Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 10:50:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:25:54
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Jelmer
Vandaag om 09:54:23
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 09:53:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 08:51:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
  

Auteur Topic: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models  (gelezen 55704 keer)

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re:NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #15 Gepost op: 02 November 2012, 12:49:30 »
Komt RH toch weer eens met iets wat wel de moeite waard is om te lezen. Abonnement al opgezegd, kom er niet op terug.


Richard

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #16 Gepost op: 01 March 2014, 23:10:19 »
Hallo,
Tijd voor een update in dit draadje.
Bij het bouwset van de bovenleidings-masten heb ik al een tijdje van die vierkante plaatjes. Waar zijn die voor?

Plaatjes zeggen meer dan praatjes...Dus foto's dan.

De messing plaatjes worden gebruikt om de mastvoetvoor steviger tegen de ondergrond te monteren. Met de plaatjes is gemakkelijk een draadeind of schroef in de mastvoet te solderen, waarmee de mastvoet stijf tegen de ondergrond getrokken kan worden i.p.v. het aan geëtste lipje.






Het aan-geëtste lipje kan er dus af. Is ook nog realistischer.
Messing draadstangen of schroeven (en moeren) moet je zelf aanschaffen. Afhankelijk van je tafeldikte.

Moet je nog masten in elkaar zetten en heb je de plaatjes niet stuur mij dan ff een berichtje. Groeten Wim M
« Laatst bewerkt op: 03 March 2022, 13:36:39 door WimM »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #17 Gepost op: 02 March 2014, 00:18:43 »
Mooie masten!
Ik heb er in Houten al vaker naar staan kijken (net zoals die vlinderportalen voor Asd-Hlm van MK)...[Amsterdam-Haarlem]

Maar ik krijg het voor mijzelf niet zeker: Dat deze vakwerkdingen (twee betekenissen van de kreet!  ;) ) op de Hoekse Lijn kunnen/moeten (en toch ook als je 'luchtspoor' bij Delft of Rotterdam nabootst/) is duidelijk, maar is dit nou ook het type dat tussen Ovn [Overveen] en Zvt [Zandvoort-aan-Zee] in ieder geval jaren lang stond?

(En een beetje off-topic: Die seinbrug die ook ergens voorbij komt lijkt mij ook wel wat...)

Frans

En over de kleur: ik ken de masten op de lijn naar Zandvoort niet ánders dan "NS-Bovenleidingmastengroen"...
« Laatst bewerkt op: 02 March 2014, 00:23:20 door Frans van Meerwijk »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #18 Gepost op: 02 March 2014, 10:02:48 »
Jawel, dit zijn ook de masten op Zandvoort - Overveen. En tussen R'dam en Dordrecht en op de Hoekse lijn en op de omleiding bij de bouw van de A12 op de Hofpleinlijn, etc.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #19 Gepost op: 02 March 2014, 11:43:00 »
In de vijftiger en zestiger jaren stonden deze masten ook op de Zaanlijn in ieder geval tussen Amsterdam en Uitgeest

Gerard

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #20 Gepost op: 03 July 2016, 01:25:02 »
Hallo

Ik had het weer.
Ik heb gisteren in Houten iemand een plaat met 3 messing bovenleiding portalen verkocht en nou vergeet ik weer die dikke onderplaten, voor in de voetstukken, van een paar berichten terug, mee te leveren. Stom stom.... :-[
Ben jij die persoon; geef me dan even een pb tje, dan stuur ik ze alsnog op.

Ik zal ze op de platen plakken. :P

Wim Mesu

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #21 Gepost op: 30 December 2017, 23:53:23 »
Hallo,

Zo op het einde van het jaar ga ik een oude toezegging invullen (hoef ik deze niet meer op de lijst van goede voornemens te zetten). De toezegging van het plaatsen van een bouwverslag van de samenbouw van de bovenleidingmasten.

De module, die ik altijd meeneem naar Houten, is al menig maal geplet door erg enthousiaste stand bezoekers.
Elke keer werden masten uit hun schier onmogelijke positie weer omhoog getrokken, maar op den duur is de standvastigheid van de masten niet overtuigend meer. Wat tot afkeur door potentiële klanten leidde.

En ik maar iedere keer vertellen hoeveel rugtassen er al niet opgevallen zijn en hoeveel jaspanden er al tegen aan geklapt zijn. Kijk eens hoe mooi het toch weer recht op staat, ondanks alles. Wat een kwaliteit.
Niks. Afkeur!!!  >:(

Dus ben ik maar aan de slag gegaan om nieuwe bovenleidingmasten te bouwen voor de module (en weh degene, die ze nou weer plet.....)
Ik heb bij het maken van de nieuwe masten foto's gemaakt van alle stappen. Het zijn er nogal wat.
Maar plaatjes zeggen meer dan duizend woorden, dus vooruit met de geit (sik).



Zo ziet de mast er uit als je de plaat uit de ets fret heb geknipt.
Als je goed kijkt zie je aan één kant van de plaat overal buiggroefjes zitten. Kijk dan!



Dat is aan de kant die de binnenkant van de mast gaat worden. Deze kant gaan we op met het buigen.
Ik maak gebruik van een kleine platte bek tang zonder tanden en mij vingertoppen.
Omdat niet alle buiglijnen dóór lopen aan de bovenkant van mast, kun je geen buigbankje gebruiken.
Daarom doe ik het met de tang en mijn vingers, stapje voor stapje. Het gaat redelijk snel en ik verlies ook geen tijd met het instellen van buiggereedschap.



Waar te beginnen? Om alle buiggroeven blijvend te kunnen bereiken, is het 't beste om in het midden van een veld te beginnen, zoals op bovenstaande foto te zien is. Ik hou de plaat vast met de platte bek tang en begin het linker (binnenste) deel van de mast, met  de vinger naar boven om te buigen. Niet 90 graden, maar zo'n graad of 30. De plaat veert wel weer terug door de overige delen, maar dat komt wel goed. En zo op naar de volgende positie, zie volgende foto.



Enzovoorts.



Zo begin ik dus. En er volgen nu nog zo'n 250 foto's. Wha.....
Tot de volgende keer.

Wim
« Laatst bewerkt op: 31 December 2017, 02:19:11 door WimM. Reden: beter leesbaar »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1739
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #22 Gepost op: 31 December 2017, 00:10:05 »
Hallo

Die Wim maakt gewoon mooie spullen. ;D

Volgende stap dan extra filigrane bovenleidingsdraad?
Op zich vind ik het altijd een beetje jammer. Heb je mooie portalen en hangt er zo;n dikke waslijn in.

Bart

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #23 Gepost op: 31 December 2017, 01:09:17 »
Bedankt voor je reactie. Je bedoeld het natuurlijk in het algemeen.

Maar als je nu eens hier kijkt:

https://www.hassler-profile.li/index.php/produkte/draht-rundstangen/neusilber/neusilberdraht-gerollt-m15

Er zijn er nog meer van die leveranciers. Google eens: wire. (het Engelse woord voor draad)
Dan kom je nog meer leveranciers tegen; pianowire bijv..

Na bestellen moet je dan nog wel zelf aan de slag natuurlijk. Zo'n 1.5 uur per stukje van zo'n 35cm bovenleiding, als je al een bouwmal hebt gemaakt.
(Een mal die niet wegbrandt, smelt of vast soldeert en ook niet te veel afkoelt. Ik denk de volgende keer Trespa te gaan gebruiken??)

Dat zijn wat overwegingen van mijn kant. Wim
« Laatst bewerkt op: 31 December 2017, 02:22:46 door WimM. Reden: verbeterd »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7557
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #24 Gepost op: 31 December 2017, 01:16:44 »
Doe daar dan eerst wel wat testjes mee Wim, Trespa heeft de nijging om bij (over)verhitting uit elkaar te spatten!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #25 Gepost op: 31 December 2017, 11:41:05 »
@Frans van Meerwijk en Ivo tB,

Jullie hebben het over de vakwerkmasten op de Hoekse lijn, maar op het Gedeelte tussen Vlaardingen west en Vlaardingen centrum en ook tussen Vlaardingen centrum en oost hadden de vakwerkportalen aan 1 zijde een rechte mast. Hoe het op de rest van de lijn was weet ik niet meer zo 1 2 3. op Feijenoordse meesters zijn deze afwijkende vakwerkportalen op een aantal foto's te zien; http://www.feijenoordsemeesters.nl/Vlaardingen.htm

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #26 Gepost op: 31 December 2017, 13:50:41 »
Doe daar dan eerst wel wat testjes mee Wim, Trespa heeft de nijging om bij (over)verhitting uit elkaar te spatten!

Hoeft hij niet te doen, ik test dat al bij elke messing kit die ik maak en kan daaruit concluderen dat dat niet gebeurt.
Als ik ooit de beschikking heb over een acetyleenbrander wil ik die er eens een uurtje tegenaan houden, mogelijk dat er dan iets gaat spatten.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2017, 14:16:13 door prutser. Reden: komma »

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Online Online
  • Berichten: 2822
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #27 Gepost op: 31 December 2017, 14:15:13 »
Ik heb voor mijn eigen gemaakte rijdraden een soldeermal gemaakt als ondergrond promatec dat is een brand vertragende plaat.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7557
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #28 Gepost op: 31 December 2017, 14:38:14 »
Ik denk dat bij acetyleen/zuurstof 10 seconden meer dan genoeg is Stephan.
Maar een "gewone" soldeerbrander gaat dus prima maak ik uit jouw reactie op.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • Fred
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #29 Gepost op: 01 January 2018, 12:23:20 »
De module, die ik altijd meeneem naar Houten, is al menig maal geplet door erg enthousiaste stand bezoekers.
Elke keer werden masten uit hun schier onmogelijke positie weer omhoog getrokken, maar op den duur is de standvastigheid van de masten niet overtuigend meer. Wat tot afkeur door potentiële klanten leidde.

Wim.

ik heb al een aantal keren in Houten bij je stand gestaan en het (bijna) mis zien gaan. Je zou ook een "stolp" over je module heen kunnen zetten soortgelijk als ik over mijn eigen (toegegeven N-schaal) module heb gezet, dan blijft alles heel en stofvrij!


Bij https://www.showvitrines.nl/Webwinkel-Category-9254259/Enkelvakvitrine%20op%20maat%20op%20aanvraag.html kun je zo'n stolp helemaal op maat laten maken (en nee ik heb geen aandelen in deze webwinkel  ;)).

Erg mooie masten!!

Fred
 
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube