Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 16:26:33
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 16:26:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 16:18:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door rhberk
Vandaag om 16:17:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:07:23
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:43:53
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door v140
Vandaag om 14:42:34
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 08:38:46
  

Auteur Topic: Kruiswissel  (gelezen 18108 keer)

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Kruiswissel
« Reactie #15 Gepost op: 29 March 2012, 08:27:52 »
Perfecte beschrijving, dit is precies wat ik nodig heb in mijn baanplan.

Dankjewel !

Groetjes,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Kruiswissel
« Reactie #16 Gepost op: 29 March 2012, 11:20:14 »
Hier nog zo een.
Daarom was ik dit draadje ook begonnen.

iedereen bedankt

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

b loc

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:Kruiswissel
« Reactie #17 Gepost op: 29 March 2012, 19:29:36 »
De laatste zit ook ingeplant.
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6881052352/

Mathias

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Kruiswissel
« Reactie #18 Gepost op: 29 March 2012, 19:33:07 »
Nou word ik wel nieuwsgierig naar de rest van de baan.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

b loc

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:Kruiswissel
« Reactie #19 Gepost op: 29 March 2012, 20:42:02 »
Op dit moment is er nog niet veel.
Ik ben begonnen met het moeilijkste.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Kruiswissel
« Reactie #20 Gepost op: 29 March 2012, 23:55:11 »
Mathias,

Die wisselstraat zie er erg mooi uit. :o
Zou je een draadje willen openen over de bouw van de baan?
Ik vind de baanbouw draadjes altijd zeer leuk om te volgen.
Ben dus ook erg benieuwd naar de plannen en vorderingen.
Denk met mij vele anderen.

Tinus


Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re:Kruiswissel
« Reactie #21 Gepost op: 16 June 2012, 11:33:49 »
Kan je ook een kruiswissel maken van Marklin K-rails? en word deze wissel nog gebruikt op de nieuwe aangelegde sporen? Je ziet ze vaak op stations
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Kruiswissel
« Reactie #22 Gepost op: 16 June 2012, 12:18:15 »
Kan je ook een kruiswissel maken van Marklin K-rails?

Waarom niet? Je hebt een stuk minder spoorisolaties nodig dan bij tweerail...
Zéker bij volprofiel K-rail (dus alles met 22xx) is het volgens mij te doen. Let er alleen op, dat je inderdaad ook alle middenrailsnippers met elkaar verbindt...
Ook al roepen velen iets anders: Mä-K-rail is gewoon te solderen: Goed hete bout, goed schoonmaken, drupje fosforzuur of die beruchte Sommerfeldt-bagger en een beetje s(n)oldeer...
Oefen maar even op de diverse afvalstukjes die je nu gaat creëren en Heb Vertrouwen In Jezelf!
Laat je de resultaten zien???

@ Ronald Brandt: een hele late nabrander  ;)  maar je kunt beter eerst solderen en dan pas met secondenlijm aan de gang gaan... :o (Heb je vást wel al lang gemerkt... (y) )
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re:Kruiswissel
« Reactie #23 Gepost op: 18 September 2012, 02:53:33 »
Kan je ook een kruiswissel maken van Marklin K-rails? en word deze wissel nog gebruikt op de nieuwe aangelegde sporen? Je ziet ze vaak op stations

Ja hoor, op 57 mm hartsafstand, circa 44 cm lang, zie bij de buren bijvoorbeeld:
http://forum.3rail.nl/index.php?PHPSESSID=2dsrttag6n9h7q5s6rkhd3fkb1&topic=14728.0

Roco maakte ze vroeger ook in 2-rail (oude geoline van voor 1990).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Kruiswissel
« Reactie #24 Gepost op: 18 September 2012, 09:49:25 »
In dit draadje was mijn vraag of het ook met piko's kon.
En dat bleek het geval. Inmiddels ben ik zelf aan de slag gegaan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg741492.html#msg741492) en met goed resultaat.
Als je rustig en secuur werkt, komt het goed.
Toch wel vreemd, dat geen enkele grote fabrikant zoiets in zijn programma heeft. (vonden ze op het 3-railforum ook)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26722
    • Pagina van klaas
Re:Kruiswissel
« Reactie #25 Gepost op: 18 September 2012, 10:30:10 »
Toch wel vreemd, dat geen enkele grote fabrikant zoiets in zijn programma heeft.
Dat komt omdat de fabrikanten wissels en kruisingen maken die haaks eindigen, en niet met versprongen spoorstaven. Je kan met de standaard wissels en kruisingen wel een kruiswissel maken, maar dan krijg je een onrealistische spoorafstand.
Overigens is er wel een kruiswissel met normale spoorafstand in de handel geweest, ik dacht van Lima.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Kruiswissel
« Reactie #26 Gepost op: 18 September 2012, 11:35:26 »
Roco, dacht ik.
Jaren '80. Maar daarbij zat alles aan alles vast.
Zou 1 wissel het begeven, dan moest je het hele ding vervangen.
Of het wissel eruit zagen.
Maar wissels verzagen doen we in dit draadje allemaal.
en ik kick er wel op, om iets te maken wat niet in het standaardprogramma zit.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Kruiswissel
« Reactie #27 Gepost op: 18 September 2012, 12:08:13 »
Ik ben momenteel bezig met de aansturing van de wissels, maar ik krijg het vooralsnog niet voor elkaar alle vier wissels gelijktijdig om te zetten, daar mijn trafotje dat blijkbaar niet trekt.

Even een vraagje uit interesse: waarom moeten ze alle vier tegelijk om? Ik zie een maximum van twee, wat voor rijweg je ook instelt...

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26722
    • Pagina van klaas
Re:Kruiswissel
« Reactie #28 Gepost op: 18 September 2012, 12:45:31 »
Roco, dacht ik.
Jaren '80. Maar daarbij zat alles aan alles vast.
Nee, die bedoel ik niet. Voor zover ik me kan herinneren waren het 4 delen, het middenstuk met de kruising en 2 stukjes doorgaand spoor, en 4 voorkanten van wissels.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Kruiswissel
« Reactie #29 Gepost op: 18 September 2012, 13:06:51 »
Even een vraagje uit interesse: waarom moeten ze alle vier tegelijk om? Ik zie een maximum van twee, wat voor rijweg je ook instelt...
Dat heeft denk ik te maken met het schakelen van de puntstukken. Om deze goed te kunnen schakelen moeten bij kruisen alleen de gebruikte wissels gebogen liggen, de anderen recht.
Als je dus bijvoorbeeld eerst van linksonder naar rechtsboven rijdt en daarna van linksboven naar rechtsonder, dan moet je dus 4 wissels omleggen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek