Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:33:11
Roco BR 93 stroomafname door rhberk
Vandaag om 16:31:56
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door ruudns
Vandaag om 16:31:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door rhberk
Vandaag om 16:17:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:07:23
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:43:53
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door v140
Vandaag om 14:42:34
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:42:19
  

Auteur Topic: Kruiswissel  (gelezen 18109 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
Re:Kruiswissel
« Reactie #30 Gepost op: 18 September 2012, 13:08:15 »
Kan je ook een kruiswissel maken van Marklin K-rails? en word deze wissel nog gebruikt op de nieuwe aangelegde sporen? Je ziet ze vaak op stations
Blijkbaar niet, want bijvoorbeeld bij de verbouwing van station Arnhem zijn alle kruiswissels verdwenen, net als de hele Engelsmannen trouwens. Bij het laatste verbindingsspoor van het rechterspoor naar de sporen richting Nijmegen, net voor de afsplitsing, ligt nog een halve Engelsman. Zal wel te maken hebben met de berichten dat de sporenplannen eenvoudiger moeten worden (minder wissels ed). Ben wel benieuwd hoe het sporenplan van Utrecht gaat worden, daar heb je ook nog stukken van 3 sporen naast elkaar, met 2 kruiswissels naast elkaar, dus gebruik makend van twee driewegwissels. Mooie uitdaging voor iemand?

ik dacht van Lima.
Ik kan me een advertentie in modelbouwbladen van Lima herinneren met inderdaad kruiswissels bestaande uit meerdere losse delen.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2012, 13:10:50 door Quinzeedied »

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Kruiswissel
« Reactie #31 Gepost op: 18 September 2012, 18:16:56 »
Dat heeft denk ik te maken met het schakelen van de puntstukken. Om deze goed te kunnen schakelen moeten bij kruisen alleen de gebruikte wissels gebogen liggen, de anderen recht.
Als je dus bijvoorbeeld eerst van linksonder naar rechtsboven rijdt en daarna van linksboven naar rechtsonder, dan moet je dus 4 wissels omleggen.

Ah okay... thanks, Peter.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Kruiswissel
« Reactie #32 Gepost op: 18 September 2012, 20:41:27 »
Nee, die bedoel ik niet. Voor zover ik me kan herinneren waren het 4 delen, het middenstuk met de kruising en 2 stukjes doorgaand spoor, en 4 voorkanten van wissels.
Klopt, waren inderdaad van Lima. Het railsysteem had een bijzondere geometrie qua opdeling in stukken rail. Volgens mij waren de wissels anders gedeeld dan normaal, met een puntstuk apart of zoiets. Volgens mij was de grote HCCM baan opgebouwd met Lima rails en daar zat zeker één kruiswissel in. Coos Jabaaij, ook aktief op dit forum kan hier vast meer over vertellen.
In mijn herinnering heeft/had ook Peco een kruiswissel, maar dan in N code 55 en ik dacht Cassadio ook in H0. Maar volgens mij is het goed mogelijk van elk railmateriaal een kruiswissel te maken door de verbindingen op een andere plek te maken dan het standaard wissel. Wat wel handig is, is als het railmateriaal dan ook een kruising heeft in een 2 keer zo grote hoek, als de hoek van de wissels.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

jakop

  • Gast
Re:Kruiswissel
« Reactie #33 Gepost op: 18 September 2012, 22:31:04 »
Kan je ook een kruiswissel maken van Marklin K-rails? en word deze wissel nog gebruikt op de nieuwe aangelegde sporen? Je ziet ze vaak op stations

Ik moet je voor deze vraag verwijzen naar de buren waar Menno een werkelijk fantastische Hosenträger van K-rail heeft gebouwd. Niet zomaar 4 wissels en een kruispunt, maar zodanig in elkaar geschoven dat de geometrie heel dicht bij de werkelijkheid komt.

Ik kon er niets mee in m'n baanplan, maar heb 'm wel onthouden voor later (nu dus)  ;)

Groet,

Jakop

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re:Kruiswissel
« Reactie #34 Gepost op: 23 September 2012, 10:45:13 »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re:Kruiswissel
« Reactie #35 Gepost op: 21 November 2012, 13:56:54 »
Roco, dacht ik.
Jaren '80. Maar daarbij zat alles aan alles vast.
Hendrik Jan

T 'is maar wat je verstaat onder alles aan elkaar vast.
Je kunt aan de linkerkant de lichtbaan zien van de plek waar de raillasjes zitten
Hij was er in voor 1990 twee uitvoeringen, messing en nikkelzilver.


In Wintrack is dit ding nog steeds aan te klikken (onder een ander artikelnummer)


Shinohara heeft ze ook gemaakt, trouwens, en er zijn meer merken. Kijk ook eens bij www.g-weller.de over  hoe je ze zelf kunt maken ...
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail