Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 16:06:51
Piko NS1100, materieelbespreking door nederbelg
Vandaag om 15:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:41:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door 008200
Vandaag om 14:10:24
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen  (gelezen 26073 keer)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #45 Gepost op: 15 April 2012, 23:32:45 »
 (y) Jan, Ivo, Jeroen,

dan ben ik behoorlijk opgelucht!
Er zijn echter draadjes in dit forum waar dit soort berichten al als "ruzie" of zelfs "onacceptabel" wordt betiteld...

Ik blijf dus eerbiedig meelezen, maar wil dus wel eens de diverse ZHESM-wagens naast elkaar zien (en dat  dan het liefste alledire in de primer, want kleuren en belijning zijn een volgend "twistpunt", (toch?) ;)

Bij deze "Viewing" zal ik mijn harnasje meebrengen...

Frans
« Laatst bewerkt op: 16 April 2012, 00:23:22 door Frans van Meerwijk. Reden: Spaties zijn belangrijk... »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #46 Gepost op: 15 April 2012, 23:43:09 »
Ja Frans, ik zie ook nergens ruzie hoor, en ik heb toch echt ergens gezegd dat als je tevreden bent over wat je hebt, je hobby geslaagd is, en ook dat ik heilig in geloof dat de techniek ooit op een punt komt dat we met een klik op enter een model hebben
We kopen dan geen modellen meer in een winkel, maar we kopen een bestand die we thuis kunnen uitprinten, of dat dan nog modelbouw is, is een tweede
Ik durf zelfs te beweren dat deze discussie's ervoor zorgen dat de gemiddelde bouwkwaliteit omhoog gaat omdat we elkaar omhoog pushen.
ik waardeer alle soorten van modelbouw, maar ik zou in herhaling vallen als ik het nog een keer uitleg, ik denk dat Jeroen beter heeft uitgelegd wat ik bedoel, dan hoe ik het zelf heb uitgelegd :)
En ik drink met iedereen met veel plezier een biertje hoor... of 2..... of 4
Mvg Marty,

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #47 Gepost op: 15 April 2012, 23:52:02 »
@Jeroen,

Ik begrijp je punt; ik geef ook graag toe dat er bij mij enige teleurstelling was toen de kappen uit de doos kwamen. Als je het andere draadje leest, kun je die ook tussen de regels door lezen (ongelukkig trouwens dat deze discussie nu hier plaatsvindt en niet in dat draadje, waar hij natuurlijk eigenlijk bij hoort). Maar die teleurstelling betrof dus de ribbels, niet het feit dat er nog veel werk aan de kappen zou zijn, want dàt was conform planning en verwachting. Ik heb het printen nooit als een soort 'bijna-kant en klaar' gezien. Dat zou ook geen eerlijke verwachting zijn; aan een leuk model zitten zoveel losse onderdelen die je nooit mooi kan gieten of printen (deurklinken, handgrepen, seinhouders, isolatoren etc), en daarnaast spuitwerk en nog heleboel meer dat gewoon tijd kost. Wat jij zoekt is in feite een geheel af fabrieksmodel van de ZHESM; de kans daarop lijkt me heel erg klein (maar je moet nooit nooit zeggen  ;D). In elk geval kun je zoiets van geen enkele (semi-) zelfbouwoplossing verwachten, of het nu styreen, messing, print of wat dan ook is, dus wat dat betreft is je teleurstelling in Shapeways volgens mij niet helemaal eerlijk.

De reden voor mij om niet zelf te gaan bouwen (in karton of styreen) was dat ik met de technieken die ik beheers niet goed voor me zag hoe ik bij het ZHESM-materieel de rondingen aan de daken en onderaan de zijwanden mooi zou krijgen. En op dit punt hebben de kappen van Shapeways me niet teleurgesteld; die vormen zitten er gewoon goed in. De rest kan ik zelf oplossen, en het feit dat de kappen al in elkaar zitten is een leuke extra tijdwinst, die door een uurtje secuur vijlen niet wordt tenietgedaan, maar wel helpt om de prijs aanvaardbaar te maken.
Want nu ik een goede manier heb gevonden om die ribbels te lijf te gaan (nl. met een scherp vijltje, zie het andere draadje) en de nabewerkingstijd voor een kap tot ca. een uur is teruggbebracht, vind ik ook dat de geprinte kappen in feite redelijk aan de verwachtingen voldoen. Na dat vijlen moet je inderdaad wel de strips op het plaatwerk opnieuw aanbrengen (dat zou niet nodig moeten zijn want dit kost ook weer best wel wat tijd), maar als ik bouwen niet leuk zou vinden zou ik deze hobby niet hebben.
En hoeveel minder strak het nu wordt dan styreen zullen we beoordelen als Ivo en ik allebei klaar zijn. Vooralsnog zie ik geen grond voor Marty's kritiek. Maar bij dat biertje van Ivo en mij moet hij zeker komen, en dan mag hij 't me aanwijzen.

@Ivo: inderdaad, dus!
@Frans: volgens mij was hier inderdaad geen ruzie, waarom zou er ook?
« Laatst bewerkt op: 16 April 2012, 00:03:21 door janw »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 06 May 2012, 21:41:12 »
De Hofpleinlijners gaan niet zo snel als voorzien. Gisteren bij GM&S een aandrijving besteld en een styreencutter meegenomen.

Maar de belangrijkste hinderpaal is op dit moment het dak. Ik ben niet zo van het schuren en plamuren en heb jullie raad nodig:

Hier is het probleem te zien. Dit staat nu in de spuitplamuur, maar je ziet nog langsrichels. Als ik dit plamuur dan schuur ik daarna met korrel 600 nat, maar dan verdwijnt de plamuur voor het grootste gedeelte toch weer. Ik gebruik nu plamuur van Vallejo. Nu zou ik ook nog milliput kunnen gebruiken, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ook hoor ik wel eens dat mensen dergelijke naadjes laten vollopen met medium dikke secondenlijm. Dat laatste lijkt me dan weer lastig schuren, want dat wordt volgens mij stukken harder dan het styreen eromheen, waardoor het ook niet goed glad wordt.

Wat zijn jullie ervaringen?

Het tweetal ziet er van een afstandje al aardig uit:

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #49 Gepost op: 06 May 2012, 22:15:07 »
Secondenlijm is prima te schuren of te vijlen, de kunst is vooral het dun genoeg opbrengen. Vallejo plamuur lijkt helaas (omdat het acryl is) slecht te hechten...

Je zou Revell putty kunnen proberen, dat bevat nog wel oplosmiddelen (al is het minder fijn dan Tamiya maar dat is helaas niet meer leverbaar vanwege debiele EU-regels en ander geneuzel... zou iemand het toch hebben willen eten ofzo?)

Karst had het in het Plan U draadje over plastruct weld, wat oplosmiddel met het nodige vulmateriaal zou zijn... misschien zoiets, desnoods met wat extra opgelost styreen, zou misschien ook wel bruikbaar zijn?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 06 May 2012, 22:27:26 »
JAB,

Bedankt, Revell putty heb ik ook.  Daar ergerde ik me altijd aan, omdat dat nogal krimpt. Mogelijk heeft het een betere hechting, dus dat zou dan wel beter moeten gaan.

Plastruct weld heb ik ook. Het is me niet opgevallen dat dat voldoende vult. Ik heb eerder de indruk dat het er goed tussen trekt en dan een hol oppervlak achterlaat. Een ander idee is misschien de lijm die Roadster maakt door in thinner stukken rest styreen in op te lossen.

Zo weer een paar ideeen erbij.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #51 Gepost op: 13 May 2012, 12:27:50 »
Ziet er strak uit, Ivo. Met die kieren kan ik je niet helpen, heb weinig ervaring met styreen. Is het inmiddels gelukt? Er komen overigens ook nog lagen verf overheen, die dekken en vullen natuurlijk ook nog.
Merk jij overigens dat het styreen nog vervormd of kromtrekt op de iets langere termijn na het monteren (zeg 3-6 weken na lijmen)? Ik heb daar soms last van met styrenen bouwsels, en zie het soms terug in andere modellen van styreen. Hopelijk is dit te ondervangen door de constructie heel goed te doordenken, en heeft Floris dat goed gedaan.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #52 Gepost op: 13 May 2012, 13:14:02 »
dat kromtrekken ondervang je vooral door de tussenwandjes in de bak te zetten en niet op het onderstel. Hoe meer tussenwandjes hoe beter. Ook kunnen er hier en daar deuken in het styreen trekken als er ergens lijm opgesloten heeft gezeten, dat kun je enigszins voorkomen door afgesloten holtes open te boren waar je het niet ziet en niet al te veel lagen styreen op elkaar te lijmen. Vaak verschijnen die deuken pas na een tijdje, dus flink uitstellen tussendoor en niet te hard werken, dan zie je ze al voor de zaak in de verf zit en kun je ze nog wegplamuren. (das wel een nadeel van snel bouwen, mn mobylette had wat deukjes gekregen na het spuiten, daar doe je dus niks meer aan, nouja, ik kan ze wegstuccen en de zaak opnieuw spuiten en flink moeilijk gaan doen maar daar heb ik geen pest zin in natuurlijk, het ding is af en dus niet interessant meer)
Als kieren echt niet weg willen pleur ik er als laatste redmiddel secondelijm in, dan ben je er sowieso vanaf, maar het is harder dan het omliggende styreen dus het wordt een beetje tricky qua schuurwerk. Het kan in zulke gevallen helpen om een schuurplankje te organiseren (stukkie MDF of dik styreen met een stuk schuurpapier erop gelijmd), dan heb je veel meer controle over waar er precies geschuurd wordt op zo'n rond dak.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 13 May 2012, 14:06:29 »
Inmiddels heb ik er na een tip van Karst een paar keer Alabastine spuitplamuur met een penseel in gewerkt. Dat laat ik eerst maar eens goed uitharden, voordat ik alles er meteen weer uit schuur. En ik zal eens op zoek naar waterproof 1000 papier. Het fijnste dat ik thuis nog kon vinden was 600. Overigens schuur ik altijd met een stukje aluminium hoekprofiel waarop met dubbelzijdig tape schuurpapier zit geplakt. Als je dat eenmaal hebt gedaan, schuur je nooit meer uit de losse hand met een papiertje, omdat je hiermee veel sneller een strak resultaat haalt.

Maar als het dak naar mijn zin is, kan ik eindelijk met de rest aan de slag. Ook een BB aandrijving van Piet is inmiddels binnen. Ik moet dan wel de oplegging in de mBD bak wat gaan aanpassen: dichter maken daar waar de grote Roco motor niet meer nodig is en open maken ter plekke van het motordraaistel. Het geheel wordt wel digitaal met stroomvoerende koppelingen, zodat ik straks op 12 wielen per kant stroomafname heb. Piet beveelt bij de BB een Zimo decoder aan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #54 Gepost op: 13 May 2012, 14:28:10 »
k gebruik nooit fijner dan 400... gaat prima. (wel altijd nat schuren)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 13 May 2012, 22:36:36 »
Merk jij overigens dat het styreen nog vervormd of kromtrekt op de iets langere termijn na het monteren (zeg 3-6 weken na lijmen)? Ik heb daar soms last van met styrenen bouwsels, en zie het soms terug in andere modellen van styreen.
Het dak heb ik uit 7 onderdelen gelijmd met de polystyreen lijm van Revell met de naald. Ik heb nu na 4 weken of zo nog een perfect glad resultaat. Destijds met de plan U kreeg ik wel werking. Dat heb ik toen volgens advies gelijmd met de UHU met het kwastje, dat volgens opgave juist niet aggressief zou zijn. Ik kan me wel herinneren dat ik dat misschien hier en daar iets te dik heb aangebracht. De wanden waren hele stukken en ik had de indruk dat de UHU erg snel droogde.

Met de Bison verdunner, de Plastruct weld ed heb ik nooit problemen gehad. Dat verdampt denk ik te snel voor effecten als kromtrekken. Met cyanoacrylaat zijn er ook geen problemen, maar dat laatste is ook niet zo vreemd, want dat lost volgens mij geen styreen op.

mvg,
Ivo

P.S., en nu maar angstig kijken naar de gelijmde stukken ;)
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #56 Gepost op: 13 May 2012, 22:55:11 »
elke lijm die oplosmiddel waar styreen gevoelig voor is bevat gaat deuken en ellende geven als het spul opgesloten raakt en dus niet snel weg kan dampen. Kromtrekken is een ander probleem, iets dat over een veel langere tijd gebeurt, als er weekmakers etc uit het styreen verdampen kunnen verschillende platen daar anders op reageren, dwz de een krimpt meer dan de ander. Berucht is baksteenplaat volvlaks gelijmd op glad dik styreenplaat bijvoorbeeld, dat baksteenspul krimpt meer en dan trekt de hele muur dus hol. Plak je twee lagen uit dezelfde plaat op elkaar dan zou het volgens mij wel mee moeten vallen qua kromtrekken.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 13 May 2012, 22:56:01 »
Nu zou ik ook nog milliput kunnen gebruiken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Milliput is leuk spul, maar ik zou er eerder een gat van een frontsein mee opvullen en glad maken dan een miniem richeltje mee proberen op te vullen. Maar misschien dat anderen daar een andere ervaring mee hebben.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #58 Gepost op: 14 May 2012, 08:49:05 »
.....En ik zal eens op zoek naar waterproof 1000 papier. Het fijnste dat ik thuis nog kon vinden was 600.......

Kijk eens bij een automaterialen (groot)handel. Ik heb een velletje van korrel 1000 en een velletje 1200 kunnen krijgen voor €1,50 ofzo. Hadden ze gewoon op voorraad.
Dat spul wordt gebruikt door autospuiters.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 19 May 2012, 10:43:38 »
Vorige week de spuitplamuur met een kwastje erin. Paar dagen terug weer eens schuren en dat zie je dit:

Groeven zijn gevuld en ook de schuine krassen van het vijlen. En of dit nu voldoende is dat zie je pas weer na de volgende laag spuitplamuur.

Nu maar in het wit. Na twee lagen:

Ik ben nog steeds niet 100% tevreden, maar het is voldoende om verder te bouwen. Op de laatste foto bovenaan de 2 koppen, waarvan ik over een nog niet tevreden was, dus die is weer uit gesneden en opnieuw in elkaar gezet.

Vervolgens aan de slag met de nieuwe styreencutter:

En met een beetje knippen en plakken komt er meer leven in de koppen:

Ik vind de stripjes eigenlijk nog wat te dik en soms te breed, maar kleiner dan Evergreen 100 (0,25 * 0,50mm) kon ik zo snel niet vinden
En dan nu de houten deurtjes maken en ertussen zien te krijgen en op de rechter schuine kant nog de sponning van een stalen deur voor de conducteur.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*