Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 16:12:11
US diorama in H0 door Hans Reints
Vandaag om 15:54:27
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
rommenholler gasketelwagens door jandcargo
Vandaag om 15:25:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:59:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
  

Auteur Topic: Minitrains bouwpakket van diesellok  (gelezen 3718 keer)

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Minitrains bouwpakket van diesellok
« Gepost op: 30 september 2014, 14:24:04 »





Rechtstreeks bij Minitrains www.minitrains.eu heb ik het bouwpakketje van het diesellokje gekocht. Het bouwen is vrij simpel en het voordeel van de losse onderdelen is dat je deze onafhankelijk van elkaar kan schilderen. Ook de handgreepjes, schoorsteen en lampjes kunnen na het weatheren aangebracht worden. Het lokje is voorzien van een FH motor en de rijeigenschappen zijn voortreffelijk. Dit lokje heeft afgelopen weekend in Valkenburg (ZH) twee dagen onafgebroken zijn werk gedaan. Dit is een aanrader voor een leuk smalspoor H0e.
Hugo
 


 
« Laatst bewerkt op: 30 september 2014, 14:30:42 door Hugo Baart »

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Minitrains bouwpakket van diesellok
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2014, 15:31:26 »
Leuk lokje , mooi gebouwd  (y)
( alleen jammer dat zo'n ongeverfd bouwsetje net zo veel moet kosten als een geverfde kant en klaar )

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1469
Re: Minitrains bouwpakket van diesellok
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2014, 15:51:31 »
Leuk locje Hugo. Ik heb 'm afgelopen zaterdag zien rijden. Ik denk alleen dat de motor geen FH klokankermotor is maar een conventionele Marx versie zoals destijds door Röwa (containerkraan aandrijving) en Bemo (SWEG 24 eerste versie) is toegepast. Klokankermotoren hebben een cilindrische behuizing.

Groet, Rob

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Minitrains bouwpakket van diesellok
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2014, 15:58:21 »
Hallo Ronald,
Spijtig dat je het weekend plotseling verhinderd was. Ik zie je beslist nog wel ergens op een beurs.
Ik heb bij Minitrains een bouwpakket van een diesellok
gekocht en een kant en  diesellokje. Beide voor dezelfde prijs. Van het bouwpakket had ik alleen maar de FH motor nodig om in te bouwen in De Vurige Elias van Egger/Jouef. Echter de kleur van het kant en klaar lokje, geel, was speelgoed geel. Ik heb de motor van de kant en klare lok gebruikt voor de Vurige Elias, de restanten heb ik dan over en het bouwpakket heb ik in elkaar geknutseld gespoten en geweaterdi. Het prijsverschil kan alleen maar zitten in het spuiten van het diesellokje. Het in elkaar zetten is een fluitje van een cent. de zelfde soort FH motor kost bij Wittekoek ongeveer 140 . Tja dan is de keus niet zo moeilijk.
Hugo

www.msgvalkenswaard.nl

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15388
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Minitrains bouwpakket van diesellok
« Reactie #4 Gepost op: 01 oktober 2014, 12:54:09 »
Hallo Ronald,
Spijtig dat je het weekend plotseling verhinderd was. Ik zie je beslist nog wel ergens op een beurs.


Hugo, da's een andere Ronald ;) Ik spreek je :)

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Minitrains bouwpakket van diesellok
« Reactie #5 Gepost op: 01 oktober 2014, 15:56:01 »
Sorry Ronald. Als ik goed had gekeken had ik het kunnen weten. Ik heb niet zo veel ervaring met het forum. Ik moet er wellicht wat meer aan doen.
Ik zie je wellicht in Utrecht op Eurospoor.
Groeten,
Hugo

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Minitrains bouwpakket van diesellok
« Reactie #6 Gepost op: 01 oktober 2014, 16:02:59 »
Hallo Hugo,

Zekers interessant! 
Begrijp uit de teksten nu alleen niet meer welke motor in deze lok zit (de lok met de goede rijeigenschappen dus).
Kun je dat nog eens herhalen? Alvast bedankt.  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Minitrains bouwpakket van diesellok
« Reactie #7 Gepost op: 01 oktober 2014, 18:58:59 »
Dag Hijlco,
In het bouwpakket van Minitrain zit het motortje met een vliegwiel. Kenners zeggen dat het geen Faulhaber is maar het is in ieder geval een borstelloos motortje met voor treffelijke eigenschappen. De naam die er aan wordt gegeven kan me niet zo veel schelen. Mij gaat het om het resultaat.

Deze motor zit in het Egger/Jouef lokje de Vurige Elias. Dat is een techniek uit de jaren 60/70 van de vorige eeuw.
Hugo
www.msgvalkenswaard.nl



Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1469
Re: Minitrains bouwpakket van diesellok
« Reactie #8 Gepost op: 01 oktober 2014, 22:18:11 »
Hugo, de motor is zeker geen borstelloze motor. Ook een klokankermotor is niet borstelloos alhoewel de definitie van borstelloos hier verwarrend is.

Een borstelloze motor heeft geen commutator; de werking wordt door inductie overgebracht.
Klokankermotoren hebben meestal een 5- of 7-polig anker waarbij de verbinding met de commutator door een aantal draden verzorgd worden. Deze draden zijn vaak uit verguld fosforbrons vervaardigde en hebben een minimale wrijving.
Goede DC motoren, waaronder bij voorbeeld Sagami en Mashima motoren vallen, kunnen in combinatie met een goed gedimensioneerd vliegwiel. Alles hangt hierbij af of de motor/vliegwiel combinatie enigszins uitgebalanceerd is. Een slecht- of niet uitgebalanceerde combinatie brengt meer schade aan dan een motor zonder vliegwiel.

Groet, Rob   

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Minitrains bouwpakket van diesellok
« Reactie #9 Gepost op: 01 oktober 2014, 23:43:12 »
Beste Rob,
Ik ben een modelbouwer die een modelbaan bouwt waar nagenoeg alles zelf wordt gebouwd uit plaatjes en stripjes styreen met een lik verf. Alles wordt in een landschap geplaatst en ik tracht er zorg voor te dragen dat het een geheel wordt. Dat vind ik nu het fascinerende van de modeltrein hobby. In dat fictieve landschap wil ik probleemloos treintjes  laten rijden. Het rijden is dan voor mij, hoe gek dat ook klinkt, een bijzaak. Als de lokjes niet rijden zoals ik wil ga ik er aan sleutelen net zo lang dat deze loks wel probleemloos rijden. Ik moet eerlijk bekennen dat de theorie van motors, klokanker, Faulhaber, DC- motors geheel aan mij voorbij gaat. Ik snap er geen snars van. Als uit de praktijk blijkt dat de door mij gebruikte motors die door Minitrains worden geleverd de locomotieven doen wat ik er van verlang, en dat is rustig en probleemloos rijden, vind ik het prima. En wat voor motor in dat lokje zit  zal me een zorg wezen.
Ik heb in mijn topic alleen maar aan willen geven wat mijn ervaringen zijn en wil die graag delen met mede modeltrein hobbyisten. Met reacties die ik daar uit krijg kan ik, als ik dat wil, weer verder met mijn hobby. Daar is mijn inziens het forum van Beneluxspoor ook voor bedoeld.
Hugo
www.msgvalkenswaard.nl

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Minitrains bouwpakket van diesellok
« Reactie #10 Gepost op: 02 oktober 2014, 11:29:33 »
Bedankt Hugo, (y)

Het ging mij er ook om of het ding nu goed rijdt of niet. Met behulp van welke motor vind ik dan minder interessant, hij moet het gewoon goed doen.
Zou je zo iets ook kunnen digitaliseren of is daar te weinig ruimte voor in de loc? Misschien met een N-decodertje ofzo? Dat zou dit locje voor mij nog aantrekkelijker maken.

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Minitrains bouwpakket van diesellok
« Reactie #11 Gepost op: 02 oktober 2014, 13:07:44 »
Dag Hijlco,
Er is ruimte genoeg om een decoder in te plaatsen. Met dubbelzijdige tape, wordt bij de decoder bijgeleverd, kan deze aan de voorzijde tegen de motor worden geplakt. Voor het diesellokje heb ik de decoder wel dwars geplaatst.
Ik heb zelf de Uhlenbrock 73400 decoder ingebouwd. Deze decoder kan een duurbelasting aan van o,5 A en een spitsbelasting van 1 A. Dat is ruim voldoende voor zo'n klein lokje.
Hugo

www.msgvalkenswaard.nl