Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door grossraumwagen
Vandaag om 13:07:11
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:02
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
Vandaag om 12:45:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
  

Auteur Topic: Treinbotsing te Amsterdam  (gelezen 54191 keer)

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #150 Gepost op: 23 April 2012, 10:21:01 »
Ik zeg maar 1 ding over dat glas, jullie zijn allen in schade stellen geweest? (dus wie speculaas) en eigenlijk nog een opmerking er is nergens gezegd dat de glas platen versplinterd waren maar dat mensen ertegenaan vielen.......

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #151 Gepost op: 23 April 2012, 10:22:06 »
Die journalist vertelt ook alleen maar wat hij van de machnist heeft gehoord en dan vermeldt de kop niet meer dan dat de machinist 'waarschijnlijk' door een rood sein is gereden. Keurig netjes zou ik haast zeggen.

De journalist heeft het overigens weer wel over rondvliegend glas, maar niet dat dat tot verwondingen heeft geleid. Passagiers hebben het in de pers voortdurend over breuken en kneuzingen.
« Laatst bewerkt op: 23 April 2012, 10:28:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #152 Gepost op: 23 April 2012, 10:24:20 »
Rondvliegend glas is wel ongewenst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #153 Gepost op: 23 April 2012, 10:27:40 »
Tuurlijk, maar als dat volstrekt versplinterd veiligheidsglas is geweest, dan heeft het misschien wel gewerkt zoals bedoeld. Glas dat onder hoge druk meegeeft is misschien wel beter dan een onwrikbare wand. Ik vind dat moeilijk om te beoordelen hoor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #154 Gepost op: 23 April 2012, 10:37:23 »
Het is ook moelijk om te beoordelen, dat komt wel in de verschillende rapporten te staan van al die instanties die nu onderzoek doen. Maar als daarin staat dat het glas versplinterde en dus heeft gewerkt naar behoren, dan ga ik wel fronsen hoor.

Blikken Tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #155 Gepost op: 23 April 2012, 10:41:59 »
Had die misschien beter de verkeersleiding kunnen bellen, of kan dat niet? (vraag niet lullig bedoeld)

Sterker nog: dat is het eerste wat een machinist moet doen en doet.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #156 Gepost op: 23 April 2012, 10:44:03 »
We lezen het wel. Ik bedacht alleen waartegen ik liever terecht zou komen als ik door zo'n coupé vloog. Tegen een coupéwand, om een bank gevouwen of tegen een glaswand die een deel van de energie absorbeert en dan versplinterd in ongevaarlijke stukjes.
Hmm, vanmorgen in ieder geval maar gauw gaan zitten en achteruit gaan rijden.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #158 Gepost op: 23 April 2012, 11:13:01 »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #159 Gepost op: 23 April 2012, 11:15:51 »
We lezen het wel. Ik bedacht alleen waartegen ik liever terecht zou komen als ik door zo'n coupé vloog. Tegen een coupéwand, om een bank gevouwen of tegen een glaswand die een deel van de energie absorbeert en dan versplinterd in ongevaarlijke stukjes.
Hmm, vanmorgen in ieder geval maar gauw gaan zitten en achteruit gaan rijden.  :)

Hierom rijdt mijn schoonvader standaard achteruit als hij de trein neemt... Maar even voor mijn beeld: met welke snelheid moet iemand tegen een dergelijk stuk glas aanvliegen om het te doen versplinteren? Het lijkt me dat daar heel wat kracht voor nodig is.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #160 Gepost op: 23 April 2012, 11:28:05 »
Daar kun je geen algemeen antwoord op geven. Dat ligt ook aan het gewicht en de vorm van het voorwerp of de persoon die er tegenaan komt. Je kunt er wel vanuit gaan dat het zeer doet  :-\
Tegelijkertijd kun je beter is het minder ongunstig tegen een glazen wand te botsen die eerst meebuigt en dan uiteenspat, dan tegen een onbuigbare massieve wand.

Zie ook: http://de.wikipedia.org/wiki/Einscheiben-Sicherheitsglas

De brokken van dergelijk glas zijn niet scherp, waardoor het versplinteren (als het werkt zoals bedoeld) niet leidt tot verdere verwondingen.
« Laatst bewerkt op: 23 April 2012, 11:35:29 door Edgar. Reden: z »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #161 Gepost op: 23 April 2012, 11:28:35 »
Een analyse van de Volkskrant
Op de trajecten waar het automatische stopsysteem bij lage snelheden niet ingrijpt wordt de treinloop met seinen geregeld.
Beetje vreemde quote uit bovenstaand stuk.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #162 Gepost op: 23 April 2012, 11:29:57 »
Ik ken de werking van veiligheidsglas, ik vroeg me allleen af bij welke krachten het versplintert. Ik ben maar een eenvoudige alfa, maar ik kan me voorstellen dat een mens (afhankelijk van omvang en geweicht) heel wat snelheid moet ontwikkelen om zo'n ruit te breken.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #163 Gepost op: 23 April 2012, 11:34:20 »
Op de trajecten waar het automatische stopsysteem bij lage snelheden niet ingrijpt wordt de treinloop met seinen geregeld.
Beetje vreemde quote uit bovenstaand stuk.

Ik bleef er ook op hangen. Volgens mij wilden ze op een positieve manier zeggen dat afwezigheid van ATB niet betekent dat er geen veiligheid is.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #164 Gepost op: 23 April 2012, 11:42:35 »
ATB is sowieso gekoppeld aan seinen, zal dan het ontbreken van ATBvv zijn waar ze op doelen.
In ATB loze gebieden komen in het algemeen geen volle reizigerstreinen.