen ook hier weer het devies.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1674_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1674_3410x2557.jpg)

En dan vast solderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1676_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1676_3410x2557.jpg)

Ook de bovenste verbinding van deze staaf onder de bovenbalk van soldeer voorzien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1677_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1677_3410x2557.jpg)

Als we zover zijn kan nu de poot aan de andere kant van de mast gedaan worden op dezelfde manier als hiervoor beschreven. Hoe meer je het gedaan hebt hoe sneller het gaat.
Als je met de andere poot klaar ben, kan de bovenbalk worden aangepakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1682_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1682_3410x2557.jpg)

Daarover de volgende keer meer. Wordt vervolgd.

Wim
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Modellbahnwagen op 04 januari 2018, 13:00:12
Ja misverstandje....das nou jammer, wou net ff 25 rijdraadsecties bij je gaan orderen :angel: maar vraag blijft waarom de draadsecties in de mast gelijmd moet worden ipv solderen
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 05 januari 2018, 02:07:14
Heel simpel. De bovenleidingmasten worden geverfd. De bovenleiding is niet functioneel, kan gewoon ingehaakt worden. Maar dan moet ik na iedere reis naar Houten de boel opgehangen. Lijm dan maar vast. Dan heb je ook geen last van er af vallen als je er een keer tegen aan komt.

Ik ga verder met samenbouw. We waren aangekomen bij de bovenbalk.
Vouw deze zo samen dat deze een H balk vorm. Ik doe het weer stap voor stap met de platte bektang bij de verbindingstukjes.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1684_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1684_3410x2557.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1693_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1693_3410x2557.jpg)

En dan dubbel knijpen. Let op dat beide helften even hoog zitten, anders beiden even hoog drukken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1702_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1702_3410x2557.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1710_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1710_3410x2557.jpg)

Bovenbalk nog niet samen solderen. Eerst de draagkabel-isolatorstoelen monteren, nadat we deze hebben voorbewerkt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1723_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1723_3410x2557.jpg)

Koppen vormen. Eén ring links, één rechts, niet loshalen ombuigen. Dan de poten tornen, zie hieronder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1725_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1725_3410x2557.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1725_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1725_3410x2557.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1730_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1730_3410x2557.jpg)

Onderste: zo ziet het er dan uit, klaar om in te steken in de bovenbalk. Let op dat de stoel in het midden op de bovenbalk komt. Lipjes zitten aan één kant en de uitsparingen ook. Hieronder dus de stoel eerst omdraaien voor insteken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1735_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1735_3410x2557.jpg)

Hierop kan de bovenbalk gesoldeerd worden. Soldeer goed laten doorvloeien. Dit wordt bevorderd door rondom langs de naad soldeervloeistof aan te brengen en zwaartekracht zijn werk te laten doen. Effe de tijd geven. Ook bij de pennen van de stoelen goed op de vulling met soldeer letten. Anders krijg je daar zwakke plekken in de balk. En ook voor het zicht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1741_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1741_3410x2557.jpg)

Volgende keer verder met de isolatoren en de trekpijpen. Groet.

Wim
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Eric B op 05 januari 2018, 07:11:12
Ik heb niets met "waslijnen", ik hou het lekker bij stoom en diesel, maar dit zijn met recht vakwerkportalen Wim  (y)
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: thonis op 05 januari 2018, 09:03:19
Hoi hoi!
Al weer een tijd geleden een paar gebouwd voor een artikel. Ze zijn erg mooi en verrassend stevig als ze eenmaal in elkaar zitten! Deze portalen stonden ook op de lijn naar Zandvoort, naast mijn geboortehuis.
Prachtig model Wim!
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: HAR 67 op 05 januari 2018, 15:55:03
Mooi die foto's tussen Rotterdam lombardijen en Barendrecht beter bekend als Hoordijkerveld.

Zo herkenbaar als je er nu komt totaal veranderd.

Groet Harry
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: NS2408 op 05 januari 2018, 17:29:30
Hoi Wim, klein vraagje, wat voor soldeerbout gebruik je en hoeveel vermogen heb je nodige hiervoor (en wat zwaarder werk). Ik wil een regelbaar stationnetje aanschaffen, dank voor je antwoord, groet NS2408
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 06 januari 2018, 14:54:20
Hallo,
Bedankt de reacties.
Het soldeerwerk op de foto's heb ik met een soldeerpistool gedaan. Het is een oude Weller.
Ik heb wel eens een vraag gehad: Wat is een soldeerpistool? Daarom de foto erbij.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1799_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1799_3410x2557.jpg)

Hoe zwaar hij is weet ik niet. Misschien kan een electroman dat uitrekenen m.b.v. de gegevens die er op staan, 2e foto.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1801_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1801_3410x2557.jpg)

Ik heb dat ding al zo'n 50 jaar. Hij doet het nog steeds goed. Alleen wel eens een soldeerpunt vervangen, want die vreten snel weg. Als er weer een put in de punt zit, dan smeed ik hem net zo lang tot hij weer vol van vorm is. Gewoon koud met een hamer.
Ik vijl er dus niet aan, want dat is extra verlies van koper aan de punt. En dat wil je niet.
De punt kun je, in de loop van de tijd, net zo lang in vorm hameren tot er geen koper genoeg meer is.
Dan moet je er een nieuwe punt opzetten. Worden los verkocht. Duidelijk?
Tussentijds ook de schroeven, waar de punt mee vast zit, vast draaien, want er kan oxide tussen komen en dan doet ie het ook niet goed.

Verder met de bouw in een volgend bericht. Wim
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Eric B op 06 januari 2018, 15:17:07
100VA komt overeen met 100W in dit geval.
Soldeerpistool is in wezen niet meer dan een transformator, die aan zijn secundaire (laagspanningszijde) een flinke stroom door de soldeerstift jaagt, die daardoor snel heet wordt en bij uitschakelen ook weer snel afkoelt.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 06 januari 2018, 16:35:13
Dank je wel Eric.
Verder met de bouw. De isolators van de hangdraden op de bovenligger.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1750_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1750_3410x2557.jpg)

Met de delen van de etsplaat en messing draad rond 0.8mm, 2x L=7mm (zelf toevoegen) zijn de isolators te realiseren. Ringen nog een beetje plat drukken.
Als je isolators van een ander fabricaat wil gebruiken ben je daar vrij in. Bijv kunststof van Sommerfeldt Nr 505, dan pen lijmen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1757_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1757_3410x2557.jpg)

Hier de gesoldeerde uitvoering. Wil je nog meer isolatorstoelen op de bovenbalk plaatsen, voor versterkingsdraden, dan kan dat. Reservedelen genoeg in de etsplaat. Alleen de 2 insteeklippen afknippen en zelf op zijn plaats houden bij het vastsolderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1788_3410x2557_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1788_3410x2557_1.jpg)

Nu komen de trekdraden met de isolators aan de beurt. Hier voor draad rond 0,4mm nemen, links lengte 33mm, rechts lengte 23mm nemen.
Eerst de draden aan de mast solderen, dan de isolators op de draden solderen.
Om isolatorringen te centreren gebruik ik een klein ruimertje. Daarop aandrukken en dan op de trekdraad schuiven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1792_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1792_3410x2557.jpg)

Zelf mooiere isolators samenstellen uit ringen, er zitten er genoeg in de etsplaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1794_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1794_3410x2557.jpg)

Nu nog de fundatiedelen. Hieronder de delen al half samengesteld. Draadeinden M3 zelf aanschaffen: lengte afhankelijk van dikte van ondergrond.
M3 draadeind past met een beetje moeite in het gat in de vierkante plaat. Hoekjes van "blok" alvast solderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1760_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1760_3410x2557.jpg)

Eerst het "blok" rond de mastvoet. Ik vouw één lip om, de andere knip ik een beetje af.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1762_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1762_3410x2557.jpg)

Dan draai ik de mast om en soldeer ik de voet vast. Ik doe dat nu graag met brandertje, terwijl de voetplaten op een vlakke ondergrond staan. Soldeerwater en een stukje soldeer er voor en er achter.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1770_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1770_3410x2557.jpg)

Beetje stoken en vloeien en vast. Pas op voor de dunne staven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1813_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1813_3410x2557.jpg)

Dan de vierkante plaat in het "blok" solderen. En daarna hierin het draadeind vastsolderen, veel soldeer hier gebruiken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1785_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1785_3410x2557.jpg)

Tot zover deze keer. We zijn nog niet helemaal klaar. De volgende keer de afsluiting. Wim


 
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 06 januari 2018, 23:55:26
Hallo,
Ik wil vandaag het samenbouwverslag nog afmaken. Eigenlijk is er niet zoveel meer te laten zien. Wel te doen.
Nog een paar dingen. Het schoonmaken en het bijwerken met de vijl. De vijlen liggen al klaar. En spuiten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1795_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1795_3410x2557.jpg)

Maar eerst moeten de diagonalen halverwege de poten van de mast nog op hun plek vastgezet worden.
Daarvoor is het handig eerst de totale mast in het bovenaanzicht te controleren op het eventueel nog verdraaid zitten van de mast delen.
Is dat zo, dan eerst de desbetreffende poot voorzichtig tornen tot hij goed zit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1804_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1804_3410x2557.jpg)

Daarna de diagonaal vast zetten met soldeer.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1808_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1808_3410x2557.jpg)

Zo, en dan is het nu tijd voor het schoonmaken, de soldeerbulten vlakvijlen, stekels van de isolators wegvijlen, ontvetten, gronden en spuiten.

En dan kan nu de discussie losbarsten over de kleur welke de masten moeten krijgen.

Ik ben ooit begonnen met aluminiumkleur, omdat wel ingelichte personen mij verzekerd hadden dat het deze kleur moest zijn. Het kan best dat bij de eerste plaatsingen deze kleur er op heeft gezeten, maar als je de foto's ziet van de masten, bijna aan het eind van hun bestaan, kan je bijna niet anders concluderen dan dat ze donker en vuil waren.
Kijk maar eens naar een Bosman molen. Aan het begin van zijn leven mooi gegalvaniseerd. De oude molens zijn vuil, zwart en gecorrodeerd.

Dit was het samenbouwverslag. Vragen, stel ze mij. Wim

Naschrift.
Het is behoorlijk wat werk, het bouwen. Ongeveer een anderhalf a twee uur per mast. Maar je doet het met plezier uit liefde voor de oude dingen van vroeger. Nostalgie dus.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: prutser op 07 januari 2018, 01:17:43
Wat was nou eigenlijk de afstand hart op hart van de bovenste isolatoren voor de hangdraad, dit in verband met de afstand h-h van de sporen?

Stephan.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 08 januari 2018, 11:47:43
Hallo,
Bij deze bovenleidingmasten is dat 50mm.
De standaard h.o.h. afstand van de hangdraadstoelen in de insteekgleuven is een een compromis.
Volgens de NEM-112 is dubbelspoor bij deze spoorafstand berijdbaar met maximale wagon lengte van 278mm voor bogen met R van 700mm.
Je kan natuurlijk de afstand van de stoelen aanpassen door ze op een andere afstand aan te brengen op de bovenbalk.
Mvrgr. Wim
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 27 januari 2018, 16:40:56
Hallo.
De renovatie van de bovenleidingmasten-module voor de beurs is eindelijk voltooid, dus ga ik weer snel verder met de mastschakelaars (van ander draadje).

Maar eerst heb ik tussendoor met een oude bovenleidingportaal, waarvan ik per ongeluk een vakwerkpoot had verminkt, wat aan het experimenteren gegaan. Zie het resultaat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1843_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1843_3410x2557.jpg)

Een bekende variant op het thema vakwerk bovenleidingmasten.
Net onder het oksel van het bestaande vakwerk de staven afgeknipt. Ook bovenin
Daarbij is een H-balk profiel van 2,5x2,5 mm doorsnede lengte 80mm toegevoegd.
Op het bestaande voetstuk een klein snippertje 0.3 mm plaat van 4 x 4 mm gelegd, en dan op elkaar gesoldeerd.

Weer eens wat anders.
Ook wel handig als je te weinig ruimte hebt voor een derde spoor, naast de 2 onder de bovenleiding, vanwege het "buikje" van de normale vakwerkpoot.

Wim   

Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Modellbahnwagen op 06 mei 2018, 22:01:33

Vanmiddag heb ik de eerste van mijn kortgeleden door Wim toegezonden masten in elkaar gevouwen en gesoldeerd. Het buigen ging soepel en snel en daarna bleef het mooi op zijn plaats zitten om vast te solderen.

Omdat ik nu geen gestrekt draad van 0,4mm in huis heb moeten de isolatoren op de bovenbalk en de rijdraad uitleggers nog ff wachten. Het gaat nu in een sodabad en morgen de primer. De nu nog ontbrekende delen zet ik achteraf wel vast met lijm. Hoe de eigenlijke kleur gaat worden weet ik nu nog niet. Ik ken ze nog goed in het groen, maar of dat in 1954 al zo was....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180506-172033.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180506-172033.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180506-204553.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180506-204553.jpg)


Groeten Richard
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Weerd op 06 mei 2018, 23:26:07
Hier een vakwerkportaal portaal bij Halfweg , waar de rijdraden worden afgespannen.
(http://www.armsein.nl/fotos/Halfweg-30081986Wrd.png) (http://www.armsein.nl/fotos/Halfweg-30081986Wrd.png)
Opname dateert van 30 augustus 1986, © Gerard van de Weerd
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Ivo tB op 07 mei 2018, 10:07:59
Dit is wel een vakwerkportaal, maar geen driescharnierspant. Het portaal van Wim is een driescharnierspant. Het vakwerkportaal op de foto en vooral diegene die er verder achter staan zijn de oorspronkelijke bovenleidingportalen die zijn geplaatst tussen A'dam via Haarlem naar R'dam toen men in de jaren '20 begon met de elektrificatie voor de blokkendozen. Die portalen zijn in het verleden wel eens gepland door MK modelbouw.

De portalen van Wim vond je door heel Nederland, maar ik weet dat die stonden tussen R'dam en Hoek van Holland en tussen R'dam en Dordrecht.

mvg,
Ivo
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Eric B op 07 mei 2018, 10:21:47
De portalen achter het afspanportaal zijn "vlinderportalen".
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Quinzeedied op 07 mei 2018, 11:55:31
De portalen van Wim vond je door heel Nederland, maar ik weet dat die stonden tussen R'dam en Hoek van Holland en tussen R'dam en Dordrecht.

Woordje "niet" weggevallen?  ;)

De driescharnierportalen waren in ieder geval ook te vinden tussen Haarlem en Zandvoort.
Bij de latere elektrificatie van het middennet werden al DIN-portalen gebruikt, er zijn in ieder geval mooie foto's van Oosterbeek uit de jaren dertig te vinden met een nog gloednieuwe mat '36, met DIN-masten. Op de lijnen die eerder in Noord-Holland werden geëlektrificeerd werden andere bovenleidingmasten gebruikt (waaronder de vlinderportalen), ik heb wel eens gelezen dat dat was in verband met de slechte bodemgesteldheid?

(filmpje met beelden uit 1931: https://www.openbeelden.nl/media/129184/Elektrificatie_Amsterdam_Alkmaar.tl (https://www.openbeelden.nl/media/129184/Elektrificatie_Amsterdam_Alkmaar.tl))

Dus dat zou het gebruikt van driescharniermasten plaatsen in de elektrificatieperiode 1934-1935.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrificatie_van_spoorlijnen_in_Nederland (https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrificatie_van_spoorlijnen_in_Nederland)
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Modellbahnwagen op 07 mei 2018, 12:04:29
Hier een vakwerkportaal portaal bij Halfweg , waar de rijdraden worden afgespannen.
(http://www.armsein.nl/fotos/Halfweg-30081986Wrd.png) (http://www.armsein.nl/fotos/Halfweg-30081986Wrd.png)
Opname dateert van 30 augustus 1986, © Gerard van de Weerd
Deze masten werden als afspanmast volgens mij ook gebruikt icm driescharnier-portalen.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: MOVisser op 07 mei 2018, 14:19:49
De vlinderportalen zijn volgens mij ook 3 scharnierpunts-portalen (MK studio?)
net als de gotische boog ( betonnen portalen) van de lijnen bij Hilversum.


Ronald Visser

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gotische-boog.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gotische-boog.jpg)
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Rondje_HO op 07 mei 2018, 14:55:59
Ik kwam deze toevallig tegen, meer niet :)

https://flic.kr/p/jTbKmx

Lekker groot te klikken.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Modellbahnwagen op 07 mei 2018, 14:58:53
Dat zijn het wel, alleen worden die zo niet genoemd. De enige echte driescharnier-portalen zijn die uit 1934/35, deze dus....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180506-172138.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180506-172138.jpg)
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Modellbahnwagen op 07 mei 2018, 15:00:03
Sorry Martijn, dit was bedoeld voor de post boven jou.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Rondje_HO op 07 mei 2018, 15:06:21
Snap ik  :)
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: MOVisser op 07 mei 2018, 15:39:20
Ik ben een echte techneut en heb veel met Prorail te maken.
Wij noemen ze wel zo binnen onze projecten

Voor zover.

Ronald Visser
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Modellbahnwagen op 07 mei 2018, 16:13:19
ProRail gebruikt dus de puur technische term. Voor ProRail is dat duidelijk omdat op de hoefijzermasten na de andere typen allang uitgestorven zijn en niet relevant meer zijn. Voor liefhebbers van het spoorse verleden is het echter ronduit verwarrend als gelijk drie typen masten als "driescharniermast" wordt aangeduid. Ik houd het liever op:

- Vlinderportaal, portaal uit de jaren 20
- Driescharnierportaal, portaal van 1934/35
- Betonnen boog of hoefijzer, portaal van 1942

Groeten, Richard
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Joran op 19 november 2018, 23:05:16
Beste Wim. Zijn de isolatorbruggen ook los te krijgen? Vind ze erg fraai namelijk. Veel mooier dan die van Sommerfeldt.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 19 november 2018, 23:37:43
Hallo Joran,

Op een etsplaat van de 3-scharn. mast zitten extra isolator bruggen. Meer dan nodig voor de in de etsplaat aanwezige masten.
Aangezien ik een aantal mast gebouwd heb en ik nooit 's wat weggooi moet ik ergens nog wel van die dingen hebben liggen.
Nou is de vraag natuurlijk hoeveel wil je er hebben?
Wil je daarbij ook die samen te stellen isolators hebben?

Zijn er nog meer liefhebbers van die onderdelen, mijn isolatorbruggen? De Sommerfeldt masten zijn best wel veel verkocht.
Dus als er nog meer liefhebbers zijn, is het misschien te overwegen om daarvan een apart etsplaatje uit te brengen.
Vrij simpel te doen. (Alhoewel tijd?????)

Groet
Wim
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Jeroen Water op 20 november 2018, 08:06:15
Is dat ook mogelijk voor de afspaninrichtingen, Wim? Want daar heb ik zeker interesse in.  (y)

Jeroen
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Joran op 20 november 2018, 08:17:48
Hoi Wim,

Dat zou heel mooi zijn! Ik heb er zo'n 25 nodig gok ik  ;D Maar misschien als je ik er een paar heb, dat ik daar al mee uit de voeten kan om zelf iets te maken (als het jou niet lukt om zo'n etsplaat te maken).

En wat Jeroen zegt, zo'n afspaninrichting lijkt me ook wel wat!

Groet,

Joran
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 20 november 2018, 15:50:16
Hallo,
Jeroen en Joran: Ik heb al jaren lang losse afspaninrichtingen op een aparte etsplaat in mijn leveringsprogramma:

Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=40710.msg639346#msg639346

Die kun je dus direct bij me bestellen. (Ik zie dat ik hier te weinig promotie aan heb besteed.  ::) )

Ik kan (bijna) alles laten etsen. Alleen is de vraag: is er vraag naar?
Want alles kost tijd en dat is vreselijk schaars.
En als ik er mee blijf zitten kan ik mijn tijd beter ergens anders aan besteden. Want ideeën om iets te gaan uitwerken om te gaan etsen heb ik zat.
Maar de tijd ontbreekt  >:(

Maar Joran, op één vraag van mij heb ik nog geen antwoord van je gekregen: Wil je die isolators er ook bij? ?

Verder een vraag aan iedereen die meeleest: Is er nog meer belangstelling?

Groet, Wim
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Joran op 20 november 2018, 17:13:59
Ik kan zo 1-2-3 niet vinden wat de afspaninrichting moet kosten (overigens welke kleur groen heb je er op gebruikt?)?

Ja de isolatoren zijn wel fraai hoor! Dus dat zou mooi zijn!

Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 20 november 2018, 19:48:39
Prijzen zal je hier ook niet te vinden. Die mag ik niet vermelden.
Dat gaat altijd via een Pb, een persoonlijk bericht.

Ik ga kijken of ik ze nog heb liggen, die isolatorstoelen met isolators.

Overigens heb ik nog geen één aanmelding voor etsplaatjes van deze onderdelen. Niemand?

Wim

Ps. Kleuren heb ik niet zo bij de hand, Staat in diverse draadjes, dacht ik.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Modellbahnwagen op 20 november 2018, 19:50:33
Voor losse isolator stoelen met isolatoren heb ik zeker belangstelling. Afspaninrichting ook maar die heb ik al vanuit de portaal etsplaat.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Joran op 20 november 2018, 19:53:32
Hoe hoog is die vakwerk mast Wim? Een vriend van me heeft wellicht ook interesse, maar wil even weten hoe de verhoudingen zijn tot de masten die hij aan het bouwen is.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Modellbahnwagen op 20 november 2018, 20:00:16
Ik heet geen Wim maar die mast is 10,5 cm hoog.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Joran op 20 november 2018, 20:40:07
 (y)

En de hoogte van de isolator brug? Gemeten vanaf de bovenbalk?
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Modellbahnwagen op 20 november 2018, 20:52:56
4,5 mm
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Joran op 20 november 2018, 21:14:47
 (y)
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 20 november 2018, 23:38:45
Klopt allemaal.
Wat een service, terwijl ik in de soep stond te roeren.  (y) Ja sorry, ik mot af en toe ook effe ete.

De maat tussen de 2 poten is 118mm. Dat is dus de vrije ruimte tussen deze.
Ook niet een onbelangrijke maat in modelspoorland met de krappe bochten

Wim
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Peter Kleton op 21 november 2018, 10:58:06
 11,8 cm bedoel je zeker?  ???
 Meelezer Peter
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 03 december 2018, 14:14:30
Ja, dat bedoel ik. Verbeterd.

Het loopt nog niet echt storm met de interesse voor de losse isolator stoelen in een apart etsplaatje.
Wacht nog even af.
Wim
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Joran op 04 december 2018, 10:42:23
In vriend van me heeft wel interesse in zo'n 40 stuks, afhankelijk van de prijs.

Ik ben er zelf erg tevreden over. Heb er nu 1 in elkaar zitten en op een enkele mast bevestigd. Als dit klaar is incl. voet en mooi groen kleurtje zal ik eens een foto posten.
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 06 december 2018, 19:35:33
Losse stoelen voor NS bovenleidingmasten van Sommerfeldt.
 
Ik zit er over te denken om een apart etsplaatje uit te brengen met 10 isolatorstoelen erop, met bijbehorende isolators.
Als ik het eenmaal heb komen er denk wel meer klanten op af.
Misschien is het dan handiger om hier voor een nieuw draadje op te starten

Ik heb nog wel een vraag:
Aan de onderzijde van de stoelen zitten flappen die normaal in de bovenbalk van het vakwerk bovenleidingmast steken.
Wat doe je daarmee? Knip je die er af?
Moet ik ze er af laten of gebruik je die juist om ze, na ombuigen, op de Sommerfeldt mast mee vast te zetten?

Dit zijn ze bij een vakwerkmast.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1735_3410x2557_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1735_3410x2557_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1750_3410x2557_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1750_3410x2557_2.jpg)

En daaronder de handeling van de isolators (ook bij een vakwerkmast, waar het nu niet om gaat).

Groeten,
Wim Mesu 
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Joran op 07 december 2018, 09:51:07
Hier mijn eerste enkelspoorsmast, weliswaar nog niet in de verf, maar wel al zo goed als compleet.

Wat ik gedaan heb ik de flapjes afvijlen en de brug solderen op twee stukjes hoekprofiel van 1mmx1mm. De middelste isolator is bij mij van Sommerfeldt. Al met al heel tevreden over hoe dit oogt  (y)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/close-up.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/close-up.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/totaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/totaal.jpg)
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 07 december 2018, 15:15:32
Het oogt zeker heel mooi.  (y)
Het is een zelfbouwmast, als ik het goed heb, hè? Mooi gebouwd.
Dan is het logisch dat je de lipjes er af haalt bij die hoeklijntjes.
Het er af halen doe ik met een heel fijn origami schaartje. Dat werkt snel.

Ik kan me voorstellen dat als je de stoelen op een Sommerfeldt bovenleidingmast wil vast zetten, dat je misschien de lipjes wel gebruiken wil.
Afknippen of vijlen kan dan altijd nog.

Wim Mesu
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Joran op 08 december 2018, 08:16:51
Dank voor het compliment Wim. Het is de eerste keer dat ik iets van messing gefabriekt heb :)

Ik zou de lipjes er inderdaad op laten. Wat je zegt eraf halen kan altijd nog. Wordt het voor mij maar eens tijd om de eerst volgende mast/portaal te gaan plannen  :)
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: spoorzeven op 08 december 2018, 13:48:24
Inderdaad knap gebouwd. Ik vond het oudere type met de lange, gebogen arm ook altijd erg fraai, er zijn er niet veel meer van:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lage-Zwaluwe-Beneluxstellen-3-x.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lage-Zwaluwe-Beneluxstellen-3-x.jpg)

Er staat er ook nog eentje in Utrecht Maliebaan, met nog een extra versteviging (aan het eind van spoor 2, te vinden via Streetview als je op Spoorwegmuseum klikt en door de vele foto's van Martin Meise scrollt).
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 09 mei 2019, 18:29:54
Hallo,

Ik krijg wel eens vragen betreffende de rijdraden, welke aan de vakwerk-bovenleidingsmasten op de show-module in Houten bevestigd zijn: Welke draad heb je gebruikt? Waar kun je dat kopen?

Op de foto een deel van de show-module waar ik het over heb. De rijdraad is dubbel uitgevoerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0022_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0022_6.jpg)

De rijdraad is gemaakt van verenstaal van 0.3mm rond.

Ik weet ook, dank zij een tipgever, een adres waar het te krijgen is: www.metaalwinkel.nl. Dank voor de tip.
Ik heb op hun site gezien dat ze het verkopen op een bundeltje van 100 gram. Dat is ongeveer 45 meter, als ik het goed uitreken. Ik zelf heb het daar nog niet gekocht.

Ik heb ook een 2-tal tekeningen, met de lay-out van de draden 1:1, zoals ik die voor de modules heb gebruikt, op A4 formaat in Pdf beschikbaar,. L rijdraad= 368mm.
Als je belangstelling heb voor de Pdf's, kan ik ze je toesturen. Via gewone mail. Onder het motto service  (y)

Met vriendelijke groet,
Wim Mesu 
 
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Eegtrain op 09 mei 2019, 22:59:32
Zeer mooi gaaf werk dit. Ik blijf het graag volgen (y)
Groeten, Eeg Jake
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: Wilvo op 05 juni 2021, 00:30:01
is de printplaat nog te bestellen?
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 05 juni 2021, 16:21:31
Hallo,
Hoi, hoi. Aandacht voor de vakwerkbovenleidingsportalen.  (y)

Printplaten? Je bedoelt de etsplaten. Ja, ik heb deze nog steeds op voorraad.
Prijzen op aanvraag via pb. En hoe meer je er afneemt, hoe goedkoper ze worden.

Met vriendelijke groeten,

Wim Mesu
Titel: Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
Bericht door: WimM op 03 maart 2022, 13:41:30
Hallo,

Weer eens even aandacht voor de vakwerk bovenleidingmasten. Ik heb de bouwplaten nog steeds op voorraad.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0020_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0020_7.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0029_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0029_11.jpg)

Neem je meerdere af, krijg je rabat.

Wim