Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 17:55:34
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 17:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door R1954
Vandaag om 17:35:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:32:50
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Eenerspoor
Vandaag om 17:20:59
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:59:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 388943 keer)

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #315 Gepost op: 15 April 2011, 02:21:20 »
jee in weekje das verekte snel zeg.
maar errug mooi  (y)
gr jan

WimM

• Moderator
  • Offline Offline
« Reactie #316 Gepost op: 15 April 2011, 03:18:54 »
Karst: Die "siliconenslangen" zijn de cardan-asjes van de Liliput MaK's donorloc, als ik even voor Gerke mag spreken.

Karst, heel mooi gedaan en ook zo snel.

Dat wegschieten van gietstukjes had ik ook bij het schoon- en vlakmaken. Het vlakmaken kan ook goed als ze aan de opbouw vastgesoldeerd zijn. Kun je gelijk zien of ze goed vastzitten.

Op de accubak, op de voetplaat, moeten bij jou loc nog 2 handels (type dk) gezet worden, net als op dat (immitatie-) rooster op de cabinezijkant.

Over de ielheid van sommige onderdeeltjes nog het volgende: Ik ben ook met de N-versie bezig en dan heb je ook wel eens dat je denkt: oei, dat is bijna niet meer te zien. En dan heb je het gespoten (gewoon normaal dun) en dan komen ineens de proporties weer helemaal terug. Ik denk dat het door de kleur van het blinkende messing komt.

De uitlaten van de loc zijn rond en zitten achter de tyfoons. De rechthoekige bakjes, bijna tegen het cabinedak aan, zijn volgens mij (koelwater-?) expansiebakjes of overloopbakjes van de motor. Deze zijn pas aangebracht bij de ombouw met Thomassen motoren en horen dus niet op de 600 serie thuis. Het draadje, naar het bakje toe, is dus een overloop-leiding, zie ook het boek Diesellocomotieven in Ned., bijv. de foto op pagina 47.

Vergeet je de 4 draadjes naar de sluitlichten niet?
Als ik zo naar die foto's in dat boek zit te kijken valt het me op dat ik ook de platen, die onder het katteluik zitten, ook wel mee had kunnen nemen op het model. Dat zijn de sluitplaten op de gaten welke ontstonden na het wegbranden van de stekkerdozen. Afmeting 3.7 hoog x 2.7mm breed, voor het geval je dat..  Verder heel erg mooi gebouwd. Wim M

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #317 Gepost op: 15 April 2011, 08:50:14 »
Citaat van: WimM
Karst, heel mooi gedaan en ook zo snel.

Thnx Wim, maar da's vooral omdat het zo'n geweldig mooi en strak passende kit is hoor ;)  (y)

Citaat van: WimM
Op de accubak, op de voetplaat, moeten bij jou loc nog 2 handels (type dk) gezet worden, net als op dat (immitatie-) rooster op de cabinezijkant.

Aha... Ik had de gaatjes al wel gespot, maar dichtgezet, omdat ik er op Blad Nr. 5 geen 'doel' voor kon vinden.

@Jan,

Ja, en dan ook nog 2 avonden *NIET* aan gewerkt ;) Dus effectief do, za, zo, di, wo en do x gem 4 uurtjes = 24 uurtjes.

Ik schat nog 1 avond voor het afronden van de detaillering nodig te hebben. Ivo tB's 20 uur haal ik niet, maar dat geeft niet want 't is geen wedstrijd ;) Hoewel...  :D eens kijken of de tweede sneller kan ;)

Grtzz,

Karst

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #318 Gepost op: 15 April 2011, 10:36:24 »

Ik ga binnenkort ook maar eens mijn tweede beginnen, en de eerste nog even afbouwen.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

WimM

• Moderator
  • Offline Offline
« Reactie #319 Gepost op: 16 April 2011, 14:29:06 »
Hallo,
Ik wil nog even reageren op de Youtube filmpjes van Gerke, zie de vorige pagina van de topic.

Bij sommige uitvoeringen van de Liliput MaK's zitten er schijfremmen, blinkende ringen, in de wielen geplakt aan de buitenkant.
Deze moeten er uitgehaald worden als je hem als de donorloc voor de NS2000 aandrijving gaat gebruiken.
Met een mespuntje eruit wippen. Zit een taaie lijm achter.
Schijfremmen zaten er bij de 2000 nog niet op, bestonden toen ook nog nauwelijks. Mvrgr. Wim M

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #320 Gepost op: 16 April 2011, 21:59:07 »
Hoi,

@WimM

Yep, zag ik al gelijk, dus voor jij kon posten waren ze er af ;)

Maar... eerst de handrails...

... met behulp van een door mij zelf gemaakte buigmal ( jaja, praktikum werkstuk van al weer zo'n 30 jaar geleden ;) ) de maat genomen van de etsrails...

... om ze vervolgens uit fosforbrons na te buigen.

... na een uurtje monteren...

... het resultaat. De lange rail heb ik eerst alleen aan de uiteinden vstgezet, daarna van binnenuit er een staafje fosforbrons tegenaan en met normaal soldeer vast gezet. Daarna uir gericht en met lowmelt aan de binnenkant vastgezet.

En toen ging de bel... TPG met een paktje... :)  (y)

... de twee donors waren gearriveerd  (y) Hier het eerste slachtoffer.

... de 2006 na de ingewanden transplantatie.

... daar de MaK kennelijk een iets kleinere draaistelafstand heeft, heb ik de cardans dus danig opgevuld, dat de lengte speling wat verkleind wordt. Anders loop je het risico, dat de kogels uit de kommen schieten tijdens het rijden...

Onderstel voorzien van decoder draait nu z'n test- en inrijrondjes. Loopt best goed met die Liliput motor ! Alleen zit er een worm-knor in net als bij de DKM modellen. Heb vooraf de draaistellen uit elkaar gehad, maar niet bijzonders kunnen ontdekken. Misschien dat er een asje heel ietsje krom is. Maar dat zoeken we nog wel uit ;)

Grtzz,

Karst

P.S. Als er iemand nog belangstelling heeft voor een complete MaK kap en -chassis, doe effe een PBtje ;)

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #321 Gepost op: 16 April 2011, 22:11:01 »

Karst,

Waarom heb je de handgrepen bovenlangs al vastgezet eigenlijk? Ik heb deze los gelaten om zo het spuitwerk netter te krijgen. De handgrepen hebben namelijk een andere kleur dan de loc.

Sander

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #322 Gepost op: 16 April 2011, 22:18:56 »
Sander

Welke kleur zou dat moeten zijn?
Ik heb de handrails ook voor het spuiten gemonteerd en geen probleem gehad bij het spuiten.

Gerrit

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #323 Gepost op: 16 April 2011, 22:39:27 »
Inderdaad,

Handgrepen of niet. Spuiten is geen probleem ;) Hangrepen doe ik toch met een penseeltje met halfverdunde verf. Dat trekt ook mooi glad :) Ze zijn overigens zandgeel.

By the way, naderhand vastzetten...  :-\ hoe dan ? Het heeft allemaal erg weinig 'grip' in 0.35mm messing hoor ;) Ik heb er flinke klodders lowmelt achter gekwakt, zodat het niet bij het minste of geringste aanraken los komt.

Grtzz,

Karst

WimM

• Moderator
  • Offline Offline
« Reactie #324 Gepost op: 17 April 2011, 03:07:24 »
Hallo, Ik wil even reageren op de draaistel afstanden en de lengte van de cardanasjes.

Bij NS600/2000 is de draaistel afstand iets groter dan bij de MaKs van Liliput. Maar met de lengte van het tussen-asje is het wel te overbruggen. Ware het niet dat de ruimtes in de cupjes van de cardans, in de lengteas gezien, niet zo groot waren. Het tussen-asje kan dus nogal heen en weer. Omdat een beetje te beperken doe ik in de cupjes kleine plakjes schuimrubber van 3mm rond en 1mm dik, om het eventuele heen weer gaan van het tussenasje wat te beperken. Dus 4 per loc. Maar er rijden er ook rond zonder deze voorzieningen. Wat in het kader van dit verhaal ook belangrijk is de plaatsing van de motor. Dus precies tussen de 2 aansluitcups van de cardans op de draaistellen, de draaistellen zover mogelijk naar de voor- en de achterkant van de loc toe en de afstanden gelijkmatig verdelen tussen voor en achter.

Ook trek ik de kruisstukjes op de motoras wat naar buiten toe, ongeveer 0.5mm. Alle beetjes helpen. In de holtes, die daarop op de motoras ontstaan doe ik, met een sateprikker een drupje superlijm, om het nog extra te borgen, zie foto. Ook om het splijten van het kruisstukje tegen te gaan. Ik heb ze wel eens gebroken gezien (voordat ik er aan zat). 

Tot nu toe is het steeds goed gegaan. Ik heb geen klachten van uitval vernomen. Je kan natuurlijk ook een langere cardanas gaan maken, maar volgens mij is dat niet nodig. Mvrgr. Wim

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #325 Gepost op: 17 April 2011, 09:24:20 »

Naderhand vastzetten van de handgrepen heb ik gedaan met secondelijm en wat activator. Werkt prima.

Sander

3Dbuildr

• Offline Offline
  • Fred
« Reactie #326 Gepost op: 17 April 2011, 09:26:47 »
@Sander

Secondelijm ken ik (en gebruik ik), Wat is activator?

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #327 Gepost op: 17 April 2011, 10:16:47 »

Is van bison en te koop bij de bouwmarkt. Flesje secondenlijm met een spuitbusje activator. Met die activator is de secondelijm zo goed als meteen droog, dus drupje secondenlijm aan de binnenkant van de kap, even sprayen en het zit vast. Scheelt wat wachttijd.

Sander

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #328 Gepost op: 17 April 2011, 17:40:11 »
Hoi,

Er was nog een 'even' klusje te doen...

... handrails op de neuzen. Ook deze nagemaakt van de geetste exemplaren uit fosforbronsdraad. Dit keer 0.5mm Waarom ? FF-Brons is een stuk steviger. En... rond, als het origineel.  8)

... er op zetten was niet lastig. Alleen de middenstijl kostte even wat tijd ;)

Zo, dat was de laatste naaktfoto van de 2006, want...

... in de washprimer  ;D :P

... aardig strak gelukt vind ik zelf  (y)  ;D

... mooi broodje loc :)

En oh ja, ik heb dus idd een kromme wormas.  :'( De as even voorzichtig met de worm in de draaibank gezet en het ding slingert behoorlijk. Moet het nog verder onderzoeken... Misschien dat ik hem mbv de draaibank kan richtten ?

Grtzz,

Karst

stig

• Offline Offline
« Reactie #329 Gepost op: 17 April 2011, 18:09:19 »
Heel strak Karst, toppie! Ook de handrails mooi gelukt. Toch handig zo'n sjabloon erbij! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)