Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke rijtuigen achter NS 1100 door Ben
Vandaag om 07:58:04
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:07:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Niekleair
Vandaag om 06:09:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium
Vandaag om 03:59:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 01:35:43
Piko BR 78 tenderloc door Harold34
Vandaag om 01:27:25
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door Ascona
05 juni 2020, 23:49:25
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Harm Boer
05 juni 2020, 23:38:19
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
05 juni 2020, 23:24:40
Raadplaatje door GerardvV
05 juni 2020, 23:22:34
Wat voor decoder is dit door 008200
05 juni 2020, 23:14:37
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door VictorPM
05 juni 2020, 22:52:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 juni 2020, 22:39:13
Maïsveld n spoor maken, tips? door MOVisser
05 juni 2020, 22:21:47
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door Klaas Zondervan
05 juni 2020, 22:04:38
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door 5166
05 juni 2020, 21:41:57
Projekt 083-338 door 44
05 juni 2020, 21:21:18
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
05 juni 2020, 21:07:43
Holland Rail NS DE-II verbeteren door Blausee-Mitholz
05 juni 2020, 20:48:48
Baanbouw Bosje77 door bosje77
05 juni 2020, 20:39:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
05 juni 2020, 20:35:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
05 juni 2020, 20:22:27
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Te 2/2
05 juni 2020, 20:13:23
De terugkeer van het Eiland Waan door Tulpendaal
05 juni 2020, 20:11:49
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
05 juni 2020, 19:57:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 juni 2020, 19:50:32
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door BrightonBelle
05 juni 2020, 19:49:32
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door JurS
05 juni 2020, 18:48:20
NL baan: Frotterdam in h0 door mardig23
05 juni 2020, 18:12:41
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Bert_Apd
05 juni 2020, 17:29:00
  

Auteur Topic: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models  (gelezen 35615 keer)

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 561
Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #15 Gepost op: 02 november 2012, 12:49:30 »
Komt RH toch weer eens met iets wat wel de moeite waard is om te lezen. Abonnement al opgezegd, kom er niet op terug.


Richard

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #16 Gepost op: 01 maart 2014, 23:10:19 »
Hallo,
Tijd voor een update in dit draadje.
Bij het bouwset van de bovenleidings-masten heb ik al een tijdje van die vierkante plaatjes. Waar zijn die voor?

Plaatjes zeggen meer dan praatjes...Dus foto's dan.

De messing plaatjes worden gebruikt om de mastvoetvoor steviger tegen de ondergrond te monteren. Met de plaatjes is gemakkelijk een draadeind of schroef in de mastvoet te solderen, waarmee de mastvoet stijf tegen de ondergrond getrokken kan worden i.p.v. het aan geëtste lipje.






Het aan-geëtste lipje kan er dus af. Is ook nog realistischer.
Messing draadstangen of schroeven (en moeren) moet je zelf aanschaffen. Afhankelijk van je tafeldikte.

Moet je nog masten in elkaar zetten en heb je de plaatjes niet stuur mij dan ff een berichtje. Groeten Wim M

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2134
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #17 Gepost op: 02 maart 2014, 00:18:43 »
Mooie masten!
Ik heb er in Houten al vaker naar staan kijken (net zoals die vlinderportalen voor Asd-Hlm van MK)...[Amsterdam-Haarlem]

Maar ik krijg het voor mijzelf niet zeker: Dat deze vakwerkdingen (twee betekenissen van de kreet!  ;) ) op de Hoekse Lijn kunnen/moeten (en toch ook als je 'luchtspoor' bij Delft of Rotterdam nabootst/) is duidelijk, maar is dit nou ook het type dat tussen Ovn [Overveen] en Zvt [Zandvoort-aan-Zee] in ieder geval jaren lang stond?

(En een beetje off-topic: Die seinbrug die ook ergens voorbij komt lijkt mij ook wel wat...)

Frans

En over de kleur: ik ken de masten op de lijn naar Zandvoort niet ánders dan "NS-Bovenleidingmastengroen"...
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2014, 00:23:20 door Frans van Meerwijk »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4936
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #18 Gepost op: 02 maart 2014, 10:02:48 »
Jawel, dit zijn ook de masten op Zandvoort - Overveen. En tussen R'dam en Dordrecht en op de Hoekse lijn en op de omleiding bij de bouw van de A12 op de Hofpleinlijn, etc.

mvg,
Ivo
*

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #19 Gepost op: 02 maart 2014, 11:43:00 »
In de vijftiger en zestiger jaren stonden deze masten ook op de Zaanlijn in ieder geval tussen Amsterdam en Uitgeest

Gerard
O'Brien's law: Murphy was an optimist

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #20 Gepost op: 03 juli 2016, 01:25:02 »
Hallo

Ik had het weer.
Ik heb gisteren in Houten iemand een plaat met 3 messing bovenleiding portalen verkocht en nou vergeet ik weer die dikke onderplaten, voor in de voetstukken, van een paar berichten terug, mee te leveren. Stom stom.... :-[
Ben jij die persoon; geef me dan even een pb tje, dan stuur ik ze alsnog op.

Ik zal ze op de platen plakken. :P

Wim Mesu

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #21 Gepost op: 30 december 2017, 23:53:23 »
Hallo,

Zo op het einde van het jaar ga ik een oude toezegging invullen (hoef ik deze niet meer op de lijst van goede voornemens te zetten). De toezegging van het plaatsen van een bouwverslag van de samenbouw van de bovenleidingmasten.

De module, die ik altijd meeneem naar Houten, is al menig maal geplet door erg enthousiaste stand bezoekers.
Elke keer werden masten uit hun schier onmogelijke positie weer omhoog getrokken, maar op den duur is de standvastigheid van de masten niet overtuigend meer. Wat tot afkeur door potentiële klanten leidde.

En ik maar iedere keer vertellen hoeveel rugtassen er al niet opgevallen zijn en hoeveel jaspanden er al tegen aan geklapt zijn. Kijk eens hoe mooi het toch weer recht op staat, ondanks alles. Wat een kwaliteit.
Niks. Afkeur!!!  >:(

Dus ben ik maar aan de slag gegaan om nieuwe bovenleidingmasten te bouwen voor de module (en weh degene, die ze nou weer plet.....)
Ik heb bij het maken van de nieuwe masten foto's gemaakt van alle stappen. Het zijn er nogal wat.
Maar plaatjes zeggen meer dan duizend woorden, dus vooruit met de geit (sik).



Zo ziet de mast er uit als je de plaat uit de ets fret heb geknipt.
Als je goed kijkt zie je aan één kant van de plaat overal buiggroefjes zitten. Kijk dan!



Dat is aan de kant die de binnenkant van de mast gaat worden. Deze kant gaan we op met het buigen.
Ik maak gebruik van een kleine platte bek tang zonder tanden en mij vingertoppen.
Omdat niet alle buiglijnen dóór lopen aan de bovenkant van mast, kun je geen buigbankje gebruiken.
Daarom doe ik het met de tang en mijn vingers, stapje voor stapje. Het gaat redelijk snel en ik verlies ook geen tijd met het instellen van buiggereedschap.



Waar te beginnen? Om alle buiggroeven blijvend te kunnen bereiken, is het 't beste om in het midden van een veld te beginnen, zoals op bovenstaande foto te zien is. Ik hou de plaat vast met de platte bek tang en begin het linker (binnenste) deel van de mast, met  de vinger naar boven om te buigen. Niet 90 graden, maar zo'n graad of 30. De plaat veert wel weer terug door de overige delen, maar dat komt wel goed. En zo op naar de volgende positie, zie volgende foto.



Enzovoorts.



Zo begin ik dus. En er volgen nu nog zo'n 250 foto's. Wha.....
Tot de volgende keer.

Wim
« Laatst bewerkt op: 31 december 2017, 02:19:11 door WimM. Reden: beter leesbaar »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #22 Gepost op: 31 december 2017, 00:10:05 »
Hallo

Die Wim maakt gewoon mooie spullen. ;D

Volgende stap dan extra filigrane bovenleidingsdraad?
Op zich vind ik het altijd een beetje jammer. Heb je mooie portalen en hangt er zo;n dikke waslijn in.

Bart

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #23 Gepost op: 31 december 2017, 01:09:17 »
Bedankt voor je reactie. Je bedoeld het natuurlijk in het algemeen.

Maar als je nu eens hier kijkt:

https://www.hassler-profile.li/index.php/produkte/draht-rundstangen/neusilber/neusilberdraht-gerollt-m15

Er zijn er nog meer van die leveranciers. Google eens: wire. (het Engelse woord voor draad)
Dan kom je nog meer leveranciers tegen; pianowire bijv..

Na bestellen moet je dan nog wel zelf aan de slag natuurlijk. Zo'n 1.5 uur per stukje van zo'n 35cm bovenleiding, als je al een bouwmal hebt gemaakt.
(Een mal die niet wegbrandt, smelt of vast soldeert en ook niet te veel afkoelt. Ik denk de volgende keer Trespa te gaan gebruiken??)

Dat zijn wat overwegingen van mijn kant. Wim
« Laatst bewerkt op: 31 december 2017, 02:22:46 door WimM. Reden: verbeterd »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3754
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #24 Gepost op: 31 december 2017, 01:16:44 »
Doe daar dan eerst wel wat testjes mee Wim, Trespa heeft de nijging om bij (over)verhitting uit elkaar te spatten!
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #25 Gepost op: 31 december 2017, 11:41:05 »
@Frans van Meerwijk en Ivo tB,

Jullie hebben het over de vakwerkmasten op de Hoekse lijn, maar op het Gedeelte tussen Vlaardingen west en Vlaardingen centrum en ook tussen Vlaardingen centrum en oost hadden de vakwerkportalen aan 1 zijde een rechte mast. Hoe het op de rest van de lijn was weet ik niet meer zo 1 2 3. op Feijenoordse meesters zijn deze afwijkende vakwerkportalen op een aantal foto's te zien; http://www.feijenoordsemeesters.nl/Vlaardingen.htm

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5776
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #26 Gepost op: 31 december 2017, 13:50:41 »
Doe daar dan eerst wel wat testjes mee Wim, Trespa heeft de nijging om bij (over)verhitting uit elkaar te spatten!

Hoeft hij niet te doen, ik test dat al bij elke messing kit die ik maak en kan daaruit concluderen dat dat niet gebeurt.
Als ik ooit de beschikking heb over een acetyleenbrander wil ik die er eens een uurtje tegenaan houden, mogelijk dat er dan iets gaat spatten.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2017, 14:16:13 door prutser. Reden: komma »

cor_b

  • Offline Offline
  • Berichten: 1723
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #27 Gepost op: 31 december 2017, 14:15:13 »
Ik heb voor mijn eigen gemaakte rijdraden een soldeermal gemaakt als ondergrond promatec dat is een brand vertragende plaat.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3754
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #28 Gepost op: 31 december 2017, 14:38:14 »
Ik denk dat bij acetyleen/zuurstof 10 seconden meer dan genoeg is Stephan.
Maar een "gewone" soldeerbrander gaat dus prima maak ik uit jouw reactie op.

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 620
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #29 Gepost op: 01 januari 2018, 12:23:20 »
De module, die ik altijd meeneem naar Houten, is al menig maal geplet door erg enthousiaste stand bezoekers.
Elke keer werden masten uit hun schier onmogelijke positie weer omhoog getrokken, maar op den duur is de standvastigheid van de masten niet overtuigend meer. Wat tot afkeur door potentiële klanten leidde.

Wim.

ik heb al een aantal keren in Houten bij je stand gestaan en het (bijna) mis zien gaan. Je zou ook een "stolp" over je module heen kunnen zetten soortgelijk als ik over mijn eigen (toegegeven N-schaal) module heb gezet, dan blijft alles heel en stofvrij!


Bij https://www.showvitrines.nl/Webwinkel-Category-9254259/Enkelvakvitrine%20op%20maat%20op%20aanvraag.html kun je zo'n stolp helemaal op maat laten maken (en nee ik heb geen aandelen in deze webwinkel  ;)).

Erg mooie masten!!

Fred
 
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube