Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door Sven
Vandaag om 08:06:20
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Tulpendaal
Vandaag om 05:55:24
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 03:30:21
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door prutser
Vandaag om 00:35:55
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
21 februari 2018, 23:43:22
Diode-ketting Busch 5406 blijft knipperen ondanks condensator 1000uf, 25 V door 72sonett
21 februari 2018, 23:41:10
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Peter Crossrail
21 februari 2018, 23:37:20
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
21 februari 2018, 23:04:44
Russische modelbaan van Alexander door Sicco Jan
21 februari 2018, 22:59:41
ICR Rijtuigen LS-Models hebben schokbrekers verloren. door Eric B
21 februari 2018, 22:55:50
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
21 februari 2018, 22:55:13
Programmeren ESU 54611 met Roco z21 wit door Martijn Bu
21 februari 2018, 22:52:36
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door Waelsteder
21 februari 2018, 22:46:08
Falkensteiner bockerl door Eric B
21 februari 2018, 22:45:28
NL baan: Frotterdam in h0 door Frank103
21 februari 2018, 22:37:54
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door timtrein
21 februari 2018, 22:34:43
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Taigagaai
21 februari 2018, 22:25:31
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
21 februari 2018, 22:22:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
21 februari 2018, 22:22:17
fleischmann v100 gedigitaliseerd. Verlichting werkt niet door marctrein
21 februari 2018, 22:15:06
instellen CV 6 bij ESU sounddecoder door Coen Burki
21 februari 2018, 22:09:06
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÖBB] door Marc tramt
21 februari 2018, 22:01:48
Vrachtauto's in Schwarzburg door Ruud K
21 februari 2018, 21:47:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 februari 2018, 21:47:29
Modelbaan Waldbach Süd door MWS
21 februari 2018, 21:28:40
Station Apeldoorn in opbouw (3D print) door martijn v m
21 februari 2018, 21:13:21
Dahinterhofen im Bau door Basilicum
21 februari 2018, 21:05:22
Afwrijf-transfers of decals gezocht t.b.v omnummeren CIWL EdN-couplage. door janw
21 februari 2018, 20:18:38
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door john 56
21 februari 2018, 19:53:08
Soetermeer H0 door iDave
21 februari 2018, 19:52:24
  

Auteur Topic: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models  (gelezen 19094 keer)

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 687
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #45 Gepost op: 05 januari 2018, 15:55:03 »
Mooi die foto's tussen Rotterdam lombardijen en Barendrecht beter bekend als Hoordijkerveld.

Zo herkenbaar als je er nu komt totaal veranderd.

Groet Harry

NS2408

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #46 Gepost op: 05 januari 2018, 17:29:30 »
Hoi Wim, klein vraagje, wat voor soldeerbout gebruik je en hoeveel vermogen heb je nodige hiervoor (en wat zwaarder werk). Ik wil een regelbaar stationnetje aanschaffen, dank voor je antwoord, groet NS2408

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 477
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #47 Gepost op: 06 januari 2018, 14:54:20 »
Hallo,
Bedankt de reacties.
Het soldeerwerk op de foto's heb ik met een soldeerpistool gedaan. Het is een oude Weller.
Ik heb wel eens een vraag gehad: Wat is een soldeerpistool? Daarom de foto erbij.



Hoe zwaar hij is weet ik niet. Misschien kan een electroman dat uitrekenen m.b.v. de gegevens die er op staan, 2e foto.



Ik heb dat ding al zo'n 50 jaar. Hij doet het nog steeds goed. Alleen wel eens een soldeerpunt vervangen, want die vreten snel weg. Als er weer een put in de punt zit, dan smeed ik hem net zo lang tot hij weer vol van vorm is. Gewoon koud met een hamer.
Ik vijl er dus niet aan, want dat is extra verlies van koper aan de punt. En dat wil je niet.
De punt kun je, in de loop van de tijd, net zo lang in vorm hameren tot er geen koper genoeg meer is.
Dan moet je er een nieuwe punt opzetten. Worden los verkocht. Duidelijk?
Tussentijds ook de schroeven, waar de punt mee vast zit, vast draaien, want er kan oxide tussen komen en dan doet ie het ook niet goed.

Verder met de bouw in een volgend bericht. Wim
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2018, 16:37:06 door WimM »

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2025
  • NS tijdperk IIIc
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #48 Gepost op: 06 januari 2018, 15:17:07 »
100VA komt overeen met 100W in dit geval.
Soldeerpistool is in wezen niet meer dan een transformator, die aan zijn secundaire (laagspanningszijde) een flinke stroom door de soldeerstift jaagt, die daardoor snel heet wordt en bij uitschakelen ook weer snel afkoelt.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 477
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #49 Gepost op: 06 januari 2018, 16:35:13 »
Dank je wel Eric.
Verder met de bouw. De isolators van de hangdraden op de bovenligger.



Met de delen van de etsplaat en messing draad rond 0.8mm, 2x L=7mm (zelf toevoegen) zijn de isolators te realiseren. Ringen nog een beetje plat drukken.
Als je isolators van een ander fabricaat wil gebruiken ben je daar vrij in. Bijv kunststof van Sommerfeldt Nr 505, dan pen lijmen.



Hier de gesoldeerde uitvoering. Wil je nog meer isolatorstoelen op de bovenbalk plaatsen, voor versterkingsdraden, dan kan dat. Reservedelen genoeg in de etsplaat. Alleen de 2 insteeklippen afknippen en zelf op zijn plaats houden bij het vastsolderen.



Nu komen de trekdraden met de isolators aan de beurt. Hier voor draad rond 0,4mm nemen, links lengte 33mm, rechts lengte 23mm nemen.
Eerst de draden aan de mast solderen, dan de isolators op de draden solderen.
Om isolatorringen te centreren gebruik ik een klein ruimertje. Daarop aandrukken en dan op de trekdraad schuiven.



Zelf mooiere isolators samenstellen uit ringen, er zitten er genoeg in de etsplaat.



Nu nog de fundatiedelen. Hieronder de delen al half samengesteld. Draadeinden M3 zelf aanschaffen: lengte afhankelijk van dikte van ondergrond.
M3 draadeind past met een beetje moeite in het gat in de vierkante plaat. Hoekjes van "blok" alvast solderen.



Eerst het "blok" rond de mastvoet. Ik vouw één lip om, de andere knip ik een beetje af.



Dan draai ik de mast om en soldeer ik de voet vast. Ik doe dat nu graag met brandertje, terwijl de voetplaten op een vlakke ondergrond staan. Soldeerwater en een stukje soldeer er voor en er achter.



Beetje stoken en vloeien en vast. Pas op voor de dunne staven.



Dan de vierkante plaat in het "blok" solderen. En daarna hierin het draadeind vastsolderen, veel soldeer hier gebruiken.



Tot zover deze keer. We zijn nog niet helemaal klaar. De volgende keer de afsluiting. Wim


 

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 477
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #50 Gepost op: 06 januari 2018, 23:55:26 »
Hallo,
Ik wil vandaag het samenbouwverslag nog afmaken. Eigenlijk is er niet zoveel meer te laten zien. Wel te doen.
Nog een paar dingen. Het schoonmaken en het bijwerken met de vijl. De vijlen liggen al klaar. En spuiten.



Maar eerst moeten de diagonalen halverwege de poten van de mast nog op hun plek vastgezet worden.
Daarvoor is het handig eerst de totale mast in het bovenaanzicht te controleren op het eventueel nog verdraaid zitten van de mast delen.
Is dat zo, dan eerst de desbetreffende poot voorzichtig tornen tot hij goed zit.



Daarna de diagonaal vast zetten met soldeer.



Zo, en dan is het nu tijd voor het schoonmaken, de soldeerbulten vlakvijlen, stekels van de isolators wegvijlen, ontvetten, gronden en spuiten.

En dan kan nu de discussie losbarsten over de kleur welke de masten moeten krijgen.

Ik ben ooit begonnen met aluminiumkleur, omdat wel ingelichte personen mij verzekerd hadden dat het deze kleur moest zijn. Het kan best dat bij de eerste plaatsingen deze kleur er op heeft gezeten, maar als je de foto's ziet van de masten, bijna aan het eind van hun bestaan, kan je bijna niet anders concluderen dan dat ze donker en vuil waren.
Kijk maar eens naar een Bosman molen. Aan het begin van zijn leven mooi gegalvaniseerd. De oude molens zijn vuil, zwart en gecorrodeerd.

Dit was het samenbouwverslag. Vragen, stel ze mij. Wim

Naschrift.
Het is behoorlijk wat werk, het bouwen. Ongeveer een anderhalf a twee uur per mast. Maar je doet het met plezier uit liefde voor de oude dingen van vroeger. Nostalgie dus.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5235
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #51 Gepost op: 07 januari 2018, 01:17:43 »
Wat was nou eigenlijk de afstand hart op hart van de bovenste isolatoren voor de hangdraad, dit in verband met de afstand h-h van de sporen?

Stephan.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 477
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #52 Gepost op: 08 januari 2018, 11:47:43 »
Hallo,
Bij deze bovenleidingmasten is dat 50mm.
De standaard h.o.h. afstand van de hangdraadstoelen in de insteekgleuven is een een compromis.
Volgens de NEM-112 is dubbelspoor bij deze spoorafstand berijdbaar met maximale wagon lengte van 278mm voor bogen met R van 700mm.
Je kan natuurlijk de afstand van de stoelen aanpassen door ze op een andere afstand aan te brengen op de bovenbalk.
Mvrgr. Wim

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 477
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #53 Gepost op: 27 januari 2018, 16:40:56 »
Hallo.
De renovatie van de bovenleidingmasten-module voor de beurs is eindelijk voltooid, dus ga ik weer snel verder met de mastschakelaars (van ander draadje).

Maar eerst heb ik tussendoor met een oude bovenleidingportaal, waarvan ik per ongeluk een vakwerkpoot had verminkt, wat aan het experimenteren gegaan. Zie het resultaat:



Een bekende variant op het thema vakwerk bovenleidingmasten.
Net onder het oksel van het bestaande vakwerk de staven afgeknipt. Ook bovenin
Daarbij is een H-balk profiel van 2,5x2,5 mm doorsnede lengte 80mm toegevoegd.
Op het bestaande voetstuk een klein snippertje 0.3 mm plaat van 4 x 4 mm gelegd, en dan op elkaar gesoldeerd.

Weer eens wat anders.
Ook wel handig als je te weinig ruimte hebt voor een derde spoor, naast de 2 onder de bovenleiding, vanwege het "buikje" van de normale vakwerkpoot.

Wim