Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 366958 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #375 Gepost op: 20 april 2011, 08:26:38 »
Hoi Wim,

Over de ruitenwissers, heb alle foto's hier nageplozen, maar zie nergens de ruitenwissers zitten  :-\ ( ik zie nog wel de gaatjes naast de huif op het model ;) )

Vraagje, was de raamstijl groen of een andere kleur ?

En... ben benieuwd welke dingen ik opgehaald heb, die jou nog niet opgevallen waren  :D ;)

Grtzz,

Karst

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #376 Gepost op: 20 april 2011, 11:20:00 »
@Karst,

ik zie bij catalogusnr 160349 een ruitenwisser links op de deur zitten. Van boven naar beneden. Is dit de ruitenwisser die bedoelt wordt? Wellicht kan Wim daar iets meer over zeggen.

Hij wordt wel fantastisch mooi!!  (y) Ik heb er ook nog een liggen, maar of die zo mooi wordt..... ;)

Groeten,

Edsko

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #377 Gepost op: 20 april 2011, 20:49:09 »
Heb het idee dat ik bij deze (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/160907) ook een ruitenwisser zie zitten

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw


WimM

  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 711
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #379 Gepost op: 21 april 2011, 01:24:06 »
Hoi,
Ja ruitenwissers. Het is, bij nader inzien, een rommeltje geweest met die dingen. Soms zat er niks op en soms zaten ze er wel op, ook bij de oorspronkelijke Amerikaanse uitvoeringen. Soms zaten ze zelfs op de deurtjes (? Dit was geen stuurstand-positie) Ik moet toegeven: ik was het ook even kwijt. Na een opmerking en een tegenwerping ga je er op letten en dan hé, is het anders dan je dacht. Hieronder een foto van een stuurstand met rechts een raam met ruitenwissermotor; de 2 cilindertjes in het blauwe vlak.

Karst:
In het boek "Diesellocomotieven in Nederland" staat op pagina 139 een foto van de NS2006 voor de 2009 voor een olietrein met een ruitenwisser op de deur aan de achterzijde.
In de Railmagazine No 127 van Sept 1995 staat een foto van de voorkant van de NS2006, ook voor de 2009, voor een olietrein en wat denk je? Geen ruitenwisser in de deur aan de voorkant. Andere zijde niet te zien.
Mvrgr Wim
     

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #380 Gepost op: 21 april 2011, 01:31:42 »
Hoi,

Zo... voor het eerst de Phildie zijdeglans vernis geprobeerd. Nou, ik ben om  ;D :P (y)

Als je begint met spuiten, denk je dat je met verdunde witte houtlijm gaat werken... Dus eerst maar een proefstukje gedaan ;) En zowaar, het droog prachtig strak op, met de echte Philo-finish  :D

Kijk zelf maar...







... tranfers waren goed te verwerken en trekken mooi strak. Het raamstijltje baarde wat zorgen, en terecht. Lastig goed te krijgen. En heb het nu volgens Wim's methode gedaan: Bovenaan doorsnijden en vlakdrukken. Ik zag op de foto's dattie weer los was gaan staan. Nu zit er een drupje KristalKlear onder en in de klem. Kijken hoe het morgenvroeg is. :)

@Wim,

Tot die conclusie was ik ook gekomen ( 2006 ) ;) En verder zijn alle foto's van Jeroen en Bart van een 600. Alle foto's die ik van de 2000 ( na reviesie dus ) heb kunnen vinden, zie ik geen ( zichtbare ) ruitenwissers...  :-\ Dus gooi maar in m'n pet :) Ik ga alles nog een keer doorspitten. ;)

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #381 Gepost op: 21 april 2011, 01:37:50 »
verdun je Phildi finisch ook zo sterk?
Gr Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #382 Gepost op: 21 april 2011, 01:40:57 »
moet 1 op 1/2  heb 1 : 1 gedaan. Anders wil het niet door de spuit. 't is net dikke pap  ;D

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #383 Gepost op: 21 april 2011, 01:44:22 »
1:0,25 zelfs. Ik verdun 1:0,5. vernis/water. Maar ik zet wel de druk hoger dan bij het spuiten van de nitrolakken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #384 Gepost op: 21 april 2011, 01:46:50 »
Yep ik ook. 2.0 bar ipv 1.6 bar

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #385 Gepost op: 23 april 2011, 00:12:02 »
Hoi,

Zo... eindelijk weekend. Was weer een lange week voor de baas  :P

Onvermijdelijk moeten er natuurlijk frontseinen in. Wim levert gele LEDs, die ingekort moeten worden, en printjes mee . Zoals eerder in deze draad te lezen is, is de ruimte voorin de huiven nogal beperkt. Daarom, en omdat ik het continu geel zijn van de seinen niet mooi vind, naar een andere oplossing gezocht...



... eerst 4 busjes gedraaid. 3mm diameter, 3.5 lang en met een gaatje tot 1/3 van 1.5mm. In het gaatje gaat het lensje van de SMD led vallen.



... de boel bedraad...



... en in de lamphouders geschoven.



... geen uitstekende delen ;) 'Mooi' zichtbaar hier, het gevolg van de eerder beschreven primer-plak-actie ;)



... ziet er overtuigend uit.  8) Ik heb nog geprobeerd om met de gatentang een 3mm rondje te maken, maar helaas is de ene pons net te groot en de andere net te klein :( Maar, dit lijkt ook heel fraai ;)



... en de zonnetjes branden  (y)

LEDs en bedrading inmiddels met nagellak vastgezet en afgelakt. Misschien had ik eerst witte of zilververf er op moeten smeren. Dan was het effect nog mooier geweest  :-\

Vanmiddag een LoPi 4.0 gehaald. De 3.0's zijn net aan de grote kant om kwijt te worden onder het dak... loopt nu test te draaien in de andere donor.

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #386 Gepost op: 23 april 2011, 02:45:20 »
Ziet er goed uit Karst
gr jan

WimM

  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 711
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #387 Gepost op: 23 april 2011, 03:04:54 »
Mooi Karst. Netjes binnen die onderrand van de motorkap. Want dat moet ook in verband met de vrijloop van de draaistellen.
k 'Heb ook nog een vraagje: de draden naar de frontseinen kan toch wel met decoderdraad? Het lijkt op de foto wel dikkere draad.

Ik moet ook nog antwoord geven op je vraag waar ik door jou achter ben gekomen. Dat is bijvoorbeeld het donker spuiten van de sluitseinen op de motorkappen. Was me niet eerder opgevallen. Ook de raamstijlkleur. Ik heb deze tot nu toe gewoon groen meegespoten. Ik zal eens kijken in mijn gegevens; dus (zwart/wit-) foto's.

En dan de uitgerokken raamstijltjes. Ik heb er ook wel eens last van.
Als het een keer nodig is maak ik het in orde voordat ik ga spuiten. Ik snij de stijl aan de onderkant los, direct tegen de raamrand, met een goed scherpe scapel (operatiemes).
Direct tegen de raamrand is belangrijk omdat je daarin verder gaat. Ik draai het raamstijltje wat naar binnen weg. Op het afsnijpunt vijl ik daarna een schuin oplopend kantje aan de binnenkant van de cabinewand tot de halve plaatdikte. Dan maak ik de stijl strak en recht en soldeer hem op het oplopende vlakje. Soms lukt het in één keer, maar een andere keer dan.... Maar het resultaat is wel een strakke stijl.
Je stijlen van te voren goed ondersteunen of afschermen tegen doordrukken is ook een optie. Mvrgr. Wim

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #388 Gepost op: 23 april 2011, 10:33:19 »
Hoi,

k 'Heb ook nog een vraagje: de draden naar de frontseinen kan toch wel met decoderdraad? Het lijkt op de foto wel dikkere draad.

 :D Het is decoderdraad Wim  :) Ik gebruik eigenlijk nooi iets anders dan dat voor bedrading.

Maar het geeft wel mooi aan, hoe klein het spul allemaal is. En... hoe weinig ruimte er inderdaad in die neuzen is.
Zo meteen maar eens verder met de aandrijving. Scheenplaten van de draaistellen moet ik ook nog pas maken ;)

Grtzz,

Karst


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #389 Gepost op: 24 april 2011, 19:32:17 »
Hoi,

Lekker rustige eerste paasdag. De 2006 mocht even op de rand van de terrasbalustrade in het zonnetje staan...



... zon nog net niet voldoende gedraaid...



... nu wel mooi de draaistelpartijen er op :)

Maar... daarna snel weer naar binnen, want...



... werk aan de winkel. De kortkoppeling moest nog geassembleerd en...



... gemonteerd worden. Het past allemaal maar net, voldoende zweetdruppels laten vloeien, maar het zit en beweegt heel soepel en fraai !  (y)



... en uiteraard past er prima een standaard NEM koppeling in :)

Ik zat al te wachten op commentaar, waar de leidingen naar de sluitlampen bleven... ;)  :P



... ik had al eerder besloten dat het bijgeleverde 0.35mm draad hem niet zou worden. Op foto's van anderen vond ik ze nogal grof ogen. Enige optie was dus helemaal achteraf aanbrengen en nog dunner draad gebruiken. Het is uiteindelijk 0.2mm lakdraad geworden. Eerst heel voorzichtig een 0.3mm gaatje ( kleinere boren heb ik niet ;) )boren. Dan Kristal-Klear in het gaatje, draadje er in en laten drogen in de getoonde stand.



... dan na voorzichtig ombuigen en met wederom een druppeltje Kristal-Klear onder aan de sluitlampen vastzetten. Vervolgens gekleurd met een zwarte 'Lackmarker'.



... na droging van het geheel, met een penseeltje voorzichtig wat zijdematte blanke lak opgebracht.
Ook de NEM-schacht heef nog even een likje rode verf ontvangen en daarna zijdeglangs afgelakt, evenals de trekhaken, koppelingen en luchtslangen.

Dat was het dus. Klaar !  ;D (y)

Tijd voor wat 'actie' foto's ;)



... een plaatje uit 'Marienberg'. Het zal wel een lege olieboot zijn, want de 2009 is er nog niet bij. Op de achtergrond een 3400 die nu definitief van z'n taak ontheven is...



... het is met 15cm best nog een lange lok ! Een halve centimeter langer dan b.v. een 2400. Hier wel mooi te zien, dat ik de hele lok ingewassen heb met sterkverdunde zwarte ver in alle naden en roosters. Het geeft net een beetje meer contrast !



... en als laatste een pose waarin de 2000-en zo vaak in de boeken en het HUA staan :)  8) (y)


Zo, dat was het eerste deel van het 2000-en project. Kit is me zeer goed bevallen en heb hem met plezier gebouwd. Hulde aan Wim Mesu !  (y)
Voorlopig even nog geen zicht op wanneer de 2009 onder handen komt, maar voor het doel waarvoor deze gebouwd is, is het voorlopig voldoende ;)

Grtzz,

Karst