Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Modulebaan "Laubenstein"  (gelezen 89363 keer)

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
Re:Modulebaan "Laubenstein"
« Reactie #150 Gepost op: 01 June 2013, 21:39:46 »
Hoi

Ik mag nog niet veel doen nadat ik ben geopereerd, ik ben even met wat baanplannen bezig geweest.
De baanplannen die ik ontworpen heb zijn een afleiding van modulebaan "Laubenstein" welk van deze ontwerpen geeft het meeste rijplezier, het zijn er slechts acht :o

De Baanplannen :

Er word een alternatief blok systeem gebruikt die ik aan het ontwerpen ben gebaseerd op het gebruik van reedrelais en bipolaiere relais, druk knopjes en schakelaars en zelfs een bezet melding is hiermee mogelijk.

Ik wilde er het van Meekeren bloksysteem voor gaan gebruiken, helaas is daar geen geld meer voor, teveel financieële tegenslagen gehad de laatste tijd.

Ik heb nog zat onderdelen thuis liggen voor de eigen bloksturing die ik kan gebruiken.

Het eerste probeersel op een breadboard gebouwd

Het werk als volgt, maar kan altijd nog worden aangepast.

Rijd de trein over het rechter reedcontact zal het sein van het vorige blok op rood springen en word er op het baanvak een bezetmelding gegeven en vervolgens word de spanning van het blok uitgeschakeld, waar nodig worden er wissels omgezet, zodra de trein het linker reedcontact gepasseerd is word het voorgaande blok vrij gegeven. Met het drukknopje kun je het blok handmatig vrij geven, als je er een tweede drukknopje bijplaatst kan je handmatig een blok bezetmelding geven.

Dit is de eerste poging en zal waarschijnlijk nog niet optimaal werken, deze bediening is puur analoog.

Ik moet nog een keerlus oplossing bedenken die werk met reedcontacten  om de spanning om te polen al dan niet handmatig dan wel automatische.

Ik ben nog bezig met het ontwerpen van een automatische schaduwstation waar de ene trein stopt en de andere trein vertrekt, en ik werk nog aan een stations sturing, afijn nog genoeg te ontwerpen.

Ik ben nog bezig het ontwerp van deze blok sturing om te zetten in een schema.

mvg Paul
« Laatst bewerkt op: 01 June 2013, 21:53:22 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #151 Gepost op: 03 June 2013, 07:51:55 »
Klinkt interessant,ben benieuwd hoet het verder gaat  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

smits66

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 03 June 2013, 11:21:39 »
Hoi

Ik ben nog even bezig geweest met de eenvoudige bloksturing.

Zie filmpje:

http://youtu.be/63YvuK4ohVI

De werking :

Eenvoudige bloksturing voor de modelbaan, waarmee een blokbezetmelding gegeven word, en de spanning op de rails weg geschakeld word, en het sein op rood gaat.
De stopfunctie word gesimuleerd door de twee rode leds, later word er nog een optrek/afrem vertraging gebouwd.

Er zit ook een mogelijkheid in om het blok handmatig vrij te geven.

Ik ben nog bezig om op dezelfde manier als deze schakeling een schaduwstation sturing te maken, ook moet ik nog een keerlus schakeling ontwerpen, die zowel handmatig als automatische de keerlus ompoolt.

Ook wil ik nog een schakeling die de wissels omzet, echter moet ik rekening houden met het feit dat minitrix wissels geen eind afschakeling hebben

Nog genoeg te ontwerpen.

grt Paul

« Laatst bewerkt op: 03 June 2013, 11:33:03 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #153 Gepost op: 03 June 2013, 12:25:20 »
Fillumpie is prive  ???
Check ook mijn Facebook

smits66

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 03 June 2013, 12:47:54 »
Hoi, Wekra

Ik heb het veranderd, het zou nu moeten werken?

mvg Paul
Üdvözlet Paul Smits.

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #155 Gepost op: 03 June 2013, 13:36:02 »
Yes, netjes. Ik begrijp de simpele logica er achter. Netjes gedaan!
Check ook mijn Facebook

smits66

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 03 June 2013, 14:42:50 »
Hoi

Ik wilde even aan een keerlus schakeling werken, kwam ik toevallig een filmpje tegen met een gebouwde half automatische keerlus schakeling, mbv twee fleisschmann en één trix relais.

filmpje :

http://youtu.be/kxGfep3o79U

Het geluid kun je beter uitzetten.

Ik ga met deze schakeling verder experimenteren, om het geschikt te maken voor automatische bediening mbv bipolaire relais.

Mvg Paul
« Laatst bewerkt op: 03 June 2013, 15:20:59 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 03 June 2013, 20:00:30 »
Hoi

Vanavond nog een partij onderdelen binnen gekomen, ik kan nu beginnen met het maken van het eenvoudige bloksysteem en  een eenvoudige keerlus schakeling, ook kan ik nu wat experimenteren met ontwerpen van een eenvoudige hand/automatische schaduwstation sturing, alle sturingen worden gestuurd met behulp van reedcontacten of met behulp van drukknopjes en tuimelschakelaars.

Voor het automatische sturen van de baan ga ik waarschijnlijk een microcontroller sturing (Ardunio) gebruiken, of ik ontwerp er zelf één.

De hele opzet van deze sturing is analoog, om het betaalbaar te houden gebruik ik veel onderdelen die ik al heb, of anders via goedkope kanalen, nieuwe onderdelen te kopen.

De onderdelen :

De draadjes had ik al, ik maak veel gebruik van breadboards voor het testen en ontwerpen van schakelingen.

mvg Paul
Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 09 June 2013, 23:18:47 »
Hoi

Na vele pogingen en evenveel baanplannen, heb ik besloten om de delen van de modulebaan niet te hergebruiken, er zijn te weinig mogelijkheden met deze delen om ze te hergebruiken, ik ben maar weer even bezig geweest met anyrail om een nieuw baanplan te bedenken.

De gedachte achter dit ontwerp.

De trein rijd over het groene spoor (dit is bedoeld als paradebaan, en wacht lus voor treinen)
De trein kan dan via de rode sporen de zijlijn op en via de keerlus (donkerblauw) naar het onderste station (lichtblauw) die op 6 cm hoogte ligt, er zal daar van loc gewisseld moeten worden of de kop maken.

Ik heb dan twee mogelijk heden ik stuur de trein naar de wacht lus terug (groene spoor via rode spoor) of ik stuur de trein naar het gele station toe op 10 cm hoogte.

Daar doe ik een loc wissel of de kop maken, ook daar heb ik dan twee mogelijkheden of ik stuur de trein naar het lichtblauwe station toe of ik stuur de trein naar het olijfgroene station dat op 12 cm hoogte ligt, ik moet daar dan weer kop maken om weer terug te kunnen naar de wacht lus via het gele en lichtblauwe station.

Een andere mogelijkheid is

De trein rijd op de wacht lus (een stam van 3 of 4) ik ga naar het lichtblauwe station toe en maak de kop en koppel 1 rijtuig af, vervolgens rij ik met een stam van 3 of 2 naar het gele station, ik maak weer kop en koppel weer een rijtuig af, vervolgens ga ik met een stam van 2 of 1 naar het olijfgroene spoor en maak dan weer de kop en doe het in de tegen gestelde volgorde om uiteindelijk weer op het wacht lus uit te komen.

Een derde mogelijkheid is.

Ik rij met een trein via de drie stations naar de keerlus om vervolgens het weer in omgekeerde volgorde te rijden en laat op het groene spoor een lange trein rijden.

Ik ben nu nog even aan het kijken of ik in dit sporenplan ook met goederen treinen kan rijden, moeten dan nog wat inhaal sporen er bij gemaakt worden.

Ik wil via een kleine fidle yard het groene spoor gaan berijden en vandaar de verdere baan berijden, dit is nog niet verder uitgewerkt.

Ik ben van anyrail versie 5 terug gegaan naar versie 4 er zitten storende fouten in anyrail 5, de geometrie van de boog wissels r1/r2  en r3/r4 klopt in versie 5 niet ook loopt versie 5 regelmatig vast waardoor ik het iedere keer opnieuw moet opstarten, in versie 4 klopt de geometrie van de boog wissels r1/r2  en r3/r4 wel en het programma loop niet vast.

Alternatieve bloksysteem

Met het analoge bloksysteem wat ik aan het ontwerpen ben, ben ik al weer een stuk verder, ik hen één print in elkaar gesoldeerd, echter blijkt het printje te klein te zijn voor de functies die ik er op wil, het printje word een rommeltje.

Ik heb nu voor een grote print gekozen, waar ik vier schakelingen op kan bouwen.

Ik ben nog niet begonnen met de bouw van deze print allen een proef opstelling, hoe de relais komen te zitten en waar de printklemmen komen, of ik gebruik printconnectoren nog genoeg om uit te zoeken.

Üdvözlet Paul Smits.

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #159 Gepost op: 10 June 2013, 21:24:40 »
Er is inderdaad niets frutrerender dan vastlopende software :-\ Maar goed dat je nog terug kon, heb je zeker wel het plan opnieuw moeten maken... nouja, de bogen kwam ook al niet uit gaf je aan, dus misschien maar goed.

Het ontwerp is wel interessant. Je zou het stationnetje in olijfgroen nog wat "noorderlijker" op de tekening kunnen maken waardoor die iets langer kan, of misschien wel een wat groter doorgaand station van maken. Dan kun je dan het olijfgroene spoor ook door laten lopen en kom je "achterlangs", dus op de tekening onder het groene spoor, via een daling uit op dat groene spoor. Dan kan er ipv een keerleus-traject ook een echt rondje gereden worden. Alhoewel, dan moet er in de lus linksboven in het groene spoor nog een aftakking komen in de noordzijde van de bocht die achter (bovenlangs) het donkerblauwe spoor op het olijfgroene gedeelte uitkomt.

Feit blijft dat het zo ook al een prima ontwerp is. :D

Groeten Thijs.

smits66

• Offline Offline
Re: Modulebaan "Laubenstein"
« Reactie #160 Gepost op: 14 July 2013, 23:53:51 »
Hoi,

@ Thijs

Bedankt voor je reactie

@ Allen

Na een lange tijd heb ik weer even tijd om dit topic bij te werken,

Door onverwachte verbouwingen, kan ik voorlopig niet aan mijn vaste modelspoorbaan beginnen.
Dat gaat nog wel een maandje of wat kosten voor ik er mee verder kan

De woonkamer en de treinenkamer moeten  worden opgeknapt.

Dan is de woonkamer weer netjes en treinenkamer dan ook netjes
In de treinenkamer komt een nieuw plafond, behangen, elektra vervangen, goede verlichting, en als er nog wat geld over is laminaat op de vloer.

De vakantie komt er ook aan, we gaan weer naar Hongarijë :)

Ondertussen kriebelt het spoor virus nog steeds, ik hen dan ook besloten om een kleine modelspoor baan te gaan bouwen 120 cm x 60 cm, dat is de maximale maat die ik kan maken.

Om twee redenen ga ik deze baan maken als eerste om mijn locomotieven in rij bare conditie te houden, en omdat ik het een uitdaging vind om op deze oppervlakte een treinbaan te maken.

Het ontwerp is simpel maar uitdagend en het past op 120 x 60 cm

Het is een klein kop stationnetje met een loc verzorging plaats( kolen) , diesel tankpunt , locloods een tweetal kopsporen en een goederenloods met sporen.

De rails loopt voor het grootste gedeelte in de bergen waar een klein schaduwstation is drie sporen en eindigt in een keerlus.

Het baanplan.

De bouw van de baan,

De materialen.

De  onderkant

De bovenkant

De eerste sporen liggen

Het gedeelte van de baan die niet zichtbaar is.

Deze baan word door middel van fleisschmann schakelrelais gestuurd en het bloksystem van fleisschmann (zes blokken) ik heb en pas drie de andere drie moet ik nog zien aan te komen, het geheel word door drukknopjes en schakelaars bediend, voor de keerlus, voor het schaduwstation en voor  het kop station word een bedieningspaneel gemaakt.

Voor het station komt een brandweer kazerne een politiebureau , postkantoortje, en kleine winkel, op de berg boven de keerlus komt dan een klein dorpje te liggen, en op het hoogste punt een kapelletje (moet wel passen), vanuit het dal waar het stationnetje is gaat er een weg naar het dorpje.

Dat is de uitdaging die ik ga proberen te realiseren.

Ik ga er deze week mee verder, een vervolg bouwverslag zet ik zo spoedig mogelijk op het forum.

Mvg Paul.

Üdvözlet Paul Smits.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 15 July 2013, 08:35:48 »
Ben benieuwd waar dit heen zal gaan  ;D
Ga het in elk geval proberen te volgen  (y)
Met vr gr

Floris

smits66

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 22 July 2013, 19:59:26 »
Hoi

Ik heb weer verder gebouwd aan de kleine modelbaan.

Ik heb eerst draden aan de railsen gesoldeerd en de railsen neergelegd zoals niveau 0 en niveau 1 zo goed als klaar zijn, de railsen liggen nog los, voordat ik ze ga vastzetten wil ik het geheel getest hebben, ik kom er later niet zo goed meer bij!

De draden voor de sturing van de modelbaan heb ik op lengte gemaakt.

Dit baantje word geheel analoog gestuurd er komt geen blok beveiliging aan te pas, dit baantje is feitelijk een keerlus met klein schaduwstationnetje en een klein eindstation met goederen loods en laadperron en een loc verzorgings plaats.

Gisteren ben ik bezig geweest met het aansluiten van de complete sturing niveau 0 en 1 niveau 2 ben ik nog niet mee bezig, dat komt later als niveau 0 en 1 klaar zijn.

Het is nog een flinke draden massa voor een klein baantje alleen niveau 0 en 1

De bedrading gaat naar een centraal punt, er komen geen onderdelen voor de sturing onder de baan alle draden gaan rechtstreeks naar de centrale laskast en vandaar uit naar de bedieningspanelen.

Ik gebruik nu nog de schakel relais van fleischmann en trix, deze moeten vervangen worden voor bi-polaire relais.

Ik ben nu bezig met het proefrijden met drie locomotieven, het werk nog niet geheel soepel, er bljft soms een loc stilstaan zonder aanwijsbare reden, het schaduwstation moet automatisch gaan werken.
De handbediening van het schaduwstation zal wel gehandhaafd worden.

Voor het omplolen van de keerlus hoeft de trein niet te stoppen, ik moet wel zelf de keerlus ompolen door op een drukknop te drukken,  later moet dit automatische gebeuren met behulp van een contactrails.

Een filmpje van het testen van de baan komt zo spoedig mogelijk, als er annimo voor is ;D

Ik heb nog wat tweedehands huisjes en gebouwtjes gekocht, moeten nog wel opgeknapt worden.

groeten Paul

Üdvözlet Paul Smits.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 23 July 2013, 08:06:13 »
Dat erg interessant worden.
Je hoeft niet perse een grote ruimte te hebben om een interessante baan te kunnen maken.
Dus als het zover is,laat maar komen dat filmpje  ;D
Met vr gr

Floris

PW100

• Offline Offline
    • Mijn H0 baan
« Reactie #164 Gepost op: 27 July 2013, 13:42:57 »
Inderdaad, leuk klein baantje! En dan toch nog zo'n dradenbende (y)

Heb je overwogen om de keerlus als dubbelspoor uit te voeren, zodat er een tweede schaduwstation ontstaat? Dan zie niet iedere keer dezelfde trein weer terugkeren (ervanuitgaande dat een deel van dit spoor zichtbaar zal zijn).

Groetjes,
Harm