Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:47
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:02:48
Schrootplaats
door
741230
Vandaag
om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
Vandaag
om 20:21:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:28:50
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Kruiswissel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Kruiswissel (gelezen 16734 keer)
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7046
46%, unchillfiltered, natural colour
Kruiswissel
«
Gepost op:
23 maart 2012, 19:50:40 »
Ik heb een probleempje:
ik moet een kruiswissel plaatsen op mijn baan, maar ik kom ruimte tekort.
De meeste railboeren gaan uit van 1,5 maal de normale spoorafstand, en zoveel ruimte heb ik niet tussen lokloods en achtergrond.
Ik wil het hele verhaal binnen de normalespoorafstand prutsen.
Piko A-Gleis, spoorafstand 62mm
Nu vraag ik me af,of ik zelf iets kan maken.
Iemand hier ervaring mee?
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Ronald Brandt
Offline
Berichten: 218
Re:Kruiswissel
«
Reactie #1 Gepost op:
23 maart 2012, 20:57:47 »
Hendrik jan,
Ik heb er zelf 1 gemaakt van 4 roco wissels (oud 2,5 mm.......0 en een kruising 30 graden.
Ik zal van het weekeinde proberen voor je op te zoeken en dan even beschrijven hoe ik hem gemaakt heb.
Hij ligt nog niet vast op de baan,maar is wel als getest in een proefstukje met mijn meest vervelende rijtuigen.
Ronald
Gelogd
Ronald Brandt
Marc Riswick
Offline
Berichten: 1029
Re:Kruiswissel
«
Reactie #2 Gepost op:
24 maart 2012, 00:06:16 »
Hallo Hendrik-Jan,
ik heb er wel een van profirails (fleischmann dus). Deze gaat zelfs over drie sporen, links onder is dus een engels wissel. Kwestie van zagen.
groet Marc
Gelogd
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7046
46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Kruiswissel
«
Reactie #3 Gepost op:
24 maart 2012, 14:17:12 »
En hoe groot is dan je hart-op-hart afstand? Want dat is mijn probleem: ruimtegebrek.
Ik zat zelf te denken aan het verzagen van Piko-wissels, en dan combineren met een 24°-kruising van peco...
Als ik de piko-wissels ver genoeg terugsnoei, hebben ze een wisselhoek van ca 12°, en zou het net binnen de standaard h-o-h afstand moeten blijven. Allemaal theorie. Ik ben benieuwd naar jullie praktijk!
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
richardvandijk
Offline
Berichten: 130
Re:Kruiswissel
«
Reactie #4 Gepost op:
24 maart 2012, 15:06:43 »
Hoi waarom neem je niet een kruiswissel van peco zelf?
Die hebben ze ook!
Richard
Gelogd
Marc Riswick
Offline
Berichten: 1029
Re:Kruiswissel
«
Reactie #5 Gepost op:
24 maart 2012, 18:36:54 »
Bij de fleischmann profi lukt het net om de gewone railgeomatrie van een enkele wisselverbinding te krijgen, weet even niet uit het hoofd hoeveel mm dat is (67?). Dat is dan wel de uiterste stand. Met Piko rails heb ik helaas geen ervaring. Er is dus maximaal gezaagd aan zowel de wissels als aan de kruising.
groet Marc
Gelogd
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7046
46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Kruiswissel
«
Reactie #6 Gepost op:
25 maart 2012, 13:27:18 »
Dus als ik het goed begrijp is het gewoon een kwestie van doen.
Dank voor alle tips.
Vandeweek maar eens aan de slag hiermee.
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Ronald Brandt
Offline
Berichten: 218
Re:Kruiswissel
«
Reactie #7 Gepost op:
25 maart 2012, 22:06:50 »
Draadjesvolgers,
Zoals beloofd een verhaaltje en wat foto's over de door mij gebouwde kruiswissel met 4 roco standaard wissels en een 30 graden kruising van onbekend fabrikaat (beurskoopje € 1.00 ).
Het oorspronkelijke idee was met de wissels en een zelf te bouwen kruising de kruiswissel te bouwen en ik had de kruising alleen als voorbeeld en passtuk aangeschaft. Tijdens het passen, meten en bedenken hoe onstond steeds meer het idee dat het met de standaard kruising ook moest lukken.
Als eerste overzichts fotot's van de boven en onderzijde:
Zoals jullie zien zijn de rechtdoorgaande sporen niet helemaal recht, maar omdat deze bedoeld is voor het schaduwstation en de treinen er geen hinder van ondervinden is dat niet erg,
Voor de stevigheid en om de hoek van de wissels niet verder te verkleinen heb ik de lange afbuigende railstaaf van de wissels op maximale lengte ingekort en in de bielzenmat van de kruising tot aan het puntstuk daar geschoven.
Voor de andere rails heb ik de stukken van de kruising ingekort en in de bielzenmat van de wissel geschoven. Het voordeel hiervan was weer zolang mogelijke stukken en de hoek waar ze in de kruising bij elkaar komen klopt ook nog steeds.
Hierna heb ik de passtukjes voor de rechtdoorgaande sporen op maat gemaakt en ingeschoven.
Als laatste zijn alle rails met secondelijm op de bielzenmatten gefixeerd en zijn de doorgaande sporen aan elkaar gesoldeerd.
De strekking van het verhaal: je moet het gewoon een keer (durven) doen.
Desnoods een keer op een beurs wat echt goedkoop knutselmateriaal kopen ( ligt meestal in dozen half verstopt onder de tafels) om daarmee te oefenen.
Mijn volgende kruiswissel wordt ongetwijfeld beter, mooier en misschien wel geschikt voor de bovenverdieping.
Met groetjes Ronald
PS, op vragen wordt altijd geantwoord, maar dit kan soms wat langer op zich laten wachten
«
Laatst bewerkt op: 26 maart 2012, 12:51:00 door Ronald Brandt
»
Gelogd
Ronald Brandt
PW100
Offline
Berichten: 164
Re:Kruiswissel
«
Reactie #8 Gepost op:
25 maart 2012, 23:15:31 »
Hoi Ronald,
Interessant projectje! Leuk als dat dan uiteindelijk allemaal goed uitpakt.
Ik heb iets vergelijkbaars, maar veel simpeler gemaakt op mijn proefbaantje. Aangezien de rail-op-rail afstand veel groter was, heb ik geen wissels hoeven te mishandelen.
Zie ook mijn bouwdraadje
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38844.msg667495.html#msg667495
.
Ik ben momenteel bezig met de aansturing van de wissels, maar ik krijg het vooralsnog niet voor elkaar alle vier wissels gelijktijdig om te zetten, daar mijn trafotje dat blijkbaar niet trekt.
Hoe had jij dat in gedachte? Ik was van plan ze alle vier tegelijk te schakelen, maar voor elke wissel apartje terugmelding met duo-LEDjes, volgens het JaJo princiepe.
Groet,
Harm
Gelogd
Ronald Brandt
Offline
Berichten: 218
Re:Kruiswissel
«
Reactie #9 Gepost op:
26 maart 2012, 12:49:32 »
Harm,
Mijn wissels wodren nu nog stuk voor stuk met een soort van drukknopsysteem omgezet.
In de toekomst wordt dat in Koploper via een OC32 decoder 63 combi.
Dan wodt er maar 1 rijweg per keer , dus maximaal 2 wissels geschakeld. Volgens mij moet dat dan lukken.
Ook zie ik dat ik een wat ander type wisselaandrijvingen heb die ten opzichte van die van jou wat minder stroom verbruiken.
Ronald
«
Laatst bewerkt op: 26 maart 2012, 12:52:40 door Ronald Brandt
»
Gelogd
Ronald Brandt
b loc
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Re:Kruiswissel
«
Reactie #10 Gepost op:
28 maart 2012, 19:50:27 »
Hallo
Ik heb er ook enkele omgebouwd.
Deze zijn ook Piko A rail.
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878322580/
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878323570/
Mathias
«
Laatst bewerkt op: 28 maart 2012, 19:57:13 door b loc
»
Gelogd
Ronald Brandt
Offline
Berichten: 218
Re:Kruiswissel
«
Reactie #11 Gepost op:
28 maart 2012, 21:28:21 »
Mathias,
Ook heel mooi. Vooral ondat deze nog wat compacter zijn en met engelse wissels.
Voor de eerste keer was dat voor mij toch nog wat te hoog gegrepen.
Ronald
Gelogd
Ronald Brandt
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2158
Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Kruiswissel
«
Reactie #12 Gepost op:
28 maart 2012, 21:51:25 »
Citaat van: b loc op 28 maart 2012, 19:50:27
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878323570/
MOOI! Mathias, wordt dit Eindhoven in model ofzo (daar ligt immers aan de oostkant ook zoiets...)
Ik krijg weemoedige herinneringen aan de boekjes van Ing. H.F. Enter die verwoede pogingen deed om het Germanisme "dubbel kruiswissel" (Doppelte Kreuzungsweiche) uit te bannen: hij publiceerede een foto van dit complex op Ehv en wilde weten hoe dit dan te betitelen: Vierdubbel-Kruiswissel-met-kruising??
Succes en groet
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
b loc
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Re:Kruiswissel
«
Reactie #13 Gepost op:
28 maart 2012, 23:22:57 »
Bedankt voor de complimenten.
Dit zou Brussel Zuid moeten worden maar enkel de tunnelkant.
Ik heb deze avond de laatste gemaakt en hier zijn de foto's om deze te maken.
1 Leg de wissels op elkaar zoals ze moeten liggen.
2 zaag rail per rail af. Eerst de wissels tegen elkaar ( omgeveer 8 mm)
3 zaag het kruis ( K30) eens 1 zijde gedaan zijn de 3 andere zijden gelijk. De bielzen nog niet inkorten.
4 Doe dit nu met de wissel maar stuk voor stuk. Opgelet: bij de K15 zijn de rail verbonden met een stukje koper.
5 Nu mag je de bielzen inkorten.
6 Soldeer steeds aan de buitenkant en vergeet de blokken niet voor automatisch te kunnen rijden.
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024985781/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024988771/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878888210/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024991443/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878890858/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024993159/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878892750/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878893600/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024995819/in/photostream
Veel succes met het bouwen.
«
Laatst bewerkt op: 28 maart 2012, 23:50:39 door b loc
»
Gelogd
Marc Riswick
Offline
Berichten: 1029
Re:Kruiswissel
«
Reactie #14 Gepost op:
28 maart 2012, 23:30:31 »
Dat lukt dus niet....een link naar de C-schijf
Marc
PS wel mooie wisselstraten
Gelogd
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Kruiswissel