Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen  (gelezen 24412 keer)

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #15 Gepost op: 09 april 2012, 13:05:42 »
Gedeelde smart, is halve smart.    :o  (y)
Ik vind het reuze interessant wat jullie doen en volg jullie op de voet.  ;D

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #16 Gepost op: 09 april 2012, 13:23:29 »
Weg bij Railz?

Railz heeft tegenwoordig echt stromend water: er zijn zoveel tranen gevloeid bij zijn vertrek. Genoeg om alle rivieren tevullen! :o

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #17 Gepost op: 09 april 2012, 14:03:13 »
 :o Ivo, Styreen???  ;)
 ;D Ahhh, de draaistellen zijn wel soldeerspul...

ff. serieus: ziet er goed uit, en ook al zou het bij mij nérgens bij passen (en dan ben ik eindelijk eens bezig om "lijn" in de verzameling te brengen), ik krijg toch wel neigingen... Komt waarschijnlijk vooral door de beschildering: ik ben gék op sierbiezen, krullen en frutsels (al kan ik ze nauwelijks fatsoenlijk trekken... :'( )
Daarbij vind ik ook het interieur van dat orgel in het NSM zo mooi...Natuurlijk, het is een vervoermiddel, maar in dit ding wil je toch (al dan niet op de Hofpleinlijn) bést een aantal uren vertoeven als de verwarming en het licht tenminste blijven werken om al dat vakmanschap en handwerk rustig te bewonderen...

Hou je ons op de hoogte van de vorderingen en vooral de dingen waar jij tegen aan loopt...

Tenslotte voor de moderator(en):
Ik zie inmiddels "geprinte kappen", "geplot styreen"en "gefreesd styreen"...
Ik vind de technieken alledrie geweldig, maar is het een idee (en überhaupt mogelijk) om dit in dit forum "beter vindbaar" te maken? Misschien net zoals inmiddels bij de Bruggen een IG???
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #18 Gepost op: 09 april 2012, 23:15:17 »
Gewoon uitgebreid zoeken op ZHESM en alleen onderwerp aanvinken en je krijgt de topics.

Interieur van de ZHESM kun je je nog aardig op uitleven. Wat te denken van teakhouten latjes op de 3e klas banken en bronzen leuningen en groen gecapitonneerde 2e klas banken met ronde wangen. Het binnenschilderwerk zit tegen het plafond, dus daar zie je niets van. Maar op de rugleuning van elke bank zat een gloeilamp. Een 3mm LED is eigenlijk net te dik, maar iets kleiner in goldenwhite boven elke bank en in het midden onder de lichtbak boven elk raam? Is toch een aardig gezicht. Krijg je net zoiets als in de TEE restauratierijtuigen.

Maar dit ZHESM stel moet wel eens af worden gemaakt, dus misschien gaat mijn fantasie weer met me op de loop.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #19 Gepost op: 10 april 2012, 19:29:44 »
Het dak van de C is inmiddels redelijk in vorm. Nu nog wat schuren en plamuren om het echt goed glad te krijgen en met een laagje spuitplamuur kijken of het een beetje klopt.

Kleine voortgang: ik heb de 3 bodemplaten van de C op elkaar gelijmd met UHU lijm en wat andere onderdelen om de meest logische bouwvolgorde voor mezelf te bepalen.



De eerste 2 platen van de bodem van de C. De grote gaten in de bodem zijn bedoeld om de flenzen van de wielen van het draaistel te laten bewegen. Deze diepte is voor RP25 wielen niet nodig, maar voor NEM wielen geen overbodige luxe. Maar zo kun je nog wat spelen met verschillende draaistellen en verschillende wielen.



En de bovenste plaat erop. Provisorisch staan hier nu ook de kopwanden van de coupé erop waartegen aan de balkons moeten komen. In deze kopwanden moet ik nog de deurramen uitsnijden, want die waren wel open, voor zover ik dat op foto's kan nagaan. Een foto maakt me wel aan het twijfelen: in het boek over de HSM staat een foto van het interieur van een stukje B rijtuig met een schuifdeur en erachter een dichte deur. Ik kan zo snel niet vinden waar deze zit, maar dan zou misschien toch de deur naar de balkons dicht zijn geweest.



De onderste zijwand versterkingen, waar tevens de bevestiging van de bak aan de bodem aan komt heb ik hier al aan de tussen wand gelijmd. Bovenaan deze zijwanden zit een strip styreen, die precies gelijk valt met de bovenste zijkant van de tussenwand en ook gelijk komt met de kopwanden. De zijkant met de ramen komt hier dan strak tegenaan en maakt een kleine bolling naar binnen aan de onderkant. Dit zou met een beetje voorbuigen van de onderkant van de zijwand gewoon strak moeten passen. De zijwand bestaat uit 0,5mm styreen en zwabbert los natuurlijk wel. Maar tegen deze zijwand geplakt zou het meer stevigheid moeten krijgen. Omdat de bovenkant koud onderaan het dak wordt gelijmd, denk ik daar nog een vierkant stuk styreen strip tegenaan te lijmen. Dan zit het zeker recht.



Hier loop ik tegen nog een vraag aan. De bevestiging van de bak aan de bodem komt precies op de plek waar de banken zitten. Waarschijnlijk is het de bedoeling de zittingen daar dan maar weg te laten. Dat klopt dan wel ongeveer, maar het middenpad wordt geblokkeerd  :D. Lijkt wel een SLT.





Later maar eens kijken of ik de balkons op de koppen in elkaar krijg. Daar zijn een paar kleine aanpassingen nodig voor mijn versie. De opening in de zijwanden moet iets groter, omdat de dubbele teakhouten klapdeuren in totaliteit een iets bredere opening lijken te hebben, en de lampgaten in de kopwand moeten dicht. Dat klopt wel voor een Ces van na 1926, maar niet voor een C van daarvoor.



Alle onderdelen voor het balkon



Provisorisch gepast.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #20 Gepost op: 10 april 2012, 21:59:37 »
die bevestiging zit inderdaad op de plek van een zitting, camoufleert m een beetje... (speelt voor zitting, al loopt ie door in het pad wegens de stevigheid) je kan daar dus bankjes met maar 1 zitting neerzetten zoals je al voorstelde. Niet de meest elegante oplossing maar wel de stevigste die ik kon verzinnen  ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #21 Gepost op: 10 april 2012, 22:15:53 »
Stevig is het zeker. Misschien ga ik iets verzinnen met kleurgebruik of de banken voorzien van latjes fineer  ;)

Het past allemaal heel mooi.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #22 Gepost op: 10 april 2012, 22:18:10 »
je kan ook de bovenste van de 2 lagen van de bevestiging ter hoogte van het middenpad wegsnijden, dan is in elk geval de zitting onderbroken voor het oog.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #23 Gepost op: 10 april 2012, 22:33:01 »
Dacht ik ook al aan, maar is misschien net iets minder stevig. Is wel een optie voor later als de bak wat verder is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #24 Gepost op: 13 april 2012, 23:21:17 »
Volgende stap: interieur en eerste kop.

Het interieur zit gelijmd en is gepast in de kap:



Hier zie je ook de kop, die is opgebouwd uit 5 delen. De zijkanten worden in de 45 graden hoeken afgeschuind, zodat de buitenkant strak past.



Hier zie je wat ik eerder bedoelde met de bevestiging op de plaats van een bank. Dat wordt rugleuning plaatsen, aan een kant de zittinge plaatsen en de andere kant een dunner plaatje op de bevestiging maken.



De kop van iets dichterbij. Hier ben ik nog niet helemaal tevreden over. Het past niet strak tegen de bodem en ook de aan de onderkant geplaatste driehoekjes hebben meer speling dan ik had verwacht.

Van boven ziet het er dan zo uit:



Ik denk dat de deur en wand die schuin staan kleiner moeten worden, zodat een en ander strak tussen het front en de panelen waar de zijdeuren in zitten passen. Floris, klopt dit?

Het is nog makkelijk weer los te maken nu en aan te passen.

Dan voor de aardigheid een paar plaatjes hoe het moet gaan worden:





Op het plaatje hieronder zie je nog de dwarsbalken waar de zijwanden op rusten. Dat heeft alleen de C. De C heeft namelijk vanaf de bufferbalken een recht chassis, waar via dwarsbalken het geheel op rust. De mBC en mB hebben dat niet, want die hebben gebogen chassisbalken, die de buitencontouren van de bak volgen. Ik twijfel nog of de onderste bodemplaat, die hier uitsteekt alsof het geheel op een U of H profiel rust op de C thuishoort. De chassisbalk ligt in elk geval meer naar binnen en de dwarsbalken lopen vanaf de bovenkant sterk rond naar binnen en hebben geen recht vlak aan de zijkant. Even verder puzzelen met foto's.



Aan de andere kant heb ik de zijwanden vast haaks in de kopwand gelijmd:



En hier zie je hoeveel de zijwand toch nog uitsteekt tov het chassis:



wordt vervolgd.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 14 april 2012, 12:22:29 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #25 Gepost op: 14 april 2012, 11:01:59 »
Mooi bouwverslag Ivo , gaat een perfect treinstel worden . (y) (y)

( ik zie 2 dezelfde foto's , klopt dat ? )

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #26 Gepost op: 14 april 2012, 11:11:57 »
als ik heeel heeel heeel eerlijk ben, vindt ik deze nu al 10 keer mooier dan de geprinte versie ( sorry Jan)
Mvg Marty,

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #27 Gepost op: 14 april 2012, 12:23:57 »
( ik zie 2 dezelfde foto's , klopt dat ? )
Nu niet meer. Ik kon het nog veranderen.

@Marty, er komt nog wel iets meer aan detaillering. Dat ben je misschien al een beetje gewend.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #28 Gepost op: 14 april 2012, 12:51:15 »
Daarom zei ik ook nu al  :)
Mvg Marty,

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #29 Gepost op: 15 april 2012, 00:40:29 »
Na één kop en de raad van Floris weet ik weer iets meer. Dus de volgende kop iets anders aangepakt en die is volgens mij gewoon goed.

Zoals gezegd heb ik eerst de twee zijwanden haaks in de coupéwand gelijmd en goed laten drogen. Dan heb je in elk geval een vaste basis voor de rest. Daarna heb ik de driehoekjes vooraan strak en passend tegen de voorkant aangelijmd en vervolgens de frontwand vastgezet, zodat het geheel in de omtrek vaststaat:







Met de nog te herstellen kop ernaast voor het verschil in passing:



Dan de tussenwanden weer 45 graden afgeschuind. Voor de passing heb je nu, omdat de zijwanden en de kopwand al met elkaar verbonden zijn een goede referentie. Dus dan past dat gewoon goed en blijft de rest keurig haaks:



Dit wandje zit gelijmd met cyanoacrylaat met een beetje hulp van versneller.

De andere wand heb ik gewoon met Revell lijm vastgezet en eerst gefixeerd met 2 stukjes tape:



En maar even op de draaistellen gezet:



Achter de mBC van Sabro, die hoger is dan deze van styreen:



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*