Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 368372 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #300 Gepost op: 10 april 2011, 02:44:01 »
Kwa passing ziet het er heel netjes uit zeg. Veel vouwwerk, mooi. Een klein puntje en dat is dat ik de vouw van de strip onder de voetplaat, ik vind die een beetje rond. Of komt er nog een plaat overheen zodat je dat niet meer ziet?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #301 Gepost op: 10 april 2011, 02:51:46 »
Tja, 't is een vouw. Nog wel met de zetbank gebogen ook, dus strakker gaat niet.

Kan mogelijk wat vertekenen, omdat de flits de ( glanzende ;) ) hoek wat 'high-light'  :-\
Ik vind het in 'reallife' nog aardig meevallen. Strakker dan b.v. een Roco 2200 ;)

Grtzz,

Karst

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #302 Gepost op: 10 april 2011, 15:14:23 »
Karst,

Dat zetbankje, vertel eens. Zondag a.s. staat het hoog op mijn verlanglijstje voor Dortmund. Allicht is die van jouw een goed alternatief... Traptreden zijn machtig mooi in elkaar gezet, zelfde gaat op voor de nemschachten... Zover ben ik nu. Alleen blinkt mijn kap niet meer zoals de jouwe... ;D

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #303 Gepost op: 10 april 2011, 22:24:31 »
Hoi,

Zo, vandaag toch nog even wat kunnen doen :)

@Gerke

Deze, en dan de kleine van 45 cm...



Verder, de bufferbalken er aangesoldeerd. 1 dichte en 1 met NEM opening. Gelijk een 'blunder' begaan  :-[ Een nokje teveel afgevijld. Namelijk daar waar de middelste stijl van de handrail komt... afijn. Op de foto is te zien dat het gaatje er in aanzet nog wel zit. Maken we wel een plaatje onder om de stang ;)



... maar... dit is mijn uliteme beeld van een mooie soldeerverbinding. In het 2100 draadje riep ik wel eens iets over 'het bekende zilveren randje'. Nou, hier kun je het mooi zien rondom de bufferplaten en de bufferbus.  8) ;D Het heeft even gekost, maar ik lijk het nu toch onder de knie te krijgen  ::) ;) En... let op, er is op deze foto ( nog ) niets !! schoongemaakt ;)



... het begint steeds meer een 2000 te lijken  8) (y)

@Gerke-2

Geheim van blinkend messing:



Cillit Bang ! :)  Beetje in een potje spuiten, messing er in, beetje kwasten met een lange, zachte kwast en het komt er blinken weer uit ! Ook prima voor de compleet verweerde, oude Philo-kits  (y)


Grtzz,

Karst

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #304 Gepost op: 11 april 2011, 14:14:35 »
kZou m niet meer spuiten......;)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #305 Gepost op: 11 april 2011, 22:49:23 »
Hallo 2000 bouwers, Ik hou mijn adem in bij alle bouwerij en commentaar. Hij (Karst) moet nog aan alle details op de kap beginnen. Dat is ook nog een heel gedoe. Tot nu toe heel mooi, schoon en strak gebouwd Karst. Petje af (Bouw je ook in opdracht?)

Over details op de kap gesproken: van de kleine gegoten onderdeeltjes op de kap heb ik geen reserve delen. Ik heb van de gieter een heel stel niet goed vol gegoten delen geaccepteerd (de kleine deeltjes natuurlijk) Had ik niet in de gaten, heb het nu wel geleerd, de volgende keer ga ik ze stuk voor stuk afnemen.
Dus niet kwijt maken bijvoorbeeld die hoek-sluitlampjes boven op de motorkap. Ervaring: 1 uur zoeken, op de knietjes .. Tip: eerst er aan solderen en dan afknippen en bijwerken.

De lange handrails boven aan de motorkappen zet ik pas op de loc als deze helemaal klaar is, na matspuiten. Ik spuit ze appart mee, met de kap en prik ze daartoe op een stuk balsahout.
 
Pas op met de HBM buigbankjes, Ik heb er ook gekocht, de eerste was slecht gelast, bij de ander lag het draaipunt niet op de juiste positie. Als je ging buigen duwde hij direct de bovenklem naar achteren en is de klemming verpest en je opspanning langs het lijntje. Er viel gewoon niks mee te buigen, zelfs geen plaat van 0.15mm. Gr. Wim M

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #306 Gepost op: 11 april 2011, 23:20:15 »
jawel hoor Wim

je moet hem alleen even verbeteren

gat opboren met 11 mm , moertje er onder lassen

in de rei een gaatje 7mm
dan draadeind met veer en boven op een ring met vleugelmoer

rei dicht  

en rei open


het klopt wel dat de eerste bij mij ook scheef gelast was , dus daar terplekke uitpakken en op een vlakke onder grond kijken of beide pootjes vlak zijn
en kijken of de rei netjes schuin gefreesd is  ;D
maar voor dat geld prima ding


kennelijk hebben we stom genoeg allemaal de zelfde vloerbedekking liggen  ;D

Ervaring: 1 uur zoeken, op de knietjes .. Tip: eerst er aan solderen en dan afknippen en bijwerken.

 Gr. Wim M

gr Jan
« Laatst bewerkt op: 11 april 2011, 23:39:43 door roadster36 »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #307 Gepost op: 12 april 2011, 00:13:01 »
Hoi,

Adem maar rustig door hoor Wim :) Dat gaat helemaal goed komen  (y) Enige waar ik nog 'tegenop zie' is het weer vlak krijgen van de voetplaat na het aanbrengen van de vloerverstevigingen. Maaaarrr, da's me bij de bufferbalk ook goed gelukt, dus ik heb het truukje kennelijk al gevonden ;)

Buigbankje: Zoals Jan al zegt. De rij moet vastgezet worden tijdens het buigen. Ik heb dat met 2 lijmklemmen gedaan. Eerst netjes met messing er onder de rij uitgericht, dan vastzetten. Buigmes omhoog, 10' doorzetten ( kan vanwege het feit dat de rij trapeziumvormig is ) en mooi strak vouwtje  :P  EN nee... ik bouw niet op bestelling. Dat heb ik met de Plan U's wel afgeleerd ;)

By the way... ik heb gewoon netjes laminaat liggen ;) Terugvinden duurt meest niet langer dan 1 a 2 minuten ;)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #308 Gepost op: 12 april 2011, 23:24:49 »
Hoi,

Vanavond het frame afgemaakt...



... wederom inzet van de zetbank. Tig kleine blikjes die netjes strak in de lengte moeten worden gebogen.



... gemonteerd: Stekelvarken-voetplaat.  :D  Komt dat ooit nog goed ? :-\



... het resultaat ( helaas aan de onderzijde ;) ) is wel heel mooi  (y)



... niet kort knippen zei Wim. En vijlen is een heel eind met kans op beschadiging... dus de frees aangezet en de lipjes afgefreesd tot ca. 1/10e boven de voetplaat. Helaaas ging dat in de linkerbovenhoek even fout. Verkeerde kant opgedraaid bij het liften van de frees  :-[ :-[



... daarna geschuurd met korrel 600, geborsteld met het glasvezel potlood en ge-CIF-t.



... en zie rechtsvoor, het freesongelukje hersteld met wat soldeer  :P En het heeft de pasvorm van de kap niet aangetast  (y)

Nou, dit was een spannend avondje dus :)

Volgende keer de detaillering er op...


Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 13 april 2011, 01:09:28 door Karst Drenth »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #309 Gepost op: 13 april 2011, 00:36:34 »
Hallo, Eerst de mededeling dat de Liliput donorlocs van de aanbieding van http://www.kernowmodelrailcentre.com/product/18403/L112401_Liliput_MAK_Diesel_Locomotive
hier zijn aangekomen en afgehaald kunnen worden 7 Mei a.s. in Houten door degenen die besteld hebben. 60,- p.p. Ik zag net dat ze ze nog in voorraad hebben.

De 2000, Ik heb hier ook parket liggen, maar die bovenhoeklichtjes van de NS2000, de gietstukjes zijn moeilijk vast te pakken als je ze direct kort afknipt. Ze schieten snel weg uit je pincet door de ronde achterkant. Dit is niet alleen mijn ervaring. En ik moet nee verkopen als men bij mij komt vragen om andere. Daarom laat ik een stuk gietboom aan het gietstukje zitten. Dan kun je ze beter vastpakken en rechtzetten of richten bij het solderen.

Het HBM buigbankje; Dat vastzetten met vleugelmoeren op bouten er dwars doorheen, is een goede tip. Maar niet iedereen heeft bijv. een lasapparaat. Ik zelf heb er helemaal geen tijd voor om het nu te doen. Ook draait het bewegende deel van mijn exemplaar tegen het onderste deel, de hoeklijn van het frame op, omdat het draaipunt-centerlijn zich niet op de enige goede positie bevindt. Met het gevolg dat het bewegende deel tijdens het buigen een rare huppel over de hoek van het frame onderstuk maakt. Maar genoeg hierover.

Het chassis; Niet knippen?? Ik bedoelde te zeggen dat je niet te dicht bij het soldeer moet knippen, omdat je gemakkelijk het soldeer weg duwt met het gevolg dat je spleetjes naast de lip in het gat krijg die je weer moet dicht solderen.
Erg mooi gedaan en ook snel.
Sterkelvarken chassis; ja ik weet het. Bij nieuwe ontwerpen doe ik het ook niet meer zo. Gr. Wim M

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #310 Gepost op: 13 april 2011, 01:20:30 »
Hoi,

Citaat
...Niet knippen?? Ik bedoelde te zeggen dat je niet te dicht bij het soldeer moet knippen,...
:-[ :-[ Heb even de tekst aangepast. Verkeerd begrepen dus ;) Anyway, frezen gaat idd veel sneller dan vijlen  :D

Citaat
Erg mooi gedaan en ook snel

Thnx !

Citaat
Sterkelvarken chassis; ja ik weet het. Bij nieuwe ontwerpen doe ik het ook niet meer zo

 ;D Vond het wel een aardige vergelijking ;) En idd, zou het voor iemend met iets meer dan 0 soldeer ervaring niet nodig zijn. Al je passingen zijn zo goed, dat de blikjes als vanzelf op hun plaats blijven liggen. De nokjes in de zijkant zouden meer dan voldoende zijn om de positie te bepalen :) En... de 'ronde' blikjes gewoon over 15mm waterleiding pijp buigen en je hebt de correcte straal ;) Kan ook iedereen wel  (y)

Grtzz,

Karst

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #311 Gepost op: 13 april 2011, 02:13:44 »
Stekelv. chassis. ....of een half ingeëtste groef over de hele lengte, voor de vloerversterking enz. Of de vloerversterking uit één stuk, dus 4 per loc. En dan gelocaliseerd op de eindpunten. Maar ik weet niet of dit wel goed gaat, de plaats van de "ronde blikjes" is toch wel kritisch, voor de draaiing van het draaistel (de loopeigenschappen), het uitvallen van de cardans en de benauwde ruimtes rond het draaistel (erg weinig ruimte). Historisch zo gegroeid, bij de eerste locs zaten er helemaal geen vloerversterkingen in. Helaas zijn nu alle platen al geëtst en in huis. Maar ik leer er ook van, zeker als je er een aantal voor klanten in elkaar "moet" zetten.
Trouwens:  let er goed op dat de ronde blikjes bij het in solderen goed rond zijn i.v.m. het draaien van het draaistel. Dit is voor de goede loopeigenschappen erg belangrijk. Gr. Wim M

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #312 Gepost op: 13 april 2011, 23:15:22 »
Hoi,

Nou, de detaillering :)

Tegen Wim's advies in, heb ik wel alle delen direct op maat gemaakt. Eigenwijs ?? Nee, ik heb gewoon een andere methode: Hoe voorkom je namelijk dat ze uit de pincet springen ? Nou simpel, geen pincet gebruiken  :P ;D



... voor alle kleine delen tot nu toe ook op de 2100, volg ik de volgende procedure: Gaatje dichtsolderen van binnen ( vertind gelijk de 'omgeving' van het gat ). Vervolgens gaatjer weer open boren met een iets te klein boortje. Onderdeeltje 'door de soldeer heen' in het gaatje duwen, uitrichten, Tamiya tapje erover, goed aandrukken, omdraaien en met wat shis-water en een goeiend hete bout het onderdeel vastzetten.



... hier komen de dakluiken op. Lastig te solderen, dus gaten boren om van binnenuit blind te kunnen solderen. Wel even secuur schoonborstelen, want we gaan het soldeer van binnenuit laten 'trekken' onder de plaat.



... zo dus. Eerst flink soppen met flux, dan een flinke klodder in de gaten solderen, daarna met de hete bout vanuit dat gat een rondtrekkende beweging maken, zolang totdat je denkt het geheel van het luik te hebben gehad.



... en dat zier er dan zo mooi schoon uit  8) (y) Luiken waren tijdens solderen ook met Tamiya vastgeplakt.



... de eindstand van vanavond, dan ziet het er al weer heel anders uit ;)

Grtzz,

Karst

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #313 Gepost op: 13 april 2011, 23:53:36 »
Mooi man, zoals die van jouw aan het worden is! De mijne heeft z'n eerste meters gereden, niet eens zo slecht! Welliswaar nog niet gesillid-bengt  ;D , maar al met al geeft het een heel aardig beeld van de loc.

Kap staat er maar zeer provisorisch op, alles moet nog afgewerkt worden. Heb er een tweetal filmpjes van gemaakt:

http://youtu.be/6cjHMklBk-E

en

http://youtu.be/_QH9qveX5rU

Vorderingen volgen.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #314 Gepost op: 15 april 2011, 01:36:28 »
Hoi,

@Gerke

Zit daar een mashima in met siliconenslang ? Rijdt idd zo te zien wel netjes  (y)

Het vervolg van de detaillering...



... de eerste onderdelen: de hijshaken,  waarbij ik de handdoek in de ring heb gegooid... Ze zijn simpelweg te klein voor mij om een mooi resultaat te krijgen...  :-[ :'(



... alternatieve methode: 0.35mm messingdraad, platknijpen en ombuigen over een stukje 0.5mm staaldraad.



... voor het eerst eens even lekker geborsteld met CIF en daarna gesilledbenged ;) Mooi stralend blank messing ;)

Ook te zien, het doosje voor de hand-dieselpomp. Dat was het laatste onderdeel vanavond dat met normaal soldeer is gedaan. Rest allemaal met low-melt. Ik overweeg de aanschaf van 145' detailleringssoldeer ;)



... en de andere kant. Al best te zien dat het, op zich eenvoudige, model stikt van de fraaie en fragiele details.



... zoals alle kleine dingetjes op de huiven. De thyphoons ook uitgeboord ;) Van de sluitseinhouders er maar 1 kwijtgeraakt Wim :) Die sprong me uit de tang tijdens het vlak vijlen  :-[



... de met de motorwissel aangebrachte dakplaat en uitlaat overloopbak. Ook heel fraai te zien, de gebogen handgreepjes. Gelukkig zitten die ook in de etsplaat  (y) Uitlaat is op dezelfde manier vastgezet als verderop het 'katteluike' op de neus.



... handgrepen/klinken op de deuren...



... en die van de cabinedeur. Deze is van draad gemaakt. Ik vond de bijgeleverde, net als de hijshaken, te iel om netjes te monteren.



... en tenslotte een frontaal aanzicht. Ik zie nu op de foto pas, dat het 'katteluik' net niet helemaal recht zit  :-[ Dat was overigens ook nog puzzelen hoe dat mooi schoon te monteren. Uiteindelijk als volgt gedaan: Luikje ( rand ) aan de onderkant met low-melt vertind. Iets dikker dan met normaal vertinnen. Luikje in de uitsparing van achter vastgezet, daarna met veel flux en een droge !! bout de vertinning met de kap laten vloeien  (y)

Voor de hele loc resten nu nog de handrails. Die ga ik uit 0.35mm fosforbrons maken. Om twee redenen, ten eerste vind ik rond mooier dan de vierkant/rechthoekige etsdelen. Ten tweede omdat fosforbrons net iets stijver en veerkrachtiger is dan messing.

Dat zou dus mooi morgen kunnen, zodat er zaterdag gespoten kan worden :)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 15 april 2011, 08:39:34 door Karst Drenth »