BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Ivo tB op 07 april 2012, 19:58:35

Titel: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 07 april 2012, 19:58:35
Nadat Mitchell afgelopen najaar ineens een ZHESM treinstel ging tekenen, waarvan de bakken via Shapeways zijn te bestellen, is er onder enkelen onder ons een levendige discussie ontstaan over het maken van dit model: uit een 3D print, gewoon van styreen of onze kleinseriefabrikanten eens aanspreken op een messing model. Nu heb ik zelf al een messing model van Sabro models gemaakt, maar de meningen lopen uiteen of dat nu een kloppend model is. Ook Cees van der Vis (CW modelbouw) heeft in het verleden ZHESM materieel gemaakt, dat korte tijd ook in 0 via het Nulpunt verkrijgbaar was.

Ik heb heel lang getwijfeld om de 3D prints bij Shapeways te bestellen, maar ik schrok toch wel van de foto's die Janw heeft laten zien van zijn modellen. Het model is prima, maar het oppervlak is niet strak. Nu is daar van alles aan te doen, maar ik ben geen liefhebber van plamuren en schuren. En voor 180 euro voor 3 kale bakken, loont het de moeite op zoek te gaan naar een alternatief.

Nu heeft Floris een mooie CAD tekening gemaakt en daarvan zijn 2 prototypes gemaakt uit styreen. Dit is een basis model, dat verder is aan te kleden met styreen strips. De onderdelen zijn zeer strak gefreesd en passen door het goede ontwerp en de goede tekening perfect.

Een tipje van de sluier:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P3200368Kopiren.jpg)

Onderdelen voor een mBC

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P3200367Kopiren.jpg)

Onderdelen voor een Ces

Dus veel meer werk dan een 3D plot, maar een kitje in elkaar plakken vinden we allemaal leuk.  ;)

Die van mij moeten ZHESM versies worden, dus een mB moet ook nog volgen en ik ga door met het ontwerpen van transfers voor de Jugendstil beschildering:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/Paneel2eklas2.png)

wordt vervolgd,

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Simplex op 07 april 2012, 20:00:48
Wanneer kan ik bestellen??  ;D

Pijnacker is ZHESM

vrgr Steef
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: FritsT op 07 april 2012, 20:42:03
Hieronder staat de link naar de 0 versie waar Ivo het over had.

http://www.spoor0.blogspot.com/search/label/ZHESM (http://www.spoor0.blogspot.com/search/label/ZHESM)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 07 april 2012, 21:33:56
Steef, bestellen is (nog) niet aan de orde. Misschien kan daar later iets voor worden opgezet.

Niet alleen Pijnacker hoor (ik ken nog niemand die station Pijnacker in model wil maken  ;) ). Op de hele Hofpleinlijn van Rotterdam Hofplein naar Den Haag Holland Spoor en vandaar door naar Scheveningen reed dit materieel. En na de oorlog is het materieel als getrokken materieel gaan zwerven door het hele land.

In aanvulling op de mooie plaatjes via de link van Frits:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1280241_Medium.jpg)

Dit is een mBC van Sabro models. Het moet de museum uitvoering gaan worden. Ook hier nog Jugendstil beschildering, maar dan zoals het NSM die heeft gemaakt. Helaas wijkt die af (lijkt wat vereenvoudigd) van wat op foto's is te zien op de ZHESM treinstellen tussen 1908 en 1926.

Zie deze foto (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1900-1910/806696) in het Utrechts archief. Let vooral op de onderste tekeningen en vergelijk dat met de NSM versie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/806696.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/806696.jpg)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Simplex op 07 april 2012, 21:43:55
Ivo, inmiddels heb ik het sporenplan tot mijn beschikking. Heb nu in
4 jaar veel fotomateriaal verzameld, en afgelopen maand was er bij
ons in de bieb een tentoonstelling over het station en zijn oude omgeving.
Dwz, de veiling en de vroegere bebouwing. Is zeer intressant. Voorlopig
heeft Scandinavië voorrang, maar Pijnacker i te intressant om niet in
modulevorm te bouwen.

vrgr Steef
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: FritsT op 07 april 2012, 21:45:20
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorwegmuseum_95.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorwegmuseum_95.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Beached op 07 april 2012, 22:03:52
Ik ben benieuwd Ivo.

En voor de genen die niet wachten kunnen:
http://s620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/ (http://s620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/)

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Floris Dilz op 08 april 2012, 11:04:52
ga maar gewoon kijken bij railz.  ;D Ik heb zelf geen foto's van mn zhesm-stel in complete staat omdat t af moest zijn voor mn afscheid bij railz, was nogal haasten, maar tis gelukt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: janw op 08 april 2012, 22:31:10
Naast alle al gegeven links, hier ook maar die met de bovengenoemde 3D-geprinte kappen:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39950.0.html

(ik ben er nog niet veel verder mee, druk druk druk, maar 't gaat binnenkort weer voort)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Romar op 09 april 2012, 01:07:37
mijn afscheid bij railz.

Weg bij Railz?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: stig op 09 april 2012, 02:22:40
Da's meestal als je afscheid neemt...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 09 april 2012, 09:43:35
En nog steeds professioneel aktief met modelspoor   (y)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ernst-Jan op 09 april 2012, 10:50:54
En nog steeds professioneel aktief met modelspoor   (y)

Nou.... ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 09 april 2012, 12:14:50
Ik ben begonnen met de daken.

Eerst heb ik 6 gefreesde strips op het dak van de mBC geplakt met een kwartrond profiel van Evergreen ernaast.

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P3310381Medium.jpg)

Ik heb dat eerst gedaan (tip van Floris, die het andersom had gedaan), omdat ik de zakkende hoeken wilde voorkomen. Nu is het nadeel weer dat de sleufjes aan de onderkant vol kunnen lopen met lijm, waardoor de tussenwanden minder makkelijk passen. Dat bleek vandaag gelukkig niet het geval én het dak is nog mooi vlak.

Ik heb deze 6 strips strak naast de opbouw van de lichtkap geplakt, maar deze stroken bewust nog niet vastgezet:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P3310382Medium.jpg)

De ramen hebben geen relief en ik denk dat ik makkelijker van dunne styreen strips nu sponningen maak dan dat het geheel vast zit. Bovendien kan ik nu onvoorzichtiger vijlen en schuren om de dakranden in de goede vorm te krijgen.

Voor pruisische draaistellen had ik uit een ouder bouwproject nog messing Pruisische draaistellen van Perl:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P3310383Medium.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P3310384Medium.jpg)

Daar hoort nog een remwerk in:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P3310385Medium.jpg)

Nu zie ik op foto's dat het remwerk van de ZHESM pruisische draaistellen aan de onderkant met trekstangen was verbonden, dus dat ga ik maar van stripjes maken.

Hier zitten overigens ook spaakwielen bij en ik kan het niet overal zien, maar volgens mij hadden de ZHESM stellen ook spaakwielen. Is ook wel aannemelijk voor bouwjaar 1908.
De spaakwielen van de ZHESM waren volgens tekeningen en tekst wel weer anders. Het waren 8 dubbele spaken per wiel.
Ook is er nog iets wat niet klopt aan deze draaistellen: er zitten hulzen om de schroefveren, waaraan de bladveren zijn afgeveerd. In de ZHESM versie (en voor zover ik weet in alle pruisische draaistellen onder NS materieel) zaten deze hulzen niet, maar zag je gewoon de schroefveren. Dus misschien toch maar op zoek naar andere pruisische draaistellen.

Vervolgens vinden hier op Rail 2010 bij Philotrain gekochte overcomplete onderdelen weer een nuttige toepassing. Korfbuffers en lampen:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P3310387Medium.jpg)

Nu maar vijlen, schuren, plamuren, schuren, plamuren om een mooi dak te krijgen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: roadster36 op 09 april 2012, 12:57:48
troost je ik ben ook aan het vijlen ;D dommetjes voor mn 6500
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: vrijbuiter55 op 09 april 2012, 13:05:42
Gedeelde smart, is halve smart.    :o  (y)
Ik vind het reuze interessant wat jullie doen en volg jullie op de voet.  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ponytail op 09 april 2012, 13:23:29
Weg bij Railz?

Railz heeft tegenwoordig echt stromend water: er zijn zoveel tranen gevloeid bij zijn vertrek. Genoeg om alle rivieren tevullen! :o
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Frans van Meerwijk op 09 april 2012, 14:03:13
 :o Ivo, Styreen???  ;)
 ;D Ahhh, de draaistellen zijn wel soldeerspul...

ff. serieus: ziet er goed uit, en ook al zou het bij mij nérgens bij passen (en dan ben ik eindelijk eens bezig om "lijn" in de verzameling te brengen), ik krijg toch wel neigingen... Komt waarschijnlijk vooral door de beschildering: ik ben gék op sierbiezen, krullen en frutsels (al kan ik ze nauwelijks fatsoenlijk trekken... :'( )
Daarbij vind ik ook het interieur van dat orgel in het NSM zo mooi...Natuurlijk, het is een vervoermiddel, maar in dit ding wil je toch (al dan niet op de Hofpleinlijn) bést een aantal uren vertoeven als de verwarming en het licht tenminste blijven werken om al dat vakmanschap en handwerk rustig te bewonderen...

Hou je ons op de hoogte van de vorderingen en vooral de dingen waar jij tegen aan loopt...

Tenslotte voor de moderator(en):
Ik zie inmiddels "geprinte kappen", "geplot styreen"en "gefreesd styreen"...
Ik vind de technieken alledrie geweldig, maar is het een idee (en überhaupt mogelijk) om dit in dit forum "beter vindbaar" te maken? Misschien net zoals inmiddels bij de Bruggen een IG???
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 09 april 2012, 23:15:17
Gewoon uitgebreid zoeken op ZHESM en alleen onderwerp aanvinken en je krijgt de topics.

Interieur van de ZHESM kun je je nog aardig op uitleven. Wat te denken van teakhouten latjes op de 3e klas banken en bronzen leuningen en groen gecapitonneerde 2e klas banken met ronde wangen. Het binnenschilderwerk zit tegen het plafond, dus daar zie je niets van. Maar op de rugleuning van elke bank zat een gloeilamp. Een 3mm LED is eigenlijk net te dik, maar iets kleiner in goldenwhite boven elke bank en in het midden onder de lichtbak boven elk raam? Is toch een aardig gezicht. Krijg je net zoiets als in de TEE restauratierijtuigen.

Maar dit ZHESM stel moet wel eens af worden gemaakt, dus misschien gaat mijn fantasie weer met me op de loop.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 10 april 2012, 19:29:44
Het dak van de C is inmiddels redelijk in vorm. Nu nog wat schuren en plamuren om het echt goed glad te krijgen en met een laagje spuitplamuur kijken of het een beetje klopt.

Kleine voortgang: ik heb de 3 bodemplaten van de C op elkaar gelijmd met UHU lijm en wat andere onderdelen om de meest logische bouwvolgorde voor mezelf te bepalen.

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4060416Medium.jpg)

De eerste 2 platen van de bodem van de C. De grote gaten in de bodem zijn bedoeld om de flenzen van de wielen van het draaistel te laten bewegen. Deze diepte is voor RP25 wielen niet nodig, maar voor NEM wielen geen overbodige luxe. Maar zo kun je nog wat spelen met verschillende draaistellen en verschillende wielen.

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4060417Medium.jpg)

En de bovenste plaat erop. Provisorisch staan hier nu ook de kopwanden van de coupé erop waartegen aan de balkons moeten komen. In deze kopwanden moet ik nog de deurramen uitsnijden, want die waren wel open, voor zover ik dat op foto's kan nagaan. Een foto maakt me wel aan het twijfelen: in het boek over de HSM staat een foto van het interieur van een stukje B rijtuig met een schuifdeur en erachter een dichte deur. Ik kan zo snel niet vinden waar deze zit, maar dan zou misschien toch de deur naar de balkons dicht zijn geweest.

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4070418Medium.jpg)

De onderste zijwand versterkingen, waar tevens de bevestiging van de bak aan de bodem aan komt heb ik hier al aan de tussen wand gelijmd. Bovenaan deze zijwanden zit een strip styreen, die precies gelijk valt met de bovenste zijkant van de tussenwand en ook gelijk komt met de kopwanden. De zijkant met de ramen komt hier dan strak tegenaan en maakt een kleine bolling naar binnen aan de onderkant. Dit zou met een beetje voorbuigen van de onderkant van de zijwand gewoon strak moeten passen. De zijwand bestaat uit 0,5mm styreen en zwabbert los natuurlijk wel. Maar tegen deze zijwand geplakt zou het meer stevigheid moeten krijgen. Omdat de bovenkant koud onderaan het dak wordt gelijmd, denk ik daar nog een vierkant stuk styreen strip tegenaan te lijmen. Dan zit het zeker recht.

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4070420Medium.jpg)

Hier loop ik tegen nog een vraag aan. De bevestiging van de bak aan de bodem komt precies op de plek waar de banken zitten. Waarschijnlijk is het de bedoeling de zittingen daar dan maar weg te laten. Dat klopt dan wel ongeveer, maar het middenpad wordt geblokkeerd  :D. Lijkt wel een SLT.

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4070421Medium.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4070422Medium.jpg)

Later maar eens kijken of ik de balkons op de koppen in elkaar krijg. Daar zijn een paar kleine aanpassingen nodig voor mijn versie. De opening in de zijwanden moet iets groter, omdat de dubbele teakhouten klapdeuren in totaliteit een iets bredere opening lijken te hebben, en de lampgaten in de kopwand moeten dicht. Dat klopt wel voor een Ces van na 1926, maar niet voor een C van daarvoor.

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4070424Medium.jpg)

Alle onderdelen voor het balkon

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4070425Medium.jpg)

Provisorisch gepast.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Floris Dilz op 10 april 2012, 21:59:37
die bevestiging zit inderdaad op de plek van een zitting, camoufleert m een beetje... (speelt voor zitting, al loopt ie door in het pad wegens de stevigheid) je kan daar dus bankjes met maar 1 zitting neerzetten zoals je al voorstelde. Niet de meest elegante oplossing maar wel de stevigste die ik kon verzinnen  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 10 april 2012, 22:15:53
Stevig is het zeker. Misschien ga ik iets verzinnen met kleurgebruik of de banken voorzien van latjes fineer  ;)

Het past allemaal heel mooi.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Floris Dilz op 10 april 2012, 22:18:10
je kan ook de bovenste van de 2 lagen van de bevestiging ter hoogte van het middenpad wegsnijden, dan is in elk geval de zitting onderbroken voor het oog.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 10 april 2012, 22:33:01
Dacht ik ook al aan, maar is misschien net iets minder stevig. Is wel een optie voor later als de bak wat verder is.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 13 april 2012, 23:21:17
Volgende stap: interieur en eerste kop.

Het interieur zit gelijmd en is gepast in de kap:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4130438Kopiren.jpg)

Hier zie je ook de kop, die is opgebouwd uit 5 delen. De zijkanten worden in de 45 graden hoeken afgeschuind, zodat de buitenkant strak past.

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4130440Kopiren.jpg)

Hier zie je wat ik eerder bedoelde met de bevestiging op de plaats van een bank. Dat wordt rugleuning plaatsen, aan een kant de zittinge plaatsen en de andere kant een dunner plaatje op de bevestiging maken.

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4130439Kopiren.jpg)

De kop van iets dichterbij. Hier ben ik nog niet helemaal tevreden over. Het past niet strak tegen de bodem en ook de aan de onderkant geplaatste driehoekjes hebben meer speling dan ik had verwacht.

Van boven ziet het er dan zo uit:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4130442Kopiren.jpg)

Ik denk dat de deur en wand die schuin staan kleiner moeten worden, zodat een en ander strak tussen het front en de panelen waar de zijdeuren in zitten passen. Floris, klopt dit?

Het is nog makkelijk weer los te maken nu en aan te passen.

Dan voor de aardigheid een paar plaatjes hoe het moet gaan worden:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4130445Kopiren.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4130449Kopiren.jpg)

Op het plaatje hieronder zie je nog de dwarsbalken waar de zijwanden op rusten. Dat heeft alleen de C. De C heeft namelijk vanaf de bufferbalken een recht chassis, waar via dwarsbalken het geheel op rust. De mBC en mB hebben dat niet, want die hebben gebogen chassisbalken, die de buitencontouren van de bak volgen. Ik twijfel nog of de onderste bodemplaat, die hier uitsteekt alsof het geheel op een U of H profiel rust op de C thuishoort. De chassisbalk ligt in elk geval meer naar binnen en de dwarsbalken lopen vanaf de bovenkant sterk rond naar binnen en hebben geen recht vlak aan de zijkant. Even verder puzzelen met foto's.

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4130441Kopiren.jpg)

Aan de andere kant heb ik de zijwanden vast haaks in de kopwand gelijmd:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4130447Kopiren.jpg)

En hier zie je hoeveel de zijwand toch nog uitsteekt tov het chassis:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4130448Kopiren.jpg)

wordt vervolgd.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: ronald1956 op 14 april 2012, 11:01:59
Mooi bouwverslag Ivo , gaat een perfect treinstel worden . (y) (y)

( ik zie 2 dezelfde foto's , klopt dat ? )
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Marty op 14 april 2012, 11:11:57
als ik heeel heeel heeel eerlijk ben, vindt ik deze nu al 10 keer mooier dan de geprinte versie ( sorry Jan)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 14 april 2012, 12:23:57
( ik zie 2 dezelfde foto's , klopt dat ? )
Nu niet meer. Ik kon het nog veranderen.

@Marty, er komt nog wel iets meer aan detaillering. Dat ben je misschien al een beetje gewend.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Marty op 14 april 2012, 12:51:15
Daarom zei ik ook nu al  :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 15 april 2012, 00:40:29
Na één kop en de raad van Floris weet ik weer iets meer. Dus de volgende kop iets anders aangepakt en die is volgens mij gewoon goed.

Zoals gezegd heb ik eerst de twee zijwanden haaks in de coupéwand gelijmd en goed laten drogen. Dan heb je in elk geval een vaste basis voor de rest. Daarna heb ik de driehoekjes vooraan strak en passend tegen de voorkant aangelijmd en vervolgens de frontwand vastgezet, zodat het geheel in de omtrek vaststaat:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4140450Kopiren.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4140451Kopiren.jpg)



Met de nog te herstellen kop ernaast voor het verschil in passing:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4140452Kopiren.jpg)

Dan de tussenwanden weer 45 graden afgeschuind. Voor de passing heb je nu, omdat de zijwanden en de kopwand al met elkaar verbonden zijn een goede referentie. Dus dan past dat gewoon goed en blijft de rest keurig haaks:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4140453Kopiren.jpg)

Dit wandje zit gelijmd met cyanoacrylaat met een beetje hulp van versneller.

De andere wand heb ik gewoon met Revell lijm vastgezet en eerst gefixeerd met 2 stukjes tape:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4140454Kopiren.jpg)

En maar even op de draaistellen gezet:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4140457Kopiren.jpg)

Achter de mBC van Sabro, die hoger is dan deze van styreen:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P4140456Kopiren.jpg)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: janw op 15 april 2012, 01:28:23
als ik heeel heeel heeel eerlijk ben, vindt ik deze nu al 10 keer mooier dan de geprinte versie ( sorry Jan)

Waarom dan Marty? Of wacht anders eerst maar eens rustig af, die geprinte kappen gaan behoorlijk de goede kant op.
@Ivo: is mooi aan het worden! Wat voor wanddikte heb jij eigenlijk bij de ramen?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 15 april 2012, 11:08:28
De wanddikte is 0,5mm. Dus in vergelijking met de meest gangbare messing wanden 0,1mm dikker. Daarmee kunnen de ramen dus achter het styreen. Toch denk ik om eens te proberen om precies passende ramen te laten frezen. Ik ben onder de indruk van de maatvastheid van het gefreesde spul (en natuurlijk de CAD tekening als basis). Met precies passende kun je ze gewoon inleggen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Marty op 15 april 2012, 13:46:10
Jan, ik heb geen kritiek op jou modelbouwcapaciteiten, daar twijfel ik niet aan
Het gaat mij erom dat het printen gewoonweg  niet het resultaat boekt van wat het moet zijn ( betaalbare producten dan ).
Wat mij nog steeds enorm verbaast is dat hele volksstammen kunnen vallen over een detail foutje op een artitec product, een naadje, of een onleesbaar nummertje wat niet klopt, dat diezelfde mensne vaak met een enorme plasser in hun broek lopen als ze een geprint model zien, die qua uiterlijk in 100 jaar nog niet in de buurt komt van een (klein)fabrieks model.
Zolang printwerk lijkt alsof het van piepschuim gemaakt is, en je met 100 uur schuren nog steeds ziet dat het niet is wat het moet zijn.
Noem mij een zwartkijker of een klinknagelliefhebber, maar ik zie wat ik zie, en dat is geen strak model, en daar kan jij niks aan doen, want de (n betaalbare) techniek is gewoon nog niet zover, wat Hans ook roept  ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: janw op 15 april 2012, 16:01:07
Ha Marty,

Dit is interessant --kun je dan met onderstaande foto aangeven wat het probleem is?
Of althans het grote verschil met de styreen-bouwwijze?
Zoals gezegd, die deur heeft een laagje ongeschuurde plamuur, dus laat die even buiten beschouwing. Die bufferbalk ook.
Ik vind zelf dat Mitchell de vorm er uitstekend in heeft gekregen en dat het zo in de spuitplamuur zeker niet onderdoet voor wat ik hier met styreen zie. Qua wanddiktes vind ik het geprinte heel eerlijk gezegd zelfs mooier. De prijs/kwaliteit verhouding is zeker (nog) een kwestie, maar wel een andere kwestie. Bovendien ken ik de prijs van de styreen bouwset niet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg8404.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Hans Reints op 15 april 2012, 17:10:39
Om Marty bij te vallen, het is gewoon niet strak en haalt het in geen 100 jaar bij de zo vergruisde ATT modellen.
SK
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: clickmaniac op 15 april 2012, 17:17:12
Nou, "gewoon niet strak"... Mag ik dat wat afzwakken? In ieder geval strakker dan ik ooit zou kunnen maken, echt heel indrukwekkend voor een zelfbouw-project. Chapeau! Maar inderdaad, met bijvoorbeeld Artitec vakt he niet te vergelijken.
(mijn 2 centimes.)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Marty op 15 april 2012, 17:42:00
dat mag je afzwakken, maar tenzij de foto me niet bedriegt is het een model met een sereuze acute aanval van acne.
Ikzelf zou het met de hand ook niet zo strak krijgen, maar dat wil niet zeggen dat je dan maar genoegen moet nemen met "net iets beter", en daar gaat het mij ook helemaal niet om.
Vooral als je de randen aan de binnenkant van de ramen bekijkt, daar zitten schilfers, en je kan schuren wat je wil, de bestaande schilfers schuur je weg, maar met dezelfde streek komen er weer nieuwe schilfers.
Als je die weer wil wegschuren...enz enz, met als gevolg, dat de ramen niet meer de vorm hebben zoasl het behoort.
Het is misschien maar een tiende mm, maar omdat ze op een rij zitten zie je dat gelijk.
Bij een ( goed gesneden) styreen plot heb je niet die schuurbewerkingen, waardoor je ramen veel strakker blijven.
Of je nou wil of niet , dat verschil zie je gewoon.
Diezelfde schilfers zitten ook op de uitstekende sierlijnen, blijf je altijd zien
Ik zal niks over de vorm zeggen, die zal ongetwijfeld exact zijn aan het echte model, misschien klopt het omgerekend wel op de 100ste mm, maar dat is niet mijn punt.
Dat het in de toekomst beter, en veel beter gaat worden, ongetwijfeld, maar voor nu is dit resultaat voor mij persoonlijk nog gefreubel in de achterhoede wat de print betreft, niet wat jullie er van trachten te maken, dat verdiend alle lof. maar van een drol is geen slagroomsoes te maken  ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: janw op 15 april 2012, 22:12:53
Ha Marty,

Nou met alle respect, maar ik kan geen schilfers ontdekken, noch op de foto noch op het model. Ik weet niet waar je op doelt. Maar misschien kijk ik niet goed; kun je nog precieser zijn? Er hangt vast wel hier en daar nog wat schuurstof aan, maar of dat op de foto nou erg uitkomt vraag ik me af. En dat verdwijnt uiteraard voor de volgende spuitronde.  Dus je antwoord overtuigt me nog helemaal niet.
Ik zie wel boven de opgelijmde dakrand van stryreen een niet-kaarsrecht lijmrandje. maar zoiets kan je dus op een van styreen gelijmd model ook hebben, dit hoort niet bij de techniek van het printen (juist niet...). En is bovendien nog verder strak te vijlen, of anderszins na te bewerken.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Marty op 15 april 2012, 22:16:51
Ik heb alleen gezegd dat ik de styreen versie strakker vindt, ik heb niet gezegd dat ik dat de mooiste en strakste versie vind :)
Jan, het is heel simpel, als jij tevreden bent bent met dat model, dan is er toch niks aan de hand ? je moet je vooral niks van mij aantrekken, ik ben ook niet zo'n licht wat betreft modelbouw.
ik geef alleen een mening, en die is anders dan de jouwe, niks mis mee
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: janw op 15 april 2012, 22:48:21
Dat is zeer zeker prima, maar als je het woord 'drol' gebruikt, vraagt dat natuurlijk wel om iets van een onderbouwing... :)
Ik ben met je eens dat op  de foto's van Ivo hierboven de onderdelen scherpere randen en hoeken hebben, en meer glimmen. Maar hoeveel blijft daarvan zichtbaar als het model gemonteerd en gespoten is?
Aan de andere kant moet je bij mijn model erbij weten dat de laag spuitplamuur erg dun is en niet overal helemaal dekt (had ik inderdaad erbij moeten zeggen). Misschien dat dat bij jouw aan het beeld van 'niet strak' bijdraagt? Want eerlijk waar, hij staat hier voor me en voor een onvoltooide kap ziet 't er gewoon prima uit.
Als we allebei wat verder zijn, komt er zeker een moment waarop Ivo's model en het mijne naast elkaar te zien zullen zijn.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Spoors op 15 april 2012, 22:49:07
Jan,
Het jammere van de huidige kwaliteit van de prints van Shapeways, is dat je een heleboel extra toeren moet uithalen om er wat straks van te maken. Dit geld natuurlijk ook voor gefreesd stryreen ... en ik denk dat ik niet de kwaliteit van Ivo zou kunnen halen als ik een keer m'n handen laat wapperen, maar ook niet het geduld zou hebben om een prijzige 3D print een tigtal nabehandelingen te geven om er wat van te maken. Wat jij laat zien is dan ook bewonderenswaardig.

Wat Marty aangeeft is dat styreen in de basis gewoon een strakker materiaal is. Voor een treinstel begin je met een gladde wand ... en dat is bij de prints van Shapeways nou eenmaal nog niet zo. Petje af voor wat je laat zien en dat geldt ook voor wat Ivo laat zien.

Zoals ik al zei, ik kan dat soort styreenbouw niet aan, ben geen messingbouwer en heb ook het geduld niet om een kap van Shapeways een lading nabewerkingen te geven. Ik zou graag iets hebben dat bijna klaar is ... noem me maar een luie modelbouwer of misschien ben ik gewoon een gemiddelde modelbouwer. En wat Marty nou zo tegenvalt, is dat die kappen van Shapeways in de "bijna klaar" categorie lijken te vallen ... althans dat is waar een aantal mensen ons van proberen te overtuigen ... en dat is gewoon nog niet zo. Die prijs-kwaliteit verhouding wordt helaas nog niet door Shapeways geboden.
Als je een pakketje met gefreesd styreen bestelt, dan weet je gewoon dat je enige modelbouw kwaliteiten in je moet hebben om er wat van te kunnen maken en het zou ook eens duidelijk moeten worden gemaakt dat dit op het moment ook voor de 3D prints van Shapeways geldt. Ze gaan gelukkig langzaam vooruit qua kwaliteit ... dus wellicht dat het ooit nog eens wat wordt voor een luie modelbouwer ...  (y)

Groet,

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 15 april 2012, 22:59:17
Jan en Marty,

Zullen we vergelijkingen maken als de modellen klaar zijn? Ik vind het interessant om verschillende bouwwijzen naast elkaar te zien en naast elkaar te kunnen bouwen. Ik verwacht dat een geprint model minder werk is. Ik weet dat er betere (maar behoorlijk veel duurdere) 3D printmethoden bestaan dan die van Shapeways. Ik zag al een suggestie om modellen anders te printen, zodat je minder van dit soort stapelmethode bouw krijgt. Met stapelmethode bedoel ik het bouwen van houten schepen door planken gezaagd in de juiste contour op elkaar te stapelen en dan te schaven / vijlen / schuren tot er een mooie romp ontstaat.

Discussie over het mooiste model heeft nu nog niet zoveel zin. Wel mag van mij iedereen het styreen model niets vinden of het 3D model. Maar dat is het dan ook.

Ik bouw gewoon, waar ik op dat moment het makkelijkste aan kan komen en wat tot een acceptabel resultaat kan leiden. Het liefste bouw ik iets in metaal (ook een afwijking)

Voorbeeld:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4150466.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4150466.jpg)

Excuus voor de kwaliteit, ik krijg de camera niet in focus op dit beeld. Onder wandje C in styreen en boven wandje C in messing (met alle details er al op) Het messing wandje heeft alleen weer te hoge ramen (komt van een etsplaat van CW modelbouw). Dus de styreen versie is beter en zonodig makkelijker te herstellen dan de messing variant.

Jan, we bouwen rustig door. Jij kan vast eerder beginnen met afwerken van het model. Dat gaat bij mij nog wel even duren.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Frans van Meerwijk op 15 april 2012, 23:15:48
 :'( :'( :-\
Moeten we nou echt ruzie gaan maken over 3D-print versus gefreesd styreen versus messing etsplaat?

HET IS HOBBY!!! Natuurlijk ligt de lat voor iedereen op een ander niveau; ikzelf bouw beslist niet op "OnTraxx-niveau", maar ik heb wél plezier in mijn hobby!
De moderne technieken bieden inmiddels mogelijkheden waarvan velen 15 jaar geleden slechts konden dromen en ik krijg inmiddels dan ook alleen maar méér respect voor die "ouderwetsche NVM-leden" die vanaf een onvolledige tekening een fraai model construeerden uit messingplaat, karton, of wat-dan-ook...

Ik zal niet verhelen geen enkele ervaring te hebben met "printkappen", maar ik weet wel, dat OMDAT we met z'n allen 'die lat' hoger hebben gelegd, de eisen steeds zwaarder worden...

Maar NOGMAALS: Het Is HOBBY!!! Bedoeld als ONTSPANNING!!!

En dan nu een aantal persoonlijke opmerkingen:
1. Vergelijk de diverse methoden niet naar aanleiding van de foto's op dit forum: foto's zijn genadeloos, je ziet dingen, die in werkelijkheid niet zichtbaar zijn...
2. Ivo, nogmaals dank voor jouw cursus: ik ben de schok volledig te boven en ga dus vlijtig braden"(messing) en "metselen-met-snoldeer" (Wit-Metaal). Het was heerlijk verhelderend en ook geruststellend om te horen (en zien) dat je het gewoon MOET DOEN!
3. Voorlopig ben ik nog geen overtuigd liefhebber van 3D-printing: ongetwijfeld heeft deze technologie een toekomst, maar in de modelbouw nog even niet... De alternatieven via snijplotter, CNC-frees of etsplaat zijn (nu nog) béter. Ook de resin-kappen (zéker als ze vacuüm-gegoten zijn) zijn voor mij een zonder meer acceptabel alternatief... [sorry, ik "doe" vooral in Trams...]

Kortom: laten we alsjeblieft elkaar in zijn/har waarde laten, accepteren dat niet iedereen even begaafd is, maar dat we MET ELKAAR een geweldige Hobby hebben!~
 :-[ :-X Bij teruglezen vind ik dit een redelijk "Wort-Zum-Sonntag", misschien is de volgende samenvatting iet s beter:
Modelbouw is Passie en dus Emotie...

Ik wens volledig oprecht iedereen Veel Plezier in deze Heerlijke Hobby en de reacties? Kom maar op...
Frans
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Spoors op 15 april 2012, 23:22:01
Moeten we nou echt ruzie gaan maken over 3D-print versus gefreesd styreen versus messing etsplaat?

Frans,
Er is niemand die hier ruzie maakt ... het is gewoon een discussie.

Groet,

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 15 april 2012, 23:24:58
Frans,

Volgens mij gaan Jan en ik met veel plezier doorbouwen aan onze ZHESM modellen en hier laten zien wat het wordt.  ;)  So, don't worry. En als ons dat niet lukt spreken we ergens af voor een biertje en daarna lukt het zeker. Dat biertje kan trouwens zonder 3D versus styreen versus messing versus witmetaal ook. Zolang er maar geen pukkels tussen de rails verschijnen anders dan op een bergbaan  ;D ;D

En een beetje discussie over technieken vind ik heerlijk. En uiteindelijk hebben we allemaal recht op onze eigen mening én mogen die ook hier geven wat mij betreft  ;D ;D

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Frans van Meerwijk op 15 april 2012, 23:32:45
 (y) Jan, Ivo, Jeroen,

dan ben ik behoorlijk opgelucht!
Er zijn echter draadjes in dit forum waar dit soort berichten al als "ruzie" of zelfs "onacceptabel" wordt betiteld...

Ik blijf dus eerbiedig meelezen, maar wil dus wel eens de diverse ZHESM-wagens naast elkaar zien (en dat  dan het liefste alledire in de primer, want kleuren en belijning zijn een volgend "twistpunt", (toch?) ;)

Bij deze "Viewing" zal ik mijn harnasje meebrengen...

Frans
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Marty op 15 april 2012, 23:43:09
Ja Frans, ik zie ook nergens ruzie hoor, en ik heb toch echt ergens gezegd dat als je tevreden bent over wat je hebt, je hobby geslaagd is, en ook dat ik heilig in geloof dat de techniek ooit op een punt komt dat we met een klik op enter een model hebben
We kopen dan geen modellen meer in een winkel, maar we kopen een bestand die we thuis kunnen uitprinten, of dat dan nog modelbouw is, is een tweede
Ik durf zelfs te beweren dat deze discussie's ervoor zorgen dat de gemiddelde bouwkwaliteit omhoog gaat omdat we elkaar omhoog pushen.
ik waardeer alle soorten van modelbouw, maar ik zou in herhaling vallen als ik het nog een keer uitleg, ik denk dat Jeroen beter heeft uitgelegd wat ik bedoel, dan hoe ik het zelf heb uitgelegd :)
En ik drink met iedereen met veel plezier een biertje hoor... of 2..... of 4
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: janw op 15 april 2012, 23:52:02
@Jeroen,

Ik begrijp je punt; ik geef ook graag toe dat er bij mij enige teleurstelling was toen de kappen uit de doos kwamen. Als je het andere draadje leest, kun je die ook tussen de regels door lezen (ongelukkig trouwens dat deze discussie nu hier plaatsvindt en niet in dat draadje, waar hij natuurlijk eigenlijk bij hoort). Maar die teleurstelling betrof dus de ribbels, niet het feit dat er nog veel werk aan de kappen zou zijn, want dàt was conform planning en verwachting. Ik heb het printen nooit als een soort 'bijna-kant en klaar' gezien. Dat zou ook geen eerlijke verwachting zijn; aan een leuk model zitten zoveel losse onderdelen die je nooit mooi kan gieten of printen (deurklinken, handgrepen, seinhouders, isolatoren etc), en daarnaast spuitwerk en nog heleboel meer dat gewoon tijd kost. Wat jij zoekt is in feite een geheel af fabrieksmodel van de ZHESM; de kans daarop lijkt me heel erg klein (maar je moet nooit nooit zeggen  ;D). In elk geval kun je zoiets van geen enkele (semi-) zelfbouwoplossing verwachten, of het nu styreen, messing, print of wat dan ook is, dus wat dat betreft is je teleurstelling in Shapeways volgens mij niet helemaal eerlijk.

De reden voor mij om niet zelf te gaan bouwen (in karton of styreen) was dat ik met de technieken die ik beheers niet goed voor me zag hoe ik bij het ZHESM-materieel de rondingen aan de daken en onderaan de zijwanden mooi zou krijgen. En op dit punt hebben de kappen van Shapeways me niet teleurgesteld; die vormen zitten er gewoon goed in. De rest kan ik zelf oplossen, en het feit dat de kappen al in elkaar zitten is een leuke extra tijdwinst, die door een uurtje secuur vijlen niet wordt tenietgedaan, maar wel helpt om de prijs aanvaardbaar te maken.
Want nu ik een goede manier heb gevonden om die ribbels te lijf te gaan (nl. met een scherp vijltje, zie het andere draadje) en de nabewerkingstijd voor een kap tot ca. een uur is teruggbebracht, vind ik ook dat de geprinte kappen in feite redelijk aan de verwachtingen voldoen. Na dat vijlen moet je inderdaad wel de strips op het plaatwerk opnieuw aanbrengen (dat zou niet nodig moeten zijn want dit kost ook weer best wel wat tijd), maar als ik bouwen niet leuk zou vinden zou ik deze hobby niet hebben.
En hoeveel minder strak het nu wordt dan styreen zullen we beoordelen als Ivo en ik allebei klaar zijn. Vooralsnog zie ik geen grond voor Marty's kritiek. Maar bij dat biertje van Ivo en mij moet hij zeker komen, en dan mag hij 't me aanwijzen.

@Ivo: inderdaad, dus!
@Frans: volgens mij was hier inderdaad geen ruzie, waarom zou er ook?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 06 mei 2012, 21:41:12
De Hofpleinlijners gaan niet zo snel als voorzien. Gisteren bij GM&S een aandrijving besteld en een styreencutter meegenomen.

Maar de belangrijkste hinderpaal is op dit moment het dak. Ik ben niet zo van het schuren en plamuren en heb jullie raad nodig:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P5060479Kopiren.jpg)

Hier is het probleem te zien. Dit staat nu in de spuitplamuur, maar je ziet nog langsrichels. Als ik dit plamuur dan schuur ik daarna met korrel 600 nat, maar dan verdwijnt de plamuur voor het grootste gedeelte toch weer. Ik gebruik nu plamuur van Vallejo. Nu zou ik ook nog milliput kunnen gebruiken, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ook hoor ik wel eens dat mensen dergelijke naadjes laten vollopen met medium dikke secondenlijm. Dat laatste lijkt me dan weer lastig schuren, want dat wordt volgens mij stukken harder dan het styreen eromheen, waardoor het ook niet goed glad wordt.

Wat zijn jullie ervaringen?

Het tweetal ziet er van een afstandje al aardig uit:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P5060480Kopiren.jpg)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: JAB van Ree op 06 mei 2012, 22:15:07
Secondenlijm is prima te schuren of te vijlen, de kunst is vooral het dun genoeg opbrengen. Vallejo plamuur lijkt helaas (omdat het acryl is) slecht te hechten...

Je zou Revell putty kunnen proberen, dat bevat nog wel oplosmiddelen (al is het minder fijn dan Tamiya maar dat is helaas niet meer leverbaar vanwege debiele EU-regels en ander geneuzel... zou iemand het toch hebben willen eten ofzo?)

Karst had het in het Plan U draadje over plastruct weld, wat oplosmiddel met het nodige vulmateriaal zou zijn... misschien zoiets, desnoods met wat extra opgelost styreen, zou misschien ook wel bruikbaar zijn?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 06 mei 2012, 22:27:26
JAB,

Bedankt, Revell putty heb ik ook.  Daar ergerde ik me altijd aan, omdat dat nogal krimpt. Mogelijk heeft het een betere hechting, dus dat zou dan wel beter moeten gaan.

Plastruct weld heb ik ook. Het is me niet opgevallen dat dat voldoende vult. Ik heb eerder de indruk dat het er goed tussen trekt en dan een hol oppervlak achterlaat. Een ander idee is misschien de lijm die Roadster maakt door in thinner stukken rest styreen in op te lossen.

Zo weer een paar ideeen erbij.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: janw op 13 mei 2012, 12:27:50
Ziet er strak uit, Ivo. Met die kieren kan ik je niet helpen, heb weinig ervaring met styreen. Is het inmiddels gelukt? Er komen overigens ook nog lagen verf overheen, die dekken en vullen natuurlijk ook nog.
Merk jij overigens dat het styreen nog vervormd of kromtrekt op de iets langere termijn na het monteren (zeg 3-6 weken na lijmen)? Ik heb daar soms last van met styrenen bouwsels, en zie het soms terug in andere modellen van styreen. Hopelijk is dit te ondervangen door de constructie heel goed te doordenken, en heeft Floris dat goed gedaan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Floris Dilz op 13 mei 2012, 13:14:02
dat kromtrekken ondervang je vooral door de tussenwandjes in de bak te zetten en niet op het onderstel. Hoe meer tussenwandjes hoe beter. Ook kunnen er hier en daar deuken in het styreen trekken als er ergens lijm opgesloten heeft gezeten, dat kun je enigszins voorkomen door afgesloten holtes open te boren waar je het niet ziet en niet al te veel lagen styreen op elkaar te lijmen. Vaak verschijnen die deuken pas na een tijdje, dus flink uitstellen tussendoor en niet te hard werken, dan zie je ze al voor de zaak in de verf zit en kun je ze nog wegplamuren. (das wel een nadeel van snel bouwen, mn mobylette had wat deukjes gekregen na het spuiten, daar doe je dus niks meer aan, nouja, ik kan ze wegstuccen en de zaak opnieuw spuiten en flink moeilijk gaan doen maar daar heb ik geen pest zin in natuurlijk, het ding is af en dus niet interessant meer)
Als kieren echt niet weg willen pleur ik er als laatste redmiddel secondelijm in, dan ben je er sowieso vanaf, maar het is harder dan het omliggende styreen dus het wordt een beetje tricky qua schuurwerk. Het kan in zulke gevallen helpen om een schuurplankje te organiseren (stukkie MDF of dik styreen met een stuk schuurpapier erop gelijmd), dan heb je veel meer controle over waar er precies geschuurd wordt op zo'n rond dak.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 13 mei 2012, 14:06:29
Inmiddels heb ik er na een tip van Karst een paar keer Alabastine spuitplamuur met een penseel in gewerkt. Dat laat ik eerst maar eens goed uitharden, voordat ik alles er meteen weer uit schuur. En ik zal eens op zoek naar waterproof 1000 papier. Het fijnste dat ik thuis nog kon vinden was 600. Overigens schuur ik altijd met een stukje aluminium hoekprofiel waarop met dubbelzijdig tape schuurpapier zit geplakt. Als je dat eenmaal hebt gedaan, schuur je nooit meer uit de losse hand met een papiertje, omdat je hiermee veel sneller een strak resultaat haalt.

Maar als het dak naar mijn zin is, kan ik eindelijk met de rest aan de slag. Ook een BB aandrijving van Piet is inmiddels binnen. Ik moet dan wel de oplegging in de mBD bak wat gaan aanpassen: dichter maken daar waar de grote Roco motor niet meer nodig is en open maken ter plekke van het motordraaistel. Het geheel wordt wel digitaal met stroomvoerende koppelingen, zodat ik straks op 12 wielen per kant stroomafname heb. Piet beveelt bij de BB een Zimo decoder aan.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Floris Dilz op 13 mei 2012, 14:28:10
k gebruik nooit fijner dan 400... gaat prima. (wel altijd nat schuren)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 13 mei 2012, 22:36:36
Merk jij overigens dat het styreen nog vervormd of kromtrekt op de iets langere termijn na het monteren (zeg 3-6 weken na lijmen)? Ik heb daar soms last van met styrenen bouwsels, en zie het soms terug in andere modellen van styreen.
Het dak heb ik uit 7 onderdelen gelijmd met de polystyreen lijm van Revell met de naald. Ik heb nu na 4 weken of zo nog een perfect glad resultaat. Destijds met de plan U kreeg ik wel werking. Dat heb ik toen volgens advies gelijmd met de UHU met het kwastje, dat volgens opgave juist niet aggressief zou zijn. Ik kan me wel herinneren dat ik dat misschien hier en daar iets te dik heb aangebracht. De wanden waren hele stukken en ik had de indruk dat de UHU erg snel droogde.

Met de Bison verdunner, de Plastruct weld ed heb ik nooit problemen gehad. Dat verdampt denk ik te snel voor effecten als kromtrekken. Met cyanoacrylaat zijn er ook geen problemen, maar dat laatste is ook niet zo vreemd, want dat lost volgens mij geen styreen op.

mvg,
Ivo

P.S., en nu maar angstig kijken naar de gelijmde stukken ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Floris Dilz op 13 mei 2012, 22:55:11
elke lijm die oplosmiddel waar styreen gevoelig voor is bevat gaat deuken en ellende geven als het spul opgesloten raakt en dus niet snel weg kan dampen. Kromtrekken is een ander probleem, iets dat over een veel langere tijd gebeurt, als er weekmakers etc uit het styreen verdampen kunnen verschillende platen daar anders op reageren, dwz de een krimpt meer dan de ander. Berucht is baksteenplaat volvlaks gelijmd op glad dik styreenplaat bijvoorbeeld, dat baksteenspul krimpt meer en dan trekt de hele muur dus hol. Plak je twee lagen uit dezelfde plaat op elkaar dan zou het volgens mij wel mee moeten vallen qua kromtrekken.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Peter Korsten op 13 mei 2012, 22:56:01
Nu zou ik ook nog milliput kunnen gebruiken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Milliput is leuk spul, maar ik zou er eerder een gat van een frontsein mee opvullen en glad maken dan een miniem richeltje mee proberen op te vullen. Maar misschien dat anderen daar een andere ervaring mee hebben.

- Peter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Tjalling op 14 mei 2012, 08:49:05
.....En ik zal eens op zoek naar waterproof 1000 papier. Het fijnste dat ik thuis nog kon vinden was 600.......

Kijk eens bij een automaterialen (groot)handel. Ik heb een velletje van korrel 1000 en een velletje 1200 kunnen krijgen voor €1,50 ofzo. Hadden ze gewoon op voorraad.
Dat spul wordt gebruikt door autospuiters.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 19 mei 2012, 10:43:38
Vorige week de spuitplamuur met een kwastje erin. Paar dagen terug weer eens schuren en dat zie je dit:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P5180486Kopiren.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P5180487Kopiren.jpg)

Groeven zijn gevuld en ook de schuine krassen van het vijlen. En of dit nu voldoende is dat zie je pas weer na de volgende laag spuitplamuur.

Nu maar in het wit. Na twee lagen:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P5180488Kopiren.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P5180489Kopiren.jpg)

Ik ben nog steeds niet 100% tevreden, maar het is voldoende om verder te bouwen. Op de laatste foto bovenaan de 2 koppen, waarvan ik over een nog niet tevreden was, dus die is weer uit gesneden en opnieuw in elkaar gezet.

Vervolgens aan de slag met de nieuwe styreencutter:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P5180490Kopiren.jpg)

En met een beetje knippen en plakken komt er meer leven in de koppen:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P5180491Kopiren.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P5180492Kopiren.jpg)

Ik vind de stripjes eigenlijk nog wat te dik en soms te breed, maar kleiner dan Evergreen 100 (0,25 * 0,50mm) kon ik zo snel niet vinden
En dan nu de houten deurtjes maken en ertussen zien te krijgen en op de rechter schuine kant nog de sponning van een stalen deur voor de conducteur.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: janw op 19 mei 2012, 11:07:41
Spannend Ivo, Ik ben heel benieuwd hoe straks eruit ziet (nu zijn de uiterlijke verhoudingen nog wel anders dan wat je van de ZHESM-wagens verwacht)!
De strips op de koppen lijken mij ook aan de dikke kant, zoals jij ook zegt. Misschien beter weglaten? Of maken van zelfklevend etiket?
Dak ziet er op de foto's nu wel goed uit. Die dakrand aan de voorkant, blijft die zo of komt daar nog een rand (strip) voor?
Maak je nu zo'n tot stuurstand verbouwde bijwagen (een kop met frontlampen, een zonder)?

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Floris Dilz op 19 mei 2012, 11:11:08
als je het dak nog niet goed vindt, het was met zand ingestrooid in het echt dus het mag een beetje structuur hebben. Dat is nu je voordeel, want spuit het straks donker zandgeel en geef het een neveltje lichtgrijs/creme ofzo, dat oogt prima en tadaa.... de krasjes en naadjes zijn ook ineens weg!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 22 mei 2012, 00:24:07
In mijn kast vond ik nog een zakje Evergreen met 0,25mm plaat.

Daarmee aan de slag voor de deurtjes. Is handiger om een tekening van te maken en te laten frezen denk ik, maar met handwerk kom je er toch ook wel.

Dus 2 smalle strookjes styreen precies pas uit de plaat gesneden. Daarna bij benadering het raam erop getekend en uitgesneden. Vervolgens aan de bovenkant voorzichtig een mooie boog vijlen en de raam op breedte en diepte maken adhv tekeningen en foto's. De tekeningen in het "Smit'' boek wijken toch weer af van de foto's op dit punt. Vervolgens het paneel eronder uitgesneden en het rechthoekige stukje wat je er dan uit snijdt heeft met een vijltje 4 schuine kanten gekregen. Dat past dan weer terug in de deur en dan maar plakken:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P5210493Kopiren.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P5210495Kopiren.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/ZHESM/P5210494Kopiren.jpg)

O ja, ook nog een klein stripje styreen onder de ramen geplakt. Nu nog een deurklinkje op de linker deur en een beugel op de rechter deur horizontaal over de ruit iets boven de deurklink. Dan met 2 gebogen handrailhouders nog 2 handrails aan beide kanten en dit detail is klaar.

Dit zijn er dus 2. Per rijtuig zijn dat er in totaal 8, dus voor 3 rijtuigen heb ik nog 22 deuren te snijden.

Op naar het volgende (de deursponning op het schuine gedeelte voor de 2 deurtjes en de horizontale beugel voor de voorruit. En dan nog een recht sluitseinijzer).

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Martin Welberg op 22 mei 2012, 00:34:11
Lekkere therapie die 22 deuren  ;D... (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 22 mei 2012, 00:41:04
Er zit nog wel meer leuks aan dit model. Wat dacht je van alle raamkozijntjes voor de ramen in de lichtkap. Die waren houtkleurig en de rest in crème of geel. Ik kijk al uit naar het snijden daarvan (ga ik maken uit stripjes) en later het afplakken voor het spuiten  :o

Onder deze C bak zit alleen maar een spanwerk en een remcylinder, maar onder de mB en mBC hangen ook nog een fors aantal verschillende bakken voor allerlei apparatuur.

En dan uit messing nog 4 vrij bizarre pantografen maken voor de ZHESM tijd.

Kortom, ik ben nog wel even bezig.

Maar ik mag niet klagen. Ik heb hier enkele bruggenbouwers bezig gezien met monnikenwerk in styreen.

mvg,
Ivo

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: ronald1956 op 24 mei 2012, 19:44:46
Goed bezig Ivo , goed te volgen vanuit m'n internetcafe  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 24 mei 2012, 23:03:47
En dat net terwijl het in Nederland inmiddels ook vakantieweer is  ;)

mvg,
Ivo

P.S., alweer 2 deurtjes verder, dus nog maar 20
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: AB 7216 op 08 juli 2012, 11:57:27
Ik weet niet meer of hier de vraag werd gesteld over het interieur of in het 3D draadje.
Maar ik was pasgeleden in het museum, en mocht wat foto's maken van het interieur.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220844.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220844.jpg)
Derde klasse, volgens mij zijn dit blokkendoos banken.
Wanneer deze geplaatst zijn is mij niet bekend.
Of dit tijdens groot onderhoud is gebeurd
Of dat de originele banken zijn verwijderd toen de wagen dienstwagen is geworden, en dat er deze banken zijn geplaatst toen de wagen in het museum is gezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220845.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220845.jpg)
Detail derde klas bank.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220847.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220847.jpg)
Derde klasse, hierbij is ook te zien dat de schuifdeuren geheel dicht zijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220867.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220867.jpg)
Tweede klasse

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220868.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220868.jpg)
Detail tweede klasse

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220879.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220879.jpg)
Hoofdstuurstand.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220881.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220881.jpg)
Apparatuur achterwand hoofdstuurstand

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220886.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220886.jpg)
tussenwand hoofdstuurstand en balkon. (door het smalle balkon is dit niet beter te krijgen)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220851.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220851.jpg)
Hulpstuurstand op het achterbalkon, dit is dus uit de NS tijd. bij de ZHESM zat hier ook een hoofdstuurstand.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220831.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220831.jpg)
Dakopbouw.

Veel plezier met bouwen, als er nog vragen zijn hoor ik ze wel

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 13 juli 2012, 14:19:29
Arjen,

Ik keek eens in dit draadje om te kijken hoe ver ik was met mijn berichtgeving, zie ik ineens jouw post. Die had ik nog niet gezien. Geweldig handig deze foto's, vooral voor de stuurstanden. Ik heb nog wel een foto van het originele 3e klas interieur, dan hebben we zo gezien of dit blokkendoos banken zijn of niet. Belangrijk voor het model is ook de stoppen en schakelkast op de achterwand van de stuurstand. Die is door de ramen nogal goed te zien en moet dus zeker in het model komen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Henk Boshuyzen op 13 juli 2012, 16:02:10
Ivo,

let op, de stuurstanden zijn uit de 1500 Volt tijd!
Als je de pantografen uit de wisselstroom ZHE tijd bouwt moet je ook een andere stuurstandindeling en kasten onder de bakken hanteren als bij de ZHESM BC6!

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: AB 7216 op 13 juli 2012, 16:12:10
Hoi Ivo,

hierbij dan nog enkele foto's van de achterwanden   :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220854.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220854.jpg)
Achterwand hulpstuurstand.
Hier is de schuifdeur verwijderd, wanneer dit is gebeurd is mij niet duidelijk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220853.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220853.jpg)
Achterwand en cabinedeur

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220882.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220882.jpg)
Stuurstroomschakelaars, handpomp voor de stroomafnemer en de cabineverwarming

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220883.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220883.jpg)
Het meterbord in detail

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220884.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220884.jpg)
De zetel voor den wagenvoerder

Zoals Henk al terecht aangeeft zijn dit de installaties vanuit de NS tijd, bij de ZHESM zagen ze er anders uit. Maar daar hebben we de foto's en tekeningen uit het ZHESM boek voor.

Ook is indeling in het museum niet helemaal juist voor de NS tijd, maar dat komt omdat deze motorwagen nog een tijdje als dienstwagen heeft rondgereden. Bij plaatsing in het museum is geprobeerd deze wagen weer compleet te krijgen, wat volgens mij ook wel goed gelukt is.

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Ivo tB op 13 juli 2012, 16:28:49
@Henk,

Je hebt helemaal gelijk! Daar had ik in mijn enthousiasme even niet aan gedacht. Maar ik leg altijd het ZHESM boek ernaast. En ik ga voor het oude model pantograaf en dakopbouw.

@Arjen,

Bedankt voor de aanvullende foto's. Die komen altijd van pas. Het zijn wel weer heerlijk krappe hokken voor de wagenvoerder.

mvg,
Ivo

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: AB 7216 op 13 juli 2012, 16:34:56
Deze stammen nog uit de tijd dat de wagenvoerder ook de kreukelzone was 8)

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: rijsacker op 13 juni 2014, 00:24:17

Niet alleen Pijnacker hoor (ik ken nog niemand die station Pijnacker in model wil maken  ;) ).
mvg,
Ivo

Edit 12-6-2014:
Nou mensen, ik wil Pijnacker in model maken schaal 1:87. Het station Pijnacker, rangeerterrein en een deel veilinggebouw.
Alle hulp qua info en foto's is welkom.
De Zhesm treinstellen zouden daar mooi bijpassen!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: tijgernootje op 15 juni 2014, 13:37:20
Wellicht handig om dan even een apart draadje aan te maken zodat daar alle info ingemikt kan worden  ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: Simplex op 15 juni 2014, 19:25:06
Edit 12-6-2014:
Nou mensen, ik wil Pijnacker in model maken schaal 1:87. Het station Pijnacker, rangeerterrein en een deel veilinggebouw.
Alle hulp qua info en foto's is welkom.
De Zhesm treinstellen zouden daar mooi bijpassen!

Ik woon er en heb een aantal boeken van de historische vereniging met foto's.
Tevens een overzicht van het station met de sporen. Stuur maar een pb.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
Bericht door: rijsacker op 02 oktober 2014, 20:51:07
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60836.msg3221495575.html#msg3221495575

Voor het gaan bouwen van station Pijnacker een apart draadje