Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 15:40:34
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 15:13:34
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:58:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen  (gelezen 24486 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #30 Gepost op: 15 april 2012, 01:28:23 »
als ik heeel heeel heeel eerlijk ben, vindt ik deze nu al 10 keer mooier dan de geprinte versie ( sorry Jan)

Waarom dan Marty? Of wacht anders eerst maar eens rustig af, die geprinte kappen gaan behoorlijk de goede kant op.
@Ivo: is mooi aan het worden! Wat voor wanddikte heb jij eigenlijk bij de ramen?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5419
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #31 Gepost op: 15 april 2012, 11:08:28 »
De wanddikte is 0,5mm. Dus in vergelijking met de meest gangbare messing wanden 0,1mm dikker. Daarmee kunnen de ramen dus achter het styreen. Toch denk ik om eens te proberen om precies passende ramen te laten frezen. Ik ben onder de indruk van de maatvastheid van het gefreesde spul (en natuurlijk de CAD tekening als basis). Met precies passende kun je ze gewoon inleggen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #32 Gepost op: 15 april 2012, 13:46:10 »
Jan, ik heb geen kritiek op jou modelbouwcapaciteiten, daar twijfel ik niet aan
Het gaat mij erom dat het printen gewoonweg  niet het resultaat boekt van wat het moet zijn ( betaalbare producten dan ).
Wat mij nog steeds enorm verbaast is dat hele volksstammen kunnen vallen over een detail foutje op een artitec product, een naadje, of een onleesbaar nummertje wat niet klopt, dat diezelfde mensne vaak met een enorme plasser in hun broek lopen als ze een geprint model zien, die qua uiterlijk in 100 jaar nog niet in de buurt komt van een (klein)fabrieks model.
Zolang printwerk lijkt alsof het van piepschuim gemaakt is, en je met 100 uur schuren nog steeds ziet dat het niet is wat het moet zijn.
Noem mij een zwartkijker of een klinknagelliefhebber, maar ik zie wat ik zie, en dat is geen strak model, en daar kan jij niks aan doen, want de (n betaalbare) techniek is gewoon nog niet zover, wat Hans ook roept  ;)
Mvg Marty,

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #33 Gepost op: 15 april 2012, 16:01:07 »
Ha Marty,

Dit is interessant --kun je dan met onderstaande foto aangeven wat het probleem is?
Of althans het grote verschil met de styreen-bouwwijze?
Zoals gezegd, die deur heeft een laagje ongeschuurde plamuur, dus laat die even buiten beschouwing. Die bufferbalk ook.
Ik vind zelf dat Mitchell de vorm er uitstekend in heeft gekregen en dat het zo in de spuitplamuur zeker niet onderdoet voor wat ik hier met styreen zie. Qua wanddiktes vind ik het geprinte heel eerlijk gezegd zelfs mooier. De prijs/kwaliteit verhouding is zeker (nog) een kwestie, maar wel een andere kwestie. Bovendien ken ik de prijs van de styreen bouwset niet.

« Laatst bewerkt op: 16 april 2012, 00:07:19 door janw »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12325
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #34 Gepost op: 15 april 2012, 17:10:39 »
Om Marty bij te vallen, het is gewoon niet strak en haalt het in geen 100 jaar bij de zo vergruisde ATT modellen.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #35 Gepost op: 15 april 2012, 17:17:12 »
Nou, "gewoon niet strak"... Mag ik dat wat afzwakken? In ieder geval strakker dan ik ooit zou kunnen maken, echt heel indrukwekkend voor een zelfbouw-project. Chapeau! Maar inderdaad, met bijvoorbeeld Artitec vakt he niet te vergelijken.
(mijn 2 centimes.)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #36 Gepost op: 15 april 2012, 17:42:00 »
dat mag je afzwakken, maar tenzij de foto me niet bedriegt is het een model met een sereuze acute aanval van acne.
Ikzelf zou het met de hand ook niet zo strak krijgen, maar dat wil niet zeggen dat je dan maar genoegen moet nemen met "net iets beter", en daar gaat het mij ook helemaal niet om.
Vooral als je de randen aan de binnenkant van de ramen bekijkt, daar zitten schilfers, en je kan schuren wat je wil, de bestaande schilfers schuur je weg, maar met dezelfde streek komen er weer nieuwe schilfers.
Als je die weer wil wegschuren...enz enz, met als gevolg, dat de ramen niet meer de vorm hebben zoasl het behoort.
Het is misschien maar een tiende mm, maar omdat ze op een rij zitten zie je dat gelijk.
Bij een ( goed gesneden) styreen plot heb je niet die schuurbewerkingen, waardoor je ramen veel strakker blijven.
Of je nou wil of niet , dat verschil zie je gewoon.
Diezelfde schilfers zitten ook op de uitstekende sierlijnen, blijf je altijd zien
Ik zal niks over de vorm zeggen, die zal ongetwijfeld exact zijn aan het echte model, misschien klopt het omgerekend wel op de 100ste mm, maar dat is niet mijn punt.
Dat het in de toekomst beter, en veel beter gaat worden, ongetwijfeld, maar voor nu is dit resultaat voor mij persoonlijk nog gefreubel in de achterhoede wat de print betreft, niet wat jullie er van trachten te maken, dat verdiend alle lof. maar van een drol is geen slagroomsoes te maken  ;)
Mvg Marty,

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #37 Gepost op: 15 april 2012, 22:12:53 »
Ha Marty,

Nou met alle respect, maar ik kan geen schilfers ontdekken, noch op de foto noch op het model. Ik weet niet waar je op doelt. Maar misschien kijk ik niet goed; kun je nog precieser zijn? Er hangt vast wel hier en daar nog wat schuurstof aan, maar of dat op de foto nou erg uitkomt vraag ik me af. En dat verdwijnt uiteraard voor de volgende spuitronde.  Dus je antwoord overtuigt me nog helemaal niet.
Ik zie wel boven de opgelijmde dakrand van stryreen een niet-kaarsrecht lijmrandje. maar zoiets kan je dus op een van styreen gelijmd model ook hebben, dit hoort niet bij de techniek van het printen (juist niet...). En is bovendien nog verder strak te vijlen, of anderszins na te bewerken.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #38 Gepost op: 15 april 2012, 22:16:51 »
Ik heb alleen gezegd dat ik de styreen versie strakker vindt, ik heb niet gezegd dat ik dat de mooiste en strakste versie vind :)
Jan, het is heel simpel, als jij tevreden bent bent met dat model, dan is er toch niks aan de hand ? je moet je vooral niks van mij aantrekken, ik ben ook niet zo'n licht wat betreft modelbouw.
ik geef alleen een mening, en die is anders dan de jouwe, niks mis mee
Mvg Marty,

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #39 Gepost op: 15 april 2012, 22:48:21 »
Dat is zeer zeker prima, maar als je het woord 'drol' gebruikt, vraagt dat natuurlijk wel om iets van een onderbouwing... :)
Ik ben met je eens dat op  de foto's van Ivo hierboven de onderdelen scherpere randen en hoeken hebben, en meer glimmen. Maar hoeveel blijft daarvan zichtbaar als het model gemonteerd en gespoten is?
Aan de andere kant moet je bij mijn model erbij weten dat de laag spuitplamuur erg dun is en niet overal helemaal dekt (had ik inderdaad erbij moeten zeggen). Misschien dat dat bij jouw aan het beeld van 'niet strak' bijdraagt? Want eerlijk waar, hij staat hier voor me en voor een onvoltooide kap ziet 't er gewoon prima uit.
Als we allebei wat verder zijn, komt er zeker een moment waarop Ivo's model en het mijne naast elkaar te zien zullen zijn.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #40 Gepost op: 15 april 2012, 22:49:07 »
Jan,
Het jammere van de huidige kwaliteit van de prints van Shapeways, is dat je een heleboel extra toeren moet uithalen om er wat straks van te maken. Dit geld natuurlijk ook voor gefreesd stryreen ... en ik denk dat ik niet de kwaliteit van Ivo zou kunnen halen als ik een keer m'n handen laat wapperen, maar ook niet het geduld zou hebben om een prijzige 3D print een tigtal nabehandelingen te geven om er wat van te maken. Wat jij laat zien is dan ook bewonderenswaardig.

Wat Marty aangeeft is dat styreen in de basis gewoon een strakker materiaal is. Voor een treinstel begin je met een gladde wand ... en dat is bij de prints van Shapeways nou eenmaal nog niet zo. Petje af voor wat je laat zien en dat geldt ook voor wat Ivo laat zien.

Zoals ik al zei, ik kan dat soort styreenbouw niet aan, ben geen messingbouwer en heb ook het geduld niet om een kap van Shapeways een lading nabewerkingen te geven. Ik zou graag iets hebben dat bijna klaar is ... noem me maar een luie modelbouwer of misschien ben ik gewoon een gemiddelde modelbouwer. En wat Marty nou zo tegenvalt, is dat die kappen van Shapeways in de "bijna klaar" categorie lijken te vallen ... althans dat is waar een aantal mensen ons van proberen te overtuigen ... en dat is gewoon nog niet zo. Die prijs-kwaliteit verhouding wordt helaas nog niet door Shapeways geboden.
Als je een pakketje met gefreesd styreen bestelt, dan weet je gewoon dat je enige modelbouw kwaliteiten in je moet hebben om er wat van te kunnen maken en het zou ook eens duidelijk moeten worden gemaakt dat dit op het moment ook voor de 3D prints van Shapeways geldt. Ze gaan gelukkig langzaam vooruit qua kwaliteit ... dus wellicht dat het ooit nog eens wat wordt voor een luie modelbouwer ...  (y)

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 15 april 2012, 23:02:14 door Spoors »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5419
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #41 Gepost op: 15 april 2012, 22:59:17 »
Jan en Marty,

Zullen we vergelijkingen maken als de modellen klaar zijn? Ik vind het interessant om verschillende bouwwijzen naast elkaar te zien en naast elkaar te kunnen bouwen. Ik verwacht dat een geprint model minder werk is. Ik weet dat er betere (maar behoorlijk veel duurdere) 3D printmethoden bestaan dan die van Shapeways. Ik zag al een suggestie om modellen anders te printen, zodat je minder van dit soort stapelmethode bouw krijgt. Met stapelmethode bedoel ik het bouwen van houten schepen door planken gezaagd in de juiste contour op elkaar te stapelen en dan te schaven / vijlen / schuren tot er een mooie romp ontstaat.

Discussie over het mooiste model heeft nu nog niet zoveel zin. Wel mag van mij iedereen het styreen model niets vinden of het 3D model. Maar dat is het dan ook.

Ik bouw gewoon, waar ik op dat moment het makkelijkste aan kan komen en wat tot een acceptabel resultaat kan leiden. Het liefste bouw ik iets in metaal (ook een afwijking)

Voorbeeld:



Excuus voor de kwaliteit, ik krijg de camera niet in focus op dit beeld. Onder wandje C in styreen en boven wandje C in messing (met alle details er al op) Het messing wandje heeft alleen weer te hoge ramen (komt van een etsplaat van CW modelbouw). Dus de styreen versie is beter en zonodig makkelijker te herstellen dan de messing variant.

Jan, we bouwen rustig door. Jij kan vast eerder beginnen met afwerken van het model. Dat gaat bij mij nog wel even duren.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #42 Gepost op: 15 april 2012, 23:15:48 »
 :'( :'( :-\
Moeten we nou echt ruzie gaan maken over 3D-print versus gefreesd styreen versus messing etsplaat?

HET IS HOBBY!!! Natuurlijk ligt de lat voor iedereen op een ander niveau; ikzelf bouw beslist niet op "OnTraxx-niveau", maar ik heb wél plezier in mijn hobby!
De moderne technieken bieden inmiddels mogelijkheden waarvan velen 15 jaar geleden slechts konden dromen en ik krijg inmiddels dan ook alleen maar méér respect voor die "ouderwetsche NVM-leden" die vanaf een onvolledige tekening een fraai model construeerden uit messingplaat, karton, of wat-dan-ook...

Ik zal niet verhelen geen enkele ervaring te hebben met "printkappen", maar ik weet wel, dat OMDAT we met z'n allen 'die lat' hoger hebben gelegd, de eisen steeds zwaarder worden...

Maar NOGMAALS: Het Is HOBBY!!! Bedoeld als ONTSPANNING!!!

En dan nu een aantal persoonlijke opmerkingen:
1. Vergelijk de diverse methoden niet naar aanleiding van de foto's op dit forum: foto's zijn genadeloos, je ziet dingen, die in werkelijkheid niet zichtbaar zijn...
2. Ivo, nogmaals dank voor jouw cursus: ik ben de schok volledig te boven en ga dus vlijtig braden"(messing) en "metselen-met-snoldeer" (Wit-Metaal). Het was heerlijk verhelderend en ook geruststellend om te horen (en zien) dat je het gewoon MOET DOEN!
3. Voorlopig ben ik nog geen overtuigd liefhebber van 3D-printing: ongetwijfeld heeft deze technologie een toekomst, maar in de modelbouw nog even niet... De alternatieven via snijplotter, CNC-frees of etsplaat zijn (nu nog) béter. Ook de resin-kappen (zéker als ze vacuüm-gegoten zijn) zijn voor mij een zonder meer acceptabel alternatief... [sorry, ik "doe" vooral in Trams...]

Kortom: laten we alsjeblieft elkaar in zijn/har waarde laten, accepteren dat niet iedereen even begaafd is, maar dat we MET ELKAAR een geweldige Hobby hebben!~
 :-[ :-X Bij teruglezen vind ik dit een redelijk "Wort-Zum-Sonntag", misschien is de volgende samenvatting iet s beter:
Modelbouw is Passie en dus Emotie...

Ik wens volledig oprecht iedereen Veel Plezier in deze Heerlijke Hobby en de reacties? Kom maar op...
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #43 Gepost op: 15 april 2012, 23:22:01 »
Moeten we nou echt ruzie gaan maken over 3D-print versus gefreesd styreen versus messing etsplaat?

Frans,
Er is niemand die hier ruzie maakt ... het is gewoon een discussie.

Groet,

Jeroen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5419
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #44 Gepost op: 15 april 2012, 23:24:58 »
Frans,

Volgens mij gaan Jan en ik met veel plezier doorbouwen aan onze ZHESM modellen en hier laten zien wat het wordt.  ;)  So, don't worry. En als ons dat niet lukt spreken we ergens af voor een biertje en daarna lukt het zeker. Dat biertje kan trouwens zonder 3D versus styreen versus messing versus witmetaal ook. Zolang er maar geen pukkels tussen de rails verschijnen anders dan op een bergbaan  ;D ;D

En een beetje discussie over technieken vind ik heerlijk. En uiteindelijk hebben we allemaal recht op onze eigen mening én mogen die ook hier geven wat mij betreft  ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*