Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

firm ware voor 3 D printer door spock
Vandaag om 13:55:07
3,51° ofzoiets 😉 door rudi van der Craats
Vandaag om 13:48:54
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 368635 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #405 Gepost op: 26 april 2011, 03:15:45 »
Jammer dat het al weer klaar is en voorbij.
Dat was nou precies wat ik heb willen bereiken, een bouwset waarbij je denkt; hè jammer dat ie al weer klaar is.

De aandrijving van de loc is capabel om goederentreinen tot 3 meter en langer te trekken. En dus met veel assen.
De loc is niet snel t.o.v. moderne locs. Maar dat is alleen maar natuurgetrouw. De originele locs konden ook maar een maximale snelheid van 65 tot 75 km/u halen. (En dat vinden ze op sommige club"race"banen wel eens lastig.) Ik dacht ook gelezen te hebben dat de NAM hooguit 18 wagens gebruikt heeft. Dat is met een Dg is ~ 2660mm lengte achter de loc. En dat gaat zeker goed. Er zitten antislipbanden standaard op.

"De aandrijving verre van ideaal."
Ik hou me van harte aanbevolen voor een beter (betaalbaar) alternatief.
De wormen en de tandriem van Liliput maken volgens mij weinig herrie. Kromme assen en radiale speling in cardanassen wel. Zo ook de lagers. De Lilip.aandrijvingen zijn, dacht ik, al meer dan vijftien jaar oud en staan, naar mijn mening, nogal eens "droog". Ik heb het al heel wat keren meegemaakt. Een beetje smeren deed al heel veel tegen het lawaai, ook bij inlopen. Dat de aandrijving van Liliput niet deugd is volgens mij een vooroordeel, wat ik al veel heb gehoord en wat volgens mij niet helemaal terecht is. Zeker voor wat de gewone gebruiker betreft. Ook heb ik ze nog nooit kapot gezien.
De motor van Liliput is niet geluidloos, zeker met bepaalde decoders. Ik heb diverse locs gebouwd met een Faulhaber motor erin en dan hoor je hoe de draaistellen, met overbrenging erin, zijn. Tenzij je nog beter wil. Dan is SB Modellbau aandrijving (voor een MaK van Lilip.) met een klokankermotor inbouwen misschien een optie. Je bent dan ook al gauw weer 180 Euro verder. Maar rechte tandwielen zijn op zich geen garantie dat het geruisloos draaid. Wim

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #406 Gepost op: 26 april 2011, 03:44:51 »
Hoi Wim,

Voel je niet aangevallen hoor over de Liliput aandrijving ;)

Het is zeker qua pasvorm etc. het meest optimale wat je hebt kunnen bereiken  (y) Alleen heb ik kennelijk een ietwat maandagmorgen donor getroffen. That's in the game ;) Ik moet denk ik er nog maar 1 bij je bestellen voor onderdelen en als garantie voor jarenlang rijplezier. Motor en cardanassen doen hun ding prima. Ook de motor was na enig zoeken prima met een LoPi 4.0 te dresseren !  8)

Ik weet inmiddels precies welke as het probleem veroorzaakt. Als de loc langzaam rijdt, zie je de as gewoon op en neer gaan. Zo excentrisch zit 1 wiel er kennelijk op. Kun jij ook niets aan doen, maar het kwam nu eenmaal op mijn weg. Een uitdaging zeg maar  ;D

En inderdaad, het kriebelt al om met de 2009 aan de slag te gaan. Ik weet immers nu wat ik allemaal 'fout' heb gedaan  ;D


Grtzz en mega bedankt voor het uitbrengen van deze prima kit !  (y)

Karst

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #407 Gepost op: 27 april 2011, 00:49:09 »
Hoi,
Ik voel me niet aangevallen.
Maar als je schrijft dat de aandrijving verre van ideaal is, ben ik bang dat het bij derden overkomt, alsof het totaal geen porum is.
En dat is nou ook weer niet zo. Je zou mogelijke klanten af kunnen schrikken, terwijl dat niet echt nodig is.
Goed inbouwen, afstellen en goed inrijden zijn belangrijk.
Het is ook een kwestie van een beetje geluk. Ik heb er gehad die met een goede motor erg goed liepen en weinig lawaai maakten. Maar anderen bleven rammelen, maar daar waren ook oude karren bij.

Misschien is de enne slingerende wielas te vervangen door een as uit de oudere Liliput 1e versie MaK-aandrijving?
Wie heeft er misschien nog zo'n liggen????
Verder alles o.k. en graag gedaan. Volgende kit nog beter, de Oersik of de Nedtrain 700? Wim.

Ps De bouwset voor NS122 zijn eerst volgende beurs helaas nog niet klaar.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #408 Gepost op: 27 april 2011, 00:53:41 »
Hoi,

Inderdaad Wim, de aandrijving heeft zichzelf gerectificeerd na een paar uurtjes op de testbaan.

Loop nu heel soepel, kruipt goed en maakt nauwelijks nog lawaai. En de kromme as zit er nog steeds in, maar daar schijnt ie alleen last van te hebben alstie vooruit rijdt. Voor mij geen probleem, want deze 2006 gaat alleen maar achteruit rijden ;) Dat wil natuurlijk zeggen, met de achterkant voorop  :D

Grtzz,

Karst

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #409 Gepost op: 27 april 2011, 06:58:39 »
 ??? zou je niet een nieuwe as kunnen bestellen, lijkt mij toch beter als de beperking alleen achteruit te kunnen rijden...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #410 Gepost op: 27 april 2011, 08:11:55 »
Even wat plaatjes voor jou van de decoder inbouw...

Hoi Karst,

Bedankt voor de duidelijke foto's. Ik kan dit zeker als een goed voorbeeld gebruiken. Zelf zit ik vaak te hannessen met de draadjes en als jij zegt dat het soldeerwerk van ESU bagger is, is het misschien toch verstandig om de diverse aansluitingen maar opnieuw en rechtstreeks aan de decoder te solderen. Ik ben alleen bang om iets te beschadigen, hoewel ik -al zeg ik het zelf- best netjes soldeer. Zal wel zgn "koudwater" (lees: soldeer) vrees zijn.
Zo te zien heeft de decoder een goed plekje in de kap gevonden en met de draadjes netjes in de hoek weggewerkt, zul je er waarschijnlijk niets van zien.
Het stukje print op de motor gelijmd is een goed alternatief. Ik zat zelf alweer veel te ingewikkeld en uitgebreid te denken door een stukje print te maken waar de decoder met aansluiting en al zo ingeprikt kan worden, maar daar is te weinig ruimte voor. Dit is een veel betere en simpelere oplossing. Nogmaals: ziet er netjes uit.
Voor mij eerst maar de decoder aansluiten en dan goed rijdend krijgen. Het spuitwerk blijft dan nog een uitdaging.

Met vriendelijke groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #411 Gepost op: 28 april 2011, 21:03:07 »
Beste Karst,

Dat is een erg mooi model geworden zeg!
Ik vind het knap dat iemand een model zo gedetailleerd kan ontwerpen, waardoor het door meerdere mensen gebouwd kan worden. Wat mij betreft een grote pluim!

Zelf heb ik het model, naar aanleiding van de enthousiaste bouwbeschrijving en het zien van het eindresultaat, inmiddels ook besteld bij Wim.
Ben benieuwd hoe het bouwpakket eruit ziet en hoe de bouw zal gaan.
Start van de bouw zal echter niet voor de winter zijn i.v.m. het binnenkort betrekken van ons nieuwbouwhuis en de verbouwingen die daar moeten gaan gebeuren.

Inmiddels heb ik ook de donorloc uit Engeland ontvangen. Wim bedankt voor de tip van de aanbieding. Het scheelt gewoon een slok op een borrel als je hem in Engeland besteld.

Ik hoop het model 7 mei op te kunnen halen. Zijn er overigens ook losse draaistellen te bestellen zodat de donorloc dient kan doen als dummy-loc?

Groet Maikel

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #412 Gepost op: 05 mei 2011, 22:55:47 »
Hallo,
Ik ben nog 's even een paar pagina's in deze topic terug gegaan, om weer 's naar de foto's te kijken van de bouwactiviteiten van Karst m.b.t. de NS2000. Na genieten is dat.
Het viel me wel op dat de draaistel-aandrijvingsblokken niet gezwart zijn en dat geeft een minder mooie inkijk, langs de draaistel-zijkanten, tegen het alluminium kleurige blok aan.
Dus Karst, als je de loc nog eens demonteerd moet je de onderste vlakken van de aandrijving even zwarten, zoals op de onderstaan de foto te zien is.

Ik doe het gewoon simpelweg met de welbekende Edding stift. Snel droog. Het resultaat is een nog natuurgetrouwere aanblik onder het chassis. M.vr.gr. Wim M.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #413 Gepost op: 05 mei 2011, 23:15:54 »
Hoi Wim,

Tja... ze zaten er in voordat ik er erg in had  :-[ ;D ;D

En weer demonteren was toen een lastige klus ;)

Het is inderdaad echt fraaier, hoewel je als het model op de baan staat er weinig tot niets van ziet.

Wat meer stoort zijn de hoge flenzen ( zoals bij zovele NEM wielen ) . Ik ben van plan bij Piet Peetoom een flesje zwartings middel te bestellen en eens te kijken hoe dat werkt :)

Verder loopt de loc prima inmiddels. En, zoals je al zei, de motor is idd niet de geruislooste ;) Dus wellicht gaat er met die bestelling ook wel een mashima mee. Weet jij zo welk type ik dan moet hebben ?

Grtzz,

Karst

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #414 Gepost op: 06 mei 2011, 01:46:25 »
Hallo Karst,

Ik ben Wim wel niet, maar het antwoord op die vraag is de Mashima Can 14x32.

Gerrit

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #415 Gepost op: 06 mei 2011, 18:39:31 »
Hallo,
Je hebt gelijk Gerrit, een Machima CAN 14x32, maar wel met gebruikmaking van 2 adapter-vliegwielen, waar van ik je een tekeningetje kan toesturen of kan overhandigen op de beurs morgen.
of
Maar wat nog beter is: een klokankermotor, 2e foto. Op pagin 16 van deze topic heb ik het volgende hierover geschreven;
De motor is een Faulhaber 1332 1012SP40. (De 13 en de 32 wijzen op de diameter en de lengte van het motorhuis. Ook bij deze motor zijn de beide aseinden 1,5mm rond en is de lengte over beide aseinden niet voldoende om de Liliput cardanasjes te kunnen koppelen. Je zou langere cardanasjes kunnen maken. Ik heb, zoals op de foto te zien is, een vliegwiel gedraaid, 15mm rond x 7.3mm lang, met aan één zijde een asverlengstuk met de diameters 3,5 en 1,5mm over respt. 7 en 5 mm. In het vliegwiel is een nauwkeurig passend gat van 1.5mm, 10mm diep geboord. De motor is dus een beetje uit het midden geplaatst. Van het linker draaistel is, vanwege de vrijloop ten opzichte van de motor, met een hoekje van 1 mm afgeschuind. De motor is ook weer vastgezet met dubbelzijdig plakband op een iets moeilijker vormstuk in de sparing in het chassis. De motor is immers helemaal rond. Het vormblokje, lang 23mm, met de doorsnede van 5 x 10.8mm en een ronde uitsparing aan de bovenzijde, voor de motor tot er nog 2.7 dikte overblijft. Als daarin de motor wordt vastgezet liggen de hartlijnnen van de motor en de draaistellen nagenoeg op één lijn. Ideaal dus. de motor start zeer soepel, kan erg langzaam draaien en loopt geruisloos. De motor kost mij Euro 45,- + verzending en als je daar nog een MaK- loc van Liliput aan spendeerd (en eventueel een decoder) heb je een voorbeeldig rijdende loc. Mvrgr. Wim
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2017, 14:19:25 door WimM »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #416 Gepost op: 08 mei 2011, 07:58:01 »
Hallo Wim,

Met name de tweede optie, de klokankermotor, klinkt goed. Ik neem aan dat deze motor geen problemen heeft met digitaal rijden, omdat sommige motoren daar niet goed tegen kunnen? En lever je bij deze motor ook het vliegwiel?
En wat bedoel je precies met het vormstuk/vormblokje? Is dit ook een apart iets dat je erbij levert?

groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #417 Gepost op: 01 juni 2011, 22:51:49 »
Hallo Peter,
Eindelijk eens antwoord van mij.

Over digitaal en klokankermotors weet ik niet zo heel veel, maar er rijden er genoeg rond.
Misschien kan iemand anders hierop een antwoord geven, wat de beste optie is.
Of het zelf even opzoeken op het forum. Zoekfunctie gebruiken bijvoorbeeld.

Een vulblokje kan van alles zijn: hout, metaal, rubber of plastiek. Als het maar een beetje stabiel is.

Ik lever geen motoren.
Voor een klein bedrag kan ik wel een vliegwiel draaien, maar ik heb het erg druk. Dus wel enige levertijd.

Er is ook een vraag geweest naar dummydraaistellen. Daar kan ik ook bouwsetjes van leveren.

Alle vragen genoeg beantwoord? Mvrgr. Wim Mesu 


peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #418 Gepost op: 02 juni 2011, 08:46:05 »
Hai Wim,
Over de motoren ga ik wel eens speuren op het forum (heeft ook geen haast) en ook dat vulblokje is duidelijk.
Bedankt voor de antwoorden, ik weet voorlopig weer genoeg.
Groeten en succes verder.
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #419 Gepost op: 17 augustus 2011, 22:15:18 »
Hallo allemaal, eindelijk weer eens een berichtje van het NS2000 front.
Eerst Ho.
Eindelijk heb ik het etswerk binnen van de stekkerdozen voor op de voetplaat van de NS600.
Dat zijn die doosjes die onder de middenstijl van de voor- en achterrailing van de loc zitten boven de bufferplaat.
Ze zijn ook aan te brengen op al afgebouwde locs, lijmen. De railingmiddenstijl doorknippen en inkorten. Kleur is zwart of antraciet. Foto's volgen.

Voor diegenen die een NS600 (nog gaan)bouwen of in bezit hebben en ze nog aan willen brengen, kunnen de deeltjes gratis bij me afhalen op de welbekende beurs in Houten (27 Aug).

NS2000 in N.
De kappen van de bestelde serie in N naderen hun voltooing. Aan de aandrijvingen wordt nog gewerkt. Er is nog ruimte voor niewe bestellingen.
Dus heb je nog belangstelling aarzel dan niet en neem contact op voor info. De serie is eenmalig.

Overig nieuws.Ik heb nu ook voetplaatjes om onder in de fundatieblokken te solderen van de Vakwerkbovenleidingsmasten. Dit om het mogelijk te maken de masten vast te zetten met een M3 draadeind.
Aan de Oersik ben ik nu volop bezig deze uitleverklaar te maken. Is nog wel wat werk. Moet ook nog een stel 2000's klaarmaken, afbouwen.
Ik verveel me niet, voor vakantie geen tijd, 't is toch geen weer. Met alle plezier. Wim M