Okay, dat is veel jargon: CUP, SMB, balise. Ik begrijp daar even weinig van als ATB-EG installatie van ERTMS
Nou, ff een korte uitleg: CUP is het emplacement bij Valburg, een SMB is een StopMarkerBord ( bord wat het einde van een rijweg aangeeft) en een balise is een "tegel" die op een dwarsligger ligt tussen de spoorstaven waar de loc zijn informatie uithaalt ( plaatsbepaling, rijweg, enz). Het veiligste land is naar mijn mening Duitsland, daar kan je als je door een rood sein rijdt normaal gesproken niet in de rijweg van een andere trein komen. In Nederland zijn situaties ( Amsterdam Bijlmer) dat als je door het rode sein heen rolt gelijk in het wissel staat van het spoor ernaast.
... wij hoeven niet met vmax 25 tot het signaal te rijden na een stop ;-)
Nadeel bij ons is je kunt de remcurve niet zien.
@André, ik denk dat je erop doelt dat in Duitsland rijwegen ook voorbij het rode sein in eerste instantie vast blijven liggen? Ik begrijp namelijk dat we in Nederland eigenlijk een uitzondering zijn dat we het niet doen.Je voorkomt daar inderdaad mee dat een trein in een andere rijweg terecht kan komen. In het geval dat een trein door rood schiet (doorrijden kan niet) wordt de trein afgeremd zonder het risico op botsing op een andere trein.Waarom ProRail het niet gebruikt, begrijp ik ook weer wel.Wat het Nederlandse net betreft lijkt het vaak meer op een metronetwerk, de hoge frequenties met daaraan gerelateerd de kleine onderlinge afstanden tussen de treinen dat zo'n maatregel tot grote beperkingen leidt.Het gevolg is dat in Nederland we uit alle macht zullen moeten voorkomen dat er door een rood sein gereden kan worden.Even wat terminologie:ATB-EG: Automatische Treinbeïnvloeding Eerste Generatie (Het systeem zoals ingevoerd na het ongeluk bij Harmelen)ATB-VV: ATB-EG plus drie extra bakens bij de seinen om het remmen te bewaken bij rood sein.ERTMS: European Rail Traffic Management SystemETCS: European Train Control SystemL1, ETCS LEVEL-1: Bakens in het spoor die de instructies aan de trein geven (huidige 3-licht seinen hoeven niet gebruikt te worden, is keuze).L2, ETCS L2, ERTMS LEVEL-2: Bakens in het spoor voor positiebepaling, instructies via radioverbinding: GSM-R(rail). De instructies komen van een centrale computer genaamd RBC (Radio Block Centre)
... Zo zijn er in D wel meer zaken die veel beter zijn dan bij ons in Nederland. ...
Dat was trouwens ook een punt in Amsterdam, de plaats van het ongeval was zeer slecht te bereiken....Leuk hé, een metershoog geluidsscherm......
Als een trein vanaf station vertrekt waar gehalteerd is, dan kan hij bijna altijd het rode sein passeren, ook al komt er een trein aan met 140 km/h.
Uiteindelijk heeft ProRail in de praktijk het voor elkaar gekregen dat toch elke trein is uitgerust met ATB-Vv
Ik gaf al eerder aan dat ATB VV zijn beperkingen kent, als je te hard langs de ATB VV bakens rijd wordt er niet ingrepen bijvoorbeeld. Dus in theorie kan het nog wel onder sommige omstandigheden, maar blijkbaar wordt dat geaccepteerd. Met vertrekken bij een halte haal je die snelheid overigens nooit, omdat de ATB geen snelheid harder dan 40 toestaat.