Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 11:31:40
Piko blauwe 1000 door Eelco Storm
Vandaag om 11:15:09
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 11:06:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
Kersttrein door Charles_
Vandaag om 10:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:30:25
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 10:23:04
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:20:34
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 10:19:51
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 09:55:21
Revier Rheinbrenner (H0) door tothebeach
Vandaag om 07:34:41
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door henk
Vandaag om 06:03:48
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 02:18:58
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Aachenau West door wob
26 November 2025, 23:05:43
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
26 November 2025, 21:37:28
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
26 November 2025, 20:11:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
26 November 2025, 19:11:00
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
26 November 2025, 19:09:33
gangelt door bellejt
26 November 2025, 17:58:13
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
26 November 2025, 16:33:16
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
26 November 2025, 14:42:28
  

Auteur Topic: Treinbotsing te Amsterdam  (gelezen 56698 keer)

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #150 Gepost op: 23 April 2012, 10:21:01 »
Ik zeg maar 1 ding over dat glas, jullie zijn allen in schade stellen geweest? (dus wie speculaas) en eigenlijk nog een opmerking er is nergens gezegd dat de glas platen versplinterd waren maar dat mensen ertegenaan vielen.......

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22713
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #151 Gepost op: 23 April 2012, 10:22:06 »
Die journalist vertelt ook alleen maar wat hij van de machnist heeft gehoord en dan vermeldt de kop niet meer dan dat de machinist 'waarschijnlijk' door een rood sein is gereden. Keurig netjes zou ik haast zeggen.

De journalist heeft het overigens weer wel over rondvliegend glas, maar niet dat dat tot verwondingen heeft geleid. Passagiers hebben het in de pers voortdurend over breuken en kneuzingen.
« Laatst bewerkt op: 23 April 2012, 10:28:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #152 Gepost op: 23 April 2012, 10:24:20 »
Rondvliegend glas is wel ongewenst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22713
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #153 Gepost op: 23 April 2012, 10:27:40 »
Tuurlijk, maar als dat volstrekt versplinterd veiligheidsglas is geweest, dan heeft het misschien wel gewerkt zoals bedoeld. Glas dat onder hoge druk meegeeft is misschien wel beter dan een onwrikbare wand. Ik vind dat moeilijk om te beoordelen hoor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #154 Gepost op: 23 April 2012, 10:37:23 »
Het is ook moelijk om te beoordelen, dat komt wel in de verschillende rapporten te staan van al die instanties die nu onderzoek doen. Maar als daarin staat dat het glas versplinterde en dus heeft gewerkt naar behoren, dan ga ik wel fronsen hoor.

Blikken Tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #155 Gepost op: 23 April 2012, 10:41:59 »
Had die misschien beter de verkeersleiding kunnen bellen, of kan dat niet? (vraag niet lullig bedoeld)

Sterker nog: dat is het eerste wat een machinist moet doen en doet.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22713
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #156 Gepost op: 23 April 2012, 10:44:03 »
We lezen het wel. Ik bedacht alleen waartegen ik liever terecht zou komen als ik door zo'n coupé vloog. Tegen een coupéwand, om een bank gevouwen of tegen een glaswand die een deel van de energie absorbeert en dan versplinterd in ongevaarlijke stukjes.
Hmm, vanmorgen in ieder geval maar gauw gaan zitten en achteruit gaan rijden.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #158 Gepost op: 23 April 2012, 11:13:01 »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11755
    • Mijn fotoarchief
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #159 Gepost op: 23 April 2012, 11:15:51 »
We lezen het wel. Ik bedacht alleen waartegen ik liever terecht zou komen als ik door zo'n coupé vloog. Tegen een coupéwand, om een bank gevouwen of tegen een glaswand die een deel van de energie absorbeert en dan versplinterd in ongevaarlijke stukjes.
Hmm, vanmorgen in ieder geval maar gauw gaan zitten en achteruit gaan rijden.  :)

Hierom rijdt mijn schoonvader standaard achteruit als hij de trein neemt... Maar even voor mijn beeld: met welke snelheid moet iemand tegen een dergelijk stuk glas aanvliegen om het te doen versplinteren? Het lijkt me dat daar heel wat kracht voor nodig is.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #160 Gepost op: 23 April 2012, 11:28:05 »
Daar kun je geen algemeen antwoord op geven. Dat ligt ook aan het gewicht en de vorm van het voorwerp of de persoon die er tegenaan komt. Je kunt er wel vanuit gaan dat het zeer doet  :-\
Tegelijkertijd kun je beter is het minder ongunstig tegen een glazen wand te botsen die eerst meebuigt en dan uiteenspat, dan tegen een onbuigbare massieve wand.

Zie ook: http://de.wikipedia.org/wiki/Einscheiben-Sicherheitsglas

De brokken van dergelijk glas zijn niet scherp, waardoor het versplinteren (als het werkt zoals bedoeld) niet leidt tot verdere verwondingen.
« Laatst bewerkt op: 23 April 2012, 11:35:29 door Edgar. Reden: z »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #161 Gepost op: 23 April 2012, 11:28:35 »
Een analyse van de Volkskrant
Op de trajecten waar het automatische stopsysteem bij lage snelheden niet ingrijpt wordt de treinloop met seinen geregeld.
Beetje vreemde quote uit bovenstaand stuk.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11755
    • Mijn fotoarchief
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #162 Gepost op: 23 April 2012, 11:29:57 »
Ik ken de werking van veiligheidsglas, ik vroeg me allleen af bij welke krachten het versplintert. Ik ben maar een eenvoudige alfa, maar ik kan me voorstellen dat een mens (afhankelijk van omvang en geweicht) heel wat snelheid moet ontwikkelen om zo'n ruit te breken.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #163 Gepost op: 23 April 2012, 11:34:20 »
Op de trajecten waar het automatische stopsysteem bij lage snelheden niet ingrijpt wordt de treinloop met seinen geregeld.
Beetje vreemde quote uit bovenstaand stuk.

Ik bleef er ook op hangen. Volgens mij wilden ze op een positieve manier zeggen dat afwezigheid van ATB niet betekent dat er geen veiligheid is.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #164 Gepost op: 23 April 2012, 11:42:35 »
ATB is sowieso gekoppeld aan seinen, zal dan het ontbreken van ATBvv zijn waar ze op doelen.
In ATB loze gebieden komen in het algemeen geen volle reizigerstreinen.