De ICE heeft bijvoorbeeld ook geen ATB-VV. Hierdoor is al jaren een TSB (Tijdelijke Snelheids Berperking) actief bij Bijlmer-ArenA voor 90km/u (en goederenverkeer 70 km/u). Dit alles om de zijdelingse aanrijding te beperken in impact indien de ICE door een rood sein zou rijden...
Wat mij opvalt is dat niemand het heeft over ATB Nieuwe Generatie (ATB-NG). ATB-NG is ontwikkeld in de jaren negentig en is net als ETCS gebaseerd op remcurve bewaking. Het is veel veiliger dan ATB-EG plus VV. ATB-NG is ingevoerd op de meeste diesellijnen, omdat destijds gedacht werd dat de detectieproblematiek van modern dieselmaterieel zou kunnen leiden tot slecht functioneren van EG. Daarna is de verdere invoering van NG gestokt in afwachting van het Europese systeem ETCS. Inmiddels is het als gevolg van EU regels zelfs verboden om NG in te voeren. De laatste inbouw was op Gouda-Alphen in het kader van de light-railproef RijnGouweLijn. Daarbij was EG gehandhaafd t.b.v. drie spitsslagen met Plan V en de dagelijkse goederentrein. ATB-EG heeft daar uitstekend gefunctioneerd en uiteindelijk heeft IVW zelfs toestemming gegeven voor rijden op cabinesignalering (die daarvoor niet ontwikkeld was) en uitgesteld remmen. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat we ATB NG niet verder mogen uitrollen en ons nu al jaren moeten behelpen met EG en lapmiddel VV. Misschien zou Pieter van Vollenhoven dat eens aan de kaak moeten stellen.
Mooi dan ,dat heb ik geleerd van Arco Sierts , toen hij nog op het OVL forum meeschreef.
* 19de eeuw: 1800 t/m 1899* 20ste eeuw: 1900 t/m 1999
Verder denk ik dat Gert heel goed weet wat de negentiende eeuw is en ik weet toch heel zeker dat er toen ook al seinpalen langs de baan stonden.
Er waren al veeeel eerder seinpalen. In het bijbelboek Jesaja staat in hoofdstuk 30 vers 17:"Duizend zullen er vluchten voor het dreigen van één, voor het dreigen van vijf zult gij vluchten, totdat gij overblijft als een seinpaal op een bergtop en als een banier op een heuvel." (NBG-vertaling van 1951). Jesaja leefde ca. 700 vóór onze jaartelling. Ook toen was een juiste berichtgeving door middel van seinpalen belangrijk.